Uteliaisuuteni sai Googlettaa lisää Quaifen lukosta, jolla jopa 70% voimasta voidaan siirtää paremmin vetävälle pyörälle sen salliessa kuitenkin ajamisen normaalisti.
Quaife on tasauspyörästövalmistajan merkki. Sillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästönlukon rakenteen kanssa.
Tuon kuvauksen tyyppinen lukko on Torsen.
Video lukon toiminta periaatteesta youtube.com - Quaife Differential
Tuohan ei ole Quaifen valmistama lukko, mutta variaatio toki Torsenista. EI kuitenkaan Torsen, siinä on hiukan erilailla hammaspyörät.
Heräsi kysymys, että miksi näitä ei ole vakiona autoissa! Siis aivan käsittämättömän pätevä keksintö.
Omalla tavallaan, erityisesti kilpa-autokäytössä se on hyvä keksintö.
Miksi sitä ei ole normaaleissa henkilöautoissa?
- Paino. Luonnollisesti rakenne on monimutkaisempi kuin perus tasauspyörästössä.
- Yllämainitusta monimutkaisemmasta rakenteesta seuraa, että se myös sisältää "kitkapintoja" enemmän --> Tehohäviöitä --> isompi polttoaineenkulutus. Samoin rakenteen hinta on paljon kalliimpi kuin esim. perinteinen levylukko tai viscolukko.
- Nykyaikaisella ajonvakautuksella&luistonestolla saa halvalla ja helposti lisättyä jarrujen avulla pitoa luistavalle renkaalle henkilöautokäytössä.
- Torsen ei sitten luista veto, eikä jarrutustilanteissa, eli se toinen puoli tekee myös töitä ja sehän voi aiheuttaa ongelmia ajonvakautuksille ja luistonestoille autosta hiukan riippuen. Erityisesti siellä äärirajoilla kun esim. jotain ronkkaa pitäisi saada jarrutettua "tönkkiin", mutta toisella puolella renkaan pitäisi pystyä pyöriin täysin vapaasti, että auton saisi oikaistua.
- Sitten ehkä se tärkein. Vaikka ajatus tosiaan on hieno periaatetasolla, niin kokemattomalle kuskille tuo voisi olla hengenvaarallinen. Mikään ei parempi varoittamaan talviliukkailla kuin avoin tasauspyörästö, koska jos saat vetopyörän luistamaan, niin se toinen yleensä säilyttää ainakin hetken pidon. Toisin sanottuna vain kierrokset nousee, mutta ajossa/tuntumassa et huomaa välttämättä yhtään mitään, vaikka sutisit yhdellä rattaalla hiukan mutkatilanteessa. Jos autossa on käytännössä yhtään lukko-ominaisuutta tasauspyörästössä, niin käy helposti niin, että pitoa tuntuu riittävän, mutta kun se loppuu, niin kummatkin pyörät tietysti lähtee sutimaan ja pito karkaa varsinkin mutkassa äkkiä täysin lopullisesti jos ei ole ns. rattimiehiä. Tuossa on sitten ihan samat oireet kuin mainitsemassasi "kemppilukossa". Jos hitsaat tasauspyörästön jumiin, käytöksestä tulee todella äkkipikainen, koska rattaat ei pääse tasaamaan pyörintänopeuksia. Jos et ole ajanut "kempillä", niin kannattaa muuten ottaa sitten aika rauhallisesti. Jos et aja viivasuoraan, niin toinen ratas sutii aina.
Toki joistain tehokkaammista urheiluautoista kyseistä Torsen lukkoa löytyykin, mutta pääsääntöisesti tuo on tarkoitettu puhtaasti ratakäyttöön. Yleisinhän on viscolukko varsinkin ns. sporttiautoissa, koska se on aika johdonmukainen ajettava kun teho välittyy jouheasti luiston tullessa peliin.