Kirjoittaja Aihe: Microsoft ja OpenXML standardointi  (Luettu 44478 kertaa)

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #20 : 21.08.07 - klo:01.31 »

No tyhjää tai puolesta äänestämällä poliittiset päättäjämme  osoittavat vain sen että ovat pudonneet tietoyhteiskunnan kelkasta pahasti, kuten tekijänoikeuslain kanssakin jo nähtiin.

Kaiken kukkuraksi astuvat mm; Nokian varpaille joka tässä asiassa on eri leirissä, että myöskin tuo Suomen bruttokansantuotteesta kovin suuren osan.



Ei ne sitten Aleksi uskaltaneet päättää, elikä aika uusavutonta jengiä ovat.  No astuivat muutaman jättiläisen varpaille.  Nokian,IBM;n lisäksi noin parinsadan muun.

Mutta edellisten lisäksi varmaan lobbaus määrätyltä taholta on ollut kovaa, vaikka päättäjät on jo muutenkin täällä länsimaissa saatettu tilaan missä niitä viedään kuin pässiä narussa.

« Viimeksi muokattu: 21.08.07 - klo:01.46 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #21 : 21.08.07 - klo:10.36 »

Koodia: [Valitse]
Juha Turunen (Cap Gemini): Yhteensopivuus taakseppäin tärkeää. Kyllä
Eli jos wanha MS-formaatti on suljettu, niin ISO-standardoitavaksi aikovan, avoimena mainostetun formaatinkin tulee osittain olla?

Ei Microsoft ole ennenkään osannut tehdä edes omien tuotteidensa kanssa taaksepäin yhteensopivia formaatteja, esimerkiksi Word97 kontra Word95 doc-formaatit. Word 97:n filtterit/konvertterit molempiin suuntiin olivat syvältä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

moonstone

  • Vieras
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #22 : 21.08.07 - klo:11.06 »
Toisaalta kyllä pitää nostaa hattua Suomen Standardisoimisliitto SFS asiantuntija Lassi Nirhamolle. Hän joutui kovan paikan eteen ja jopa kyseenalaistettiin miehen pätevyys.
Lainaus
ja ehdittiinpä kokouksessa kyseenalaistaa puheenjohtajan kelpoisuutta tehtäväänsäkin
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31085&tyyppi=1

Paci

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #23 : 21.08.07 - klo:12.51 »
Itse tilaisuudessa olleena voin sanoa, että kyse ei ole mistään "eivät uskaltaneet" -jutusta. Esimerkiksi itse olin tilaisuudessa edustamassa yritystä jossa olen töissä ja esitimme hyvin lyhykäisesti meitä kiinnostavan kannan. Jos muut ovat eri mieltä, niin se heille suotakoon. Ja pitäisikö tilaisuudessa sitten kääntää takki jotta saadaan edes joku kanta asiaan? Meidän mielestämme edes tarkka kuvaus Word'in/Excel'in tiedostoformaatista, sen stabiliteetista sekä yhden pelurin ulkopuolisesta kontrollista olisi selkeä hyppy eteenpäin.

Ja tuo "kun en ole itse lukenut niin hyväksytään" on mielestäni aika mielenkiintoinen. Kuinka moni paikalla olleista oli lukenut tuon 6000 -sivuisen dokumentin? Itse luin siitä tehdyn tiivistelmän, josta kävi ilmi meitä kiinnostavat asiat. Me emme ole tekemässä tekstinkäsittely/taulukkolaskenta -softaa ja siksi 6000 sivun tarkka läpikäynti tuntuu hieman yliampuvalta. Meitä auttaisi jo sekin, että sisältöön pääsee helposti käsiksi esim. XML-jäsentimen avulla ja siksi kannatimme avoimuutta.

Itse arvaisin (ja tämä on täysin oma mielipiteeni, ei yrityksen jota edustan), että lopputuloksena standardointiprosessi "hyytyy", OOXML (tai millä nimellä sitä sitten enää kutsutaankaan) jatkaa eloaan Microsoft vetoisena ja eniten käytetty tiedostoformaatti on edelleenkin lähinnä MS:n omassa hallussa. Vai mahtaakohan MS odotella muutaman vuoden että speksi hierotaan 12 000 sivuiseksi ja alkaa vasta sitten kehittää taas OOXML:n käyttöä?  Itse olen sitä mieltä että loppuviimeksi tässä hävisivät kaikki pelurit.

Pasi Salminen
IT-arkkitehti
Tieto-Tapiola Oy

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #24 : 21.08.07 - klo:13.14 »
Ja tuo "kun en ole itse lukenut niin hyväksytään" on mielestäni aika mielenkiintoinen. Kuinka moni paikalla olleista oli lukenut tuon 6000 -sivuisen dokumentin?

Juu, ei varmaankaan moni ole - ainakaan kokonaan. Lähinnä se kuulosti siltä (ei varmaankaan tarkoituksella), että lukemattomuus olisi jotenkin perusteluna hyväksymiselle, eivätkä siis nuo paremmin järkeenkäyvät seikat (joista olen osittain samaa mieltä - OOXML kun tulee joka tapauksessa (vastustan silti sen hätäistä ISO-standardointia)), jotka mainitsit postauksessasi.

Aiempi postaukseni, johon viittasit oli muutenkin enemmän lapsellista naljailua kuin mitään rakentavaa kommentointia - ja olisin toki voinut mainita, etten pyrkinytkään mihinkään kovin ylevään tulkintaan...

Edit: tervetuloa jäseneksi foorumille Pasi, yleensä juttujen sävy täällä on onneksi minun mainittua postaustani asiallisempi :)
« Viimeksi muokattu: 21.08.07 - klo:13.34 kirjoittanut Jussi Nykänen »

moonstone

  • Vieras
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #25 : 21.08.07 - klo:13.55 »
Me emme ole tekemässä tekstinkäsittely/taulukkolaskenta -softaa ja siksi 6000 sivun tarkka läpikäynti tuntuu hieman yliampuvalta.

Kyllä mutta niille jotka tekevät kyseisiä ohjelmistoja olisi varmasti mieluinen asia se, että pystyisivät toteuttamaan koko standardin eikä vaan rajattua osaa siitä, kuten ooxml tapauksessa tapahtuu (mm. taaksepäinyhteensopivuus, digital restrictions management) Näin ollen kilpailevat sovellukset joutuvat jo heti alussa epäreiluun vertailuasemaan.

Yksi standardi on jo ja se riittää.

Edit. sattui silmään yksi juttu

OOXML (tai millä nimellä sitä sitten enää kutsutaankaan) jatkaa eloaan Microsoft vetoisena ja eniten käytetty tiedostoformaatti on edelleenkin lähinnä MS:n omassa hallussa. Vai mahtaakohan MS odotella muutaman vuoden että speksi hierotaan 12 000 sivuiseksi ja alkaa vasta sitten kehittää taas OOXML:n käyttöä?

Olisihan se Microsoftin hallussa standardoinnin jälkeenkin. Vaikka ISO-standardeja kehitetäänkin.

Edit. Menee vähän yksinpuheluksi, mutta tarkkaa tietoa ei itselläni ainakaan ole standardeihin vaikuttamisesta, kuka vaikuttaa ja miten? Kuinka edetään? Miten kehitetään? Kuka päättää? SFS kotisivut eivät tätä standardin jälkeistä elämää juurikaan selitä. Viisaammat valistakoon.
« Viimeksi muokattu: 21.08.07 - klo:14.38 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #26 : 23.08.07 - klo:13.43 »
Kummallista, että jääviys -periaatetta ei tunneta näissä ympyröissä. Jos olet Microsoftin kumppani, niin miten ihmeessä voit olla mukana ottamassa kantaa ja tekemässä päätöksiä kumppania koskeviin kysymyksiin? Tunnetusti kumppanuudet kärsivät, mikäli tehdään kumppanin kannalta epäedullisia päätöksiä.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #27 : 23.08.07 - klo:17.02 »
Kummallista, että jääviys -periaatetta ei tunneta näissä ympyröissä. Jos olet Microsoftin kumppani, niin miten ihmeessä voit olla mukana ottamassa kantaa ja tekemässä päätöksiä kumppania koskeviin kysymyksiin?

Tulee ihan mieleen Jukka Liedeksen sanat: "Kyseessä on eturistiriitojen täysi vastakohta, maksimaalinen hyöty."

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #28 : 27.08.07 - klo:10.06 »
Tässä lisää kritiikkiä OpenXML:ää kohtaan:

http://www.arstdesign.com/articles/OOXML-is-defective-by-design.html

Riku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #29 : 29.08.07 - klo:10.17 »

moonstone

  • Vieras
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #30 : 29.08.07 - klo:10.34 »
Näin se homma etenee...

http://www.os2world.com/content/view/14868/1/


No voi kele  :o

Rahalla saa ja mopolla pääsee...

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #31 : 29.08.07 - klo:14.54 »

Äläs Aleksi muuta vihellä, mutta se täytyy todeta että on vaarallista kun joku kasvaa niin suureksi että voi tavalla tai toisella monopolisoida kaiken mieleisekseen.

Niin ja nämä tyhjää " eli ei kannanottoa " äänestäneethän äänestävät käytännössä kyllä.

No kunhan ei joskus kävisi niinkuin vallan jonkun muun aiheen parissa on käymässä ei liity tietotekniikkan, sitten kun ollaan " ns, k*****a" halutaankin tappiot paikkaamaan joku muu.

Standardoimisen ydin kait on että asioita pyritään yhdenmukaistamaan, tämä on pikemminkin hajoita ja hallitse.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #32 : 30.08.07 - klo:22.00 »
Itse tilaisuudessa olleena voin sanoa, että kyse ei ole mistään "eivät uskaltaneet" -jutusta. Esimerkiksi itse olin tilaisuudessa edustamassa yritystä jossa olen töissä ja esitimme hyvin lyhykäisesti meitä kiinnostavan kannan. Jos muut ovat eri mieltä, niin se heille suotakoon. Ja pitäisikö tilaisuudessa sitten kääntää takki jotta saadaan edes joku kanta asiaan? Meidän mielestämme edes tarkka kuvaus Word'in/Excel'in tiedostoformaatista, sen stabiliteetista sekä yhden pelurin ulkopuolisesta kontrollista olisi selkeä hyppy eteenpäin.

Ja tuo "kun en ole itse lukenut niin hyväksytään" on mielestäni aika mielenkiintoinen. Kuinka moni paikalla olleista oli lukenut tuon 6000 -sivuisen dokumentin? Itse luin siitä tehdyn tiivistelmän, josta kävi ilmi meitä kiinnostavat asiat. Me emme ole tekemässä tekstinkäsittely/taulukkolaskenta -softaa ja siksi 6000 sivun tarkka läpikäynti tuntuu hieman yliampuvalta. Meitä auttaisi jo sekin, että sisältöön pääsee helposti käsiksi esim. XML-jäsentimen avulla ja siksi kannatimme avoimuutta.

Itse arvaisin (ja tämä on täysin oma mielipiteeni, ei yrityksen jota edustan), että lopputuloksena standardointiprosessi "hyytyy", OOXML (tai millä nimellä sitä sitten enää kutsutaankaan) jatkaa eloaan Microsoft vetoisena ja eniten käytetty tiedostoformaatti on edelleenkin lähinnä MS:n omassa hallussa. Vai mahtaakohan MS odotella muutaman vuoden että speksi hierotaan 12 000 sivuiseksi ja alkaa vasta sitten kehittää taas OOXML:n käyttöä?  Itse olen sitä mieltä että loppuviimeksi tässä hävisivät kaikki pelurit.

Pasi Salminen
IT-arkkitehti
Tieto-Tapiola Oy

sorry nyt vaan Pasi, mutta kaksinaismoraali ei oo kovin kivaa.

Kerrot tuossa kannattaneesi avoinmuutta, mutta et mainitse, että tuitte ooxml nopeaa hyväksymistä.

Minäkin olin paikalla ja istuin ilmeisesti vieressäsi.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #33 : 31.08.07 - klo:01.23 »

[/quote]

sorry nyt vaan Pasi, mutta kaksinaismoraali ei oo kovin kivaa.

Kerrot tuossa kannattaneesi avoinmuutta, mutta et mainitse, että tuitte ooxml nopeaa hyväksymistä.

Minäkin olin paikalla ja istuin ilmeisesti vieressäsi.

[/quote]

No olen täsmälleen samaa mieltä, mutta Pasi on viljellyt tuota samaa tekstiä aikas monella foorumilla vähän muuteltuna.

Kaksinaismoraali ei koskaan ole hyväksi vaikka muutama, suuryritys samasta ilmansuunnasta on onnistunut käytännössä aivopesemään massoja.
Puhumattakaan tuosta että päättäjät pakotettu talutusnuoraan tekemällä asioista "isoja 6000 sivua" todellisuudessa, euroopan alueeltakin olisi useammasta tutkimuslaitoksestakin ollut saatavana 2xA4 kokoisia tiivistettyjä analyysejä.
Joihin päätöksen olisi voinut perustaa, taitaa vain olla joka asiassa niinkuin ilmastonmuutoksen kanssa vetkutetaan ja vetkutetaan.
Tämän ilmaston kanssa ei kolmenkymmenenvuoden päästä tehdä enään mitään tulee "ns, päihin että paukkuu kun luonto antaa takaisin".

No meni vähän oftopiciksi mutta kyllä tuo Pasi olisi voinut mainita, että tukivat ooxml nopeaa hyväksymistä.
Nyt ei pisteitä saa millään niistä foorumeista missä tuo juttu on pyörinyt veikkaisin.

 
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

moonstone

  • Vieras
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #34 : 31.08.07 - klo:11.06 »
Noh, kuitenkin Ruotsi on fiksu maa.. jospa sieltä vielä kerkeää se EI tulla ennen 2.9 :)
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31205&tyyppi=1

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #35 : 31.08.07 - klo:11.59 »
Noh, kuitenkin Ruotsi on fiksu maa.. jospa sieltä vielä kerkeää se EI tulla ennen 2.9 :)
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31205&tyyppi=1

Luottamus ruotsalaiseen kansankotiin palasi :)

On vaan härskiä toimintaa  ???
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #36 : 31.08.07 - klo:12.40 »
Noh, kuitenkin Ruotsi on fiksu maa.. jospa sieltä vielä kerkeää se EI tulla ennen 2.9 :)
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31205&tyyppi=1

Luottamus ruotsalaiseen kansankotiin palasi :)

On vaan härskiä toimintaa  ???

Nuo tuollaiset tempaukset ovat yhtenä erittäin keskeisenä syynä, miksi olen valinnut vaihtoehdoksi Linuxin.

Ja mitenköhän se olikaan tuo jääviys -pointti Suomen äänestyksessä? Jos on kumppanuussuhteessa, niin silloin pitäisi olla esteellinen ottamaan kantaa asioihin, jotka koskevat partneria. Vai olenko jotenkin vanhanaikainen?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #37 : 31.08.07 - klo:15.11 »

Elikä tuon perusteella mitä Ruotsissa on tapahtunut voisi olettaa että ehkä jossain mittakaavassa/muodossa Suomessa,kin  ainakaan ei voi olla varma. 

Mutta mikäli yritys jää kiinni jossakin maassa tuollaisesta niin silloin vastaus pitäisi sen enempiä käsittelyitä olla ei formaattia eli ei mitää ISO sellaista.

No et ole Sorkkis vanhanaikainen juuri noin minunkin oikeustajuni tuon ymmärtää.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #38 : 31.08.07 - klo:17.27 »
Suomenkin tilaisuuteen oli meitä kutsuttu ~20 organisaation/yritysten edustajia, mutta paikallehan tulikin mulle yllätyksenä liki 40 äänestävää - jonkun värvääminä...kö? En siis tiedä, mutta kaikki saivat toki äänestää, myös Microsoft itse. Ainakin sen edustajat (3?) puhui useaan otteeseen.

Kyll tässä valitettavasti tulee iso epäilyksen musta pilvi näkyviin Microsoftin toimiin nähden.
Olisko Suomi jonkinasteinen poikkeus Ruotsin tapahtumista?
Ja Suomen lisäksi monet muut maat?
Taitaa olla enempi farssi koko äänestyshomma. Vika ei suinkaan oo äänestyttäjien, vaan äänestykseen osallistujien.

Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kuinka käy OpenXML -formaatin?
« Vastaus #39 : 31.08.07 - klo:18.04 »
Taitaa olla enempi farssi koko äänestyshomma.

Pavel, joka tekee suomenkielisen OOo:n - siis sen wirallisen - on jo pitkään kommentoinut tätä farssia:

Kuva puhuu enemmän kuin 1000 sanaa...

"I'm the proud owner of this copy now. The first one was fake (only white sheets of paper), but this one is real! Printed on recycled paper, A5, double sided."

http://blog.janik.cz/archives/2007/07/18/T18_02_54/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.