Kirjoittaja Aihe: En vieläkään käytä Linuxia  (Luettu 15895 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #20 : 25.11.05 - klo:19.53 »
No vaikka noin, niin se on silti paljon helpompi. Tosin tossa mun esimerkissä oli annettu valmiiksi jo lautaus osoitekkin linuksille. :D Lisätään siihenkin että etsi ajuri paketti jokä täsmää linux distroosi jostain päin nettiä ja lataa se ;)

no, minulle ei ole vieläkään totaalisen selvää miksi joku haluaisi varta vasten ohittaa paketinhallinnan ja tehdä noin paljon käsitöitä. aloittelijalta se jäisi varmaan tekemättäkin, mutta homma toimisi silti.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #21 : 25.11.05 - klo:20.00 »
Et voi asentaa NVDIAn uusinta ajuria pakettien hallinnan kautta. Siksi.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #22 : 25.11.05 - klo:20.02 »
Kumpi tuntuu helpommalta?  :)

Heh. Tuo oli kuin MS teettämä tutkimus wintoosan ja linukan eroista.
Itse vertaisin niitä näin:

Windows:
-tuplaklikkaa .exe tiedostoa ja noudata siinä annettuja ohjeita.
-buuttaa kone

Linux: (Ubuntu)
sudo apt-get install nvidia-glx
sudo sed -i -e 's/"nv"/"nvidia"/' /etc/X11/xorg.conf
Käynnistä X uudelleen painamalla Crtl + Atl + Backspace (pyyhintä nappi)


Kunpiko kuulostaa paremmalta? Mielestäni tuo jälkimmäinen, koska siinä ei tarvitse buutata konetta ja toisekseen wintoosassa oli ainakin ennen sellainen ongelma, että se yritti väkisin työntää käyttään wintoosan omaa nvidian ajuri, koska se oli wintoosan mielestä parempi (eli se oli ms digitaalisesti allekirjoittama toisin, kuin nvidia virallinen ajuri). Niin silloin oli pakko käydä poistamassa kansiota c:\windows\inf kaikki nv*.inf filut ja buutata kone ja sitten vasta se rupesi kyselemään, että oisko sulla ajuria tälle laitteelle, kun wintoosa ei löytänyt sopivaa.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #23 : 25.11.05 - klo:20.09 »
sudo apt-get install nvidia-glx
Eikös toi ole joku Ubuntun vedos tosta ajurista eikä viimeisin NVIDIAn versio? Jos näin ei ole, sun kannattaa mennä tekemään korjausehdotuksia Ubuntun tukifoorumille jossa tota ohjetta jaellaan. Jos sen voi tehdä noinkin paljon helpommalla :D

Lainaus
  Niin silloin oli pakko käydä poistamassa kansiota c:\windows\inf kaikki nv*.inf filut ja buutata kone ja sitten vasta se rupesi kyselemään, että oisko sulla ajuria tälle laitteelle, kun wintoosa ei löytänyt sopivaa.
Ei tarvitse, ajat vaan sen exen. XP ilmottaa ajuria asentaessa että se ei ole mikkisoftan virallisesti hyväksymä ajuri, 'digitaalisesti allekirjoittama' tjsp. Mutta siihenkin voi vastata vaan ok ja jatkaa eteenpäin.

Ja huom, minä käytän pääasiassa Ubuntua, kyse ei ole siitä. Ajattelen asiaa vaan nyt aloittelijan kannalta. Kyllä tässä on säätämistä huomattavasti enemmän.
« Viimeksi muokattu: 25.11.05 - klo:20.12 kirjoittanut Osku »


ufc

  • Vieras

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #26 : 25.11.05 - klo:20.18 »
sudo apt-get install nvidia-glx
Eikös toi ole joku Ubuntun vedos tosta ajurista eikä viimeisin NVIDIAn versio?
On mutta aivan riittävän uusi 99%:lle käyttäjistä ja se on testattu, että se toimii Ubuntun kanssa ja kun tuosta paketista asennat niin ajurit päivittyvät samalla, kun päivität järjestelmääsi. Tuo on sellainen ominaisuus mitä ei wintoosasta löydy.


Lainaus
Lainaus
  Niin silloin oli pakko käydä poistamassa kansiota c:\windows\inf kaikki nv*.inf filut ja buutata kone ja sitten vasta se rupesi kyselemään, että oisko sulla ajuria tälle laitteelle, kun wintoosa ei löytänyt sopivaa.
Ei tarvitse, ajat vaan sen exen. XP ilmottaa ajuria asentaessa että se ei ole mikkisoftan virallisesti hyväksymä ajuri, 'digitaalisesti allekirjoittama' tjsp. Mutta siihenkin voi vastata vaan ok ja jatkaa eteenpäin.
Niin se taitaa nykyään jo toimia. Vihjasin vaan, että ei wintoosassakaan kaikki mene ihan heittämällä eli aina kun tulee noita uusi juttuja niin joutuu säätämään aika paljon, että saa toimimaan kunnolla.


Lainaus
Ja huom, minä käytän pääasiassa Ubuntua, kyse ei ole siitä. Ajattelen asiaa vaan nyt aloittelijan kannalta. Kyllä tässä on säätämistä huomattavasti enemmän.
No se on miten sen ottaa. Ubuntusta kuitenkin löytyy sellaisia ominaisuuksia mitä ei wintoosaan saa vaikka kuinka säätäisi tai sitten ne vaativat ihan älyttömästi säätämistä.
« Viimeksi muokattu: 25.11.05 - klo:20.20 kirjoittanut LittleLion »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #27 : 25.11.05 - klo:20.30 »
On mutta aivan riittävän uusi 99%:lle käyttäjistä ja se on testattu, että se toimii Ubuntun kanssa

jep, tuossa esimerkissä oli tietty kyse siitä, että kaverilla on hyvin uusi ja himokallis pelaamista varten ostettu näytönohjain. bugiraportin tekemällä sen saa aika suurella todennäköisyydellä myös ihan vakirepoon, mutta aika harva linux-käyttäjä pistää näytönohajimeen suosiolla tuon >400 euroa.

johan tuon ohjeen kirjoittajakin sanoi, että "If you haven't got this graphic card PLEASE try 7667, it's more stable."

tosin kai se on jollain tapaa windowsista peräisin oleva mentaliteetti, että kaiken pitää olla aivan uusinta, riippumatta siitä onko sitä testattu.

kun tuosta paketista asennat niin ajurit päivittyvät samalla, kun päivität järjestelmääsi. Tuo on sellainen ominaisuus mitä ei wintoosasta löydy.

tämä onkin yksi parhaista puolista keskitetyssä paketinhallinnassa.
Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #28 : 25.11.05 - klo:22.00 »
luulisi jo noin vanhaan koneeseen (oletan että ostettu vuonna 2000) ubuntu uppoavan kivasti....  :D
eipä kait tuo enään tänäpäivänä ole kovit "eksoottista" rautaa...  ;D ;D

ahaa... kyseessä on varmaan samanlainen kone mikä minulla on tuossa nurkassa mihin ei ubuntu uppoa millään ... eli 200mhz pena jossa on sis piirisarjalla oleva emo ja s3trio 64 näytönohjain ....
en sitten kirveelläkään saa ubuntua tai debiania siinä toimimaan....   ;D

Tuo sis ei taida olla pahaiten Linuxia tukeva valmistaja. Kokemuksia omasta kannettavasta löytyy sen verran, että kyllä kaikki jotenkuten pelaa, mutta parantamisen varaa on paljon. Kaikki tärkeimmät ajurithan siinä ovatkin tosin muiden kuin sis:in itsensä tekemiä. Tämä on käytännön pakko, sillä muuten kone tuskin lähtisi edes päälle ;)

Mikko

Mikko Saarinen

moonstone

  • Vieras
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #29 : 26.11.05 - klo:09.50 »
Itselleni riittää kriteereiksi se, että ei tarvitse työntää paljon rahaa pelkästään tietokoneen perus- ja vaativaan käyttöön.

Osta windows, osta virustorjunta ja palomuuri. Lataa netistä joku toinen selain, lataa ajurit, etsi ohjelmien asennus cd:tä asenna ohjelmat. Asenna winzip/winrar, asenna asenna asenna  :)

Varsinkin tietoturva on sellainen asia, joka karkottaa minut kaaaauaksi pois windowssista. Luottamus on mennyt jo aikapäiviä sitten, jota on aika vaikea palauttaa.

Töissä kuitenkin käytän windowssia koska on pakko eikä muuta saa verkkoon edes laittaakkaan.

Edit. Tuota voisihan ne kaikki windowssit ym muut softat ladata "nettikaupasta", mutta siinä on aina olemassa omat riskinsä.
« Viimeksi muokattu: 26.11.05 - klo:09.52 kirjoittanut moonstone »

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #30 : 26.11.05 - klo:11.06 »
Edit. Tuota voisihan ne kaikki windowssit ym muut softat ladata "nettikaupasta", mutta siinä on aina olemassa omat riskinsä.


Se ongelmahan on siinä, ettei windowssia pitäisi päästää nettiin ennen kuin on virustorjunta ja palomuuri, ainakaan nykyään. Ja kuitenkin se virustorjunta ja palomuuri on ladattava netistä... kun en mä ainakaan rupeis maksamaan jostain nortonista kun saa ilmaisia netistä.

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #31 : 30.11.05 - klo:08.32 »
Sorry, etten ole kerinnyt vastaamaan aiemmin. Työt ja harrastukset painavat päälle.

Kone oli 600 MHz Intel, 256 Mb SDRAM muistia, emoa en muista mikä oli. Buuttaus oli CD:ltä. Kovalevy oli tyhjennetty. Linux oli tarkoitus laittaa yksinään. Linuksi tökkäsi aina juuren asentamiseen, ei onnistunut?!?!? Live ei käynnistynyt kun en tiennyt käyttäjänimeä ja salasanaa???!!

Annoin koneen tyttärelleni kera Windowssin. Nyt mulla on XP ja kerään rahaa johonkin käytettyyn johon voisin harjoitella Ubuntun asentamista. Pitäisi vissiin mennä ATK-kurssille.
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

iiwari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #32 : 13.12.05 - klo:20.58 »
Itse asensin Ubuntu 5.10 -käyttiksen 1200Mz-prossun omaavaan koneeseen. Itse asennus ei tuottanut ongelmia. Ubuntu sai äänikortin käyttöönsä, mitä ei aiemmin kokeilemani Redhatit(taikka minä tunari itse) saaneet aikaan. Mikrofonikin toimii, mitä en saanut wintoosalla toimimaan. Nettiyhteys oli ongelma kaikilla Linuxeilla. Ehkä ongelma oli Adsl-liittymän asentajassa. Opiskelin sen verran, että aloin ymmärtämään liittymästä jotakin sumealla logiikalla. Sorkin Adsl-modeemin asetuksia, laitoin DHCP:n toimintaan boksissa ja Eth:n asetuksissa myös, ja johan toimi. Laitteiden ajureiden ja ohjelmien asennukseen voisi olla yleispäteviä ohjeita, mikä varmaankin houkuttelisi lisää porukkaa Linux-käyttäjiksi.

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #33 : 08.03.06 - klo:09.33 »
En sentään joutunut odottamaan viittä vuotta. Kannettavaan tuli pöpöjä XP:hen. Ikäväkseni se oli liikkeen asentama ja sisälsi vain C aseman. Osioin levyn uudestaan ja jätin kolmanneksen ubuntulle. Tällä kertaa se asentui laakista  :o. Nyt vain pitäisi opetella käyttämään sitä. Konetta käynnistäessä ubuntu tarjoutuu ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, joten se on usein auki, mutta käyttämäni kirjanpito-ohjelma vaatii Windowsin pohjakseen. Jos joku tietää ilmaisen tai erittäin edullisen kirjanpito-ohjelman, olisin kiitollinen tiedosta  :).
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #34 : 08.03.06 - klo:10.06 »
Jos joku tietää ilmaisen tai erittäin edullisen kirjanpito-ohjelman, olisin kiitollinen tiedosta  :).

Minähän en kirjanpito-ohjelmien päälle mitään ymmärrä, mutta oletkos tuommoista vilkaissut?

http://www.gnucash.org/

Voisi hyvinkin löytyä Ubuntun repoista (en juuri nyt pääse asiaa tarkistamaan).

Gaylord Swensson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #35 : 10.03.06 - klo:19.26 »
Minä olen partitioinut vanhan pentium 2.sen,450mhz/128mt muistia ja silleen...toisena käyttiksenä on windows 2000 professional ja toisena tämä ubuntu 5.10.Tämä ei varmastikaan ole riittävän tehokas kone mutta yllätys,yllätys..,kaikki toimii loistavasti!Minulla ei ollut ennen ubuntun asentamista hajuakaan linuxista mutta asentaminen oli aivan yhtä helppoa kuin windowsinkin asentaminen.Koneeni on vanha,upea compaq.En oikein ymmärrä tätä vastakkainasettelua,puolin ja toisin.Naurettavinta on joissakin Linux oppaissa kirjoitukset tyyliin,tätäkään ei löydy windowsista...Se antaa vähän tyhmän vaikutelman.Ajatelkaa,että microsoftin oppaissa mainittaisiin linux nimeltä ja saivarteltaisiin,että milläs päivität linuxisi.,läl läl lää.Mielestäni Linuxin vahvin puoli on käyttövarmuus,joskus tuntuu siltä,että windows kaatuu heti "noustuaan",siksi haluan oppiua linuxin salat. :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #36 : 10.03.06 - klo:20.22 »
Minä olen partitioinut vanhan pentium 2.sen,450mhz/128mt muistia ja silleen...toisena käyttiksenä on windows 2000 professional ja toisena tämä ubuntu 5.10.Tämä ei varmastikaan ole riittävän tehokas kone

tehoja on kyllä riittävästi peruskäyttöön, mutta muistia minä ostaisin hitusen lisää. ero olisi varmasti huomattava.

haluan oppiua linuxin salat. :D

sehän onneksi onnistuu jos vaan halua löytyy :)
Janne

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #37 : 10.03.06 - klo:20.46 »
En oikein ymmärrä tätä vastakkainasettelua,puolin ja toisin.Naurettavinta on joissakin Linux oppaissa kirjoitukset tyyliin,tätäkään ei löydy windowsista...Se antaa vähän tyhmän vaikutelman.Ajatelkaa,että microsoftin oppaissa mainittaisiin linux nimeltä ja saivarteltaisiin,että milläs päivität linuxisi.,läl läl lää.
Juontaa ehkä juurensa niihin aikoihin, jolloin linux oli tavallisen käyttäjän tarpeisiin oikeasti vielä huonompi kuin windows. Sellainen pikkuinen asennereliikki. Jatkuvasti koitetaan todistella oman alustan paremmuutta, vaikka nykyään linux ei kummemmin puolusteluja tarvitse. Vähäisellä psykologian tuntemuksellani voisin sanoa, että ihmisillä on noin yleensäkin on tapana jälkeenpäin järkeistää tekemiään valintoja, vaikka niillä olisi valintahetkellä ollut vain vähän järjellistä perustetta.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #38 : 11.03.06 - klo:07.05 »
Sohin soppaa aikani kuluksi. Käytän molempia. Lisäksi Macciin paluu kiinnostaisi.

Töissä Windows XP (tosin tietty classic-look vai mikä se on, ei sitä xp:n peruslookkia jaksa) ja kotona Ubuntu. Oikeastaan molemmat ovat mielestäni hyviä. Windowsista on paljon enemmän käyttökokemusta (3.0, 3.1, 3.11, 95, 98, NT, 2k, 98), mutta ei mua sen säätäminen ole koskaan juurikaan kiinnostanut, en ole koskaan jaksanut opetella sen toimintaa, rekisterit menee jo ihan yli hilseen. Se on kuitenkin mulle kohtalaisen helppoa ja mitään oppaita ei ole pahemmin koskaan luettu vaan suurimman osan asioista saa toimimaan kun hiukan jaksaa kokeilla. Sanoisin siis, että sen käyttö on kohtalaisen intuitiivista tiettyyn rajaan asti. Jos jotain ihmeempää ongelmaa tulee, niin sitten sitä ei tiedäkään miten homma hoituu ja pitäisi oikeasti ymmärtää ja ehkä olla vähän sisäpiirin tietoa tai jotain. Siinä vaiheessa yleensä vähän kokeneempikin käyttäjä asentaa kaiken uudestaan ja homma toimii taas. Hirveä hommahan siinä uudelleenasentamisessa on, kukaan tuskin sitä kieltää. Ennen 2k:ta muistelisin tehneeni kaiken uusiksi noin kerran vuodessa. 2k:sta eteenpäin on ollut paremmin. IE:tä ja Outlookkia en ole tietenkään :) käyttänyt.

Jos mennään ajassa taaksepäin, niin Mac oli jo ennen 3.0 Windowsia paljon valmiimpi ja mielekkäämpi ikkunasysteemi kuin mitä 3.0 tullessaan oli. Taisi olla yleinen mielipide, joka minut vei pois linnunpöntöistä M$-maailmaan...   3.x Windowsit olivat kyllä melkoisen käpysiä systeemeitä jo senkin ajan normien mukaan (vertaan siis tietty Macciin). Ilmeisesti kuitenkin raudan valinnan vapaus ja pelit pitivät ainakin minut PC-puolella. Ja tietty kaiken "ilmaisuus" (eipä sitä paljon välitetty oliko se kopioiminen nyt sitten laillista vai ei). Voi olla, että aika tekee hallaa muistilleni, mutta tehköön jos haluaa.

Ubuntun kanssa olen joutunut lukemaan jopa manuaaleja, mitä en silloin joskus Windowsin kanssa myönnä tehneeni. Asiaan vaikuttaa kuitenkin huomattavasti se, että 10-15 -vuotiaan aivot ovat vielä tuoreet ja nopeat oppimaan ja omaksumaan. Lisäksi intoa riitti ihan eri tavalla kun ei istunut 8 tuntia päivässä ensin töissä koneen ääressä. Luulisin silti, että mikäli olisin käytellyt nuorempana Mäccia (mitä kyllä teinkin) tai Linuxia/Unixia, niin Windows-maailma ei olisi tuottanut kovin suuria ongelmia, tuskaa ehkä senkin edestä ;) Tai ehkä ei, riippuisi varmaan asenteesta enimmäkseen. Noh, joka tapauksessa, Ubuntu innosti heti alusta alkaen ja innostanee vielä pitkään, Juuri mitään en osaa ja aikaa ei ole ollut hirveämmin opetella, mutta mikäs kiire tässä on. Melkein kaikki toimi jo sellaisenaan, joten alkuun oli helppo päästä.

Joten, long live Ubuntu! Ja ei mitään antipatioita Windowsiakaan kohtaan, tuottakoon Vista voittoa. Ja lisäksi seuraavaan minimäcciin giga muistia ja stydimpi näytonohjain :) Toivoisin, että ei oltaisi liian negatiivisia mitään vahtoehtoja kohtaan, kukin saa kuitenkin itse vapaasti päättää mitä käyttää.

jhalmu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
    • lovetech
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #39 : 11.03.06 - klo:12.57 »
Ubuntu on pelittänyt minulla hyvin. Ja onnellinen olen siitä, että sain vanhemmatkin käyttämään sitä, meinaan kun he asuvat kauempana, niin pääsen hyvin etänä hoitelemaan konetta, tokin se wintoosallakin onnistuisi, mutta...

Itse kirjoitan tätä XP:stä, koska joudun käyttämään flash-pohjaista sivustoa opiskeluun. En nyt saanut Flashia toimimaan, kun vaihdoin koneeni amd64 -pohjaiseen (eikä automatix kai toimi vielä tällä, hö). Eli jotakin olen joutunut käytöstä (muutakin) luopumaan, esimerkiksi codekkeja en ole jaksanut alkaa viritteleen toimintaan, vaikka sekin wikin ohjeilla  sainkin toimimaan.

Koneessa on tietenkin nvidian näyttökortti, joka vaati uudemmat ajurit, eli käytännössä tämä tarkoittaa, että joudun ne asentamaan uudestaan, kun kerneli vaihtuu. Tosin kokoajanhan ne ubuntunkin ajurit päivittyvät, joten jossain vaiheessa saan ne reposta. Odottelen tässä Dapperin ilmestymistä, koska uskon että siinä paranee 64-sen tuki (tai sitten ei).

Mutta yleisesti olen erinomaisen tyytyväinen ollut Ubuntuun, monet muut distrot olen tietenkin käynyt läpi, suseen olin innoissani, mutta kunhan siihen tulee parempi tuki asennella ohjelmia verkosta eikä aina niiltä pahuksen levyiltä, niin laitan sen taas johonkin koneeseen. Kahteen versioon susesta sitä kuitenkin on rahaa laittanut.

Nimeimerkki Onnellinen sekakäyttäjä, kun oli rahaa ostaa xp ja siihenkin ilmaisohjelmia saa, paitsi virusturvasta/palomuurista nyt maksan.
AMD64 +3500/1024Mb/Abit AN8-SLI/MSI GeForce 6600
Gutsy 32 ja MacBook2.0 (+ XP)
Skype: juhahalmu