Kirjoittaja Aihe: En vieläkään käytä Linuxia  (Luettu 15946 kertaa)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #40 : 11.03.06 - klo:13.06 »
SuSEnkin saa kyllä hakemaan kaikki paketit verkosta kun vaan vaihtaa Yastista niiden pakettien hakupaikkaa. Packmanin repot kannattaa siihen laittaa myös. Ei SuSE sen hankalampi ole, mutta Yast on aika sietämättömän hidas. Kyllä itseäkin otti päähän se levyjen kanssa räpläys ennen kuin tajus muuttaa niitä asennuslähteitä.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #41 : 11.03.06 - klo:18.13 »
SuSEnkin saa kyllä hakemaan kaikki paketit verkosta kun vaan vaihtaa Yastista niiden pakettien hakupaikkaa. Packmanin repot kannattaa siihen laittaa myös. Ei SuSE sen hankalampi ole, mutta Yast on aika sietämättömän hidas. Kyllä itseäkin otti päähän se levyjen kanssa räpläys ennen kuin tajus muuttaa niitä asennuslähteitä.
Eihän siinä muuta onkelmaa ole kuin RPM Hell.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #42 : 11.03.06 - klo:18.43 »
No ei siinä mitään RPM-helliä ole, jos laittaa ne repot kuntoon samaan tapaan kuin Ubuntussakin. Ainakaan itselläni ei kertaakaan ollut mitään ongelmia Sussun pakettihallinnan kanssa kun oli lisännyt Packmanin ja Sussun omat varastot repoihin. Tää RPM-helli on jotain mikä on ehkä ollut vuosia sitten ja jäänyt elämään kaiken maailman trollien lyömäaseeksi. Itse olen käyttänyt SuSen versioita 9.0 ja 9.2, eikä minulla ollut mitään suurempia ongelmia pakettihallinnan kanssa (aluksi tietysti oli kun en tajunnut systeemistä mitään ja etsin netistä paketteja ja niiden riippuvuuksia ihan itse)
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #43 : 11.03.06 - klo:18.52 »
Mulla taas SuSE 10 oman pakettienhalinnatansa paskaks heti kättelyssä, joten tiedän mistä puhun.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

basse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #44 : 11.03.06 - klo:19.19 »
Ehkäpä tähän ketjuun sopisi vielä se, että mulle linuxiin siirtyminen merkitsi ennenkaikkea sitä, että uskalsin itse lähteä tekemään jotain, en vain käyttämään niinkuin työpaikalla on varmistettu: et varmasti voi tehdä mitään vaan soita aina oikea henkilö paikalle. Sama asenne siirtyi tänne kotiin kun avasi sen saman systeemin. Sama ajatus myös siinä, että ethän sinä siitä mitään kuitenkaan ymmärrä, kun oot noin vanhakin. Linux muutti ajattelutavan, minä onneton tietämätön päätänkin ihan itse mitä tällä mun koneella on ja mitä siinä tapahtuu. Vanhat käytöstä poistetut masiinat heräsivät henkiin, ei niitä vielä kaikki kaupallinen hössötys ollut nujertanut. On ihan ilo kuunnella illan viimeisenä äänenä vanhan serverin hiljaista huminaa.

Ikimaailmassa ilman linuxia en sitä kuulisi täällä kotonani.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #45 : 11.03.06 - klo:21.19 »
Mulla taas SuSE 10 oman pakettienhalinnatansa paskaks heti kättelyssä, joten tiedän mistä puhun.

Itselläni 9.2 on toiminut vallan mallikkaasti vaikka olen harrastanut melko paljon paketinhallintajärjestelmän jalkaan ampumistakin.

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #46 : 11.03.06 - klo:22.44 »
No joo. Nyt mä oon saanu tän Ubuntun jotenkin toimimaan. Vielä on paljon opittavaa. Kuka niitä oppaita jaksais lukea  :o. Enklannin kielikin kun on vähän niin ja näin. Sillonku kävin koulua, ei kieliä vielä opetettu. Kaipaako Mozilla Firefox erillistä palomuuria? Mikä olis helppokäyttönen. Entä virustorjuntaa? Onko Linuxille kirjoitettu jo viruksia enemmän kuin se yksi.
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #47 : 11.03.06 - klo:22.51 »
No joo. Nyt mä oon saanu tän Ubuntun jotenkin toimimaan. Vielä on paljon opittavaa. Kuka niitä oppaita jaksais lukea  :o. Enklannin kielikin kun on vähän niin ja näin. Sillonku kävin koulua, ei kieliä vielä opetettu. Kaipaako Mozilla Firefox erillistä palomuuria? Mikä olis helppokäyttönen. Entä virustorjuntaa? Onko Linuxille kirjoitettu jo viruksia enemmän kuin se yksi.

Palomuurin sääntöjen säätämiseen kelpaa ohjelma nimeltään firestarter siitä on muistaakseni HowTo alueella ohjeetkin. Virustorjuntaa ei tarvita.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

jhalmu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
    • lovetech
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #48 : 11.03.06 - klo:23.04 »
SuSEnkin saa kyllä hakemaan kaikki paketit verkosta kun vaan vaihtaa Yastista niiden pakettien hakupaikkaa. Packmanin repot kannattaa siihen laittaa myös. Ei SuSE sen hankalampi ole, mutta Yast on aika sietämättömän hidas. Kyllä itseäkin otti päähän se levyjen kanssa räpläys ennen kuin tajus muuttaa niitä asennuslähteitä.

Juu mutta ei vaan onnistunut. Joko ohjeet olivat liian helppoja tai sitten ohjeita ei ollut tarpeeksi. No Suse kympin tilalla on nyt Draken esiversio ja stressi hyvin vähissä ;-)
AMD64 +3500/1024Mb/Abit AN8-SLI/MSI GeForce 6600
Gutsy 32 ja MacBook2.0 (+ XP)
Skype: juhahalmu

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #49 : 12.03.06 - klo:19.13 »

Palomuurin sääntöjen säätämiseen kelpaa ohjelma nimeltään firestarter siitä on muistaakseni HowTo alueella ohjeetkin. Virustorjuntaa ei tarvita.
Lainaus

Ohjeet on varmaan hyvät, mutta kun en ole käyttänyt Linuxia, en ymmärrä miten se firestarter asennetaan. Se ei asennu samoin kuin win-ohjelmat. Pitäisi luoda jotain repositories. Ja gonfiguoida niitä ??? Ehkä mä joskus opin  ;D
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #50 : 12.03.06 - klo:19.21 »
Ohjeet on varmaan hyvät, mutta kun en ole käyttänyt Linuxia, en ymmärrä miten se firestarter asennetaan. Se ei asennu samoin kuin win-ohjelmat.
Ei niin. Asentuu helpommin. Kaksi tapaa:

Graafisesti: 'Lisää ohjelmia -> järjestelmätyökalut -> firestarter -> asenna'. Siinä se.

Komentoriviltä: 'sudo apt-get install firestarter' -> enter. siinä se.

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #51 : 12.03.06 - klo:19.42 »
Lainaus
Ei niin. Asentuu helpommin. Kaksi tapaa:

Graafisesti: 'Lisää ohjelmia -> järjestelmätyökalut -> firestarter -> asenna'. Siinä se.

Komentoriviltä: 'sudo apt-get install firestarter' -> enter. siinä se.
Lainaus

Kiitos Osku :). Se oli hyvien ohjeiden jälkeen yhtä helppoa, kuin Winillä. En käytä konetta palvelimena, mutta haluan olla varma, ettei kukaan muukaan käytä  ;)
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

lettas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #52 : 15.03.06 - klo:11.24 »
Noin välihuomautuksena palomuuri on päällä jo ennen tuon firestarterin asennusta. Sillä voi lähinnä avata, forwardata ja tukkia ulospäinmeneviä portteja.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: En vieläkään käytä Linuxia
« Vastaus #53 : 18.03.06 - klo:01.55 »
Noin välihuomautuksena palomuuri on päällä jo ennen tuon firestarterin asennusta. Sillä voi lähinnä avata, forwardata ja tukkia ulospäinmeneviä portteja.
Suomeksi ohjataan sitä palomuuria. Mutta ei minulla ainakaan ole oletuksena koko muuri päällä, ja ip_tables-moduulin lataamisen jälkeenkin säännöt ovat tyhjillään. Saattaa toki olla, että nämä johtuvat omista säädöistäni, mutta ei kyllä tule mieleen mistä...