Kirjoittaja Aihe: Kurja asennustapa Ubuntussa [ei niin kurja enää]  (Luettu 3315 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Jottei nyt ihan kehumiseksi menisi, niin täytyy vähän palata maan pinnalle välistä. Kritiikkihän lienee kehityksen edellytys, mikäli oikein olen ymmärtänyt.

Minua nyppii suunnattomasti tuo asennustapa, joka pakottaa käymään graafisessa käyttöliittymässä jota kautta sitten asennetaan itse järjestelmä. Onhan se hyvä ominaisuus, saa testata asennettavan laitteiston yhteensopivuutta ja kokeilla miten Ubuntu istuu käteen. Mutta miksi ihmeessä asennuksessa on pakko käydä X:ssä??? Miksi asennus ei voisi heittää suoraan ilman pakollista X:n kokeiluvaihetta itse asennusproseduuriin, jota kautta voisi tehdä asennuksen, kuten esimerkiksi Mandrivassa ja Susessa?

Minun koneeni on AMD 2800 semptron 256mt muistilla, joka on noita HP:n vehkeitä. Asennus toimisi ihan taatusti (versio 6.10)  kuin se kuuluisa junan vessa, mutta en saa tehtyä asennusta tuon pakollisen älyttömyyden takia. Tämä on jo kolmas kone missä tämä vaihe tökkii.

Onko kenelläkään vaikutusvaltaa yhteisössä tuoda lisäksi vaihtoehtoinen asennusproseduuri , joka on ns. perinteistä mallia? Eiköhän tämä estä ns. kolmannen maailman käyttöönottoja Ubuntussa, kun ei voi tehdä asennusta.

Lisäsin muistin puoleen gigaan jolla sitten ongelma ratkesi. Yleensä ottaen asennus on erittäin hyvä ja helppo, kunhan laitteistovaatimukset antavat myöten
« Viimeksi muokattu: 10.03.07 - klo:19.49 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

peran

  • Vieras
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #1 : 07.03.07 - klo:23.22 »
Alternate CD?

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #2 : 07.03.07 - klo:23.24 »

Jottei nyt ihan kehumiseksi menisi, niin täytyy vähän palata maan pinnalle välistä. Kritiikkihän lienee kehityksen edellytys, mikäli oikein olen ymmärtänyt.

Minua nyppii suunnattomasti tuo asennustapa, joka pakottaa käymään graafisessa käyttöliittymässä jota kautta sitten asennetaan itse järjestelmä. Onhan se hyvä ominaisuus, saa testata asennettavan laitteiston yhteensopivuutta ja kokeilla miten Ubuntu istuu käteen. Mutta miksi ihmeessä asennuksessa on pakko käydä X:ssä??? Miksi asennus ei voisi heittää suoraan ilman pakollista X:n kokeiluvaihetta itse asennusproseduuriin, jota kautta voisi tehdä asennuksen, kuten esimerkiksi Mandrivassa ja Susessa?

Minun koneeni on AMD 2800 semptron 256mt muistilla, joka on noita HP:n vehkeitä. Asennus toimisi ihan taatusti (versio 6.10)  kuin se kuuluisa junan vessa, mutta en saa tehtyä asennusta tuon pakollisen älyttömyyden takia. Tämä on jo kolmas kone missä tämä vaihe tökkii.

Onko kenelläkään vaikutusvaltaa yhteisössä tuoda lisäksi vaihtoehtoinen asennusproseduuri , joka on ns. perinteistä mallia? Eiköhän tämä estä ns. kolmannen maailman käyttöönottoja Ubuntussa, kun ei voi tehdä asennusta.

Alternate install CD:ssä on ilmeisestikin tuo hakemasi ei graafinen masennusahdollisuus.
Täältä esim. löytää tuon Feistyn alternative median:
http://ftp.funet.fi/pub/Linux/INSTALL/Ubuntu/dvd-releases/releases/feisty/herd-5/

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #3 : 08.03.07 - klo:08.38 »
Kokeilin Alternatea, mutta sehän heittää suoraan konsoliin ilman että pääsee X:ään suoraan.  Tuollaista minä kaipailisin kuin Alternatessa, kaipaileekohan joku muu?

Tunnetteko nuo lisäparametrointimahdollisuudet käynnistyksen yhteydessä, siinähän voi säätää esim. RAM-diskin kokoa? Pääsen hyvin X:ään, mutta asennukseen se jämähtää ihan täysin. Vai olisiko 6.06 paremmin asennettavissa kuin 6.10?



Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #4 : 08.03.07 - klo:18.27 »
Kokeilin Alternatea, mutta sehän heittää suoraan konsoliin ilman että pääsee X:ään suoraan.  Tuollaista minä kaipailisin kuin Alternatessa, kaipaileekohan joku muu?

siis alternative-levyltä asennettaessa asenus tapahtuu tekstipohjaisesti, kuten vanhemmissa ubuntuissa, ja asennuksen jälkeen käynnistyy graafinen ympäristö automaattisesti. minä luulin, että tarkoitat juuri tuota.

serveriasennus jättää sitten X:n kokonaan asentamatta.
Janne

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #5 : 09.03.07 - klo:08.11 »
Kokeilin Alternatea, mutta sehän heittää suoraan konsoliin ilman että pääsee X:ään suoraan.  Tuollaista minä kaipailisin kuin Alternatessa, kaipaileekohan joku muu?

siis alternative-levyltä asennettaessa asenus tapahtuu tekstipohjaisesti, kuten vanhemmissa ubuntuissa, ja asennuksen jälkeen käynnistyy graafinen ympäristö automaattisesti. minä luulin, että tarkoitat juuri tuota.

serveriasennus jättää sitten X:n kokonaan asentamatta.

Sitä minä tarkoitin. Tosin kun minä olen kokeillut alternate -levyä, niin se heittää suoraan konsolille ilman, että edes yrittäisi mennä X:ään  :(   Eikä statrx -komentokaan auttanut asiaa. Pitääkö asennuksessa huomioida jotain ihmeellistä..?
 
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

juyli

  • Vieras
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #6 : 09.03.07 - klo:12.05 »
Minua nyppii suunnattomasti tuo asennustapa, joka pakottaa käymään graafisessa käyttöliittymässä

Varsin yksinkertainen on Alternate-version ohella Server-asennus. Server-asennukseen voi sitten
apt-get:llä lisäillä kaiken haluamansa.
Server-asennus käyttää server-kerneliä, mutta generic-kernelinhän saa sitten asennettua hyvin helposti.
Mielestäni Server-asennus hyvin kätevä tapa rakentaa omannäköisensä Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu tai jokin muu buntu. 

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #7 : 09.03.07 - klo:14.57 »
Itse käytän asenteluun dvd:tä(makunsa kullakin, itse asennan aina tekstipohjaisena, mutta on mukava kokeilla muilla koneilla livenä), jossa voi valita graafisen ja tekstipohjaisen asennus tavan väliltä.

Sitä minä tarkoitin. Tosin kun minä olen kokeillut alternate -levyä, niin se heittää suoraan konsolille ilman, että edes yrittäisi mennä X:ään  :(   Eikä statrx -komentokaan auttanut asiaa. Pitääkö asennuksessa huomioida jotain ihmeellistä..?

Siis mitäköhän tässä nyt oikein tarkoitat, asennuksen jälkeen buutissa ubuntu jää terminaaliin vai et pääsee asentamaan graafisesti(joka ei tekstipohjaisen asentamis tavan tarkoitus olekkaan). Toi että et pääsee graafisesti sisään viittaa näytönohjaimeesi(villiveikkaus ati). Edgyssä ainakin oli tunnettu bugi tähän liittyen(Ratkesi muistaakseni kun vaihtoi xorg.confista ati:n -> radeon).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #8 : 09.03.07 - klo:14.59 »
siis asensitko server vai altarnate levyllä? jos asensit alternatella niin pitäisi tulla herja x:n käynnistyksestä jos menee konsoliin mutta jos asensit serverillä ei siinä olekkaan niinkuin janne tuossa ylempänä mainitsi mitään x:ää asennettuna jolloin ei auta startx komento vaan sinun pitää asentaa aptilla gnome tai kde. mikä näytönohjain mahtaa koneessasi olla?
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #9 : 09.03.07 - klo:15.13 »
10 pisteen arvaus: Ettei vain olisi ATI?
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #10 : 09.03.07 - klo:15.18 »
10 pisteen arvaus: Ettei vain olisi ATI?
jotenkin tuli itsellekkin mieleen...
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kurja asennustapa Ubuntussa
« Vastaus #11 : 10.03.07 - klo:17.30 »
10 pisteen arvaus: Ettei vain olisi ATI?
jotenkin tuli itsellekkin mieleen...

Joo. ATI:han se.

Nyt kun olen veivannut tätä  6.10 alternatea, niin sen jälkeen kun asennuksessa on tunnistettu näppikset ja CD-asema, ohjelma herjaa punaisella screenillä ettei voi jatkaa asennusta tästä kohdasta. Hmm.. poltin toisen rompun varmistaakseni ettei vika ole levyllä, mutta sama tulos tuli asiaan.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.