Kirjoittaja Aihe: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille  (Luettu 33758 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #60 : 21.09.11 - klo:18.59 »
Nyt alkoi toimia, muttei asetta näy:

Ok. Tuo kortti luultavasti asettaa liikaa rajoituksia varjostinohjelmiin välitettäville
parametreille. Toisaalta mitään virheilmoituksia ei tule...

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #61 : 23.09.11 - klo:21.43 »
config tiedostolla on lukuoikeudet, silti peli vaan sanoo että se ei saa tuota configgia auki.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #62 : 24.09.11 - klo:10.02 »
Millä oikeuksilla peliä ajetaan? Ajetaanko sitä sinun käyttäjätunnuksellasi vai jonkin muun käyttäjän tunnuksilla?

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #63 : 24.09.11 - klo:11.52 »
Omalla käyttäjätunnuksella, omassa kotikansiossa on pelin kansio.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #64 : 13.11.11 - klo:00.09 »
Odottelen koodin avautumista :)

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #65 : 14.11.11 - klo:13.22 »
Toimii nyt itselläni, paitsi että toimii säälittävällä 7-9 FPSällä HD 4250 näytönohjaimella ja tulee "Muistialueen ylitys" välillä.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #66 : 17.04.12 - klo:22.36 »
Nyt on jopa pehmeät varjotkin tulleet.

Eipä käynnisty peli.
Kubuntu 12.04 64 bit (tänään päivitetty)

Koodia: [Valitse]
avsu@avsupc:~/Downloads/game$ ./game-linux64
--------------------
Initializing engine:
--------------------
Build: Jan  7 2012
Reading configuration file.
Initializing SDL
Setting video mode
Initializing SDL_mixer
there is no soundcard
- Allocated 32 channels
Initializing SDL_net
Initializing GLEW.
Found vertex and fragment shader support from GPU.
Found vertex buffer object support from GPU.
Found texture array support from GPU.
Number of available texture array layers: 512
Number of available texture units: 4
Loading font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf
Could not load font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf!
Attempting to load system font Arial.
Could not load system font either!
----------------------
Deinitializing engine:
----------------------
Deallocating sounds.
Deallocating dynamic scene.
Deallocating skins.
Deallocating weapon scene.
Deallocating meshes.
Deallocating static scene.
Deallocating terrain.
Deinitializing texture manager.
Deinitializing SDL_mixer.
Deinitializing SDL_net.
Deinitializing SDL core.
Deinititalization was successful.
avsu@avsupc:~/Downloads/game$

Pelin ikkuna ehtii välähtää.

Valittaa fontista mutta kyseinen fontti on hieman toisessa hakemistossa eli /usr/share/fonts/truetype/liberation/LiberationSans-Regular.ttf

Täytyy varmaan tehdä linkin oikeaan hakemistoon?

Edit: Miten se tehdään tässä tapauksessa?
« Viimeksi muokattu: 17.04.12 - klo:22.47 kirjoittanut Dost »

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #67 : 05.06.12 - klo:20.29 »
Valittaa fontista mutta kyseinen fontti on hieman toisessa hakemistossa eli /usr/share/fonts/truetype/liberation/LiberationSans-Regular.ttf

Täytyy varmaan tehdä linkin oikeaan hakemistoon?

Edit: Miten se tehdään tässä tapauksessa?

Yritä muuttaa fontin polku config-tiedostosta. Helpointa olisi varmaan välittää pelin mukana kirjaisin, mutta pitäisi ensin löytää jostain täysin vapaasti levitettävä ja siedettävän näköinen sellainen.

Kannustan myös kyselemään / kommentoimaan projektin sivuilla. Nykyistä versiota on hiottu jo aika pitkään ja paljon on muuttunut ja tullut lisää, erityisesti puugeneraattori, maaston huomattavasti parempi teksturointi sekä tehokas ruohon piirtosysteemi.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #68 : 05.06.12 - klo:23.11 »
En saanut tarkkaa käsitystä, minkä tyyppistä peliä ollaan luomassa (annatko muutaman kaupallisen esimerkin?). Toivoisin kuitenkin, että MW:n ja BF:n kaltaista sotapeliä olisi tulossa tulevaisuudessa avoimena, ja vielä mahtavampaa se olisi, jos se olisi suomalainen.

MW-BF-tyylillä tarkoitan laadukasta, kunnon juonen omaavaa yksinpeliä, realistisia grafiikoita, selkeää ja näyttävää käyttöliittymää ja päälle vielä monta kieltä. Sotapeleissä käytettävä kieli on etenkin niihin tottumattomalle sellaista, että suomenkielisyys auttaa todella paljon alkuun.

Eli minkä tyyppistä peliä ollaan tekemässä?
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #69 : 06.06.12 - klo:09.48 »
En saanut tarkkaa käsitystä, minkä tyyppistä peliä ollaan luomassa (annatko muutaman kaupallisen esimerkin?). Toivoisin kuitenkin, että MW:n ja BF:n kaltaista sotapeliä olisi tulossa tulevaisuudessa avoimena, ja vielä mahtavampaa se olisi, jos se olisi suomalainen.

MW-BF-tyylillä tarkoitan laadukasta, kunnon juonen omaavaa yksinpeliä, realistisia grafiikoita, selkeää ja näyttävää käyttöliittymää ja päälle vielä monta kieltä. Sotapeleissä käytettävä kieli on etenkin niihin tottumattomalle sellaista, että suomenkielisyys auttaa todella paljon alkuun.

Eli minkä tyyppistä peliä ollaan tekemässä?

Aiemmilla sivuilla taisin availla enemmän pelin luonnetta, mutta tosiaan nykyisillä sivuilla tieto on vähän niukkaa. Yritän lähiaikoina taikoa jonkin kattavahkon tekstin.

Eli tarkoituksena on tehdä melko realistinen ja suhteessa esim. BF:iin ja aina viitattuun counter-strikeen hidastempoinen FPS. Itse olen aina tykännyt America's Armysta ja olen valitellut, kun sen Linux version kehitys aikoinaan tyssäsi. Voisin vihjata hieman tässä kohtaa, että peliin on tulossa Suomi-tyylisiä varusteita, mikä saattaa ilahduttaa erityisesti intin käyneitä. Toivomme, että tämä tuo pelille omaleimaisuutta, vaikka onkin vain detaili. Osa näistä varustemalleista on jo käytännössä valmiita, ja ne ovat kyllä huippulaadukkaita.

Pelistä tulee yksinomaan verkkopeli, sillä meillä ei ole aikaa tehdä yksinpeliä. Muutenkin pyrimme pitämään koko konseptin yksinkertaisena, mutta pohdimme koko ajan, millä pelistä saisi koukuttavan ja omaleimaisen. Ainakin on-line statistiikkasysteemiä ja jonkinlaista hahmokehitystä on mietitty vakavasti. Peli tulee myös keskittymään käytännössä pelkästään jalkaväkitouhuun, eli ajoneuvoja ei ole suunnitelmissa. Omasta mielestäni esim. BF painottuu jopa liikaa ajoneuvoihin, joten tästä tulee selkeä ero. Ehkä jotain ajoneuvoja, kuten miehistönkuljetusvaunu, voi tupsahtaa jossain vaiheessa, mutta ne eivät tule dominoimaan pelimekaniikkaa.

Vaikka yksinpeliä ei ole tulossa, yritän tehdä erityisen käyttökelpoisen integroidun kenttäeditorin, jota olen kehittänyt alusta alkaen kiinteästin pelin yhteydessä. Maaston muokkaaminen ja erinäisen sälän lisääminen tulee olemaan helppoa ja toivottavasti luovemmille käyttäjälle jopa viihdyttävää.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #70 : 06.06.12 - klo:13.54 »
En saanut tarkkaa käsitystä, minkä tyyppistä peliä ollaan luomassa (annatko muutaman kaupallisen esimerkin?). Toivoisin kuitenkin, että MW:n ja BF:n kaltaista sotapeliä olisi tulossa tulevaisuudessa avoimena, ja vielä mahtavampaa se olisi, jos se olisi suomalainen.

MW-BF-tyylillä tarkoitan laadukasta, kunnon juonen omaavaa yksinpeliä, realistisia grafiikoita, selkeää ja näyttävää käyttöliittymää ja päälle vielä monta kieltä. Sotapeleissä käytettävä kieli on etenkin niihin tottumattomalle sellaista, että suomenkielisyys auttaa todella paljon alkuun.

Eli minkä tyyppistä peliä ollaan tekemässä?

Aiemmilla sivuilla taisin availla enemmän pelin luonnetta, mutta tosiaan nykyisillä sivuilla tieto on vähän niukkaa. Yritän lähiaikoina taikoa jonkin kattavahkon tekstin.

Eli tarkoituksena on tehdä melko realistinen ja suhteessa esim. BF:iin ja aina viitattuun counter-strikeen hidastempoinen FPS. Itse olen aina tykännyt America's Armysta ja olen valitellut, kun sen Linux version kehitys aikoinaan tyssäsi. Voisin vihjata hieman tässä kohtaa, että peliin on tulossa Suomi-tyylisiä varusteita, mikä saattaa ilahduttaa erityisesti intin käyneitä. Toivomme, että tämä tuo pelille omaleimaisuutta, vaikka onkin vain detaili. Osa näistä varustemalleista on jo käytännössä valmiita, ja ne ovat kyllä huippulaadukkaita.

Pelistä tulee yksinomaan verkkopeli, sillä meillä ei ole aikaa tehdä yksinpeliä. Muutenkin pyrimme pitämään koko konseptin yksinkertaisena, mutta pohdimme koko ajan, millä pelistä saisi koukuttavan ja omaleimaisen. Ainakin on-line statistiikkasysteemiä ja jonkinlaista hahmokehitystä on mietitty vakavasti. Peli tulee myös keskittymään käytännössä pelkästään jalkaväkitouhuun, eli ajoneuvoja ei ole suunnitelmissa. Omasta mielestäni esim. BF painottuu jopa liikaa ajoneuvoihin, joten tästä tulee selkeä ero. Ehkä jotain ajoneuvoja, kuten miehistönkuljetusvaunu, voi tupsahtaa jossain vaiheessa, mutta ne eivät tule dominoimaan pelimekaniikkaa.

Vaikka yksinpeliä ei ole tulossa, yritän tehdä erityisen käyttökelpoisen integroidun kenttäeditorin, jota olen kehittänyt alusta alkaen kiinteästin pelin yhteydessä. Maaston muokkaaminen ja erinäisen sälän lisääminen tulee olemaan helppoa ja toivottavasti luovemmille käyttäjälle jopa viihdyttävää.

Okei, peli ei ehkä sitten ollut aivan sitä tyyppiä mitä haen, sillä itse olen aina pitänyt suurien sotapelinimikkeiden juonia mielenkiintoisina ja siksi niitä olen tykännyt pelata.

Pidän myös enemmän jalkaväestä, jos sitä on höystetty muutamalla ajoneuvolla. Esim. jotkut isot kartat, joita on hyvä olla, ja niissä on taas hyvä olla ajoneuvoja, sillä koko kentän läpi juoksemiseen menee aikaa. Valmiita karttoja tulee ehdottomasti olla, ja niiden tulee olla erilaisia, nimettyjä, suunniteltu erityylisiin peleihin jne...

American Armya en ole pelannut, joten en osaa käyttää sitä vertailukohtana. Itsekään en pidä sisätilataistelua kovin tärkeänä, mutta välillä on kiva kämppäillä jonkin rakennuksen ikkunan takana. Tuleeko tämä olemaan mahdollista esim. räjähtäneen rakennuksen seinän takana?

Kun yritin kokeilla peliä sivuilta lataamastani paketista ja yritän suorittaa 32-bittistä Linux-pakettia, tulee seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
./game-linux32: error while loading shared libraries: libGLEW.so.1.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Käytössä on kone 1, tekniset tiedot alapuolella allekirjoituksessa. Kun yritän asentaa kirjastot komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsdl1.2debian-all libglew1.5 libftgl2 libsdl-image1.2 libsdl-net1.2 libsdl-mixer1.2
...antaa tällaista:

Koodia: [Valitse]
Pakettia libsdl1.2debian-all ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
Seuraavat paketit kuitenkin korvaavat sen:
  libsdl1.2debian

E: Paketille ”libsdl1.2debian-all” ei löydy ehdotettavia asennettavia versioita
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #71 : 06.06.12 - klo:14.46 »
Kun yritin kokeilla peliä sivuilta lataamastani paketista ja yritän suorittaa 32-bittistä Linux-pakettia, tulee seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
./game-linux32: error while loading shared libraries: libGLEW.so.1.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Käytössä on kone 1, tekniset tiedot alapuolella allekirjoituksessa. Kun yritän asentaa kirjastot komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsdl1.2debian-all libglew1.5 libftgl2 libsdl-image1.2 libsdl-net1.2 libsdl-mixer1.2
...antaa tällaista:

Koodia: [Valitse]
Pakettia libsdl1.2debian-all ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
Seuraavat paketit kuitenkin korvaavat sen:
  libsdl1.2debian

E: Paketille ”libsdl1.2debian-all” ei löydy ehdotettavia asennettavia versioita

Tuo on käännetty Ubuntu 10.04:llä, joka on vielä itsellä käytössä, joten kirjastoista on varmaan nyt uudemmat versiot repositoryssa. Pystyykö asentamaan tuon paketin libsdl1.2debian? Varmaan siirryn kohta uuteen LTS versioon, jolloin riippuvuudetkin sitten päivittyvät.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #72 : 06.06.12 - klo:16.02 »
Kun yritin kokeilla peliä sivuilta lataamastani paketista ja yritän suorittaa 32-bittistä Linux-pakettia, tulee seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
./game-linux32: error while loading shared libraries: libGLEW.so.1.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Käytössä on kone 1, tekniset tiedot alapuolella allekirjoituksessa. Kun yritän asentaa kirjastot komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsdl1.2debian-all libglew1.5 libftgl2 libsdl-image1.2 libsdl-net1.2 libsdl-mixer1.2
...antaa tällaista:

Koodia: [Valitse]
Pakettia libsdl1.2debian-all ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
Seuraavat paketit kuitenkin korvaavat sen:
  libsdl1.2debian

E: Paketille ”libsdl1.2debian-all” ei löydy ehdotettavia asennettavia versioita

Tuo on käännetty Ubuntu 10.04:llä, joka on vielä itsellä käytössä, joten kirjastoista on varmaan nyt uudemmat versiot repositoryssa. Pystyykö asentamaan tuon paketin libsdl1.2debian? Varmaan siirryn kohta uuteen LTS versioon, jolloin riippuvuudetkin sitten päivittyvät.

Itseltä ainakin löytyi jo.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #73 : 06.06.12 - klo:17.40 »
Ei toiminut myöskään Archilla, sama virheilmoitus. Kirjastosta on 1.7 versio ja toinen joka näkyi olevan hukassa (ldd:llä katsoin) on libftgl, josta löytyy versio 2.1.3 (tarkemmin 2.1.3-rc5). Sorsat jos olisi niin voisi kokeilla kääntää. Saako niitä muuten jostain? Vai onko tämä suljettua koodia (ikuisesti?)?
« Viimeksi muokattu: 06.06.12 - klo:17.42 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #74 : 07.06.12 - klo:10.18 »
Ei toiminut myöskään Archilla, sama virheilmoitus. Kirjastosta on 1.7 versio ja toinen joka näkyi olevan hukassa (ldd:llä katsoin) on libftgl, josta löytyy versio 2.1.3 (tarkemmin 2.1.3-rc5). Sorsat jos olisi niin voisi kokeilla kääntää. Saako niitä muuten jostain? Vai onko tämä suljettua koodia (ikuisesti?)?

GLEW:stä pitää varmaan olla juurikin tuo 1.5 versio, johon tuo peli on linkattu. Löytyy täältä http://sourceforge.net/projects/glew/files/glew/1.5.0/ . 32 bittistä versiota en ole testannut mitenkään, kun itsellä on käytössä 64 bittinen.

Tällä hetkellä koodi on suljettua, kun se on lähtökohtaisesti yhden miehen oppimisprojekti. Saa nähdä tuleeko siitä joskus avointa. Avoimuus ei välttämättä ole hyvä juttu monipelin kannalta, koska se tekee erilaisten huijausten tekemisestä suoraviivaista, jos verkkokoodi ei ole ihan ammattilaistasoa, mitä se ei ole. Pyrin kyllä perustamaan verkkokoodin tiukkaan server-client pohjaan, jossa palvelin määrää säännöt, mutta huijaustenpitävän koodin tekeminen on melko haastavaa puuhaa.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #75 : 07.06.12 - klo:15.20 »
Avoimuus ei välttämättä ole hyvä juttu monipelin kannalta, koska se tekee erilaisten huijausten tekemisestä suoraviivaista, jos verkkokoodi ei ole ihan ammattilaistasoa, mitä se ei ole.

En tiedä mitään koodaamisesta, mutta eikös jos koodi olisi avointa, niin  olisi enemmän ihmisiä myös tekemässä koodista "ammattilaistasoa"?

PS. Kohta kokeilen uutta versiota taas. Voisin jopa joinata serveriin :)

Edit: Tähtäin liikkuu erittäin herkästi pelissä. Voiko konffata jotenkin? Sellaisen toiveen sanoisin, että taustaäänet voisivat olla dynaamisia ("oikeita") ja tietysti 3D:nä näissäkin kehitysversioissa. Nyt soivat looppina ääniraidat kokoajan ja ovat melko häiritsiviä. Jatkossa realistiset kaikut ja äänen nopeus ilmakehässä voisi olla haastavaa ;)
« Viimeksi muokattu: 07.06.12 - klo:16.50 kirjoittanut Dost »

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #76 : 08.06.12 - klo:09.01 »
Avoimuus ei välttämättä ole hyvä juttu monipelin kannalta, koska se tekee erilaisten huijausten tekemisestä suoraviivaista, jos verkkokoodi ei ole ihan ammattilaistasoa, mitä se ei ole.

En tiedä mitään koodaamisesta, mutta eikös jos koodi olisi avointa, niin  olisi enemmän ihmisiä myös tekemässä koodista "ammattilaistasoa"?

Kyllä se varmaan noin voisi olla, mutta oikeastaan peli on ennemminkin sivutuote peliohjelmoinnin itseopiskelusta ja kokeilusta. Tarkoituksena ei ole vain saada aikaan peli, vaan oleellista on myös miten se saadaan aikaan. Tietty oikeasti peliteollisuudessa on varmaan tärkeää osata työskennellä ohjelmointiryhmässä, mutta tämä kannattaisi ottaa huomioon jo alkuvaiheessa. En tässä kohtaa alkaisi dokumentoimaan täysin keskeneräistä koodia.

PS. Kohta kokeilen uutta versiota taas. Voisin jopa joinata serveriin :)

Tällä hetkellä meillä ei ole omistautunutta pelvelinta, mutta toivottavasti ainakin yksi sellainen saadaan, kunhan peli on valmiimpi.

Edit: Tähtäin liikkuu erittäin herkästi pelissä. Voiko konffata jotenkin? Sellaisen toiveen sanoisin, että taustaäänet voisivat olla dynaamisia ("oikeita") ja tietysti 3D:nä näissäkin kehitysversioissa. Nyt soivat looppina ääniraidat kokoajan ja ovat melko häiritsiviä. Jatkossa realistiset kaikut ja äänen nopeus ilmakehässä voisi olla haastavaa ;)

Voin laittaa hiiren herkkyyden konffattavaksi seuraavaan versioon. Yksi niistä tuhannesta detailista, mitkä olisi tehtävä :D. No, hiljalleen. Ongelma noissa äänissä on, että niitä on aika hankala itse tuottaa, joten olen käyttänyt erinäisiä ilmaiskirjastoja. Yleensä ne eivät ole huippuluokkaa, harvoin edes stereona äänitettyjä. Eli kunnon 3D äänet voivat jäädä haaveeksi. Voihan niitä yrittää feikata jotenkin. Kuitenkin ampumisäänissä on jo nyt otettu huomioon äänen äärellinen nopeus. Eli jos kaveri ampuu 300 m päässä, niin kuulet äänen noin sekunnin kuluttua. Tämä on niin triviaali toteuttaa, että kummastuttaa, miksei sitä ole useammassa realismipelissä. Lisäksi näistä äänistä on ainakin yksi low-pass suodatettu versio, joka toistetaan tietyn etäisyyden jälkeen.