Kirjoittaja Aihe: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?  (Luettu 4558 kertaa)

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« : 06.12.06 - klo:10.28 »

Niin, kysynpä vaan: Voiko tuosta joku pitääkkin?

- Ulkonäkö varsinkin Xubuntuoletuksena kuin Neuvostoliitossa olisi kehitelty. Teemojen, taustakuvan ja panelien säädön jälkeen menettelee juuri ja juuri, mutta silti on ihan "itsetehdyn" näköinen.
- Panelien ja menujen säätömahdollisuuksia tuntuu muka olevan, mutta tosiaan jää kököksi.
- Sammutusvalikossa raksi kohdassa säilytä työpöytäasetukset vie vahingossa ne typerät paneelit mennessään.

Nopeahko kyllä on ( Cele 700/ 256 käynnistyy melkeinpä nopeammin kuin Ubuntu AMD64 3500/1024 Grubvalikolla), mutta em. seikkojen takia suosittelen vanhojen koneiden käyttäjiä pysymään kaukana ja käyttämään Open/Fluxboxia, jälkiasennettuna joko Ubuntuun tai kevyemmillä ohjelmilla varustettuun Xubuntuun. Fluxbuntukin on hyvä vaihtoehto, tosin vasta niin beta, ettei ihan vielä voi suositella...

Mutta ei kannata Xubuntua tyrkyttää Linux- tutustujalle. Menevät kyllä tuon jälkeen XPVistaMandrivaSuseosastolle...

Hig

 

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #1 : 06.12.06 - klo:12.20 »
Niin, kysynpä vaan: Voiko tuosta joku pitääkkin?
Olisi kiva nähdä ruutukaappaus siitä miltä se nyt sitten näyttää! ;)

Nimittäin, olen täysin eri mieltä, Xfce4:stä ei puutu mitään sellaista joka Gnomessa olisi.
Tarkoitan nyt ulkoasua ja asetuksia, joista tässä on puhe.

Xfce4 ulkoasuasetukset ovat jopa monipuolisemmat kuin Gnomessa, no se ei ole
kovin suuri saavutus, koska Gnomessa ne ovat varsin niukat (mutta riittävät).

Xfce4:ssä kaikki ulkoasuasetukset on tosin koottu yhteen asetusmanageriin, toisin kuin Gnomessa.
(+ se komposiittimanageri, jota Gnomessa ei edes ole)

Väitteeni pohjaksi tässä 2 kuvaa.

Gnome (Feisty)

http://xs110.xs.to/xs110/06493/gnome-1.png

Xfce4 (Feisty)

http://xs110.xs.to/xs110/06493/xfce4-1.png

Miten nuo eroavat toisistaan? Minusta Xfce4 ei eroa juurikaan Gnomesta, ainakaan huonompaan suuntaan.
Vakiokamat molemmissa (Gnomessa on gnome-main-menu) Xfce4:n alapalkki on täysin Xfce4 vakiopalkki,
johon olen itse lisännyt vain laukaisimia ja tuon komentorivin myös. Yläpalkki samoin. Gnomessa ei alapalkkia nyt ole,
ja tosiaan vakio Gnome-menu on vaihdettu SLAB:ksi.
Menut jotka kuvissa näkyvät avoinna ovat molempien vakiojuttuja (Alt+F1)

Tulee vain mieleen että onko sinulla se oikein asennettu, vai näyttääkö samalta
kuin kuvissani, tosin taustakuva ei ole alkuperäinen.

Mitä sitten Openboxiin tai Fluxboxiin tulee, niin ne nyt on ihan eri planeetalta (kivikaudelta).
Nehän on pelkkiä ikkunanreunamanagereja. Xfce, Gnome ja KDE ovat työpöytäjärjestelmiä.

Minusta Openboxia tai edes Fluxboxia ei ainakaan aloittelevalle Linux-käyttäjälle voi suositella,
eihän niissä edes ole työpöytää. :D
Soveltuvat säätämistaitoiselle tai sellaiseksi haluavalle sitten kyllä hyvinkin.
Pikemminkin voisi suositella Enlightenment:ä, mutta nyt ei voi, koska E17 ei ole vielä valmis.

Xfce4 on minusta vallan mainio vaihtoehto työpöydäksi, ja aina vain paranee, vrt. komposiittijutut yms.
Joten minä suosittelen kyllä Xfce4 työpöytää, jo pelkästään omien hyvien kokemusten pohjalta uskallan sen tehdä. ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #2 : 06.12.06 - klo:13.06 »

Nimittäin, olen täysin eri mieltä, Xfce4:stä ei puutu mitään sellaista joka Gnomessa olisi.
Tarkoitan nyt ulkoasua ja asetuksia, joista tässä on puhe.
Joten minä suosittelen kyllä Xfce4 työpöytää, jo pelkästään omien hyvien kokemusten pohjalta uskallan sen tehdä. ;)


Joo ei kannata hernettä nenään kommenteistani laittaa, mutta en oikein Xubuntuun kotiudu...
ehkä vika on katsojan silmässä  ;D

Ja nopeushan ihan kohdallaan, eli ihmetellään vielä, Hig



 

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #3 : 06.12.06 - klo:15.53 »
Joo ei kannata hernettä nenään kommenteistani laittaa, mutta en oikein Xubuntuun kotiudu...
ehkä vika on katsojan silmässä  ;D

Ja nopeushan ihan kohdallaan, eli ihmetellään vielä, Hig

Heh, ei oo hernettä nenässä, ja jos olisi niin Oskun allekirjoituksest löytyy linkki manuaaliin jossa opastetaan sen poisto. :)

Lopultakin aika pelkistettyjä nämä ovat, sekä Gnome että Xfce4.
Niiden on pakko tavallaan olla pelkistettyjä oletusasetuksissaan, jotta edes jotenkin kelpaa kaikille.
Tuollainen harmaa palkki ikkunan ylä ja alareunassa, eihän se ole millään lailla erikoisen "hieno" vaikka mitä tekisi.

Käyttäjä saa sitten säätämällä molemmista vaikka minkälaisen.
« Viimeksi muokattu: 06.12.06 - klo:15.56 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #4 : 06.12.06 - klo:19.12 »
Xubuntu 6.0.6 :een olen tykästynyt, selkeä yksinkertainen ja nopea vanhemmassakin raudassa jopa livenä. Kuitenkin siihen saa kaiken tarpeellisen.
Kakaroille karkkia, vanha tykkää vauhdista ;)

T: Jallu59

P.S. Kun vielä palais aika kuin vanhalla Commodore8032:lla: Virrat päälle ja töihin pääsi heti alta kolmen sekunnin. ;D
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #5 : 07.12.06 - klo:22.38 »
Noh, en osannut kuvaa tänne laittaa ( en ymmärrä...) :o


No nyt pitäisi viimeinen ja jo melko kiva työpöytäni olla tuossa alla . Kökköys hävisi melko pitkälti sillä, että piilotti alapalkin...



Hig
« Viimeksi muokattu: 07.12.06 - klo:22.40 kirjoittanut Higgins »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #6 : 08.12.06 - klo:14.59 »
Minustakin Xubuntu näyttää hienolta, varsinkin Feistyssä. :)
« Viimeksi muokattu: 20.12.06 - klo:17.51 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #7 : 20.12.06 - klo:11.20 »
Kyllä Xubuntukin mukava on. Oli se tossa toisessa koneessa ennen kuin se sano lopullisesti työsopimuksensa irti. Itse kyllä pidän enempi Fluxboxista..  :) Nytkin tässä KDE:n rinnakkaisvaihtoehtona on..

tobotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Re: Xubuntu, kökkö vai pitääkö siitä joku?
« Vastaus #8 : 20.12.06 - klo:16.29 »
Minä laitan mieluummin aina tuon xfce:n, sopii minulle paremmin.

One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.