Noniin, tästähän meinaa taas kehkeytyä kunnon sota. Oi voi
Mentaliteetin puolella Gnomen kehittäjät pitävät työpöytäympäristönsä käyttäjiä idiootteina, jotka eivät osaa mitään. Mitä vähemmän valintoja ja mitä yksinkertaisempi, sitä parempi? On tietysti paljon muutakin.
Mitä vähemmän valintoja näkyvissä, ja mitä yksinkertaisempi ulkoasu OLETUKSENA, sitä parempi PERUSKÄYTTÄJÄLLE. Näin siis henk. koht. mielipiteeni. Esim. 50v mummolle, helpompi kun on vain muutama säätö näkyvissä mitä tarvitsee säätää jne.
Millä tavalla? Itse ainakin pidän Gnomea melko epäselvänä. Yritäpä nyt jotain säätömahdollisuutta etsiä Gconfilla rekisteristä kun saman voi tehdä helposti Kde:ssa ohjauskeskuksesta.
Mielestäni KDE (ja oletusohjelmat, mistä nyt puhun) on epäselvä, koska
a) K-valikko on aivan järkyttävän epäselvä, ainakin oletuksena. Valikkoeditori oli ainakin viimeksi kun testasin myös todella sekava. Tosin, sen käytöstä on aikaa jo muutama tovi (kuukausia). Voi siis olla kehittynyt.
b) Mm. Konsole:n valikot ovat _järjettömän pitkiä_, ja asetuksia saa etsimällä etsiä. Näin ainakin itselläni. Toki, jos olisin vuosia käyttänyt, olisi niiden asetusten löytäminen varmasti helppoa. Myös Katessa on hermoille käyvästi tekstiä pystysuunnassa että päätä joutuu mutkalle vääntelemään jotta näkee mitä sivupalkeissa lukee, nippeleitä ja nappeleita turhan monta (tietenkin vain minun näkökulmastani).
c) KControlCenter on uskomattoman sekava mielestäni
Ainakin nyt nämä tulevat ensimmäisenä mieleen. Pahimmat juurikin K-valikko + KControlCenter.
Niitä sinulle turhia valintoja saattaa joku muu haluta käyttää.
Totta, mutta kuten tiedettyä, on tämä toki makuasia.
Toisin kuin Gnomessa, Kde:ssa voi monipuolisesti muokata työpöytäänsä haluamansalaiseksi.
Mniin. Omaan makuuni sopivaksi olen saanut Gnomenkin.
Ja jos on vipu hukassa voi ohjauskeskuksen Etsi-toimintoa käyttää: pikaisella vilkauksella huomasin sen jopa löytävän hakusanoilla melko hyvin etsityt asetukset.
Henk. koht. sitä mieltä että perusasetusten pitäisi löytyä niin helposti ja loogisesta paikasta, että ei mitään erillistä hakua tarvitsisi tehdä että löytää ko. asetuskohdan. Toki. makuasia tämäkin.
Oletusteemaa ei kai edes ole tehty missikisoja varten? Jos oikein muistan sitä muutetaan kde4:ssa (en tosin mene tuota valalla vannomaan). Eikä se Gnomenkaan oletusteema ole kovin kummoinen.
Ei niin, ei Gnomenkaan oletusteema ole kovin kummoinen, mutta _mielestäni_ huomattavasti selkeämpi käyttöliittymä kun KDE:ssä oletuksena.
Kuitenkin Kde:ssa annetaan mahdollisuus käyttäjille säätää työpöytä mieluisekseen, Gnomen mahdollisuudet ovat hiukan rajoittuneet kehittäjien mentaliteetin takia.
Niin, riippuu mitä tarvitsee säätää. Itse ainakin olen saanut Gnomeen tarvittavat muutokset tehtyä, mitä _itse_ olen tarvinnut. Toki, ei välttämäti riitä kaikille, mutta eniveis.
Tai no, oikeastaan en aivan. En kyllä samaa saanut KDE:ssäkään tehtyä, mutta tälläinen ominaisuus mikä on FluxBoxissa, eli ikkunoiden "ryhmitys" tabeihin, onnistuuko se KDE:ssä tai Gnomessa mitenkään?
Tuohon on vähän vaikea vastata, kun käytän commando-kehoitetta asennellessani ja päivittäessäni ohjelmia...
Totta. Itsekkin käytän komentoriviä, mutta ajattelin lähinnä peruskäyttäjän näkökulmasta (Gnomen ohjelmien päivitysilmoitus jne).
Kuten sanoin graafista ilmettä voi muuttaa: ohjauskeskuksesta löytyy ISO kasa valintoja ja säätöjä - isompi kasa kuin aluksi olettaisi. Ja valinnan mahdollisuus saattaa Gnome-käyttäjille olla outo käsite: Gnomehan ei anna oikeastaan tehdä niitä valintoja, vaan päättää, että käyttäjä on idiootti.
Sepä se suurin ongelma onkin IMO. Painotus sanalle ISO KASA valintoja ja säätöjä. Niin paljon, että vaikeaa löytää sitä mitä etsii.
Minä olen huomannut noiden asetuksien olevan oikealla paikallaan. Olisi tuskaa edes yrittää saada Gnomea toimimaan ja näyttämään siltä miltä sen haluaisin näyttää. Yksinkertaisesti Gnomessa ei ole mitään millä säätää kaikkia asioita, se on rajoittunut.
Niin, säätelijälle KDE onkin varmasti parempi. Peruskäyttäjälle suosittelisin itse Gnomea (siis, aloittelijalle).
Koska ei voi miellyttää kaikkia käyttäjiä samalla teemalla, teeman voi vaihtaa... Vai käytätkö kenties Gnomessa vain ja ainoastaan sitä oletusteemaa, joka tuli distrosi mukana? Et muuta mitään ulkonäköön liittyviä asetuksia?
Muuttanut vain väriteemat, taustakuvan, ohjelmakohtaiset asetukset ja värit etc. Kaikki mitä olen tarvinnut, olen löytänyt.