Kirjoittaja Aihe: Ongelmani ubuntussa. Resoluutio, wlan, webkamera, ggl earth...  (Luettu 9333 kertaa)

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #20 : 22.08.07 - klo:20.34 »
Tämä on tällainen vuonna kivi paperi ja sakset ostettu fujitsu siemensin konepaketti. Kaikki siis ovat heidän valmistamaansa, mutta näytön resoluutioon tietääkseni vaikuttaa enemmän näytönohjainkortti, koska kaikki nykyiset näytöt kykenevät suurempiin resoluutioihin, kuin mainitsemani 1024x768
Tämä on itselleni täysin uutta, että näytöstä kuin näytöstä pystyisi puristamaan irti enemmän pikseleitä kuin mihin näyttö fyysisesti pystyy. Itselläni Fujitsu Siemensin Amilo M7400 kannettava ja olen siinä uskossa, että tämän näyttö ei 1024x768 parempaan pysty vaikka kuinka näytönohjainta vaihtaisi.

Lisäys: Kerro vielä mikä onkaan tarkalleen näytön tyyppimerkki ja montako tuumaa. On siis ilmeisesti Fujitsu Siemens mutta tarkempi tyyppimerkintä auttaisi. Entä onko litteä- vai putkinäyttö? Koitetaan sitten selvittää mihin näyttösi oikeastaan pystyy.

Se, että en ole tehnyt jokaiselle kyselylle eri aihetta johtuu siitä, että on tosi ärsyttävää, että sama tyyppi tekee miljoona keskustelua jokasesta pikkuongelmasta. Tai itse koen sen vähän ärsyttävänä. Yritän siis kaikesta huolimatta ajatella myös teitä ja pitää aiheeni mahdollisimman suppeina, Monesti voi helposti tulla valitusta siitä, että joku tekee useita aiheita. Sitä koitan välttää.
Tjaa, minä taasen ajattelen täysin päin vastoin. Ehkä jonkun pitäisi järjestää tästä aiheesta kysely 'Yleistä keskustelua' -osiossa  ;)

Lisäys; Tätä mieltä moderaattorit tuntuvat olevan:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1417.msg87242#msg87242

Kirjainlitanioiden tulemisen "korjasin" laittamalla toiston eston päälle, mutta edelleen huomaa, että millon näppäimistö olis menossa jumiin, koska kone jää vähänkun "lataamaa" tekstiä, jota kirjotan, eikä tee sitä reaaliajassa, jotenka sen normaalisti pitäisi tehdä.
Kai huomasit vastaukseni toiseen aloittamaasi aiheeseen?
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=12164.msg87716#msg87716
Eli näyttäisi siltä, että olet ehkä kohdannut sangen uuden ja harvinaisen bugin. Siihen ei sitten auta kuin kärsivällisyys ja odottelu, kunnes joku löytää ratkaisun.
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:09.22 kirjoittanut serola »

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #21 : 23.08.07 - klo:12.28 »
Siis kyllähän mä tiedän mihin tämä näyttö pystyy, koska olen käyttänyt sitä windowsilla jo ties kuinka kauan. Tämä on scaleo C772 ja 17". Tollanen putkinäyttö siis. Kannettavat on tietty varmaan vähän eri tapauksia, mut pöytämallisissa koneissa - ja niiden näytöissä on väkisinkin vähän paremmat resoluutioiden käyttömahdollisuudet. Ja todellakin tässä näytössä on ollut käytössä isompi resoluutio. Jopa siskoni kannettava kykenee suurempaan resoluutioon, kuin 1024x768.

Useita kyselyitä systeemissä on se ongelma, että täällä on muitakin käyttäjiä, kun pelkästään mä. Tai siis muita kyselijöitä, jotka myös tekevät ketjuja, vastaajallehan se ei ole ongelma, jos joku kysely hukkuu johonkin. Jos mä nyt tästä vetäsen 5 ketjua tonne, niin siitä seuraa se, että 5 jonkun muun tekemää ketjua katoaa näkymättömiin, eikä se välttämättä ole kauheen mukavaa heidän kannaltaan.

Huomasin sun vastauksen, lueskelinkin jo noita muiden ongelmia. Ihan kiva juttu, että en oo yksin tän juuuutun kanssa. :]

Mä laitoin eilen, vai oliko jo toissapäivänä ajurin tähän näytönohjaimeen rajoitettujen ajureiden hallinnan kautta, en tiedä mikä ajuri se nyt sitten on, ainakin linux ilmoitti, että ubuntu ei tue sitä kokonaan. Tai siis tämä gnome, vai mikä se nyt on, ei tue sitä ajuria. Se mua tässä ketuttaa, kun pitää joka asiaan asentaa oma joku pikkuohjelma. Joku joka korjaa näppisongelman, joku joka saa ajurin tukemaan myös työpöytää, joku joka saa sen ajurin tukemaan 3d-sovelluksia jne.. Joka asiaan on kauheesti ohjelmia, eikä helposti saa mitään toimimaan kunnolla, jos ei lue kilometrin pitusta opaskirjaa siitä asiasta. Tai vähän tällasen käsityksen mä oon tästä hommasta saanu. Se lähti siitä, kun piti saada dvd toimimaan...

Mä en oo sellanen säätäjä, mä käytän käyttöjärjestelmän näkyvää osaa, en sitä, joka on näkymättämissä, vaan mulle se on ihan yhdentekevä, kunhan se saa sen näkyvän osan toimimaan kunnolla. Mä en tykkää mistään ohjelmanpätkien kirjottelusta, tai jonkun komentokehotteen kanssa pelleilemisestä - ja oon satavarma, että suurin osa tietokoneen käyttäjistä on mun kaltaisia, sen takia ne käyttääkin windowsia, koska sitä on helppo käyttää, se tulee yleensä valmiina koneen mukana, eikä tarvi perehtyä liikaa koneen toimintaan. Toisaalta liiallinen perehtymättömyys aiheuttaa sen, että koneeseen tulee ongelmia, mutta joku raja sentään pitäis olla. Tuo on windowsin hyvä puoli ja melkein ainoa, mistä siinä pidän. Ubuntussa on sitten omat hyvät puolensa.

Mä käytän tätä konetta niinkun autoakin, mun ei pitäis tarvita kokoajan mennä veivaamaan sitä moottoria käyntiin, tai jollakin sumutuspullolla mennä avustamaan kaasaria, että se toimis. Tai asennella sinne jotakin sumutuspulloja kaasarin yhteyteen. Mä vaihdan öljyt, renkaat ym pikkuhuollot, mutta en kokoaikaa haluais olla säätämässä sen kanssa, koska se on käyttöesine, sen ei pitäis käyttää mua. Haluaisin suosiolla jättää insinööreille käyttöjärjestelmän suunnittelun sellaiseksi, että se toimii käyttäjien tarpeiden mukaisesti kunnolla ja helposti.

Näytönohjain on ATI radeon 9700.

Ainiin, yks ongelma näissä on se, että kysyjä ei välttämättä tiedä mitä asioita ongelmaan liittyy. Mulla ei esimerkiks ollu hajua, että jotkut usb-laitteet vois vaikuttaa jotenkin mun ongelmiin ubuntun kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:12.30 kirjoittanut ArmAnt »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #22 : 23.08.07 - klo:12.43 »
ArmAnt koititko jo komentaa tuon
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg?

Siinä tulee yhdessä vaiheessa kysely resoluutioista niin muista valita myös niitä isompia resoja...Ja sen jälkeen vaikka katsoa
Koodia: [Valitse]
sudo nano /etc/X11/xorg.conf..että tuliko ne resot laitettua sinne, jos ei niin lisää manuaalisesti...

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #23 : 23.08.07 - klo:12.55 »
Mä koitin komentaa tuota, mutta mitenkä mä valitsen niitä resoluutioita? Enteristä se valikko häviää pois... Hiirellä ei tee tuolla mitään ja mitään x:ää, tai vastaavaa en voi sinne laittaa. Jaahas, välilyönti oli se näppäin. Just tällaset ärsyttää, kun missään ei kerrota yksityiskohtaisesti vaan oletetaan, että käyttäjä tietysti tietää, että mitä pitä tehdä, miten ihmeessä mä voisin tietää, että ruutuun laitetaan piste painamanna välilyöntiä?

Paitsi, että ne mun valinnat eivät jääneet voimaan enterin painamisen jälkeen, nyt siellä on edelleen vaan ne 3, joista nyt mulla on käytössä 1024x768, niitä uusia resoluutioita ei edelleenkään ole järjestelmä->asetukset-> näytön tarkkuus - paikassa.

Elikä, kun olen saanut valittua tarvitsemani resoluutiot, niin miten pitää edetä?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #24 : 23.08.07 - klo:13.14 »
Paitsi, että ne mun valinnat eivät jääneet voimaan enterin painamisen jälkeen, nyt siellä on edelleen vaan ne 3, joista nyt mulla on käytössä 1024x768, niitä uusia resoluutioita ei edelleenkään ole järjestelmä->asetukset-> näytön tarkkuus - paikassa.

Oletko käynnistänyt X:n eli graafisen käyttöliittymän uudelleen? Jos et niin Ctrl + Alt + Backup tekee sen. Samalla kaikki ohjelmasi sammuvat, joten sulje ennemmin itse.

Jos ei auta, niin muokkaa asetustiedostoa käsin:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Siellä loppupuolella on listattuina resoja kunkin värisyvyyden kohdalle. 16 ja/tai 24 on ne mitkä kiinnostaa eli lisää sinne mallin mukaan haluamasi reso.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #25 : 23.08.07 - klo:13.15 »
...miten ihmeessä mä voisin tietää, että ruutuun laitetaan piste painamanna välilyöntiä?

Kerro sinä kun tunnut sen jo tietävän :) Se on kyllä ihan totta, että tämmösten
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgloitsuaminen ja "ansi-grafiikkaisten" asetussivujen kanssa tuskailu ei kuulu nykypäivänä taviksille suunnattuun työpöytäsysteemiin. Tai, paremmin sanottuna, ei sen pitäisi olla välttämätöntä.

Mutta puutteita toki löytyy Ubuntusta, muista Linux-distroista, Windowsista ja OS X:stä - kuten myös kaikista systeemeistä, joita en tässä maininnut. Kyllä kaikki kehittyy kuitenkin ajan mittaan ja turha täällä on valittaa ominaisuuksista ihmisille, jotka eivät niitä ole tehneet ja jotka ilmaiseksi sinua ystävällisesti yrittävät auttaa.

Pidän kyllä tavattoman itsekkäänä ja öykkärimäisenä tuollaista provokaation käyttöä avun saannin tukena. Provokaatiolle on kyllä paikkansa maailmassa, mutta kun kyse on näin pienistä asioista, asiallinen kysyminen kyllä riittää. Jos ei riitä, niin tukea saa myös ostaa, jolloin varmasti saat apua (tai rahat takaisin). Disclaimer: Voi toki olla, että olen joskus itse syyllistynyt johonkin vastaavaan, mutta se ei toki muuta mielipidettäni asiasta, sehän vain tarkoittaa, että olen - jos näin olen tehnyt - toiminut typerästi.

Toivottavasti saat ongelmasi selvitettyä ja ehkäpä sinulle löytynyt ratkaisu taas auttaa jotakuta toista selvittämään vastaavan ongelmansa. Vaihtasitko siis ystävällisesti viestiketjun otsikon paremmin ongelmaasi kuvaavaksi? Tervetuloa porukkaan! Vaikka kritisoinkin hiukan käytöstäsi, toivon toki, että saat kaiken toimimaan ja mahdollisesti osallistut Ubuntu Suomen toimintaan jatkossakin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:13.19 kirjoittanut Jussi Nykänen »

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #26 : 23.08.07 - klo:13.19 »
Mun provokaationi tässä keskustelussa, tai edes tällä palstalla jäi pelkästään tuohon otsikkoon, sen jälkeen olen pyrkinyt keskustelemaan asiallisesti, jos haluatte, niin voin muokata otsikkoakin, kun se tuntuu niin monia häiritsevän.

Kiitos taas tuosta tiedosta, että X pitää käynnistää uudelleen. Teenpäs sen nyt sitten, kunhan olen muokannut otsikkoa.

Noniin, käynnistin x:n uudelleen ja todentotta, Resoluutio on nyt se mihin olen windowsissa tottunutkin, elikä 1280x1024.

Ehkä mä jokupäivä vielä opin käyttämään tätä. ;)

Täytyy kyllä antaa teille jätkät tunnustusta, että ootte jaksaneet mua täällä, en edes kovin montaa valittavaa kommenttia ole saanut, vaikka otsikko jo oli aika provosoiva. Kiitos!

Otsikossa olevat asiat on niitä, jotka voin varmaankin itsekin sählätä kuntoon, wlan ei ole enää ollut nimittäin ongelmana, se varmaan johtui siitäa automatixista silloin - ja uudelleen asentaminen auttoi siihen hyvin. No, alku on kieltämättä vähän kivenen ollut, Luultavasti myös tämä näppäimistöjuttukin selviää ajan myötä ja pääsen varmaan windowsajattelustakin jossakin välissä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:13.27 kirjoittanut ArmAnt »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Kyllä se siitä sadassa vuodessa tasaantuu  ;D

Itse olen silti edelleenkin yllättynyt miten vaivatonta Ubuntu Linuxin käyttöönotto on ollut. No ehkä minulla vain oli tuuria sen suhteen, että kaipaamani ajurit sun muut oli suurimmalta osin jo valmiiksi sisään rakennettuja Ubuntu 7.04:ssä.

Hauska kuulla, että resoluutiot alkoi toimia. Mitä tulee näppikseen, niin en minä suinkaan ole varma siitä johtuuko ongelma USB-laitteista. Kunhan luin mitä noissa mainitsemissani keskusteluissa oli epäilty mahdollisiksi syiksi. Näin kuitenkin itse tekisin:

1) Poista (mahdolliset) työpöytätehosteet.
2) Ota irti kaikki ylimääräiset USB-laitteet. Jos näppis käyttää USB:tä, niin sen tietty joutuu jättämään.
3) Testaa jonkin aikaa onko tilanne muuttunut miksikään
4) Raportoi uudet havaintosi täällä tai vaikkapa https://bugs.launchpad.net foorumilla.
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:13.48 kirjoittanut serola »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Lainaus
Täytyy kyllä antaa teille jätkät tunnustusta --

Kohta tulee myrtti ja murahtaa :D Sanoiko joku että täällä on pelkkiä jätkiä?


(OK kyseinen viesti on vain vitsailua/vattuilua, sitä ei pidä ottaa vakavasti tai muuta vastaavaa :D)

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Monien linuxdistrojen käyttäjäystävällisyys paranee koko ajan. Ei kannata ottaa siitä paniikkia, se vain vaatii vielä vähän kehitystyötä.

Monet linuxin ja sen ohjelmien kehittäjät vain tuntuvat panostavan enemmän ohjelman toimivuuteen kuin ohjelman käyttäjäystävällisyyteen. Kyllä monet asiat linuxissa on silti jo ihan yhtä käyttäjäystävällisiä kuin windowsissa. Jotkut jopa enemmänkin käyttäjäystävällisiä. Esim linuxin pakettienhallinta on varsin helppo ja näppärä tapa asentaa ohjelmia. Windowsin tapa tuntuu kivikautiselta verrattuna siihen. Monet windowsin käyttäjät vain menevät tuossa lankaan alussa kun siirtyvät linuxiin. Kyllähän se hämää kun ei tarvitsekaan tehdä asioita niin vaikeasti.  ;)

Mitä tulee noihin 3D ominaisuuksiin, niin sellainen varoituksen sana, että atin kortit voivat toimia hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Jos oikeasti tahtoo linuxissa 3D:tä pyöritellä niin kannattaa alkaa miettimään nvidian kortiin vaihtamista. Säästää ainakin hermoja jos ei muuta. Minä en väitä etteikö noita voisi atin kortilla pyöritellä, mutta ongelmia voi tulla enemmän vastaan.

Itse asensin joskus opensusea koneeseen, jossa atin kortti ja en saanut edes näyttiksen ajureita asennettua. Vähän aikaa jaksoin tapella ja meni hermot ja otin hyllyltä pölyttymästä vanhan nvidian korttini ja pistin koneeseen kiinni. Kaikki toimi loistavasti sen jälkeen. Ajuritkin asentui kivuttomasti.

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Lainaus
1) Poista (mahdolliset) työpöytätehosteet.
2) Ota irti kaikki ylimääräiset USB-laitteet. Jos näppis käyttää USB:tä, niin sen tietty joutuu jättämään.
3) Testaa jonkin aikaa onko tilanne muuttunut miksikään
4) Raportoi uudet havaintosi täällä tai vaikkapa https://bugs.launchpad.net foorumilla.

No nyt ei taas ole ollut mitään näppäilyongelmia, kun otin ulkoisen kiintolevyn pois. Oliskohan se ollut siitä sitten.. Tai en tiedä. Outo juttu kertakaikkiaan. Mut siinä vaan on se, että sitä ei viittis kauheesti rempata edestakas, varsinkin, kun se usb sisääntulo (sanotaanko sellasiks) on koneen takana, yleensä se on aina kiinni, mutta saattaa välillä olla sammuksissa.

Lainaus
Kohta tulee myrtti ja murahtaa Cheesy Sanoiko joku että täällä on pelkkiä jätkiä?

Oho, taas yks asia, jota en huomannut ottaa huomioon. Mutta toisaalta kyl sun aika äijä tarvii olla, kun käytät linuxiakin. ;) (Samoilla linjoilla vastataan tietysti;P) En ole sovinisti.
   
Lainaus
Monien linuxdistrojen käyttäjäystävällisyys paranee koko ajan. Ei kannata ottaa siitä paniikkia, se vain vaatii vielä vähän kehitystyötä.

Monet linuxin ja sen ohjelmien kehittäjät vain tuntuvat panostavan enemmän ohjelman toimivuuteen kuin ohjelman käyttäjäystävällisyyteen. Kyllä monet asiat linuxissa on silti jo ihan yhtä käyttäjäystävällisiä kuin windowsissa. Jotkut jopa enemmänkin käyttäjäystävällisiä. Esim linuxin pakettienhallinta on varsin helppo ja näppärä tapa asentaa ohjelmia. Windowsin tapa tuntuu kivikautiselta verrattuna siihen. Monet windowsin käyttäjät vain menevät tuossa lankaan alussa kun siirtyvät linuxiin. Kyllähän se hämää kun ei tarvitsekaan tehdä asioita niin vaikeasti.  Wink

Mitä tulee noihin 3D ominaisuuksiin, niin sellainen varoituksen sana, että atin kortit voivat toimia hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Jos oikeasti tahtoo linuxissa 3D:tä pyöritellä niin kannattaa alkaa miettimään nvidian kortiin vaihtamista. Säästää ainakin hermoja jos ei muuta. Minä en väitä etteikö noita voisi atin kortilla pyöritellä, mutta ongelmia voi tulla enemmän vastaan.

Itse asensin joskus opensusea koneeseen, jossa atin kortti ja en saanut edes näyttiksen ajureita asennettua. Vähän aikaa jaksoin tapella ja meni hermot ja otin hyllyltä pölyttymästä vanhan nvidian korttini ja pistin koneeseen kiinni. Kaikki toimi loistavasti sen jälkeen. Ajuritkin asentui kivuttomasti.

Epäilemättä olet erittäin oikeassa tuossa käyttiksen laatu paranee kokoajan - jutussa. Mut atin korttia en kyl halua laittaa pois, koska se oli sillon joskus sen verran kallis vempele, eikä se vieläkään ole ihan loppuun pyöritelty, että pakko sitä on käyttää loppuun saakka. Tuntuu se ihan hyvin pyörittävän näitä pelejä, joita oon kokeillut tässä. Tosin en mitään kovin ihmeellisiä pelejä olekaan kokeillut vielä. Viimeaikoina on pelaamiset aika paljon jäänyt. Ja tässä koneessa oli valmiikskin joku atin kortti, sellanen vähän huonompi, jonka vaihdoin, eli en voi palata vanhaankaan.. :/ Ei uo helppoa tämä elämä.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Lainaus
1) Poista (mahdolliset) työpöytätehosteet.
2) Ota irti kaikki ylimääräiset USB-laitteet. Jos näppis käyttää USB:tä, niin sen tietty joutuu jättämään.
3) Testaa jonkin aikaa onko tilanne muuttunut miksikään
4) Raportoi uudet havaintosi täällä tai vaikkapa https://bugs.launchpad.net foorumilla.

No nyt ei taas ole ollut mitään näppäilyongelmia, kun otin ulkoisen kiintolevyn pois. Oliskohan se ollut siitä sitten.. Tai en tiedä. Outo juttu kertakaikkiaan. Mut siinä vaan on se, että sitä ei viittis kauheesti rempata edestakas, varsinkin, kun se usb sisääntulo (sanotaanko sellasiks) on koneen takana, yleensä se on aina kiinni, mutta saattaa välillä olla sammuksissa.
Ollaan siis mahdollisesti jäljitetty näppisvian syy. Seuraa kuitenkin tilannetta jonkin aikaa.

Ja ehkä mainitsitkin jo jossain, mutta ilmeisesti näppiskin on siis USB:n päässä.  Ilmeisesti ulkoinen kiintolevy aina välillä lukee/kirjoittaa jotain, jolloin se ohittaa näppiksen USB-portista tulevan syötteen. Muistan nähneeni jossain tähän liittyvän artikkelin/foorumiviestin, vaan en kuolemaksenikaan muista missä ja oliko siinä ratkaistu ongelmaa.

Ehdotus: Onko koneessasi muita portteja/liittimiä näppikselle? Pystyisiköhän näppistä liittämään muuta kautta jonkin muunninpalikan avulla?

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Ei, näppis ei ole usb:ssä. Ainoastaan wlan ja kiintolevy ovat. Nyt on se kiintolevykin taas päällä ja kiinni, mutta mitään ongelmia ei ole ollut. Tosi mystistä on tämä...

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #33 : 24.08.07 - klo:00.45 »

Kiitos taas tuosta tiedosta, että X pitää käynnistää uudelleen. Teenpäs sen nyt sitten, kunhan olen muokannut otsikkoa.
 

Nih. Wintoosa olisi käskenyt sun jo käynnistää 57 kertaa koko tietokone uudestaan  ;D