Tarina alkaa vuoden 2006 alkukeväästä, olin juuri ostanut Ammattikoululta poistokoneen kahdella kympillä, mutta käyttöjärjestelmää ei ollut.
Luulin saavani XP:n kaupasta halvalla (siis alle satasella), ja olin saada halvauksen nähdessäni XP:n todellisen myyntihinnan.
Siis ei ainakaan luvallinen Windows.
kone oli liki kuukauden tyhjän panttina, kunnes iskin kaupungin kirjastossa silmäni erään kirjan selkämykseen.
LINUX KÄYTTÖKUNTOON
Kirjan mukana oli Mandrake Linux, kuulemma ensimmäinen versio, kirja vuodelta 1998.
eikun asentamaan.
Mandrake oli hyvä jakelu, mutta halusin jotain uudempaa, siksi koitin IT PRESS -nimisen kustantajan omaa jakelua IT Linuxia vuodelta 2000.
Sitten olikin seuraavan järkytyksen paikka, näytönohjaimeni oli liian uusi (Intel P810), samoin näyttöni (ADI Microscan P55, koneen alkuperäinen näyttö muussa käytössä) ja vaihtoehtoja oli kolme: 3x4 resoluution grafiikat, komentotulkki, tai näytön ominaisuuksien syöttö yksi kerrallaan.
Luovutin noin tunnin uudelleenkäynnistysten ja uusien yritysten jälkeen.
Seuraavaksi oli vuorossa Red Hat 6; englannin kielinen, ei sanaakaan suomea.
Sitten löysin Spectra Linux 1.2:hden vuodelta 2001, se oli riittävä, joten tyydyin siihen, kunnes hankin alkusyksystä -06 (vai olisiko ollut jo kesällä, ei muista) Ubuntu Dapperin.
Se oli hyvä, Spectran jälkeen en osannut edes kuvitella Linuxia, joka olisi niin lähellä Windowsin totuttuja ominaisuuksia.
Sitten menin ja ostin Windows 2000 Pro:n hyöty- (Suomenksi: peli-) käyttöön, säilyttäen Ubuntun toissijaisena. Sitten heitin GNOMEn pellolle ja otin tilalle KDE:n, heti perään testasin Edgyä, ja silloin paloivat minulta hihat, olin juuri äskettäin asentanut XP Pro:n koneelleni, jättänyt 2k:n jämät kummittelemaan samalle kovolle Kubuntun kanssa, ja kun asensin Dapperin tilalle Edgyn, lakkasi XP toimimasta.
Myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että XP:n asennus ei vaivautunut tekemään uutta käynnistyslohkoa, koska se saattoi käyttää 2k:n lohkoa, kun 2k poistettiin, meni samalla XP:n käyttämä lohko., mutta tuolloin syytin Edgyä, enkä siihen enää kajonnut. Sain viime kuussa viimein XP:n levyn taas lainaksi, ja asensin sen.
Tuolloin olin jo tutustunut hienoon jakeluun nimeltä PCLinuxOS, joka on minulla nyt ensisijaisena, Windows yhä "hyöty käytössä", Perjantaina alkaa Linux -kurssi, jolle valitsemme itse jakelumme, voisi kokeilla vaikka Fedoraa, tai uutta Madrivaa, tai miksei vaikkapa Feistyä? Jos PCLinuxOS:n tämän vuoden neljäs testiversio ehtii tulla jakeluun, niin ehkäpä sitten se.
TILANNE 7. Syyskuuta 2007:
Olen palannut Kubuntuun, Feisty -versioon, koska muut jakelut eivät keskustele emoni kanssa, tai sitten toisin päin, taidan skipata Gibbonin yli.
TILANNE 30. Tammikuuta 2008:
PCLinuxOS yhdessä koneessa, toisessa OpenSuSE, tosin kohta puoliin voisi alkaa uudelleentutustua Ubuntuun, ellei joku toinen distro muuta mieltäni.