Olen rummuttanut paljon EcoTankkien (ja vastaavat) olevan paras tulostinperhe paljon tulostavalle. Niinhän se onkin.
MUTTA toisin kuin (väri-)laseria, niin EcoTankkien käytössä kannattaa(ja on erittäin suositeltavaa) huoltaa tulostinta.
Itse huollan EcoTankkiani s.e. kuukauden alussa tulostan nozzleChenkin eli suuttimien tarkistuksen. Jos se ei ole täydellinen, niin ajan tulostuspäiden puhdistuksen.
Tämäkään
ei riitä, vaan värin lisäämisen jälkeen tulee ajaa
tulostinpäiden tehopuhdistuksen. Sen voi ajaa tulostinmallissani myös paneelinkautta, mutta jostain syystä Epson on piilottanut toiminnon Power-näppäin, Ok-näppäin ja alas-näppäinyhdistelällä.
Jos sitä yrittää ajaa suoraan valikosta, tulee vain tyly ohje, että
RFM (
Read
Fine
Manual) eli suomeksi lueppas manuaalista, kuinka se tehdään.
Yritin monen monta kertaa saada tehopuhdistuksen tehtyä kyseisestä valikon kohdasta, ja eihän se onnistu. Tulee vain tuo
RFM-herja. Luulin tulostimeni olevan rikki, kunnes vihdoin ohjeista löytyi kohta, missä kerrotaan tuo maaginen näppäinyhdistelmä. Ennen sitä yritin normaalilla puhdistuksella moneen kertaan, mutta tulostin meni vain huonompaan suuntaan. Kun ajoi tulostuspäiden puhdistuksen, niin yhdellä kerralla tulostinpää saattoi olla virheitä pari tai kolme. Sen jälkeen ajettuna normaali tulostuspäiden puhdistus uudelleen, niin se saattoi mennä pahemmaksi.
Silloin minulla välähti, että tämä ei varmaankaan ollut oikea tapa ratkaista tulostuspäiden tukkeutumisongelmaa. Vaan tarvitaan tehopuhdistus, jotta aiemman musteen täytöksen hivenen kuivunut pinta vaihdetaan
tehopuhdistuksen avulla täysin priimaan väriaineeseen.
No, olin vaihtanut jo kertaalleen huoltolaatikon (hukkaväriainesäiliön), mutta kun yritin ajaa tehopuhdistusta (Tällä kertaa oikealla näppäinyhdistelmällä), niin tulostimpas herjasi, että täytyy asentaa uusi huoltolaatikko. MITÄH
Vastahan minä eilen vaihdoin sen laatikon.
Tehopuhdistusta ei tulostin kuitenkaan suostunut tekemään, ja en omistanut enää ylimääräistä huoltolaatikkoa. Joten jouduin menemään kauppaan. Netistä löytyikin kauppa, jossa oli suoraan hyllyssä kyseinen huoltolaatikko. No ostetaan se, niin saadaan mahdollisimman nopeasti kyseinen kulutustavara kotiin.
No, eihän se mennyt niin kuin Strömsöössä. Rahat meni, mutta kaupan verkkosivuilla väitettiin, etten ollut maksanut tuotetta. (En kehtaa sanoa, mitä ajattelin kyseisestä putiikista, ja en kerro putiikin nimeä, koska tässä säikeessä on tarkoitus kertoa vain iloa ja riemua).
No, asiallahan oli kiire, kun en uskaltanut tulostaa tulostimella, kun epäilin koneen menevän vain huonompaan suuntaan ennen tehopuhdistusta. Onnekseni nurkissa lojuu MV-laseri, joten normaalit tulostamiset onnistui ihan hyvin. Väri-/valokuvia vain ei voinut tulostaa. Asiakaspalvelussa vain ilmoitettiin, että maksutoimituksessa on todennäköisesti tapahtunut virhe ... ja maksusuoritukseni pitäisi näkyä yhdestä kolmeen päivän jälkeen.
What
En uskalla käyttää tulostinta, koska se menee vain huonompaan suuntaan, ja lisäksi jo valmiiksi kuivuneissa suuttimissa joutuu odottelemaan päivän tai kaksi, jotta huoltolaatikko tulisi. Hirvitti, että nytkö sitten kallis tulostimeni menee rikki, kun en voi huoltaa tulostinta, kun ei ole huoltolaatikkoa. Odottelu ei ainakaan paranna tulostimeni tulostinpäiden avauksessa.
No, vihdoin viiden piinaavan päivän odottelun jälkeen huoltolaatikko tuli. Haimme ensi tilassa paketin ja odottelimme tunnin/pari, jotta ei kondensoituisi vettä huoltolaatikon avaamisessa.
No sitten hommiin...
Power+Ok+Kursori alas
Sitten "kyllä"-haluan tehopuhdistaa tulostimeni suuttimet.
Kone valitti, että sorry ei voida suorittaa tehopuhdistusta, koska huoltolaatikko pitää vaihtaa.
No ohjeita seuraamalla saimme huoltolaatikon vaihdettua.
Sen jälkeen tulostin ilmoitti, että operaation menisi noin kymmenisen minuuttia.
Ei kuin menoksi...
... Tulostin ruksutti lupaavasti, ja sai operaation (viikon odotteluni jälkeen) tehdyksi.
Loppulauseessa tulostin ilmoitti tulostuksen parantuvan 12 tunnin jälkeen.
No, enhän minä niin kauan jaksanut odottaa, vaan suoritin suutintarkistuksen.
... ja kyllä nyt testituloste oli täydellinen.
Sen jälkeen testasimmekin tulostusta kymmenellä valokuvalla, ja tulostin selvisi siitä ongelmitta.
Tästä oppineena teippasin maalarinteipillä tulostimeni paneeliin ohjeet, kuinka tehopuhdistus käynnistetään. Sitä tarvitaan harvoin, ja silloin kun sitä tarvitaan on hyvä tietää kuinka se tehdään.
Suosittelen edelleen EcoTankkeja, mutta haluan muistuttaa, että toisin kuin laserit mustesuihkareita
pitää huoltaa.
Maagiset näppäimet: "⏻ + OK + ▼"