Pakkohan tänne on kirjoittaa nyk. käyttiksen toimivuudesta ja mainioudesta
Aloitellaan. Porukat ostivat minulle kannettavaksi Fujitsu & Siemensin AMILO notebook Pa1510:n. Koneessa oli esiasennettuna Vista Home Premium, joka oli ihan nätti värkki. Koneessa oli giga muistia. Joka tapauksessa käytössä oli vieläpä Photoshop CS3 ja piirtopöytä, joita olin aikaisemmin käyttänyt XP pöytä PC:ssä.
Noh, Vista + Photoshop CS3 ja giga muistia ei todellakaan ole riittävästi ja nyt läppärissä oli 2.5 gigaa muistia ja kaikki tökki, jopa windows versio Gimpistä. Vista ja photoshop jättivät välillä jopa paineentunnistuksen piirtopöydästä huomiotta.
Noh, tuli se päivä esiin kun ostin hetken mielijohteesta kaupan lehtihyllyyn (vuodenvaihteessa) ilmestyneen Linux Magazinen Ubuntu special -lehden, jossa oli mukana kaksipuolinen dvd-romppu, joka sisälsi 32 -ja 64-bittisen version Ubuntu 8.10:stä sekä molemmista vieläpä liveCD versiot. Noh, testasin ensin liveCD:llä että tunnistaako Ubuntu kaikki värkit ja vermeet läppärissä ja toimiiko wlan. Kaikki toimi moitteetta, jopa Gimp!
Parin päivän kuluttua osioin 120gb kiintolevystä about 10 gigaa ubuntulle ja asensin sen. Kaikki muu toimi moitteetta PAITSI DVD-toisto ja äänet. Äänet sain fiksattua parin viikon takkuamisen jälkeen. Ongelmana siis oli, että kannettavan kaiuttimista kuului ääni vaikka ulkoiset kaiuttimet olivat päällä, ja pienen päätekoodauksen jälkeen (ratkaisu muuten löytyi näiltä foorumeilta, kiitos siitä!) äänetkin sain toimimaan!
DVD-toisto ongelmista pääsin eroon vasta kun omistin koko kiintolevytilan PELKÄSTÄÄN Ubuntulle (ja sain pähkäilyn jälkeen asennettua libdvdcss2:n) ja tässä sitä nyt ollaan. Yli kuukausi ilman Vistaa ja muistisyöppöjä ihme-prosesseja ja turhia krumeluureja.
Gimp on mainio ja toimii joka suhteessa siinä mihin sitä tarvitsen. Mahtava käyttis ja en luopuisi siitä tässä koneessa mistään hinnassa. Myös digi-tv:n katselu kannettavassa toimii (omistan ulkoisen dvb-t palikan) moitteetta. Winellä asennettu WoW toimii yhtä hyvin kuin Windowsissa aikoinaan ja saan jopa bluetooth yhteyden puhelimeeni! Mahtavuutta sanon minä!!!