Onkos tuon defragmentoinnnin tarpeellisuudesta mitään varmaa tietoa kellään? Itse joskus ntfsprogs -paketin ohjeita katselin, kun piti kometoriviltä suorittaa tuommoisen ntfs-osion pienennys Ubuntun asennusta varten. Niissä ainakin muistaakseni kerrottiin defragmentoinnin olevan turhaa. Eli että se osaisi ne kyllä siirtää itsekin turvaan ne tiedostonpalat, mitä sinne osion loppupäähän mahdollisesti on tullut.
Minun tietääkseni Windowsin eheytystyökalu on varmaankin nopeampi tuossa hommassa kuin joku ulkopuolinen, joten siinä mielessä se eheytys Windowsin puolella on ihan perusteltua. Itse en kuitenkaan sitä tehnyt, vaan annoin sen Linux -työkalun hoitaa sen. Mitään ei hajonnut ainakaan sillä kertaa.
En nyt meinaa, että se välttämättä olisi tarpeetonta se eheytys. Mutta jos se osion kokoa muuttava ohjelma ei ollenkaan muka siirrä niitä siellä ennestään mahdollisesti olevia tietoja turvaan, niin ei kai sitä kukaan tavallinen tiedostojaan arvostava talliainen käyttäisi?
Tämä on siinä mielessä arka aihe, että monesti turhankin tärkeitä tiedostoja on vaarassa hävitä sen koonmuutoksen aikana. Siksi varmaan kukaan ei halua antaa väärää neuvoa, jonka perusteella joku toinen menee hukkaamaan gradunsa tai mitään vastaavaa. Silti turha peloittelu sen ehetyksen tarpeellisuudesta en enemmän haitaksi kuin hyödyksi, jos sitä ei tarvita.
Tässä esimerkiksi tämmöinen:
[joonas@kaappi ~]$ /usr/sbin/ntfsresize --help
ntfsresize v1.13.1 (libntfs 9:0:0)
Usage: ntfsresize [OPTIONS] DEVICE
Resize an NTFS volume non-destructively, safely move any data if needed.
-i, --info Estimate the smallest shrunken size possible
-s, --size SIZE Resize volume to SIZE[k|M|G] bytes
-n, --no-action Do not write to disk
-b, --bad-sectors Support disks having bad sectors
-f, --force Force to progress
-P, --no-progress-bar Don't show progress bar
-v, --verbose More output
-V, --version Display version information
-h, --help Display this help
The options -i and -s are mutually exclusive. If both options are
omitted then the NTFS volume will be enlarged to the DEVICE size.
Developers' email address: linux-ntfs-dev@lists.sf.net
Linux NTFS homepage: http://www.linux-ntfs.org
Ntfsresize FAQ: http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfsresize.html
[joonas@kaappi ~]$