Kirjoittaja Aihe: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä [RATKAISTU]  (Luettu 8859 kertaa)

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Olen nyt muutaman päivän "nauttinut" uuden uljaan Ubuntu 12.04 LTS:n "toimivuudesta".

Ensin grub tuotti ongelmia, kun rinnakkaista Windows Vistaa ei näy käynnistysvalikossa (olen kyllä oppinut sen käsikopelolla sokkona käynnistämään painamalla 5 kertaa nuolinäppäintä alaspäin ja sitten Enter, näin muistelin ennen päivitystä sen menneen, ja sillä tavalla Vista todellakin käynnistyy, vaikka sitä ei valikossa näy, eikä koko valikkoa näy.)

Unity työpöytä on osittain askel huonompaan suuntaan selkeästä Gnomesta. Gnomessa kaikki ohjelmat olivat loogisesti ja helposti löydettävissä. Nyt menee moninkertainen aika kun joutuu hakemaan sekavasta valikkosysteemistä haluamansa ohjelman. Työpöytiä on oletuksena neljä, mutta niiden käytettävyys on paljon huonompi kuin ennen, kun alapalkki oli näkyvissä ja siellä kaikki työpöydät. Tähän liittyen yritin virittää Compiziin sen ominaisuuden, mikä minulla oli pitkään käytössä Ubuntu 10.04:ssä, nimittäin että niitä neljää työpöytää voi pyöritellä CTRL+ALT+hiiri -menetelmällä. Jotain meni kuitenkin tässä operaatiossa pieleen, ja silloin hävisi sekä vasemman laidan palkki kaikkinen kuvakkeineen että yläpalkki. Nyt ei näy kuin upea taustakuva Roomasta Tiber-joesta ja sen yhdestä sillasta ilta-auringossa. Mutta mitään ohjelmaa en pysty käynnistämään. Graafinen vikasietotilakaan ei auttanut.

Nyt itse kysymykseen: Miten saan palautettua Ubuntu 12.04:n kaikki vasemman reunan kuvakkeet ja myös yläpalkin kuvakkeet? Muuten Ubuntu on täysin käyttökelvoton. Minulla on asennuslevy 12.04.1, minkä tein varmuuden vuoksi ennen päivityksen hallinnan kautta tapahtunutta "yhden napin" päivitystä. Auttaako se jotenkin?

Tiedän, että virhe oli minun tekemä, mutta kun minun oli pakko säätää jotenkin, jotta tämä uusi Ubuntu versio olisi edes yhtä hyvä kuin loistava 10.04.

Onko minun jyrättävä koko järjestelmä yli pelastaakseni koneeni? Miten silloin käy Windows Vistan?

* * *

Testasin vielä kerran tänä iltana rampaa Ubuntua. Käynnistin sen. Kokeilin huvikseni (?) painella kaikenmaailman nappuloita näppäimistöltä, jos jossain jotain tapahtuisi. Ja F3-nappulan painaminen sai aikaan sen, että avautui  x-nautilus desktop -niminen valikko, mikä näyttää mm. ulkoiset USB-levyasemat, tietokoneen hakemistorakenteen (Koti, työpöytä jne.). Sitä kautta meni omaan kotisivuhakemistoon, mistä tuplaklikkasin erästä html-tiedostoa. Selain avautui, ja muutettuani selaimen osoitekenttään tämän Ubuntu-keskustelupalstan osoitteen, kirjoitan nyt rammalla Ubuntulla tänne viestiä. Netti siis toimii, kuten varmaan useimmat muutkin ohjelmat, jos ne vain saa käyntiin ilman valikkonappuloita ja muita vimpaimia. ... Jossain vaiheessa varmaan kyllästyn tähän Linux-asennuspuuhaan. Sitä ennen täytyy mennä nukkumaan. Jään odottamaan viisaita kommentteja ja hyviä vihjeitä tilanteen korjaamiseksi.

Pahinta on se, etten pääse päivittämään nyt kotisivuja...

* * *

En malttanutkaan vielä mennä nukkumaan. Jatkoin amatöörin kokeiluja. Niin, siis saan kyllä päätteen auki contr+alt+t -komennolla. Kokeilin poistaa compizin, ei auttanut. Sitten kokeilin käskyä "unity". Järjestelmä ilmoitti, ettei unity ole asennettu koneeseen. ??? Kas, se oli jotenkin saanut minusta tarpeekseen ja häipynyt. No, asensin sen takaisin. Sitten kirjoitin uudelleen unity päätteeseen. Tuli tällainen tieto:

pekka@pekka-desktop:~$ unity
unity-panel-service: ei prosesseja
Checking if settings need to be migrated ...no
Checking if internal files need to be migrated ...no
Backend     : gconf
Integration : true
Profile     : unity
Adding plugins
Initializing core options...done
Initializing composite options...done
Initializing opengl options...done
Initializing decor options...done
Initializing gnomecompat options...done
Initializing grid options...done
Initializing mousepoll options...done
Initializing place options...done
Initializing move options...done
Initializing vpswitch options...done
Initializing resize options...done
Initializing animation options...done
Initializing workarounds options...done
Initializing wobbly options...done
Initializing session options...done
Initializing fade options...done
Initializing cube options...done
compiz (expo) - Warn: failed to bind image to texture
Initializing expo options...done
Initializing rotate options...done
Initializing scale options...done
Initializing ezoom options...done
Initializing unitymtgrabhandles options...done
pekka@pekka-desktop:~$

Tuo ongelman aiheuttanut compiz aiheuttaa varmaan vieläkin ongelman, vaikka poistin sen. Täytyy varmaan asentaa uudelleen takaisin ja yrittää sitä jotenkin säätää. ...

* * *

Vielä vähän yksinpuhelua yön pimeinä tunteina. Surffasin vähän netissä ja sain tietää, että compiz on muillekin aiheuttanut harmia unityssa. On se kumma kun Ubuntu ei korjaa virheitä vaikka 12.04 päivitys on ollut jo kuukausia jakelussa. Moni on saanut tukkansa harmaaksi ohjelmavirheiden takia. Jos tämä on sitä Ubuntun myönteistä kehitystä, niin ihmettelen. Minulla on ollut parin päivän aikana enemmän ongelmia Ubuntu 12.04:n kanssa kuin koko tähänastisen Ubuntuhistoriani aikana yhteensä - siis noin 7 vuoden aikana.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compizconfig-backend-gconf/+bug/932125

Ehkä minusta tulee vähitellen taas Windows-käyttäjä - tätä pahoin pelkään.  :'( ::) >:(

Tai mieluummin päädyn Linux Mint-käyttäjäksi, jos siinä vain toimisi grub yhdessä Vistan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:16.14 kirjoittanut jaripekka »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #1 : 19.09.12 - klo:08.37 »
Ehkä minusta tulee vähitellen taas Windows-käyttäjä - tätä pahoin pelkään.  :'( ::) >:(

Jos unity ei nappaa kannattaa kokeilla xubuntua joka käyttää saman tyylistä (XFCE) käyttöliittymää kun
gnome ennen unityä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #2 : 19.09.12 - klo:10.08 »
Se grubin näkymättömyys on tietysti hankala juttu, mutta muutenhan olet...köh...itse aiheuttanut ongelmat, joita sinulla nyt on. ;)

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #3 : 19.09.12 - klo:13.13 »
Se grubin näkymättömyys on tietysti hankala juttu, mutta muutenhan olet...köh...itse aiheuttanut ongelmat, joita sinulla nyt on. ;)


Joo, itse aiheutettuahan tämä osittain on. Samoin monelle muulle on käynyt Compizin kanssa. Itse aiheutettuja ongelmia on järjestelmällisesti Compizissa Unity-työpöydän kanssa. Lue lisää:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compizconfig-backend-gconf/+bug/932125

Köh... myönnän, että... köh... olen amatööri, mutta eikös nykysin Linuxia markkinoida "helpoksi" käyttöjärjestelmäksi  kaikille. Teoriassa ei tarvita "nörttiakatemian" loppututkintoa saadakseen koneen käyntiin ja kuvakkeet näkyviin.... Käytännössä....

Luin aamulla tabletistani MikroBitin nettisivua, ja siellä kerrottiin, että monet pitävät Unitya huonona ja ovat vaihtaneet Linux Mintiin, mikä on helppo, looginen ja ... Linux Format -lehden testivoittaja.

Suosittelen muuten ostamaan tuon uunituoreen Linux Formatin, koska sen kylkiäisenä tulee kaksi DVD-levyä, joissa taisi olla peräti 15 kpl suosittuja Linux-jakeluita. Olen niistä aika montaa kokeillut livenä pöytäkoneessa. Mint on mukana, joten ehkä korvaan tämän bugisen Unity-Ubuntun kauniin vihreällä Mintillä. ?

Annan toki vielä muutaman tunnin Ubuntu 12.04:lle elinaikaa, jos sattuisin itse keksimään keinon saada työpöytä kuntoon tai jos joku todella asian hallitseva kertoo minulle miten saan sen toimimaan. Onneksi sentään komentorivin saan auki Contr+Alt+T -komennolla, joten "kaikki" on mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:13.23 kirjoittanut jaripekka »

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #4 : 19.09.12 - klo:13.16 »
Ehkä minusta tulee vähitellen taas Windows-käyttäjä - tätä pahoin pelkään.  :'( ::) >:(

Jos unity ei nappaa kannattaa kokeilla xubuntua joka käyttää saman tyylistä (XFCE) käyttöliittymää kun
gnome ennen unityä.


Xubuntu ei nappaa, koska se teki "temput" miniläppärissäni vuosi pari sitten. Se oli asennettuna Asus Eee PC -koneeseen, ja erään päivityksen jälkeen ei sitten salasana enää kelvannutkaan, vaikka 100% varmuudella annoin sen oikein. Ei auttanut kuin jyrätä se yli ja aloittaa alusta toisella käyttöjärjestelmällä. Meni "vähän" luottamus tuohon xubuntuun.

Yritän nyt ensisijaisesti saada tämän Ubuntu 12.04:n kuntoon, toinen vaihtoehto on korvata Ubuntu testivoittaja Mintillä, missä ei ole haittaohjelmaa, Unity-työpöytää. Olen jo kokeillut sitä livenä, ja luultavasti pidän siitä.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:13.24 kirjoittanut jaripekka »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #5 : 19.09.12 - klo:13.24 »
Tuota Ubuntun poistamisen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa Vistaan, ellet sitten sörki sen osiota. Ja Vistan asennuslevyllä saa palautettua Windowsin käynnistyksenlataajan. Tuo grub hiukan ihmetyttää? Mulla ainakin se listaa kiltisti kaikki käyttikset, oletko "säätänyt" sitäkin? Lisäksi minkä tahansa käyttöliittymän saa sekaisin jos sitä liikaa sörkkii, ei siis ole pelkästään Unity sidonnainen ongelma, sisareni onnistui joskus poistamaan jopa Windowsista ohjauspaneelin (mikä vaatii jo yritteliäisyyttä). Joku tietävämpi kai pystyy kertomaan toimiiko Unityllä sama temppu kuin KDE:llä ts. kun on sotkenut ympäristöä riittävästi poistaa kotikansiosta muutaman asetustiedoston, jolloin järjestelmä palautuu alkuasetuksiin. Itse en tiedä kun olen tuota Unityä aika maltillisesti säätänyt ja pääosin käytän KDE:tä. Jos koneesi ei ole aivan mopomasiina kannattaa KDE:tä kokeilla, se EI ole niin raskas, etteikö vähänkään nykyaikaisempi kone sitä hyvin pyörittäisi ainakin kun vähän karsii turhia ominaisuuksia. Ainakin meikäläisen jo aika iäkäskin nuhapumppu pyörittää sitä ihan kiitettävästi.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #6 : 19.09.12 - klo:13.32 »
Ehkä minusta tulee vähitellen taas Windows-käyttäjä - tätä pahoin pelkään.  :'( ::) >:(

Jos unity ei nappaa kannattaa kokeilla xubuntua joka käyttää saman tyylistä (XFCE) käyttöliittymää kun
gnome ennen unityä.


Xubuntu ei nappaa, koska se teki "temput" miniläppärissäni vuosi pari sitten. Se oli asennettuna Asus Eee PC -koneeseen, ja erään päivityksen jälkeen ei sitten salasana enää kelvannutkaan, vaikka 100% varmuudella annoin sen oikein. Ei auttanut kuin jyrätä se yli ja aloittaa alusta toisella käyttöjärjestelmällä. Meni "vähän" luottamus tuohon xubuntuun.

Yritän nyt ensisijaisesti saada tämän Ubuntu 12.04:n kuntoon, toinen vaihtoehto on korvata Ubuntu testivoittaja Mintillä, missä ei ole haittaohjelmaa, Unity-työpöytää. Olen jo kokeillut sitä livenä, ja luultavasti pidän siitä.

Salasanan toimimattomuus ei ole kiinni siitä onko unity/xfce/tahi joku muu käyttöliittymä vaan se käsitellään paljon alemmalla tasolla järjestelmästä. XFCE on parissa vuodessa pajon kehittynyt. Mitään ei menetä vaikka kokeileekin :)

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #7 : 19.09.12 - klo:13.36 »
Tuota Ubuntun poistamisen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa Vistaan, ellet sitten sörki sen osiota. Ja Vistan asennuslevyllä saa palautettua Windowsin käynnistyksenlataajan. Tuo grub hiukan ihmetyttää? Mulla ainakin se listaa kiltisti kaikki käyttikset, oletko "säätänyt" sitäkin? Lisäksi minkä tahansa käyttöliittymän saa sekaisin jos sitä liikaa sörkkii, ei siis ole pelkästään Unity sidonnainen ongelma, sisareni onnistui joskus poistamaan jopa Windowsista ohjauspaneelin (mikä vaatii jo yritteliäisyyttä). Joku tietävämpi kai pystyy kertomaan toimiiko Unityllä sama temppu kuin KDE:llä ts. kun on sotkenut ympäristöä riittävästi poistaa kotikansiosta muutaman asetustiedoston, jolloin järjestelmä palautuu alkuasetuksiin. Itse en tiedä kun olen tuota Unityä aika maltillisesti säätänyt ja pääosin käytän KDE:tä. Jos koneesi ei ole aivan mopomasiina kannattaa KDE:tä kokeilla, se EI ole niin raskas, etteikö vähänkään nykyaikaisempi kone sitä hyvin pyörittäisi ainakin kun vähän karsii turhia ominaisuuksia. Ainakin meikäläisen jo aika iäkäskin nuhapumppu pyörittää sitä ihan kiitettävästi.

Ennen päivitystä Ubuntu 10.04:stä Ubuntu 12.04:ään grub toimi moitteettomasti. Se antoi joka kerta valita, kumman järjestelmän käynnistää. Kun päivitin Ubuntun sen omasta päivitysten hallinnasta yhtä nappia painamalla, se päivitti Ubuntu 12.04:n noin 1 tunnissa 45 minuutissa. Mutta missään vaiheessa ei tullut enää näkyviin grub-valikkoa. Minä en sitä siis "säätänyt", sen sääti Ubuntun Unity-järjestelmä.

Sen jälkeen sain lukuisia neuvoja (varmaan ihan hyviä) täällä Ubuntu-keskustelupalstalla siitä, miten tuo Grub korjataan. Siitä on toinen ketju olemassa. Tein ehdotusten mukaan (enkä itse "sörkkinyt" mitään), mutta valitettavasti mikään ehdotuksista ei toiminut.

Kun sitten työpöytien vaihto toiseen on tässä Unityssä huomattavasti hankalampaa kuin Gnomessa, yritin säätää Compizin valikosta "kuutionpyörityksen" päälle, niin valikot hävisivät. Ei kai asetusten "rasti-ruutuun"-säädössä saa tapahtua noin, varsinkin, kun Ubuntu 10.04:ssä kuutionpyöritys toimi mainiosti ja sillä pystyi vaihtamaan lennossa työtilasta toiseen, mikä oli todella kätevä ominaisuus. Jostain syystä Unity ei tykännyt tästä. Todettakoon, että Unityssä työtilan vaihtaminen toiseen on paljon hankalampaa, ja jos sitä joutuu tekemään usein, se turhauttaa. Minulla on ollut tapana esim. kotisivuja tehdessäni pitää kaikki työtilat käytössä ja pyöräytän aina tarvittavan auki. Yhdellä pöydällä on auki KompoZer, toisella kuvankäsittelyohjelma Gimp, kolmannella tiedostohallinta ja neljännellä nettiselain. Miksi tuo ei toimisi Unityssä kun se toimi Gnomessakin? Jos ei toimi, se on askel taaksepäin.

Menepä sanomaan näille käyttäjille, että itse "sääditte" ja "sörkitte" Unityn sekaisin, kun Compiziin hipaisitte:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compizconfig-backend-gconf/+bug/932125
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:13.39 kirjoittanut jaripekka »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #8 : 19.09.12 - klo:13.54 »
Itse en muuten koskaan päivitä käyttistä versiosta toiseen, juurikin noista syistä, on erittäin todennäköistä, että ongelmasi juontuvat siitä. Päivitys vain ei osaa siirtää kaikkia asetuksia oikein versiosta toiseen, siitä grub-ongelmasi ja saattavat Unity ongelmasi johtua siitä.
Sanoisin että varmuuskopioi kamasi talteen esim. niille ntfs-osioille ja tee puhdas asennus 12.04:lle, saattaapi hyvin olla, että ongelmat poistuvat sillä. Ja jos Unity ei miellytä niin onhan niitä muitakin työpöytäympäristöjä kuten XFCE, tai oma suosikkini KDE. Ja voihan sitä kokeilla laatikon ulkopuolelta, esim tuota Minttiä on moni ilmeisesti syystäkin kehunut. Jotkut pitävät myös PCLINUXOS:tä, itse en pitänyt, mutta sekin varmaan on hyvä. Kokeilunhaluisille voin lämpimästi suositella Linuxin ulkopuolelta PC-BSD:tä, ainakin jos koneessa on raakaa tehoa, ja on valmis tutustumaan uuteen systeemiin.

Itse käytän Unityä sikäli vähän, että sen ongelmat ovat minulle lähinnä akateemisen mielenkiinnon aihe, KDE toimii mulla moitteetta.

Oma postaukseni "säätämisestä" ja "sörkkimisestä" pohjautuu lujasti omiin kokemuksiin, kun jotain on omassa koneessa mennyt sekaisin syy on ollut 90% minun, ja turhan kokeilemisen, tietysti sillä tavalla oppii. ;) Yhtäkaikki minulla on tapana kuten varmaan aika monilla yleistää omia kokemuksiaan muihin, mutta toivottavasti siitä ei kukaan ota itseensä, auttamassahan täällä ollaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #9 : 19.09.12 - klo:14.14 »
Oma postaukseni "säätämisestä" ja "sörkkimisestä" pohjautuu lujasti omiin kokemuksiin, kun jotain on omassa koneessa mennyt sekaisin syy on ollut 90% minun, ja turhan kokeilemisen, tietysti sillä tavalla oppii. ;) Yhtäkaikki minulla on tapana kuten varmaan aika monilla yleistää omia kokemuksiaan muihin, mutta toivottavasti siitä ei kukaan ota itseensä, auttamassahan täällä ollaan.

Ymmärrän. Enkä suinkaan "loukkaantunut" sanoistasi. Ymmärrän senkin, että meitä amatöörejä riittää, ja aina saa olla meitä neuvomassa, rasittaahan sekin.

Olen todella kiitollinen kaikille vastaajille ja avun tarjoajille, vaikka aina neuvot eivät johdakaan toivottuun lopputulokseen. Tämä kuitenkin osoittaa sen, että Linux-yhteisö on tiivis joukko henkilöitä, jotka haluavat jakaa eteenpäin sen tiedon, mitä itsellä on. Se on kiitettävää. Tällainen keskustelupalsta on paljon parempi kuin firmojen helpdeskit, mistä ei oikein millään saa kunnollisia vastauksia.

Voisi jopa sanoa, että esim. Ubuntu keskustelupalsta tarjoaa "vertaistukea" vähemmistön käyttöjärjestelmien käyttäjille. Monet firmat, kuten esim. Sampo Pankki, MTV3, Canon jne. vähät välittävät Linux-käyttäjistä. He toimivat omassa erinomaisuudessaan sulkien pois kaikki muut asiakkaat kuin Mircosoftin tuotteita käyttävät.

Mutta me Linux-käyttäjät olemme samassa veneessä. Yhdessä me näytämme maailmalle.  ;D

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #10 : 19.09.12 - klo:14.16 »
Amatööri olen itsekin ainakin nyt jokusen vuoden, vaikka it-alaa "vanhoilla päivillä" opiskelenkin. :)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #11 : 19.09.12 - klo:14.44 »
Amatööri olen itsekin ainakin nyt jokusen vuoden, vaikka it-alaa "vanhoilla päivillä" opiskelenkin. :)

Onnistuin saamaan Ubuntu 12.04:ään työpöydän, kuten toisessa ketjussa mainitsin. Asensin siihen netin ohjeiden perusteella Unityn rinnalle Gnomen, sen vanhanmallisen hyvän systeemin. Nyt voin Ubuntu-käynnistyksessä valita, haluanko "ramman" Unityn vai Gnomen, ja ilmeisesti haluan Gnomen. Gnome toimii ja siinä näkyy kaikki valikot.  :D

Otin kuvakaappauksen grubin nykytilasta:
http://www.saunalahti.fi/~jaripepe/sekalaiset/grub_tiedot_jaripepe.png

Tässä myös kuvakaappaus Compizin asetusruudusta, mikä vei Unityn umpikujaan:
http://www.saunalahti.fi/~jaripepe/sekalaiset/compiz_saato_jaripepe.png

Jos joku lukija huomaa noissa jonkin asian, mikä aiheuttaa pulmia, olisin kiitollinen ilmoituksesta. Compizin "kuutionpyöritystä" en nyt uskaltanut enää edes kokeilla, kun se Unityssä aiheutti ongelman. Mutta Gnomessa on onneksi alapalkki näkyvissä, ja sitä kautta pääsee vaihtamaan työtilasta toiseen mukavammin kuin Unityssä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #12 : 19.09.12 - klo:14.54 »
Siihen timeouttiin voisi laittaa isomman arvon, jos kerran grubia ei mitenkään saa näkyviin, niin onpahan ainakin enemmän aikaa valita se käyttis sokkona.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #13 : 19.09.12 - klo:15.16 »
Tässä myös kuvakaappaus Compizin asetusruudusta, mikä vei Unityn umpikujaan:
http://www.saunalahti.fi/~jaripepe/sekalaiset/compiz_saato_jaripepe.png

Ilmeisesti "Ubuntu Unity Plugin" on tarkoituksella "pois päältä"? Se pitää luonnollisestikin olla ruksattuna, jos meinaa Unity -työpöytää käyttää.

LISÄYS: Vähän hioin... 
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:15.21 kirjoittanut Eesaurus »

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #14 : 19.09.12 - klo:15.22 »
Tässä myös kuvakaappaus Compizin asetusruudusta, mikä vei Unityn umpikujaan:
http://www.saunalahti.fi/~jaripepe/sekalaiset/compiz_saato_jaripepe.png

Ilmeisesti "Ubuntu Unity Plugin" on tarkoituksella "pois päältä"? Se pitää luonnollisestikin olla ruksattuna, jos meinaa Unity -työpöytää käyttää.

LISÄYS: Vähän hioin...

Juuri se taisi sen valikoiden katoamisen aiheuttaa. Uskallanko vielä kokeilla? Vaikuttaako se haitallisesti, jos gnome-tilassa sen teen? Nimittäin nyt minulla on käytössä gnome, ei unity. Ja tuo kuvakaappaus on otettu Gnomekäytössä.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:15.27 kirjoittanut jaripekka »

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #15 : 19.09.12 - klo:15.28 »
Siihen timeouttiin voisi laittaa isomman arvon, jos kerran grubia ei mitenkään saa näkyviin, niin onpahan ainakin enemmän aikaa valita se käyttis sokkona.

Aika riittää mainiosti viiteen nuolinäppäinpainallukseen ja Enteriin.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #16 : 19.09.12 - klo:15.28 »
Juuri se taisi sen valikoiden katoamisen aiheuttaa. Uskallanko vielä kokeilla? Vaikuttaako se haitallisesti, jos gnome-tilassa sen teen?

En ole varma... Tee mieluummin Unityssa se. Saat terminaalin auki ctrl+alt+t -näppäinyhdistelmällä ja kirjoittamalla
Koodia: [Valitse]
compizconfig-settings-manager saat Compizin säädöt auki. Sitten vain ruksi paikoilleen, niin eiköhän se Unity palaudu siitä.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #17 : 19.09.12 - klo:15.44 »
Juuri se taisi sen valikoiden katoamisen aiheuttaa. Uskallanko vielä kokeilla? Vaikuttaako se haitallisesti, jos gnome-tilassa sen teen?

En ole varma... Tee mieluummin Unityssa se. Saat terminaalin auki ctrl+alt+t -näppäinyhdistelmällä ja kirjoittamalla
Koodia: [Valitse]
compizconfig-settings-manager saat Compizin säädöt auki. Sitten vain ruksi paikoilleen, niin eiköhän se Unity palaudu siitä.

Se on vain niin hassusti, että kun kopioin tuon komennon terminaaliin ja painoin enter, mitään ei tapahdu...

... vaikka kuinka kauan odottaa. Onko muita ideoita? Gnome-puolella saan tuon managerin auki valikosta, mutta sitä en uskalla kokeilla, kun gnome-puoli on nyt kunnossa. Pelkään että sekin .... hajoaa käsiin...

Kun Unity-puolella kirjoittaa terminaaliin "unity", tulee edelleen tällainen listaus, missä pyydän kiinnittämään huomiota tiettyyn riviin: ... failed ...

pekka@pekka-desktop:~$ unity
unity-panel-service: ei prosesseja
Checking if settings need to be migrated ...no
Checking if internal files need to be migrated ...no
Backend     : gconf
Integration : true
Profile     : unity
Adding plugins
Initializing core options...done
Initializing composite options...done
Initializing opengl options...done
Initializing decor options...done
Initializing gnomecompat options...done
Initializing grid options...done
Initializing mousepoll options...done
Initializing place options...done
Initializing move options...done
Initializing vpswitch options...done
Initializing resize options...done
Initializing animation options...done
Initializing workarounds options...done
Initializing wobbly options...done
Initializing session options...done
Initializing fade options...done
Initializing cube options...done
compiz (expo) - Warn: failed to bind image to texture
Initializing expo options...done
Initializing rotate options...done
Initializing scale options...done
Initializing ezoom options...done
Initializing unitymtgrabhandles options...done
pekka@pekka-desktop:~$ firefox

Onko tuossa virheilmoituksessa avain ongelmaan? Ja miten se poistetaan?
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:15.48 kirjoittanut jaripekka »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #18 : 19.09.12 - klo:15.53 »
Jahas, komento onkin
Koodia: [Valitse]
ccsm jolla ne Compiz-asetukset aukeavat komentoriviltä. Minun virheeni. :)

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Uusi erittäin vakava ongelma Ubuntu 12.04:ssä
« Vastaus #19 : 19.09.12 - klo:16.14 »
Jahas, komento onkin
Koodia: [Valitse]
ccsm jolla ne Compiz-asetukset aukeavat komentoriviltä. Minun virheeni. :)

Ei tuokaan komento tuottanut tulosta.

Mutta keksin keinon laittaa sen ruksin ruutuun, missä Unity oli mainittu Compizissa. Nimittäin, kun kone vihdoin on käynnistymässä Ubuntuun, ja tulee se salasanaruutu, siitä voi katsoa vaihtoehdot käynnistettävälle työpöydälle. Valittavat kohdat ovat seuraavat:

Gnome Classic
Gnome Classic (No effects)
Recovery Console
Ubuntu
Ubuntu 2D
User Defined Session

Valitsin Ubuntu 2D:n (Sekin näyttää Unityltä), joka käynnistyi niin, että valikot tulivat näkyviin, tosin aika hitaasti!! Menin sitten ihan graafisesti laittamaan sen ruksin Unity-kohtaan Compizissa. Sitten käynnistin koneen uudelleen ja valitsin Ubuntun (siis käytännössä Unity-työpöydän), jolloin vihdoin ja viimein vasemman reunan valikkopalkki ja yläpalkki tulivat takaisin. Hip Hip ja Huraa. ... Tosin ei tässä vieläkään voi työpöytiä pyöritellä kuutioina, mutta siitä viis, ... tai kuus.

"Periaatteessa" Unity nyt taas toimii. Minusta vain tuntuu, että kun hetken verran käytin taas sitä Gnomea, Gnome pyörii koneessani nopeammin. Ehkä tulen käyttämään sitä, kun se on tuttu ja turvallinen. Mutta hyvä tietää, että Unity on nyt ainakin melkein kunnossa, vain Grub pysyttelee näkymättömissä.

Suuri kiitos sinulle, joka ensimmäisenä annoit neuvon, mikä ihan oikeasti toimi.


* * *


Noo.... se grub on vielä yhtä näkymätön kuin se kuuluisa "näkymätön mies", mutta olkoon. Niin kauan kun sokkona löytää myös Vistan, kaikki on hyvin, tai ainakin tyydyttävästi.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:16.17 kirjoittanut jaripekka »