Olen nyt muutaman päivän "nauttinut" uuden uljaan Ubuntu 12.04 LTS:n "toimivuudesta".
Ensin grub tuotti ongelmia, kun rinnakkaista Windows Vistaa ei näy käynnistysvalikossa (olen kyllä oppinut sen käsikopelolla sokkona käynnistämään painamalla 5 kertaa nuolinäppäintä alaspäin ja sitten Enter, näin muistelin ennen päivitystä sen menneen, ja sillä tavalla Vista todellakin käynnistyy, vaikka sitä ei valikossa näy, eikä koko valikkoa näy.)
Unity työpöytä on osittain askel huonompaan suuntaan selkeästä Gnomesta. Gnomessa kaikki ohjelmat olivat loogisesti ja helposti löydettävissä. Nyt menee moninkertainen aika kun joutuu hakemaan sekavasta valikkosysteemistä haluamansa ohjelman. Työpöytiä on oletuksena neljä, mutta niiden käytettävyys on paljon huonompi kuin ennen, kun alapalkki oli näkyvissä ja siellä kaikki työpöydät. Tähän liittyen yritin virittää Compiziin sen ominaisuuden, mikä minulla oli pitkään käytössä Ubuntu 10.04:ssä, nimittäin että niitä neljää työpöytää voi pyöritellä CTRL+ALT+hiiri -menetelmällä. Jotain meni kuitenkin tässä operaatiossa pieleen, ja silloin hävisi sekä vasemman laidan palkki kaikkinen kuvakkeineen että yläpalkki. Nyt ei näy kuin upea taustakuva Roomasta Tiber-joesta ja sen yhdestä sillasta ilta-auringossa. Mutta mitään ohjelmaa en pysty käynnistämään. Graafinen vikasietotilakaan ei auttanut.
Nyt itse kysymykseen:
Miten saan palautettua Ubuntu 12.04:n kaikki vasemman reunan kuvakkeet ja myös yläpalkin kuvakkeet? Muuten Ubuntu on täysin käyttökelvoton. Minulla on asennuslevy 12.04.1, minkä tein varmuuden vuoksi ennen päivityksen hallinnan kautta tapahtunutta "yhden napin" päivitystä. Auttaako se jotenkin?
Tiedän, että virhe oli minun tekemä, mutta kun minun oli pakko säätää jotenkin, jotta tämä uusi Ubuntu versio olisi edes yhtä hyvä kuin loistava 10.04.
Onko minun jyrättävä koko järjestelmä yli pelastaakseni koneeni? Miten silloin käy Windows Vistan?
* * *
Testasin vielä kerran tänä iltana rampaa Ubuntua. Käynnistin sen. Kokeilin huvikseni (?) painella kaikenmaailman nappuloita näppäimistöltä, jos jossain jotain tapahtuisi. Ja F3-nappulan painaminen sai aikaan sen, että avautui x-nautilus desktop -niminen valikko, mikä näyttää mm. ulkoiset USB-levyasemat, tietokoneen hakemistorakenteen (Koti, työpöytä jne.). Sitä kautta meni omaan kotisivuhakemistoon, mistä tuplaklikkasin erästä html-tiedostoa. Selain avautui, ja muutettuani selaimen osoitekenttään tämän Ubuntu-keskustelupalstan osoitteen, kirjoitan nyt rammalla Ubuntulla tänne viestiä. Netti siis toimii, kuten varmaan useimmat muutkin ohjelmat, jos ne vain saa käyntiin ilman valikkonappuloita ja muita vimpaimia. ... Jossain vaiheessa varmaan kyllästyn tähän Linux-asennuspuuhaan. Sitä ennen täytyy mennä nukkumaan. Jään odottamaan viisaita kommentteja ja hyviä vihjeitä tilanteen korjaamiseksi.
Pahinta on se, etten pääse päivittämään nyt kotisivuja...
* * *
En malttanutkaan vielä mennä nukkumaan. Jatkoin amatöörin kokeiluja. Niin, siis saan kyllä päätteen auki contr+alt+t -komennolla. Kokeilin poistaa compizin, ei auttanut. Sitten kokeilin käskyä "unity". Järjestelmä ilmoitti, ettei unity ole asennettu koneeseen.
Kas, se oli jotenkin saanut minusta tarpeekseen ja häipynyt. No, asensin sen takaisin. Sitten kirjoitin uudelleen unity päätteeseen. Tuli tällainen tieto:
pekka@pekka-desktop:~$ unity
unity-panel-service: ei prosesseja
Checking if settings need to be migrated ...no
Checking if internal files need to be migrated ...no
Backend : gconf
Integration : true
Profile : unity
Adding plugins
Initializing core options...done
Initializing composite options...done
Initializing opengl options...done
Initializing decor options...done
Initializing gnomecompat options...done
Initializing grid options...done
Initializing mousepoll options...done
Initializing place options...done
Initializing move options...done
Initializing vpswitch options...done
Initializing resize options...done
Initializing animation options...done
Initializing workarounds options...done
Initializing wobbly options...done
Initializing session options...done
Initializing fade options...done
Initializing cube options...done
compiz (expo) - Warn: failed to bind image to textureInitializing expo options...done
Initializing rotate options...done
Initializing scale options...done
Initializing ezoom options...done
Initializing unitymtgrabhandles options...done
pekka@pekka-desktop:~$
Tuo ongelman aiheuttanut compiz aiheuttaa varmaan vieläkin ongelman, vaikka poistin sen. Täytyy varmaan asentaa uudelleen takaisin ja yrittää sitä jotenkin säätää. ...
* * *
Vielä vähän yksinpuhelua yön pimeinä tunteina. Surffasin vähän netissä ja sain tietää, että compiz on muillekin aiheuttanut harmia unityssa. On se kumma kun Ubuntu ei korjaa virheitä vaikka 12.04 päivitys on ollut jo kuukausia jakelussa. Moni on saanut tukkansa harmaaksi ohjelmavirheiden takia. Jos tämä on sitä Ubuntun myönteistä kehitystä, niin ihmettelen. Minulla on ollut parin päivän aikana enemmän ongelmia Ubuntu 12.04:n kanssa kuin koko tähänastisen Ubuntuhistoriani aikana yhteensä - siis noin 7 vuoden aikana.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compizconfig-backend-gconf/+bug/932125Ehkä minusta tulee vähitellen taas Windows-käyttäjä - tätä pahoin pelkään.
Tai mieluummin päädyn Linux Mint-käyttäjäksi, jos siinä vain toimisi grub yhdessä Vistan kanssa.