Siis kyllähän mä tiedän mihin tämä näyttö pystyy, koska olen käyttänyt sitä windowsilla jo ties kuinka kauan. Tämä on scaleo C772 ja 17". Tollanen putkinäyttö siis. Kannettavat on tietty varmaan vähän eri tapauksia, mut pöytämallisissa koneissa - ja niiden näytöissä on väkisinkin vähän paremmat resoluutioiden käyttömahdollisuudet. Ja todellakin tässä näytössä on ollut käytössä isompi resoluutio. Jopa siskoni kannettava kykenee suurempaan resoluutioon, kuin 1024x768.
Useita kyselyitä systeemissä on se ongelma, että täällä on muitakin käyttäjiä, kun pelkästään mä. Tai siis muita kyselijöitä, jotka myös tekevät ketjuja, vastaajallehan se ei ole ongelma, jos joku kysely hukkuu johonkin. Jos mä nyt tästä vetäsen 5 ketjua tonne, niin siitä seuraa se, että 5 jonkun muun tekemää ketjua katoaa näkymättömiin, eikä se välttämättä ole kauheen mukavaa heidän kannaltaan.
Huomasin sun vastauksen, lueskelinkin jo noita muiden ongelmia. Ihan kiva juttu, että en oo yksin tän juuuutun kanssa. :]
Mä laitoin eilen, vai oliko jo toissapäivänä ajurin tähän näytönohjaimeen rajoitettujen ajureiden hallinnan kautta, en tiedä mikä ajuri se nyt sitten on, ainakin linux ilmoitti, että ubuntu ei tue sitä kokonaan. Tai siis tämä gnome, vai mikä se nyt on, ei tue sitä ajuria. Se mua tässä ketuttaa, kun pitää joka asiaan asentaa oma joku pikkuohjelma. Joku joka korjaa näppisongelman, joku joka saa ajurin tukemaan myös työpöytää, joku joka saa sen ajurin tukemaan 3d-sovelluksia jne.. Joka asiaan on kauheesti ohjelmia, eikä helposti saa mitään toimimaan kunnolla, jos ei lue kilometrin pitusta opaskirjaa siitä asiasta. Tai vähän tällasen käsityksen mä oon tästä hommasta saanu. Se lähti siitä, kun piti saada dvd toimimaan...
Mä en oo sellanen säätäjä, mä käytän käyttöjärjestelmän näkyvää osaa, en sitä, joka on näkymättämissä, vaan mulle se on ihan yhdentekevä, kunhan se saa sen näkyvän osan toimimaan kunnolla. Mä en tykkää mistään ohjelmanpätkien kirjottelusta, tai jonkun komentokehotteen kanssa pelleilemisestä - ja oon satavarma, että suurin osa tietokoneen käyttäjistä on mun kaltaisia, sen takia ne käyttääkin windowsia, koska sitä on helppo käyttää, se tulee yleensä valmiina koneen mukana, eikä tarvi perehtyä liikaa koneen toimintaan. Toisaalta liiallinen perehtymättömyys aiheuttaa sen, että koneeseen tulee ongelmia, mutta joku raja sentään pitäis olla. Tuo on windowsin hyvä puoli ja melkein ainoa, mistä siinä pidän. Ubuntussa on sitten omat hyvät puolensa.
Mä käytän tätä konetta niinkun autoakin, mun ei pitäis tarvita kokoajan mennä veivaamaan sitä moottoria käyntiin, tai jollakin sumutuspullolla mennä avustamaan kaasaria, että se toimis. Tai asennella sinne jotakin sumutuspulloja kaasarin yhteyteen. Mä vaihdan öljyt, renkaat ym pikkuhuollot, mutta en kokoaikaa haluais olla säätämässä sen kanssa, koska se on käyttöesine, sen ei pitäis käyttää mua. Haluaisin suosiolla jättää insinööreille käyttöjärjestelmän suunnittelun sellaiseksi, että se toimii käyttäjien tarpeiden mukaisesti kunnolla ja helposti.
Näytönohjain on ATI radeon 9700.
Ainiin, yks ongelma näissä on se, että kysyjä ei välttämättä tiedä mitä asioita ongelmaan liittyy. Mulla ei esimerkiks ollu hajua, että jotkut usb-laitteet vois vaikuttaa jotenkin mun ongelmiin ubuntun kanssa.