Kirjoittaja Aihe: Piristystä päivään  (Luettu 755034 kertaa)

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1860 : 27.11.13 - klo:18.49 »
Tulin niin onnelliseksi siitä että Xorg on nyt kunnossa, että pitää postata tämä tänne.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=45910.msg353830

No ei vaineskaan, se oli vitsi, ei siinä ole kuin mun iloa ja tunkkausta. Vaan tämä, tässä oli nauramista enemmänkin kun kollegoiden kanssa katseltiin.
http://aijaa.com/hNW51E

Meinas tossa jotain asetuksia tunkatessa vaan iskeä toi vaiva itteenkin, mutta onneksi nyt selvisi molemmista haasteista. Tosta Xorg soossauksesta, ja siitä jo aikaisemmin päivällä mikä on tuolla threadin lopussa Winblowssin tunkkauksessa ropleemana.

Oli kyllä niin hyvä juttu tää äksän vörkkiminen, että taidan lähteä ilta kävelylle hakemaan olusen.
« Viimeksi muokattu: 27.11.13 - klo:18.53 kirjoittanut Sami Lehtinen »

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1862 : 15.12.13 - klo:10.49 »
kiva että MTV3:lla linuxit käytössä mutta koskahan saavat katsomon toimimaan :)

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288632419092.html
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1863 : 22.12.13 - klo:16.03 »
On faija duunissa ja kinkku uunissa.
Oliskohan hieman ylikypsä kinkku. ::)


« Viimeksi muokattu: 22.12.13 - klo:16.04 kirjoittanut Buntuzz »

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
iDiots
« Vastaus #1864 : 22.12.13 - klo:18.07 »
Tässä piristystä kaikille älypuhelin fani zombeille.
https://www.youtube.com/watch?v=NCwBkNgPZFQ
Varsin virkistävä ja hyvin tehty pätkä.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1865 : 03.01.14 - klo:20.36 »
Aika heittää XP:t mäkeen ja pistää Ubuntut tilalle.




Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1866 : 04.01.14 - klo:01.35 »
Nämä liukkaat kelit on tuonu ajatuksen 'Kemppi' lukosta ja ihan huvikseni Googletin aiheesta. Löysin mielenkiintoisen artikkelin autowiki.fi - Tasauspyörästön lukko

Uteliaisuuteni sai Googlettaa lisää Quaifen lukosta, jolla jopa 70% voimasta voidaan siirtää paremmin vetävälle pyörälle sen salliessa kuitenkin ajamisen normaalisti.

Video lukon toiminta periaatteesta youtube.com - Quaife Differential

Heräsi kysymys, että miksi näitä ei ole vakiona autoissa! Siis aivan käsittämättömän pätevä keksintö.
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1867 : 04.01.14 - klo:06.38 »
Uteliaisuuteni sai Googlettaa lisää Quaifen lukosta, jolla jopa 70% voimasta voidaan siirtää paremmin vetävälle pyörälle sen salliessa kuitenkin ajamisen normaalisti.
Quaife on tasauspyörästövalmistajan merkki. Sillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästönlukon rakenteen kanssa.
Tuon kuvauksen tyyppinen lukko on Torsen.

Lainaus
Video lukon toiminta periaatteesta youtube.com - Quaife Differential
Tuohan ei ole Quaifen valmistama lukko, mutta variaatio toki Torsenista. EI kuitenkaan Torsen, siinä on hiukan erilailla hammaspyörät.

Lainaus
Heräsi kysymys, että miksi näitä ei ole vakiona autoissa! Siis aivan käsittämättömän pätevä keksintö.
Omalla tavallaan, erityisesti kilpa-autokäytössä se on hyvä keksintö.

Miksi sitä ei ole normaaleissa henkilöautoissa?
- Paino. Luonnollisesti rakenne on monimutkaisempi kuin perus tasauspyörästössä.
- Yllämainitusta monimutkaisemmasta rakenteesta seuraa, että se myös sisältää "kitkapintoja" enemmän --> Tehohäviöitä --> isompi polttoaineenkulutus. Samoin rakenteen hinta on paljon kalliimpi kuin esim. perinteinen levylukko tai viscolukko.
- Nykyaikaisella ajonvakautuksella&luistonestolla saa halvalla ja helposti lisättyä jarrujen avulla pitoa luistavalle renkaalle henkilöautokäytössä.
- Torsen ei sitten luista veto, eikä jarrutustilanteissa, eli se toinen puoli tekee myös töitä ja sehän voi aiheuttaa ongelmia ajonvakautuksille ja luistonestoille autosta hiukan riippuen. Erityisesti siellä äärirajoilla kun esim. jotain ronkkaa pitäisi saada jarrutettua "tönkkiin", mutta toisella puolella renkaan pitäisi pystyä pyöriin täysin vapaasti, että auton saisi oikaistua.
- Sitten ehkä se tärkein. Vaikka ajatus tosiaan on hieno periaatetasolla, niin kokemattomalle kuskille tuo voisi olla hengenvaarallinen. Mikään ei parempi varoittamaan talviliukkailla kuin avoin tasauspyörästö, koska jos saat vetopyörän luistamaan, niin se toinen yleensä säilyttää ainakin hetken pidon. Toisin sanottuna vain kierrokset nousee, mutta ajossa/tuntumassa et huomaa välttämättä yhtään mitään, vaikka sutisit yhdellä rattaalla hiukan mutkatilanteessa. Jos autossa on käytännössä yhtään lukko-ominaisuutta tasauspyörästössä, niin käy helposti niin, että pitoa tuntuu riittävän, mutta kun se loppuu, niin kummatkin pyörät tietysti lähtee sutimaan ja pito karkaa varsinkin mutkassa äkkiä täysin lopullisesti jos ei ole ns. rattimiehiä. Tuossa on sitten ihan samat oireet kuin mainitsemassasi "kemppilukossa". Jos hitsaat tasauspyörästön jumiin, käytöksestä tulee todella äkkipikainen, koska rattaat ei pääse tasaamaan pyörintänopeuksia. Jos et ole ajanut "kempillä", niin kannattaa muuten ottaa sitten aika rauhallisesti. Jos et aja viivasuoraan, niin toinen ratas sutii aina.

Toki joistain tehokkaammista urheiluautoista kyseistä Torsen lukkoa löytyykin, mutta pääsääntöisesti tuo on tarkoitettu puhtaasti ratakäyttöön. Yleisinhän on viscolukko varsinkin ns. sporttiautoissa, koska se on aika johdonmukainen ajettava kun teho välittyy jouheasti luiston tullessa peliin.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1868 : 04.01.14 - klo:14.41 »

Quaife on tasauspyörästövalmistajan merkki. Sillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästönlukon rakenteen kanssa.
Tuon kuvauksen tyyppinen lukko on Torsen.

.
.
.
Tuohan ei ole Quaifen valmistama lukko, mutta variaatio toki Torsenista. EI kuitenkaan Torsen, siinä on hiukan erilailla hammaspyörät.


Okei, myönnän, että meni nimet ja nimitykset sekaisin, vaikkakin rakenneperiaate pysyi kasassa.

Meikäläisen siirtymävälineet on sen verran vanhoja ja edullisia, että niissä on pelkästään lukoton perus tasauspyörästö. Lisäksi varustelutaso on mallia karvalakki, eli siirtymävälineissäni ei ole nykyaikaista ajonvakaututa, luistonestoa eikä jarrujen avulla luistavalle renkaalle lisäävää pito systeteemiä.

Lukottoman eli perus tasauspyörästön ongelma on se, että voima siirtyy aina sinne missä kitka on pienin. Tämä ilmiö on tullut nyt näiden liukkaiden kelien aikana useita kertoja esille. Niin siksi alkaa jo Kemppi lukotkin kiinnostaa. Ongelma esiintyy pihaan tullessa ja pihasta lähtiessä. Ja tottakai, se pyörä sutii jolla huonompi kitka. Hiekkaakin olis, mutta se on painunut jään sisään tai sitä on epätasaisesti levitelty. Jäistä hiekkaa löytyisi tallin takaa kun sen ensin rautakangella murtaa ja tuo sisälle sulamaan.

Kemppilukosta ei ole henk.koht. kokemusta, mutta käsittääkseni etuveto puskee pahemmin kuin takaveto. Kemppilukko on hankala katsastuksessa. Ei pysy jarru dynamolla. Tai saa pysymään kun vetoakselille tai -nivelelle tekee jotain jännää. ;D

Ajokokemusta on myös parista nelivedosta. Ensimmäisessä versiossa ei ollu lukkoja vaan ihan perus tasauspyörästöt edessä ja takana. Samoin jakolaatikko ei sisältänyt viscoa, levyä tai muuta vastaavaa. Siellä raaka voima välittyi ihan puhtaasti hammasrattaiden välityksellä => suhteessa 50/50. Paras kyyti, vaikka ei ollu oikeita lukkoja.

Toinen neliveto on nyt tuolla tallissa pukkien nokasssa odottamassa, että onnellinen auton omistaja sais jostain motivaatiota alkaa rassaamaan.

Siinä on edessä ja takana ihan perus tasauspyörästö. Jakolaatikolta taakse menevällä kardaanilla on käsittääkseni levypakka ennen takapään tasauspyörästöä (paksu ja pitkä mötikkä. En ole vielä purkanut). Sieltä on nyt levyt loppu. Toimii etuvetoisena. Huono kopio ensimmäiseen nelivetoon verrattuna.
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1869 : 04.01.14 - klo:19.29 »

  Ikivanha lukottoman auton talvikikkahan on painaa sopivasti jarrua jos meinaa jäädä kiinni.

 


Harvemmin autolla tullu tuota harrastettua, mutta lukottomalla traktorilla sitäkin useammin lumitöitä tehdessä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.14 - klo:19.31 kirjoittanut Jaer »
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1870 : 04.01.14 - klo:20.47 »
Jaoin Windows XP -jutut omaan säikeeseensä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=46259.0
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1871 : 05.01.14 - klo:08.29 »
Katso Method 2 ongelman ratkaisu.... Repesin ihan totaalisesti.
http://support.microsoft.com/kb/168702

ighea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Linux Power since 2001
    • Profiili
    • blogi&ks
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1872 : 05.01.14 - klo:17.00 »
Katso Method 2 ongelman ratkaisu.... Repesin ihan totaalisesti.
http://support.microsoft.com/kb/168702


Kieltämättä hieman koominen ratkaisuksi, mutta voinee auttaa oikeasti. Entropia siellä taitaa loppua kesken. Joku käy rohmuamassa. :)
Real Unix/Linux men, do not use Emacs, neither vi, neither ed
They use cat, and get it right the first time

Pikaruokaa.fi - Vatsantäytettä vaikka kotiovelle kuljetettuna

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1873 : 16.01.14 - klo:13.00 »

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1874 : 16.01.14 - klo:18.17 »
No just

Aika laimeeta, tässä universaali unisex ratkaisu, joka tarjoaa myös paljon paremman suojan ja yksityisyyden.



Toi ei muuten kyllä ole burqa koska siinä pitäisi olla vielä alumiini mesh silmien edessä, tuohan on vain niqab.

Tässä muuten vielä Samsung Knox turvallisuus fail, epäsuorasti. Ainakin se silti herätti mussa hilpeyttä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.14 - klo:19.23 kirjoittanut Sami Lehtinen »

ari.sternberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1875 : 18.01.14 - klo:08.59 »
Heh..

https://www.riemurasia.net/kuva/Pitk%C3%A4-lento-tulossa/74137

Kuin muuten tuo kuvien suoralinkittäminen ei pelitä riemurasiasta? Onko siellä joku esto, vai miksi tämä ei toimi;



Kokeilin vaihtaa alun pelkäksi http -mutta ei auttanut.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1876 : 06.02.14 - klo:16.59 »
Windows 8 lähettää terveiset:
http://aijaa.com/Le6pMZ


retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Piristystä päivään
« Vastaus #1878 : 09.02.14 - klo:13.45 »
Demoefekti jatkuu hyvä MS. http://aijaa.com/0ekwKa
Oikeasta reunasta lisää kuvia, yhteensä 4 kpl. Antaa hyvän ensivaikutelman laitteista.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.