No kaippa se omakin tarina on kerrottava. Joskus pari-kolme vuotta sitten kuulin ensimmäistä kertaa oikeastaan koko Linuxista. Olinhan tietenkin aikaisemmin lukenut juttuja kyseisestä "käyttöjärjestelmästä", mutta en ollut pannut sitä niin merkille. No sitten kaverit jossain puhuivat Ubuntusta ja taisinpa lukea siitä vielä jostain tietokonelehdestäkin. Tuolloin vielä ajattelin, että minä en mitään nörttiviritelmää ala koneelleni laittamaan, kun joutuu päätteellä koodeja kirjottelemaan, eikä sillä pelatakaan voi.
No sitten kaveri näytti omalla läppärillään Ubuntua live-cd:ltä ja ajattelin, että pitääpä joskus tutustua vähän paremmin. Sitten keväällä 08 oli vähän enemmän aikaa viettää tietokoneiden parissa, joten laitoin isännän koneelle testimielessä Ubuntun ja aloin kikkailemaan, jotta saisin ulkoisen näytön toimimaan. Tämän jälkeen innostuin vähän enemmän, sillä sain kuin sainkin sorkittua xorg.confia oikeaan suuntaan ja kuva ilmestyi ruutuun. Noihin aikoihin olin myös tutustunut Tähän foorumiin, mutten muistaakseni vielä rekisteröitynyt käyttäjäksi, saati osannut käyttää haku-toimintoa tehokkaasti. Näidän mutkien jälkeen olenkin asennellut Ubuntua urakalla vähän sinne sun tänne ja pyrkinyt olemaan tutuille myös jonkin sortin tietokonetukihenkilönä, yllättävän menestyksekkäästi.
Compaq Armadan raadolla olen kokeillut myös Puppyä ja DSL:ää, mutta jälkimmäistä en tainnut edes osata asentaa, joten vähän aikaa näpertelin sitten Puppyn kanssa. Samainen Compaq koki viimeisen hetkensä, kun sain Xubuntun asennettua siihen ja ladattua ensimmäiset päivitykset.
Linuxiin siirtymistä on vauhdittanut tietokoneen käyttötottumusten muuttuminen enemmän työ- ja opiskelupainotteiseksi, mutta hyvin ovat nuo muutamat pelitkin toimineet, joita tulee silloin tällöin pelattua. Myös ilmaisuus, muokattavuus ja turvallisuus ovat niitä asioita, jotka saavat minut pysymään Linuxin parissa.
Edit: Aika rientää niin nopeasti, että oli vähän virheellistä tietoa tuossa, nyt korjattuna.