Kirjoittaja Aihe: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?  (Luettu 25403 kertaa)

lara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« : 10.12.05 - klo:22.34 »
Ubuntu rules, tällähän hoituu samat asiat kuin maksullisella windowsilla mutta mutta vähän enemmänkin ja ilmaiseksi.
Sori hypetys mutta olen todella tyytyväinen tähän Ubuntuun, niin easy newbie  ;D
[Ubuntu 5.10] IBM NetVista_P4, 1Gb, 400Gb, GeForce 6600

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #1 : 10.12.05 - klo:23.04 »
Olen todennut saman, tosin isäni ei... joten se osti tietokoneen atin näytönohjaimella... no joo, ei se onneksi oo linux - vastainen, joten se lupas tuoda partitionmagickin töistä että saa sen osioitua kunnolla sen kiintolevyn ja sitten Ubuntua vaan peliin.

Pikkusiskon eka kommentti kun se ekan kerran kirjautu sisään uuteen XP:seen oli jotain suuntaan "hyi täähän on samanlainen ku koulussa". :D

Mulla siis oli jo kotikone Ubuntulla, mut se oli joku 6v vanha ni ei sillä oikein mitään voinu tehdä paitsi surffata ja mesettää.

Qwerty

  • Vieras
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #2 : 11.12.05 - klo:14.33 »
Ubuntu rules, tällähän hoituu samat asiat kuin maksullisella windowsilla mutta mutta vähän enemmänkin ja ilmaiseksi.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että monet open source ohjelmistot toimivat myös Windowssilla.
Oikeastaan voisin kysäistä mitä Linuxilla voi tehdä mitä Windowssilla ei .. ? (muokata ytimen koodia
yms. tietysti ..)
Ja kyllähän tosiasia on vielä se, että Windowssille on tehty aivan loistavia ohjelmia joille ei vielä löydy
korvaajia Linux puolelta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #3 : 11.12.05 - klo:14.47 »
Kannattaa kuitenkin muistaa, että monet open source ohjelmistot toimivat myös Windowssilla.

toki.

Oikeastaan voisin kysäistä mitä Linuxilla voi tehdä mitä Windowssilla ei .. ?

no, käytännöllisellä puolella minä voin käyttää sellaista käyttöliittymää jonka koen itselleni parhaaksi ja jonka ulkonäköä pystyn muokkaamaan haluamani laiseksi, pääsen käsiksi toimivaan ja tehokkaaseen komentoriviin, pystyn ylläpitämään konettan ja asentamaan ohjelmia helposti, koneeni etäkäyttö on mahdollista hitaankin yhteyden yli komentoriviltä, saan käyttööni tiedostojärjestelmiä jotka eivät fragmentoidu tai vaadi muuten huoltoa, versiopäivitykset ovat ilmaisia ja laillisia, työskentelen järjestelmässä jonka toiminta on läpinäkyvää ja jossa virhetilanteet on mahdollista selvittää ilman uudelleenasennusta (koska läpinäkyvyyden vuoksi vian lähteen selvittäminen on mahdollista), en joudu huoliehtimaan viruksista tai spywaresta ja tietysti jos todella haluan, voi osallistua käyttämäni järjestelmän kehitykseen joko ideatasolla tai ihan konkreettisestikin.

poliittisella puolella voi tietysti vapaassa järjestelmässä puhua uskottavammin avoimien standardien eduista loppukäyttäjille ja tietysti myös ohjelmistoteollisuudelle ja minun ei tarvitse rahoitta tai tukea todella rumasti toimivaa suuryritystä ja sitä kautta välillisesti mm. George W. Bushin hallintoa.

Ja kyllähän tosiasia on vielä se, että Windowssille on tehty aivan loistavia ohjelmia joille ei vielä löydy korvaajia Linux puolelta.

onhna tuokin tietty mahdollista, mutta minä en ole ainakaantoistaiseksi kokenut tarvetta millekään ohjelmalle windows-puolelta, eikä nyt äkkiseltään tule mieleenikään mikä sellainen voisi minulle olla.
Janne

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #4 : 11.12.05 - klo:16.30 »
onhna tuokin tietty mahdollista, mutta minä en ole ainakaantoistaiseksi kokenut tarvetta millekään ohjelmalle windows-puolelta, eikä nyt äkkiseltään tule mieleenikään mikä sellainen voisi minulle olla.
Olet aika onnelisessa asemassa. Itse joudun pitämään windowsin ihan pelkästään muutaman ohjelman takia. Esim. _kunnollista_ videoediittiä ei löydy Linuxille vieläkään, eikä sellaista varmaan ilmaisena tulekkaan ihan heti. Ei ole windowsillekkaan ole ilmaista.
Niin ja tuleehan sitä noin kerran vuodessa jotain pelattuakin ;)

Mutta jos Adobe tekisi softansa myös Linuxille, niin sitten olisin aika lähellä kokonaan linuxiin siirtymistä.

Linuxissa viruksettomuus ja spywarettomuus tuntuu kyllä mahtavalta vielä näin kuukaudenkin käytön jälkeen ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #5 : 11.12.05 - klo:16.51 »
Olet aika onnelisessa asemassa.

niinhän minä taidan olla.

Itse joudun pitämään windowsin ihan pelkästään muutaman ohjelman takia. Esim. _kunnollista_ videoediittiä ei löydy Linuxille vieläkään, eikä sellaista varmaan ilmaisena tulekkaan ihan heti. Ei ole windowsillekkaan ole ilmaista.

riippuu tietty mitä videoeditoriltaan kaipaa ja paljonko on valmis laittamaan aikaa editorin opetteluun. valitettavasti tehokkaimmat editorit ovat myös monimutkaisimpia. monia perustason editoreita toki löytyy, mutta eipä jostain kinosta ihan älyttömän vakavaan vääntämiseen taida tosiaan olla.

uusia on onnkeis tulossa, nyt kun gstreamer framework alkaa olla valmiina. esim. gstreameriin perustuva editori pitivi vaikuttaa ihan lupaavalta peruseditorilta, vaikka onkin vielä melko alkuvaiheessa.

tehokäyttäjille paras valinta linux-puolella taitaa tosiaan edelleen olla cinelerra, joka taitaa olla ehdolla ubuntun multiverseenkin. minusta tuo on jo aika kovatasoinen paketti, vaikkei ehkä ihan paras olekaan.

Niin ja tuleehan sitä noin kerran vuodessa jotain pelattuakin ;)

juu, minä pelaan koneella aika vähän, vaikka on noita linux-pelejä tullut useampi hankittuakin. pleikari(2) minulla kävi, mutta myin sen pois kun ei sitä tullut käytettyä. nyt on kyllä taas ollut harkinnassa uuden pleikkarin ostaminen.

Mutta jos Adobe tekisi softansa myös Linuxille, niin sitten olisin aika lähellä kokonaan linuxiin siirtymistä.

se ei kyllä olisi varmaan edes kovin suuri urakka, kun he tukevat nykyään toistakin UNIXin kaltaista käyttöjärjestelmää. tosin minun käyttötottumuksiin tuo tuskin vaikuttaisi, sillä linux tarjoaa minulle riittävän hyväät työkalut sekä pikseli, että vektorigrafiikkaan, sivuntaittoon ja videoiden editointiin, silloin kun noita toimenpiteitä kaipaan suoritettavaksi.

[edit]
näköjään dapperiin on ehdolla myös jahshaka :)
https://wiki.ubuntu.com/MOTUMedia?highlight=%28motu%29%7C%28media%29
« Viimeksi muokattu: 11.12.05 - klo:17.02 kirjoittanut janne »
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #6 : 11.12.05 - klo:20.38 »
Ei ole ollut puoleentoistavuoteen windowssia koneella. En keksi yhtään syytä enää miksi pitäisi ostaa windowssi (ellei sitten linuxi muutu laittomaksi tai jotain EU:n toimesta...)

Eniten ongelmia on tuottanut musiikinteko, jota en ole saanut linuxilla vielä aikaiseksi ollenkaan, ehkä kunnes saan tuon demudin asennettua toiselle kovalevylle.

Eniten olen ollut tyytyväinen ylläpidon helppouteen ja vähyyteen, koska ei tarvitse poistella spywareja, päivitellä ajureita ja taistella viruksien ja palomuurisoftien kanssa.

Tietenkin on tässä vielä parannettavaakin, mm. GNOME:n käytettävyyttä, visuaalisuutta ja lokalisointia.
Helkkari, kun voittaisin lotossa niin lähtis yksi milli siihen, että saataisiin porukkaa suomentamaan ubuntua kk palkalla  :)

Voiko niille suomentajille lahjoittaa jonnekkin?

JPK1990

  • Vieras
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #7 : 12.12.05 - klo:18.33 »
Ei ole ollut puoleentoistavuoteen windowssia koneella. En keksi yhtään syytä enää miksi pitäisi ostaa windowssi (ellei sitten linuxi muutu laittomaksi tai jotain EU:n toimesta...)
mua kusettais niin paljon että teurastaisin kaikki eu-ministerit, ette arvaa miten tyhmiä ideota niillä on.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #8 : 12.12.05 - klo:22.58 »
Ei ole ollut puoleentoistavuoteen windowssia koneella. En keksi yhtään syytä enää miksi pitäisi ostaa windowssi (ellei sitten linuxi muutu laittomaksi tai jotain EU:n toimesta...)
mua kusettais niin paljon että teurastaisin kaikki eu-ministerit, ette arvaa miten tyhmiä ideota niillä on.

No jaa, onhan sudet siellä Keski-Euroopassa harvinaisia, niin niitä voi sitten kasvattaa tänne Suomeen vastaavasti enemmän. Vähän sama juttu metsien kanssa länsimaissa: hakataan ne pois, ja kun omat on poissa niin sanotaan köyhille mailla ettei ne saa poistaa sademetsiä ku me tarvitaan niitä hapen tuottoon...


Olipas kerrassaan hämärä rinnastus.

villejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
  • Sorsa?
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #9 : 13.12.05 - klo:10.11 »
:%s/windows/linux/g. Ei koskaan enää  ;D

moonstone

  • Vieras
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #10 : 13.12.05 - klo:10.14 »
mua kusettais niin paljon että teurastaisin kaikki eu-ministerit, ette arvaa miten tyhmiä ideota niillä on.

Ei tarvitse paljoakaan arvailla  ;)

Ranskassa on sellaistakin huhua liikenteessä, että GPL-lisenssi ei muka kelpaisi enää, vaan se tulisi muuttaa jotenkin sopivammaksi. Toisaalta ei tuollainen voi mennä läpi, koska tekijällä on oikeus levittää tuotettaan millaisin ehdoin vaan itse haluaa.

JPK1990

  • Vieras
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #11 : 13.12.05 - klo:17.16 »
sanokaa yksikin hyvä micro$oftin valmistama ohjelma..ööh.. niin syön ruokani ketsupin kera.

hyvän kriteerit:
-vähän bugeja
-ei kaadu
-ei viruksia/vähän tietoturvaaukkoja
-hyvä (vastakohta: paint)
-tarpellinen

ette muuten keksi yhtään tällaista!
« Viimeksi muokattu: 13.12.05 - klo:17.29 kirjoittanut JPK1990 »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #12 : 13.12.05 - klo:17.30 »
sanokaa yksikin hyvä microsoftin valmistama ohjelma..ööh.. niin syön ruokani ketsupin kera.

yritetään...

hyvän kriteerit:
-vähän bugeja
-ei kaadu
-ei viruksia/vähän tietoturvaaukkoja
-hyvä (vastakohta: paint)
-tarpellinen

ette muuten keksi yhtään tällaista!

Visual Studio. kaiketi siinäkin oli jonkin verran bugeja ja C++ -kääntäjässä omia 'ominaisuuksiaan' mutta eivät ne juurikaan päivittäistä työntekoa haitanneet. vaikka itse olenkin aina pitänyt enemmän Borlandin IDE:istä (ja tämähän on vain mieltymyskysymys), niin täytyy kyllä sanoa, että hyvin tuollakin tuli hommat tehdyksi.

toinen joka tuli mieleen, mutta ei ehkä ole ihan niin tarpeellinen (vaikka joku varmaan tarvitsee sitä enemmän kuin tuota VS:ta) on Microsoft Flight Simulator.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #13 : 13.12.05 - klo:17.38 »
sanokaa yksikin hyvä micro$oftin valmistama ohjelma..ööh.. niin syön ruokani ketsupin kera.

hyvän kriteerit:
-vähän bugeja
-ei kaadu
-ei viruksia/vähän tietoturvaaukkoja
-hyvä (vastakohta: paint)
-tarpellinen

ette muuten keksi yhtään tällaista!

Mitä vikaa paintissa on?

lara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #14 : 13.12.05 - klo:18.54 »
Tuntuu suorastaan ihmeelliseltä kun kone ei enää rupea kesken käytön skannaamaan tiedostoja läpi, mistäköhän johtuu  ;D
Ja säästyy rahaa kun ei tarvitse vähäisiä pennosia laittaa kunnolliseen virusturva/palomuuri softaan, ei kiitos enää Bill.
[Ubuntu 5.10] IBM NetVista_P4, 1Gb, 400Gb, GeForce 6600

JPK1990

  • Vieras
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #15 : 13.12.05 - klo:19.48 »
sanokaa yksikin hyvä micro$oftin valmistama ohjelma..ööh.. niin syön ruokani ketsupin kera.

hyvän kriteerit:
-vähän bugeja
-ei kaadu
-ei viruksia/vähän tietoturvaaukkoja
-hyvä (vastakohta: paint)
-tarpellinen

ette muuten keksi yhtään tällaista!

Mitä vikaa paintissa on?
Sillä ei voi oikeastaan tehdä mitään muuta kuin suherrusta ja tallentaa se pittikartta tiedostoon eikä se tue läpinäkyvyyttä eikä oikeastaan mitään.
kuuluisi ehkä tarpeeton osioon.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #16 : 13.12.05 - klo:20.36 »
Mä kaipaisin kunnollista graafista tiedostojen vertailuohjelmaa, jossa vois vertailla tiedostoja rinta rinnan ja muokata niitä siinä samalla. Tätä käytän nyt windowssissa http://www.scootersoftware.com/en/shot7w.png

Toinen on GIMP vs photoshop. GIMP on järkyttävän sekava kasa eri ikkunoita josta ei ei taho saada selvää. Työskentely näiden ikkunnoiden seassa on hankalaa. GIMPille on olemassa joku muunnosohjelma windowssille jossa käyttöliittymän saa muunneltua PSin kaltaiseksi, löytyykö vastaavaa Ubuntulle?

Noi nyt ainakin kun sais kuntoon niin vois hylätä winukan kokonaan. Ja kun sais vaimonkin käännyteltyä ;D

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #17 : 13.12.05 - klo:20.47 »
Puhut GimpShopista ja eipä tuota taida saada Linuxille.
http://plasticbugs.com/?page_id=294

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #18 : 13.12.05 - klo:21.02 »
Sääli.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ei enää windozee, kuinka moni todennu saman?
« Vastaus #19 : 13.12.05 - klo:21.07 »
Puhut GimpShopista ja eipä tuota taida saada Linuxille.
http://plasticbugs.com/?page_id=294

Oliko tämä tarkoitettu sarkastiseksi? Vai tutkitko tuon huonosti? Nimittäin tuolta laittamastasi linkistä löytyy Linux:in source ja Debian asennus paketit GimpShop:ista.