Kirjoittaja Aihe: Miksi EI linux  (Luettu 13929 kertaa)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #20 : 12.04.07 - klo:06.17 »
Lainaus
Don't feed the troll..
Miksi nämä trollausviestit kerää aina näin paljon vastauksia?  ;D

Tähän on niin helppo sanoa oma mielipide  ja ihmisiä ärsyttää tollanen alotus ni ne vastaa. :P

Totta! Erittäin hyvä keino saada ihmiset vastaamaan haukkumalla :)

Mutta itse asiaan.. ainaha näitä haukkujia riittää, "toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä". Käyttäköön kukin mitä käyttöjärjestelmää haluaa ja mihin on tottunut.

Jos ei heti osaa jotain uutta ja eikä ole edes valmis opettelemaa, niin turha siit on mesota. Kannattais olla hiljaa vaa ja vaihtaa semmosee mitä osaa :)

Itel hermot meni Windowsiin ja syyt olen jo maininnut muissa thredeissä. Aluksi en osannut yhtää linuxia, mutta pienellä opettelulla ja vaivalla osaan jo suht hyvin tätä käyttää. Joten loppuyhteenvetona, en edes harkitse enää varmaan koskaan Windowsiin siirtymistä. Olen koukussa linux-maailmaan  ;D

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #21 : 12.04.07 - klo:06.30 »
Lainaus
Don't feed the troll..
Miksi nämä trollausviestit kerää aina näin paljon vastauksia?  ;D

Enpähä tarkoittanut trolliksi. Kaikissa konessa on nykyään XP.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #22 : 12.04.07 - klo:07.42 »
Asensin Ubuntun noin puoli vuotta sitten. Mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ei ole ollut. Kysyessäni neuvoja foorumilta olen saanut selväsanaisia ohjeita omalla äidinkielelläni. Windowsin käyttäjäksi en enää siirtyisi vapaaehtoisesti. Toisaalta tietokoneen käyttöni on nykyisin melko vähäistä. Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä. Niin kai se menee;)
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

CP

  • Vieras
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #23 : 12.04.07 - klo:08.59 »
Nekin Mandariinikiinaksi tai joku muu suomen kannalta eksoottinen kieli.

Suosittelen joka tapauksessa vähintään englannin kielen kurssille menemistä. Ilman sitä on vaikea pärjätä nykypäivänä. Kaikki muut kielet ovat plussaa etkä varmasti kadu niiden opiskelua.

Näytönohjainasiasta en muuta sano kuin sen, että nvidia on ollut aina oma valintani ja toiminut aina ongelmitta, myös uudet näytönohjainmallit. ATI:n olen tietoisesti jättänyt väliiin ja softat on löytyneet pakettienhallinnan kautta.

En myöskään ymmärrä miksi pitäisi 150 distron kanssa leikkiä? Kyllä Ubuntu riittää työssä käyvälle perheenisälle.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #24 : 12.04.07 - klo:09.05 »
Enpähä tarkoittanut trolliksi. Kaikissa konessa on nykyään XP.

Saako tätä lainata tagiksi johonkin? Hauskasti sanottu :)
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

CP

  • Vieras
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #25 : 12.04.07 - klo:09.08 »
windows vs linux vs mac vs amd vs intel vs ati vs nvidia
Turhaa, sillä kaikkihan tietävät että Amiga on paras :)

Jep, siihen saa Debianin :), täytyykin asentaa se toiselle levylle.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1515
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #26 : 12.04.07 - klo:09.35 »
Speedy G, tämä ei liity suoraan mielipiteeseesi, mutta viestisi voisi mennä paremmin perille, jos se ei sisältäisi niin paljon kirjiotus vireitä, ja toimivathan nuo eri distrojen mukana olevat ohjelmat ihan hyvin ristiin, varsinkin kun lähes kaikki mihin törmää, käyttää GTK:ta jonkinlaisena kirjastona, ja GTK on siellä missä on GIMPkin, eli siis lähes jokaisessa distrossa.
« Viimeksi muokattu: 12.04.07 - klo:09.37 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #27 : 12.04.07 - klo:11.45 »
Syitä on muutama. Olen oppinut, että näytönohjaimet toimivat. Linuxissa se non vain unelma paremmasta tulevasisuudesta. Lisäksi se paketin metsästys jostain netin syövereistä. Huh Heijaa.
Dokumentaatio on ihan omaa luokkaansa. Ja kun kysyt jostain foorumista, saat 100 eri ohjaetta ja 10 000 linkkiä sivuille joista 10% toimii. Nekin Mandariinikiinaksi tai joku muu suomen kannalta eksoottinen kieli.
Enpähän jaksa istua koneen vieressä 24/7 että saisin seuraavan vuoden aikana EHKÄ tämän toimimaan.
Jos 150 erilaista distroa, jotka eivät ole yhteensopivia minkään kanssa julkaistaan, leikkiköön ne joilla on aikaa ja ikää hiekkalaatikolle.
Eli lyhyesti. Yli vuoden taistelun jälkeen siirryn kokonaan Microsoftin leiriin. Muutaman minuutin kuluttua tämä kone formatoidaan ja laitetaan XP sisään. Ainakin saadaan toimiva käyttöjärjestelmä.

Hyvää jatkoa kaikille toivoo SG

Aika tuttua tarinaa tämä.

Olisin siirtynyt jo aikaa sitten Linuxille mikäli XP ei olisi niin vakaa käyttis.

Linux-hörhöjen kannattaisi aina myös muistaa että Windowsille löytyy paljon parempia ohjelmia. Multimediasovellusten puolella Linux on auttamattomasti Windowsin perässä ja pysyy siellä tulevaisuudessakin.

Linuxia suosittelen asennettavaksi vanhoihin koneisiin jotka heräävät kummasti eloon esimerkiksi Damn Small Linuxin myötävaikutuksella. Nuo pikkudistrot saattavat hyvinkin riittää monille ilman että täytyy Vista-kone hankkia.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #28 : 12.04.07 - klo:12.24 »
Aika tuttua tarinaa tämä.

Olisin siirtynyt jo aikaa sitten Linuxille mikäli XP ei olisi niin vakaa käyttis.

Linux-hörhöjen kannattaisi aina myös muistaa että Windowsille löytyy paljon parempia ohjelmia. Multimediasovellusten puolella Linux on auttamattomasti Windowsin perässä ja pysyy siellä tulevaisuudessakin.

Linuxia suosittelen asennettavaksi vanhoihin koneisiin jotka heräävät kummasti eloon esimerkiksi Damn Small Linuxin myötävaikutuksella. Nuo pikkudistrot saattavat hyvinkin riittää monille ilman että täytyy Vista-kone hankkia.

Jaa-a, henkilökohtaisesti minut ubuntun pariin ajoi juuri xp:n kaatuilut ja pöpöjen läpipuskeminen...

Ohjelmien paremmuudesta olen myös aikalailla eri mieltä. Ohjelman ilmaisuus on melko iso plussa, toki windowssille on enemmän ammattikäyttöön soveltuvia kaupallisia ohjelmia, mutta jos puhutaan ilmaisista ohjelmista niin ei mielestäni juurikaan eroja ole.

Multimediassa, riippuen tietysti tarpeista en ole isompaa eroa huomannut. Hinta on tietysti myös monelle yksi tekijä. Minä kyllä suosittelen linuxia lähes kenelle vaan joka on valmis oppimaan uutta.

Mutta kuten sanottu... kukin veivailee tarpeiden/halujen/kukkaron/moraalin mukaisella käyttiksellä.

kukasielon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #29 : 12.04.07 - klo:12.43 »
Kyllä mä olen yleensä saanut kaiken tarpeellisen toimimaan Linux:ssa, välillä kyllä ei ihan helpolla...
600:n pena pyörittää kivasti uutta Debiania, tuskin visvaa.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #30 : 12.04.07 - klo:12.55 »
Mutta kuten sanottu... kukin veivailee tarpeiden/halujen/kukkaron/moraalin mukaisella käyttiksellä.


yhdyn tähän! :) ja korostaisin tuota sanaa moraali, vaikka M$:n suustahan on jo kerrottu että piratismi on ihan hyvä juttu... ;)

moonstone

  • Vieras
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #31 : 12.04.07 - klo:13.02 »
Linux-hörhöjen kannattaisi aina myös muistaa että Windowsille löytyy paljon parempia ohjelmia.

Höpö höpö.

Multimediasovellusten puolella Linux on auttamattomasti Windowsin perässä ja pysyy siellä tulevaisuudessakin.

Oletko kenties koskaan miettinyt mistä se johtuu? (annan vihjeen... softapatentit)
Muutenkin koko multimedia on täynnä turhaa tauhkaa, BluRay, HD-DVD, css suojaukset, DRM jne. jonka vuoksi vapaata softaa sille "miinakentälle" ei juuri pääse syntymään, koska sitä ei voisi levittää ilman juristipelkoa.

(toisaalta mitä voidaankaan odottaa kirjoittajalta, jonka aikaisemmat 7 viestiä on linuxa/ubuntua parjaavia ;))
« Viimeksi muokattu: 12.04.07 - klo:13.05 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4012
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #32 : 12.04.07 - klo:13.22 »
Olisin siirtynyt jo aikaa sitten Linuxille mikäli XP ei olisi niin vakaa käyttis.

Tämän minäkin allekirjoitan. Jos valinta olisi ollut nykyisten Linuxien ja susikasin (tai mikä kauheinta, Windows ME:n!) väliltä, vaaka olisi kellahtanut jo ajat sitten Linuxin puolelle. XP pysyi kuitenkin ensiasennuksestaan saakka hyvin pystyssä päivittäisessä käytössä, vaikka ohjelmat tulivat ja menivät. Ei ollut tarvetta susikasista tuttuun uudelleenasennustarpeeseen vuosittain.

Lainaus
Linux-hörhöjen kannattaisi aina myös muistaa että Windowsille löytyy paljon parempia ohjelmia.

Esimerkit olisivat kivoja!

Itse tiedän vain, että valokuvausta harrastavaa tuttuani on turha ylipuhua PhotoShopista Gimpiin. Itse käyttämäni ohjelmat tahtovat nykyään olla jopa samoja eri järjestelmissä: OpenOffice.org, Firefox, Thunderbird, Scribus...

Lainaus
Multimediasovellusten puolella Linux on auttamattomasti Windowsin perässä ja pysyy siellä tulevaisuudessakin.

...kuten Windows vastaavasti on Mac OS X:ä jäljessä :)

Minut muuten ajoi lopullisesti Linux-puolelle se, että työkaveri demosi minulle Vistaa. Istunto takkusi heti alkuunsa tarpeeseen aktivoida käyttis uudelleen (ei aavistustakaan miksi), ja jollei DNS toiminut, niin auta armias käyttäjä logattiin välittömästi ulos. Ei annettu edes mahdollisuutta korjata asetuksia niin, että yhteyden olisi saanut: täytyi kirjautua uudelleen sisään. Silloin taustakuvaa koristi teksti "This is not a genuine Windows", jösses.

Kiitos, ei ikinä semmoista.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1515
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #33 : 12.04.07 - klo:13.40 »


Lainaus
Linux-hörhöjen kannattaisi aina myös muistaa että Windowsille löytyy paljon parempia ohjelmia.

Esimerkit olisivat kivoja!

Itse tiedän vain, että valokuvausta harrastavaa tuttuani on turha ylipuhua PhotoShopista Gimpiin. Itse käyttämäni ohjelmat tahtovat nykyään olla jopa samoja eri järjestelmissä: OpenOffice.org, Firefox, Thunderbird, Scribus...


itsekin käytän kotona Winukan puolella OpenOfficea, koulussa ainoastaan Virevoksia, ääri tapauksissa oopperakin käy, ja Windowsin Mediaplayeriä en käytä, mieluummin Nokia Playeria (tulee PC-Suiten mukana.)
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #34 : 12.04.07 - klo:14.06 »
Lainaus
Linux-hörhöjen kannattaisi aina myös muistaa että Windowsille löytyy paljon parempia ohjelmia.
Itse tiedän vain, että valokuvausta harrastavaa tuttuani on turha ylipuhua PhotoShopista Gimpiin.

Vihjaappa kaverillesi LightZone-kuvankäsittelyohjelmasta, saatavilla niin Winkkarille, Linkkarille kuin Mäkkärille. Saattaa tosikuvaajalle olla ostamisen arvoinen, hinta jotain 200e.

http://www.lightcrafts.com/index.php
http://lightcrafts.com/linux/
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8519.0

On muuten Linuxille ilmainen..



r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #35 : 12.04.07 - klo:14.09 »
Ohjelmien kohdalla kyse on tarpeesta asensin linuxin ubuntu noin viikkoa ennen joulua, nyt olen päivittänyt sen edgyyn kaikki windowsit sai lähteä.
 Viimeinen tikki oli tämä päivityksessä ihan laillinen XP rupesi herjaamaan että on piraattiversio! No siitä olisi $softan kanssa päästy sopimukseen ( onko muuten samaa ilmennyt muilla? ).
 Ja tämä oli ihan viimeinen miksi siirryin kokonaan linuxiin apua on joka kerta löytynyt foorumilla nopeasti, ja kun testailtiin emännän kanssa tein kaikki samat asiat linuksilla kuin hän wintoosalla asia oli selvä.
 Jopa niin selvä että emännys pölli sen ensimmäisen keskusyksikön ja käyttää nyt myös Ubuntua, että näin täällä.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #36 : 12.04.07 - klo:16.40 »
Kieltämättä tyhjentävä kommentti.

Totta, mutta jotain kivaahan näihin threadeihin (joita aika tasaiseen tahtiin ilmestyy) on kommentoida.  :P

maalinni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #37 : 12.04.07 - klo:17.14 »
Eniten linuxissa ärsyttää laiteajurien puute. En viitsisi vaihtaa hyvin toimivaa kallista tulostinta vain sen takia ettei se toimi linukassa. Muuten tuntuisi ihan pätevältä systeemiltä.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #38 : 12.04.07 - klo:18.22 »
Mutta itse asiaan.. ainaha näitä haukkujia riittää, "toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä"

Niin, mutta onhan niitäkin jotka tykkäävät sekä äidistä, että tyttärestä. Vai?

AkuKalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • ict manuaali
Vs: Miksi EI linux
« Vastaus #39 : 12.04.07 - klo:18.26 »
Mutta itse asiaan.. ainaha näitä haukkujia riittää, "toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä"

Niin, mutta onhan niitäkin jotka tykkäävät sekä äidistä, että tyttärestä. Vai?

Kunhan tytär oppii suht nuorena äitinsä temput tulee äidistä tarpeeton ;D