Voisin kirjoittaa tähän jotain minäkin...
Olin omistanut 11 vuotta Vistalla varustetun pöytäkoneen jonka käyttö oli jäänyt mobiilimpien laitteiden takia jo niin vähäiseksi, ettei uuden koneen ostaminen tuntunut mielekkäältä. Koneesta oli jossain vaiheessa särkynyt alkuperäinen näytönohjain joten se oli korvattu uudemmalla jossa oli HDMI-liitin, jonka ansiosta kone oli saatu hienosti osaksi olohuoneen viihdejärjestelmiä piiloon katseilta, mutta oli käytettävissä hyvin langattomalla hiirellä ja näppiksellä. Vanha Vista oli jo toisen kerran koneen käyttöhistorian aikana "korruptoitunut" siihen pisteeseen että se piti asentaa uudelleen. Katselin silloin myös kymppiä, joka ei ehkä olisi toiminut koneessani ollenkaan ja olisi kuitenkin maksanut 130,-. Niinpä sitten viime keväänä asensin uudelleen koneeseen 11 vuotta vanhan Vistan, asensin päivityksiä parin vuorokauden ajan, eikä kone ollut vielä silloinkaan lähellekkään valmis. En saanut edes näyttöä vielä asetettua teräväpiirtotarkkuuteen vanhoilla ajureilla. Silloin ajattelin että nyt riittää!
Linuxeista olin kuullut joskus ohimennen ja muistin Ubuntu-nimen. Laitoin sen, Vistaan hermostuttuani, muistitikulle, kokeilin ja asensin koneelle - ja kaikki toimi heti! Kaikki Windowsissa käyttämäni tiedostot toimivat, kaikki ohjelmat mitä siihen tarvitsin sain siihen, lisälaitteet ja kaikki! Tulostin-skanneri-kopiokone-yhdistelmäkin toimi ensimmäistä kertaa historiansa aikana täysin oikein, eikä koneen kunnollinen käynnistyminen vienyt varttituntia. Tietenkin Ubuntu vaati uuden oppimista ja vähän kokeiluakin, mutta sain ilmaiseksi uuden mielenkiintoisemman käyttöjärjestelmän ja koneelle kokonaan uuden elämän.
Siitä innostuneena tutkin vaihtoehtoja ja asensin koneelle myös Linux Mintin, jos se olisi vieläkin parempi. No, vieläkin koneessa on molemmat - enkä suoraan voi sanoa kumpaakaan paremmaksi, mutta voin käyttää kumpaa tahansa, vaihtelu virkistää. Mintin puolella olen ehkä enemmän "harjoitellut/kokeillut" asioita ja sitten Ubuntun puolella tehnyt jutut kerralla oikein. (Ja kiintolevy riittää paremmin kahdelle Linuxille kuin yhdelle Windowsille.)
Töissä käytän Windowsia, mutta kun sen eri versioita on käyttänyt yli 30 vuotta, niin sen käyttäminen on jo liian tylsää puuhaa ja siinä mielessä on kyllä mukavaa että kotitietsikalla on jotain ihan uutta.