Aivan totta tuo mietintä miksei valtio ja yritykset käytä enempää (lue lähes ollenkaan) vapaita ohjelmistoja.
Ainakin vielä itselläni on kuva Suomesta eräänlaisena eturintaman maana, mitä freeware/open sorsa rintamaan tulee.
Mutta niin vaan tuntuu että vähän väliä tulee laki/patentti laki tms. joka entisestään tekee asioita huonommaksi ko. yhteisössä.
Käsittämättömältä tuntuu että valtio ja yritykset oikeasti haluavat suoltaa niin paljon rahaa maksullisiin ohjelmiin, mitkä kaiken lisäksi eivät yleensä ole yhtään parempia kuin ilmaiset, ja tuntuu usein olevan jopa niin että ilmainen ohjelma pieksee maksullisen veljensä kirkkaasti maan rakoon.
Vielä käsittämättömältä tuntuu että herra M.Vanhanen niin kritisoi EU:n taannoista ohjelmistopatentti päätöstä sillä että nyt ei pystytä enää turvaamaan eurooppalaista ohjelmointi/ohjelmisto kehitystä.
Yrityksessä jossa työskentelen on kolme toimipistettä. Pääkonttori jossa on reilut sata konetta verkossa ja jotka ovat erittäin aktiivisessa käytössä.
Kahdessa muussa toimipisteessä on vielä lisäksi parisen kymmentä konetta, ja nämä kaikki siis soneran piuhan välityksellä omassa intranetissään.
Monasti olen jutellut atk-vastaavan kanssa ja kysynyt miksei voisi ainakin kokeilla muutamassa koneessa *nix pohjaista järjestelmää, vaan ei sovi yrityksen johdolle ja lisäksi työntekijät jotka on koulutettu käyttämään kovalla hinnalla juuri eräitä ohjelmia, tietokoneen käytön sijaan eivät ole halukkaita (uskalla) oppimaan uutta, nyt jo opitun ja jokseenkin toimivan systeemin tilalle.
Itse atk-vastaava kyllä on luvannut että sinä päivänä kun tulee tieto että siirrytään *nix pohjaiseen järjestelmään, niin hän tulee tekemään homman palkatta. Sillä ehdolla että hän itse saa halkaista jokaisen, nykyiseen käyttöjärjestelmään liittyvän asennus ceedeen