...
Itse en ole muistaakseni väittänyt, että Unity olisi "vaikea". Se on vain hitaampi käyttää kuin sen edeltäjä Gnome. Ainakin minun tapauksessani kotisivujen teko on takkuisempaa Unityllä, kun täytyy pitää hirmu monta työpöytää auki ja vaihdella niiden välillä jatkuvasti. Gnome alapalkkeineen oli (ja on) hyvä siinä mielessä, että työtilojen vaihto käy nopeasti ja vaivattomasti. Toinen asia mitä kritisoin Unityssä on sovellusten käynnistäminen. Unityn sekava valikkorakenne ärsyttää. Gnomessa kaikki on helposti esillä ja järjestyksessä. Ainakin minä löydän ohjelmat helpommin Gnomessa.
...
Yep, erilaisten asioiden käyttäminen vaikuttaa. Tosin minä teen kaikkea erilaista Unityllä enkä ole huomannut erityisiä eroja kohdallani. En kylläkään säädä työpöytää, enkä halua työpöydälle oikeastaan mitään turhaa, enkä avaa kymmeniä ohjelmia kerrallaan vaan pidän auki ryhmittäin eri työpöydillä vain kohtuullisen määrän auki. Joten tietyssä mielessä jokaisellahan on rajallinen tilanne.
"Vaikealla" tarkoitin sitä, viitaten hieman sanavalintoihisi yllä, oletko varmasti huomannut Unity ikonin kaikki ominaisuudet, kuten:
(vertailu Gnomeen tarkoittaa alla Gnome2:ta, eli 10.04/10.10 - viimeiset Gnome 2 versiot)
- ikoneja saa helposti lisättyä menuun (hieman helpommin kuin Gnomessa, tosin marginaalista)
- ikoni näyttää käynnistyvän ohjelman (Gnome ei)
- ikoni näyttää sulkeutuneen ohjelman, joskus kätevää (Gnome ei, oikeastaan mistään, erittäin hyvällä tuurilla alanauhasta)
- ikoni näyttää käynnissä olevan ohjelman (Gnome ei mitenkään, varsinkaan jos on useita työpöytiä mikä nyt oli lähtökohta tässä)
- ikonista voi avata uudelleen käynnissä olevan ohjelman, varsinkin kun sen tietää heti olevan käynnissä (Gnomessa tätä ei tiedä, muutenkuin kahlaamalla kaikki työpöydät läpi, eikä se välttämättä näy kunnolla näinkään)
- työpöytää ei tarvitse vaihtaa, koska se vaihtuu ikonista valitsemalla (tosin tässä on joskus bugeja Unityssä, pidempi tarina, käytän silti koko ajan koska on hyvin kätevää)
- ikonista voi valita suoraan lisätoimintoja (lisätoiminnot olivat muissa menuissa, useammassa paikassa Gnomessa)
- ikoni on aina samassa paikassa (Gnomessa ikkunalista ei ole vaan miten milloinkin)
- ikonilista ei sekoile (Gnome 2:ssa yläpalkki sekoili säännöllisesti hyvin monella tavalla (esim. logout/login-tilanteessa joka kerta).
- ikonilistasta ei itse helposti tuhoa ikoneja (Gnomessa tuhosin roskakorin tosi monta kertaa, väärät sanavalinnat, siis englanninkielisessä)
- ikkunalista on vasemmalla, jolloin tilaa säästyy pystysuunnassa - huomaa wide-näytöt (käytän juuri Win7:kaa, joka tuhlaa pystysuunnassa paljon tilaa kuten Gnome 2, jo ärsyttävää tietyillä sovelluksilla kun tietää että ne toimisivat Unity työpöydällä paremmin)
- Unityssa ikkunoiden koon muuttaminen onnistuu raahaamalla. Gnome 2.ssa on jostain versiosta lähtien (10.04?) koon muuttaminen puoliksi mahdotonta ... pitää esim. käyttää vain oikeaa alakulmaa raahaamiseen, mikä on hyvin kömpelöä. Tämä on käytössä hyvinkin häiritsevä ominaisuus, koska joskus ikkunan koon muuttaminen on erityisen hankalaa.
Tässä vain joitakin juttuja, varmaan unohdin osan. Pointti tuossa on sekin, että Unityssä kaikki on samassa paikassa ja aina esillä suoraan. Gnomessa pitää haeskella ympäri työpöytiä, joitakin asioita.
Nämä ovat pelkkiä Unity juttuja. Onhan 12.04:ssä toki paljon muutakin: Clementine, mukavampi Nautilus (verkkolevyt, USB-levyt jms), parempi rautatuki jms ... mitä nyt kukakin tarvitsee.