Kirjoittaja Aihe: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista  (Luettu 9608 kertaa)

JPK1990

  • Vieras
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #20 : 27.11.05 - klo:20.01 »
no tota pitäiskö sen olla kevyempi kuin breezyn siis se dapper? eikös.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #21 : 28.11.05 - klo:09.02 »
Itse tutkin mahdollisuuksia vielä yläasteella ollessani linuxin asentelusta koneisiin. Oli siellä yks linux mutta kukaan ei tuntunut tietävän salasanoja. >:( Mokoma ei ainakaan edistänyt linuxin imagoa. Ku pääsivät haukkumaan, "eitällä romulla mitään tee". Lukiossa on käytävällä yhessä koneessa toimiva linux. ;D

BTW. Miten vaikeeta olis saaha Warcraft III saaha toimimaan ubuntulla. Niit harvoja syitä jotka saa boottaan XP:een...

Luulisin että saat pelin toimimaan cedegalla niin, että kopiot windowsin asennuskansion linux puolelle, siirryt sinne ja komennat:

cedega Warcrafct3.exe                  // vai mikä liekään sen exe ....

Itseasiassa voi toimia niinkin, että mounttaat näkyviin windows levyn, siirryt sinne ja käynnistät pelin ilman kopiointia.


teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #22 : 30.12.05 - klo:05.39 »
no tota pitäiskö sen olla kevyempi kuin breezyn siis se dapper? eikös.
Minä en Dapperista tiedä, mutta jos Gnomea käytät niin se raskaantuu Cairoon siirtymisen myötä. Tai ainakin näin ovat isot pojat kertoneet... Tosin samallahan nuo yrittävät tuolla Gnome-leirissä saada pahimpia muistivuotoja karkotettua jonnekin, saas nähdä mitä tuleman pitää.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #23 : 30.12.05 - klo:14.58 »
Minä en Dapperista tiedä, mutta jos Gnomea käytät niin se raskaantuu Cairoon siirtymisen myötä.

höpöhöpö. gnomessa on nimenomaan menossa parhaillaan optimointiprojekti joka tulee keventämään gnomea. cairoa ei ole pakko käyttää siten, että se raskauttaisi koneenä käyttöä, muttta jos haluaa täyden hyödyn cairosta, sen tullee saamaan cairon 3d-kiihdytetyllä backendillä ilman preformance hittiä suorittimelle (itseasiassa juurikin päinvastoin). tämä vaihtoehto tietysti sikäli kun 3d-backend ehtii siiheksi, en ole seurtannut tilannetta.

cairon yhtenä tavoitteena on nimenomaan se, että se ei aiheuta turhaa overheadia vanhoille koneille, mutta tarjoaa paljon enemmän nykyaikaisille koneille,
Janne

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #24 : 30.12.05 - klo:18.04 »
cairon yhtenä tavoitteena on nimenomaan se, että se ei aiheuta turhaa overheadia vanhoille koneille, mutta tarjoaa paljon enemmän nykyaikaisille koneille,
Ehkä on, en ole tutustunut, mutta aika moni on sanonut, että tuo on vain hidastanut toimintaa...

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #25 : 01.01.06 - klo:16.57 »
Hmm... miten tuo cairo itse asiassa toimii? Tuleeko se automaattisesti uudemman X.org:in mukana, vai onko se ihan erillinen projekti, joka pitää ladata ja enabloida erikseen vai mikä?

Mulle kun ei ole selvinnyt se oikein millään, vaikka olen lueskellut. Ainoa mikä on selvinnyt, on se, että grafiikat näyttää paremmilta..

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #26 : 01.01.06 - klo:20.50 »
Hmm... miten tuo cairo itse asiassa toimii? Tuleeko se automaattisesti uudemman X.org:in mukana, vai onko se ihan erillinen projekti, joka pitää ladata ja enabloida erikseen vai mikä?
Erillinen kirjasto, jota vasten ohjelma pitää linkata jos sitä halutaan käyttää, tosin nykyään uudet GTK:t linkkaa siihen automaattisesti. On Freedesktop.orgissa hostattu projekti, jonka on tarkoitus olla 2D-piirrustuskirjasto erilaisille järjestelmille.

korpraali

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Re: Maailmanparannusta ja keskustelua avoimista ohjelmista
« Vastaus #27 : 06.01.06 - klo:01.17 »
Kuitenkin nuo tiedot että IBM, Massachusettsin osavaltio ja ainakin jostain olen lukenut jotain että Ranska, Kiina, Intia, Japani, Nokia ja lukemattomat oppilaitokset ympäri maailmaa on tosissaan harkitsemassa/selvittämässä mahdollisuuksia siirtyä vapaaseen ohjelmistoon ja että osa olisikin jo osittain siirtynyt.

Ehkä tässä voisi olla hyväksi vaan jos nuo muutamat "isot" tulevat hieman vastaan, sen sijaan että alhaalta "kiivetään" ylös.

Nähtävästi open sourcea aletaan harkitsemaan vakavasti myös muissa suomalaisissa kouluissa kuin yliopistoissa. Mainitsin ohimennen Linuxista isälleni, joka kiinnostui asiasta yllättävän paljon ja oli innokas kuulemaan lisää. Nyt, 4 viikkoa myöhemmin, kokeilumielessä n. 15 oppilaskoneeseen asennetaan Ubuntu. Jos siihen ollaan tyytyväisiä, vaihtuu koko oppilaitos käyttämään Linuxia. Syytä onkin, sillä ennen Ubuntua koneissa oli nt 4.0.
« Viimeksi muokattu: 06.01.06 - klo:16.55 kirjoittanut korpraali »