Olet aika onnelisessa asemassa.
niinhän minä taidan olla.
Itse joudun pitämään windowsin ihan pelkästään muutaman ohjelman takia. Esim. _kunnollista_ videoediittiä ei löydy Linuxille vieläkään, eikä sellaista varmaan ilmaisena tulekkaan ihan heti. Ei ole windowsillekkaan ole ilmaista.
riippuu tietty mitä videoeditoriltaan kaipaa ja paljonko on valmis laittamaan aikaa editorin opetteluun. valitettavasti tehokkaimmat editorit ovat myös monimutkaisimpia. monia perustason editoreita toki löytyy, mutta eipä jostain
kinosta ihan älyttömän vakavaan vääntämiseen taida tosiaan olla.
uusia on onnkeis tulossa, nyt kun gstreamer framework alkaa olla valmiina. esim. gstreameriin perustuva editori
pitivi vaikuttaa ihan lupaavalta peruseditorilta, vaikka onkin vielä melko alkuvaiheessa.
tehokäyttäjille paras valinta linux-puolella taitaa tosiaan edelleen olla
cinelerra, joka taitaa olla ehdolla ubuntun multiverseenkin. minusta tuo on jo aika kovatasoinen paketti, vaikkei ehkä ihan paras olekaan.
Niin ja tuleehan sitä noin kerran vuodessa jotain pelattuakin
juu, minä pelaan koneella aika vähän, vaikka on noita linux-pelejä tullut useampi hankittuakin. pleikari(2) minulla kävi, mutta myin sen pois kun ei sitä tullut käytettyä. nyt on kyllä taas ollut harkinnassa uuden pleikkarin ostaminen.
Mutta jos Adobe tekisi softansa myös Linuxille, niin sitten olisin aika lähellä kokonaan linuxiin siirtymistä.
se ei kyllä olisi varmaan edes kovin suuri urakka, kun he tukevat nykyään toistakin UNIXin kaltaista käyttöjärjestelmää. tosin minun käyttötottumuksiin tuo tuskin vaikuttaisi, sillä linux tarjoaa minulle riittävän hyväät työkalut sekä pikseli, että vektorigrafiikkaan, sivuntaittoon ja videoiden editointiin, silloin kun noita toimenpiteitä kaipaan suoritettavaksi.
[edit]
näköjään dapperiin on ehdolla myös
jahshaka https://wiki.ubuntu.com/MOTUMedia?highlight=%28motu%29%7C%28media%29