Kirjoittaja Aihe: Mikä versio Linuxista mun kannattais hommata tarpeitani ajatellen?  (Luettu 5922 kertaa)

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Ilokseni huomasin, että Linux on jo niin kehittynyt, että sen ympärille on muodostunut jo varsinainainen kulttuuri! :) Oon kyllästynyt MIcrosoftin politiikkaan ja koko Windowsiin joten Linux alkoi houkuttelemaan. Aivan loistava ideologia yleensäkin tämä "open source" ja esim. "Ubuntu". Eihän LInuxikaan varmasti mikään virheetön systeemi ole, mutta varteenotettava vastine Windowsille.

Olen siis aivan aloittelija Linux-asioissa ja ajattelin kysäistä muutaman kysymyksen. Mikä versio Linuxista mun kannattaisi asentaa koneelleni ottaen huomioon seuraavat tarpeeni:

1. Työskentelen graafisen suunnittelun (Photoshop, Freehand), web-sivustojen tekemisen (Dreamweaver yms.) ja Flashin parissa

2. Pelailen pelejä esim. Operation Flashpoint+modit

3. Olen ahkera netti-surffaaja

Olen harkinnut Ubuntun asentamista. Miten noi mainitsemani Windows-ohjelmistot+pelit voi asentaa esim. Ubuntuun? Olen lueskellut juttuja esim. seuraavista Linuxin "lisäosista": Winestä, Cedegasta yms. Kuulemma noilla se onnistuu. Cedega on kylläkin maksullinen :(

Millaista ratkaisua suosittelette mun tapauksessa?

P.S. Haluaisin ensin testa Linuxia toisella asemalla niin etten vielä "delaa" Windowsia pois. Kaipa tätäkin varten on joitain hyviä bootti-ohjelmia, että voi valita tietokonetta käynnistäessä minkä käyttiksen "avaa".

« Viimeksi muokattu: 01.12.06 - klo:19.50 kirjoittanut peteliuz »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Ubuntu voisi olla tosi hyvä. http://www.ubuntu-fi.org/

Lainaus
1. Työskentelen graafisen suunnittelun (Photoshop, Freehand), web-sivustojen tekemisen (Dreamweaver yms.) ja Flashin parissa
Graafisesta suunittelusta en tiedä, mutta webbisivujen teko-ohjelmia on ihan linux-versiooinakin kuten NVU ja Bluefish.

Lainaus
2. Pelailen pelejä esim. Operation Flashpoint+modit
Nuo saa todennäköisesti toimimaan Winellä.

Lainaus
3. Olen ahkera netti-surffaaja
Onnistuu.


Ja lue http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
alias vililikku

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Millaista ratkaisua suosittelette mun tapauksessa?
Noo... Ubuntua, ja ainakin aluksi sellainen ns. dualboot -systeemi, eli voi valita käynnistääkö Ubuntun vaiko Windowsin.
Ubuntulla tekisit mitä pystyisit ja Windowsilla loput (esim. Photoshop tms.)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Ajattelin siirtyä täysin Linuxiin. Lataan tässä juuri kokeilu-versiota Ubuntusta ja testaan kuitenkin ensin miten homma toimii. Oisko antaa linkkiä laadukkaisiin Dualboot -ohjelmiin? Googlettamalla varmaan löytyisi mutta eipä niihin kaikkiin ole luottamista.

Ei ole kuitenkaan mikään itsestäänselvyys, että esim. printterini ja ulkoiseen modeemiini kuuluva netti-yhteydeen muodostamiseen tarkoitettu ohjelma toimisivat Linuxissa moiteettomasti. Opiskelen netistä parhaillaan näistä asioista hieman tietoja. Mutta laittakaa mulle vinkkejä edelleen, kiitos! :)

Piti vielä sanoman, että kyllä Photoshopin, Dreamweaverin ja Falshinkin voi asentaa Linuxiin. En muista enää miltä netti-sivulta tämän asian luin. Esim. Flahistä on joku Linuxin kanssa yhteensopiva "klooni-versio".   
« Viimeksi muokattu: 01.12.06 - klo:20.54 kirjoittanut peteliuz »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Tai päin vastoin: Tee Windowsissa mitä se osaa ja Ubuntulla loput  ;D
Huomaa myös: Linux ei ole Windowsin korvaaja vaan vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä.
Toki Linuxilla voi tehdä jotensakin samat asiat, mutta usein toisella tavalla.
Poistuu taka vasemmalle - - -

peran

  • Vieras
Ajattelin siirtyä täysin Linuxiin. Lataan tässä juuri kokeilu-versiota Ubuntusta ja testaan kuitenkin ensin miten homma toimii. Oisko antaa linkkiä laadukkaisiin Dualboot -ohjelmiin? Googlettamalla varmaan löytyisi mutta eipä niihin kaikkiin ole luottamista.
Jos ajattelit täysin siirtyä Linuxiin, miksi sitten kysyt, miten Photoshop jne. Windows-ohjelmat saadaan Linuxissa toimimaan, kun niistä ei tunnetustikaan ole tehty Linux-versioita.

Kannattaisi ehkä kysyä, mitä ohjelmia kannattaa käyttää ko. tilanteessa.

Esim. Gimp:piä käytetään yleensä samoissa ongelmissa Linuxissa, kun Photoshoppia käytetään Windows-puolella.

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Tai päin vastoin: Tee Windowsissa mitä se osaa ja Ubuntulla loput  ;D
Huomaa myös: Linux ei ole Windowsin korvaaja vaan vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä.
Toki Linuxilla voi tehdä jotensakin samat asiat, mutta usein toisella tavalla.

Voihan asian noinkin ajatella, mutta haluan ainakin itse Windowsista mahdol. äkkiä eroon täysin! :) Eri asia on tosiaan se, että toimiiko printterini yms. moiteettomasti Linuxissa niinkuin aikaisemmin mainitsin. No, mitäpä tässä vielä "jossittelee". Testaamallahan nämä asiat parhaiten selviävät.

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Tai päin vastoin: Tee Windowsissa mitä se osaa ja Ubuntulla loput  ;D
Huomaa myös: Linux ei ole Windowsin korvaaja vaan vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä.
Toki Linuxilla voi tehdä jotensakin samat asiat, mutta usein toisella tavalla.

Voihan asian noinkin ajatella, mutta haluan ainakin itse Windowsista mahdol. äkkiä eroon täysin! :) Eri asia on tosiaan se, että toimiiko printterini yms. moiteettomasti Linuxissa niinkuin aikaisemmin mainitsin. No, mitäpä tässä vielä "jossittelee". Testaamallahan nämä asiat parhaiten selviävät.

Lue edellinen viestini uudestaan, sen loppuosa.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Xrossover Windows emulaattori (tai vastaava) on tehty nimenomaan siksi, että Photoshop saataisiin toimimaan linuxilla, hinta on kohtuullinen. Googlella löytyy saitit.

Itse sain Xrossoverilla Debiainin kanssa toimimaan macromedian shockwaret ja vastaavat pluginit. Se on yllättävän hyvä, jopa IE:nkin sain asentumaan "äksdee".

Kokeile myös Kubuntua, mielipideasioita, mutta ei kannata jättää kokeilua sen yhden työpöydän varaan. Tai vaihtoehtoisesti asenna se kde, kun olet Gnomen saanut pelittää. Samalla tosin voit testata montaa eri työpöytävaihtoehtoa.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Xrossover Windows emulaattori (tai vastaava) on tehty nimenomaan siksi, että Photoshop saataisiin toimimaan linuxilla, hinta on kohtuullinen. Googlella löytyy saitit.

Itse sain Xrossoverilla Debiainin kanssa toimimaan macromedian shockwaret ja vastaavat pluginit. Se on yllättävän hyvä, jopa IE:nkin sain asentumaan "äksdee".

Kokeile myös Kubuntua, mielipideasioita, mutta ei kannata jättää kokeilua sen yhden työpöydän varaan. Tai vaihtoehtoisesti asenna se kde, kun olet Gnomen saanut pelittää. Samalla tosin voit testata montaa eri työpöytävaihtoehtoa.


Juuri tuota Crossoveria tarkoitinkin. Sehän se oli jota tässä mietinkin :) Mulla tuli just sama mieleen, että voisin kokeilla useita eri työpöytävaihtoehtoja. Kubuntukin kuulostaa hyvältä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Lainaus
Xrossover Windows emulaattori
Se on kait Crossover. :)

Lainaus
Lataan tässä juuri kokeilu-versiota Ubuntusta ja testaan kuitenkin ensin miten homma toimii. Oisko antaa linkkiä laadukkaisiin Dualboot -ohjelmiin?
Ei Ubuntusta ole kokeilu -versiota, kaikki ovat koko -versioita ja siltä Desktop -cd:ltä voidaan myös asentaa Ubuntu. Ubuntu asentaa itse dualboot ohjelman joka on Grub ja se onkin aloittelijoille helpoin valinta.

Lisätään:
Lainaus
Mulla tuli just sama mieleen, että voisin kokeilla useita eri työpöytävaihtoehtoja. Kubuntukin kuulostaa hyvältä.
Voit kokeilla. Asenna ensin vaikka Ubuntu ja sitten Kubuntu asentuu kun asennat paketin kubuntu-desktop. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2033.0
alias vililikku

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Paljon juttuja on sanottu, tässä koottuna/kerrattuna ja ehkä jotain lisääkin:

Linuxissa ei Photoshopit etc. windows-ohjelmat pyöri. Linux ei ole Windows. Mutta niitä korvaamaan onkin Linuxissa PALJON ilmaisia hyviä ohjelmia jotka tekevät saman homman. Ei ehkä samalla tavalla mutta samoihin lopputuloksiin lienee mahdollista päästä.

On kuitenkin olemassa erilaisia 'apuohjelmia' tai emulaattoreita (mm. Crossover ja Wine) joiden avulla jotkin windows-ohjelmat lähtevät toimimaan Linuxissa. On myös mahdollista ajaa Windowsia (ja tietysti niitä ohjelmia) Linuxin sisällä, virtuaalikoneessa (vmware).

Lisää tietoa Ubuntusta: lue http://fi.wikibooks.org/wiki/ubuntu_tutuksi Se on Linux-aloittelijoille suunnattu wikikirja jonka lukemalla tiedät PALJON enemmän Ubuntusta a sen käytöstä, ennen kuin edes keksity kysyä niitä juttuja. (miksei kukaan tätä aikaisemmin suositellut???)



r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Lainaus
On kuitenkin olemassa erilaisia 'apuohjelmia' tai emulaattoreita (mm. Crossover ja Wine)
Eipä ole emulaattoreita (vai onko, ei ainakaan nimen mukaan)..  :P Wine Is Not an Emulator=Wine.

Lainaus
Lisää tietoa Ubuntusta: lue http://fi.wikibooks.org/wiki/ubuntu_tutuksi Se on Linux-aloittelijoille suunnattu wikikirja jonka lukemalla tiedät PALJON enemmän Ubuntusta a sen käytöstä, ennen kuin edes keksity kysyä niitä juttuja. (miksei kukaan tätä aikaisemmin suositellut???)
Kyllä suosittelin.
Ja lue http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
alias vililikku

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Lainaus
On kuitenkin olemassa erilaisia 'apuohjelmia' tai emulaattoreita (mm. Crossover ja Wine)
Eipä ole emulaattoreita (vai onko, ei ainakaan nimen mukaan)..  :P Wine Is Not an Emulator=Wine.

Tiedän, siks laitoinkin ton 'apuohjelmia' ja 'tai' ;) Jää kato vaihtehdot auki eikä sulje juuri mitään pois ;)

Lainaus
Lisää tietoa Ubuntusta: lue http://fi.wikibooks.org/wiki/ubuntu_tutuksi Se on Linux-aloittelijoille suunnattu wikikirja jonka lukemalla tiedät PALJON enemmän Ubuntusta a sen käytöstä, ennen kuin edes keksity kysyä niitä juttuja. (miksei kukaan tätä aikaisemmin suositellut???)
Kyllä suosittelin.
Ja lue http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Hyvä hyvä!



r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
En tiedä meneekö nyt off topic, mutta Ubuntun onnistuneen asentamisen ja kokeilun jälkeen Windows (2000) on jotenkin hitaampi. Käynnistys kestää huomattavasti pitemmän aikaakuin ennen.  Lisäksi kun klikkaan "oma tietokone" -kuvaketta työpöydälläni niin homma jumittuu siihen paikkaan eikä "löydä" se Windowsin explorer löydä kovalevylläni olevia asemia (osioita) ja kansioita yms. joita voisi selailla. Reboottaus useaan kertaan ei auta eikä tietokoneen sammutuskaan tässä asiassa. Lisäksi levyjen eheytyskään ei auttanut tässä asiassa edes Contigilla tai pagedfrg:llakaan.

Ehkäpä tämä Windowsin takkuilu saattaa johtua siitä että menin typeryyksissäni laittaaman Ubuntun asennuksessa aluksi sen ensimmäisen vaihtoehdon siinä osioiden käsittelyvaiheessa eli tällä sivustolla olevan seuraavan  asennusohjeen mukaan (http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas):

Lainaus
7. Levytilan valmistelu. Tämä on usein tärkein (tietojen säilyttämisen kannalta), ja mahdollisesti hankalin kohta asennuksessa. Levytilan valmistelussa, eli osioinnissa, määritellään, mikä osa tietokoneesi kovalevystä (massamuisti, jonne kaikki ohjelmat ja dokumentit tallennetaan) annetaan Ubuntu Linuxille. Kuvassa olevassa esimerkissä Ubuntua ollaan asentamassa entuudestaan tyhjälle tietokoneelle.

Kun Ubuntun asennus oli äskeisen osalta hoitanut hommansa niin päätin peruuttaa asennuksen, koska tajusin harmistuksissani sen ettei mun tarkoitus todellakaan ollut ko. toimintoa suorittaa. Tämän jälkeen aloitin asentamaan uudestaan Ubuntua, mutta tällä kertaa typötyhjille osioille tällä sivustolla olevan asennusohjeen mukaan (http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas):

Lainaus
7-2. Muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa. Jos haluat säilyttää entisen käyttöjärjestelmäsi ja/tai olemassa olevalla osiolla olevat dokumenttisi ja muut tiedostot. Liukusäätimellä valitaan pienennettävän osion uusi koko (Ubuntulle annetaan jäljelle jäävä tila), prosentteina osion nykyisestä koosta. Sen voi asettaa esimerkiksi puoleen väliin (50%). Automaattista osion koon muuttoakin käytettäessä tulee virhetilanteiden varalta kaikki tärkeä olla valmiiksi varmuuskopioituna.

Asennus meni hyvin koska Ubuntu toimii, mutta niinkuin alussa sanoin, Windows takkuilee "oma tietokoneen" selailemisen suhteen.
« Viimeksi muokattu: 02.12.06 - klo:08.27 kirjoittanut peteliuz »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Veikkaisin että olet tehnyt tilaa Windows-osiosta ilman että olisit ensin suorittanut defragmentoinnin Windowsilla.  Windows heittelee tiedostoja tai sen osia pitkin osioita ja juuri tästä johtuu pirstoutuminen eli fragmentoituminen. Kun nyt tehdään tilaa uudelle osiolle, jää pirstoutuneita osia uudelle osiolle varatun tilan alle. Defragmentointi noutaa nuo irralliset pätkät ja jättää osion loppuosan vapaaksi.
Tuossa ohjeessa tätä ei valitettavasti painoteta vaikka siitä muissa ohjeissa kyllä varoitellaankin.
Poistuu taka vasemmalle - - -

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Veikkaisin että olet tehnyt tilaa Windows-osiosta ilman että olisit ensin suorittanut defragmentoinnin Windowsilla.  Windows heittelee tiedostoja tai sen osia pitkin osioita ja juuri tästä johtuu pirstoutuminen eli fragmentoituminen. Kun nyt tehdään tilaa uudelle osiolle, jää pirstoutuneita osia uudelle osiolle varatun tilan alle. Defragmentointi noutaa nuo irralliset pätkät ja jättää osion loppuosan vapaaksi.
Tuossa ohjeessa tätä ei valitettavasti painoteta vaikka siitä muissa ohjeissa kyllä varoitellaankin.

Niinpä. Ohjeisiin olisi syytä kyllä laittaa painottuvammin maininta siitä, että kovalevy kannattaa ehdottomasti eheyttää ennen Linuxin asentamista. Linuxin asentamisen jälkeinen eheyttäminen on liian myöhäistä, voi voi! No, ei auta kuin asentaa tuo onneton wintowssi uudestaan, hoh hoijaa. Pääsenpähän askel askeleelta tuostakin Microsoftin riesasta eroon mitä enemmän Linuxiin tutustun ja sen käyttöä opettelen.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Onkos tuon defragmentoinnnin tarpeellisuudesta mitään varmaa tietoa kellään? Itse joskus ntfsprogs -paketin ohjeita katselin, kun piti kometoriviltä suorittaa tuommoisen ntfs-osion pienennys Ubuntun asennusta varten. Niissä ainakin muistaakseni kerrottiin defragmentoinnin olevan turhaa. Eli että se osaisi ne kyllä siirtää itsekin turvaan ne tiedostonpalat, mitä sinne osion loppupäähän mahdollisesti on tullut.

Minun tietääkseni Windowsin eheytystyökalu on varmaankin nopeampi tuossa hommassa kuin joku ulkopuolinen, joten siinä mielessä se eheytys Windowsin puolella on ihan perusteltua. Itse en kuitenkaan sitä tehnyt, vaan annoin sen Linux -työkalun hoitaa sen. Mitään ei hajonnut ainakaan sillä kertaa.

En nyt meinaa, että se välttämättä olisi tarpeetonta se eheytys. Mutta jos se osion kokoa muuttava ohjelma ei ollenkaan muka siirrä niitä siellä ennestään mahdollisesti olevia tietoja turvaan, niin ei kai sitä kukaan tavallinen tiedostojaan arvostava talliainen käyttäisi?

Tämä on siinä mielessä arka aihe, että monesti turhankin tärkeitä tiedostoja on vaarassa hävitä sen koonmuutoksen aikana. Siksi varmaan kukaan ei halua antaa väärää neuvoa, jonka perusteella joku toinen menee hukkaamaan gradunsa tai mitään vastaavaa. Silti turha peloittelu sen ehetyksen tarpeellisuudesta en enemmän haitaksi kuin hyödyksi, jos sitä ei tarvita.

Tässä esimerkiksi tämmöinen:
Koodia: [Valitse]
[joonas@kaappi ~]$ /usr/sbin/ntfsresize --help
ntfsresize v1.13.1 (libntfs 9:0:0)

Usage: ntfsresize [OPTIONS] DEVICE
    Resize an NTFS volume non-destructively, safely move any data if needed.

    -i, --info             Estimate the smallest shrunken size possible
    -s, --size SIZE        Resize volume to SIZE[k|M|G] bytes

    -n, --no-action        Do not write to disk
    -b, --bad-sectors      Support disks having bad sectors
    -f, --force            Force to progress
    -P, --no-progress-bar  Don't show progress bar
    -v, --verbose          More output
    -V, --version          Display version information
    -h, --help             Display this help

    The options -i and -s are mutually exclusive. If both options are
    omitted then the NTFS volume will be enlarged to the DEVICE size.

Developers' email address: linux-ntfs-dev@lists.sf.net
Linux NTFS homepage: http://www.linux-ntfs.org
Ntfsresize FAQ: http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfsresize.html
[joonas@kaappi ~]$

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Olen oppinut varovaiseksi noitten graafisten muokkaajien kanssa. En todellakaan ole varma eheyttämisen välttämättömyydestä, mutta kadotin tiedostoja kun unohdin eheyttämisen. Toisaalta eipähän ole tietoja kadonnut käytettyäni eheytystä.
Kokemuksista viisastuneena käytän ainakin itse eheyttämistä ennen osion koon muuttamista.
Winkulla menee melkoinen tovi eheyttämiseen kun taas graafinen osion muokkaaja tekee työnsä hetkessä. Miten ihmeessä  ???
Poistuu taka vasemmalle - - -

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Siis eihän nyt missään tapauksessa Ubuntun asennusohjelman ole ainakaan tarkoitus poistaa mitään tietoja Windows-osiolta osioita pienennettäessä - nimenomaan ntfsprogs:n pitäisi hallita myös pirstoutuneet osiot (kaikki osiot kun ovat enemmän tai vähemmän pirstoutuneita), ja tarvittavilta osin se siirtää tiedot sinne puoliskolle joka jää Windowsin käyttöön.

Etukäteisturvatoimenpiteenä defragmentointi Windowsissa voi olla hyödyllinen, mutta ainakin ntfsprogs:n tekijöiden mukaan ei ole esiintynyt bugiraportteja jossa sillä(kään) olisi ollut merkitystä. Ainoat tunnetut ongelmat NTFS-osioiden pienentämisen kanssa uusimmilla työkaluilla liittyvät käsittääkseni Windows Vistaan. Korjatkaa jos olen väärässä.