Kirjoittaja Aihe: Mikä versio Linuxista mun kannattais hommata tarpeitani ajatellen?  (Luettu 5922 kertaa)

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Ilokseni huomasin, että Linux on jo niin kehittynyt, että sen ympärille on muodostunut jo varsinainainen kulttuuri! :) Oon kyllästynyt MIcrosoftin politiikkaan ja koko Windowsiin joten Linux alkoi houkuttelemaan. Aivan loistava ideologia yleensäkin tämä "open source" ja esim. "Ubuntu". Eihän LInuxikaan varmasti mikään virheetön systeemi ole, mutta varteenotettava vastine Windowsille.

Olen siis aivan aloittelija Linux-asioissa ja ajattelin kysäistä muutaman kysymyksen. Mikä versio Linuxista mun kannattaisi asentaa koneelleni ottaen huomioon seuraavat tarpeeni:

1. Työskentelen graafisen suunnittelun (Photoshop, Freehand), web-sivustojen tekemisen (Dreamweaver yms.) ja Flashin parissa

2. Pelailen pelejä esim. Operation Flashpoint+modit

3. Olen ahkera netti-surffaaja

Olen harkinnut Ubuntun asentamista. Miten noi mainitsemani Windows-ohjelmistot+pelit voi asentaa esim. Ubuntuun? Olen lueskellut juttuja esim. seuraavista Linuxin "lisäosista": Winestä, Cedegasta yms. Kuulemma noilla se onnistuu. Cedega on kylläkin maksullinen :(

Millaista ratkaisua suosittelette mun tapauksessa?

P.S. Haluaisin ensin testa Linuxia toisella asemalla niin etten vielä "delaa" Windowsia pois. Kaipa tätäkin varten on joitain hyviä bootti-ohjelmia, että voi valita tietokonetta käynnistäessä minkä käyttiksen "avaa".

« Viimeksi muokattu: 01.12.06 - klo:19.50 kirjoittanut peteliuz »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Ubuntu voisi olla tosi hyvä. http://www.ubuntu-fi.org/

Lainaus
1. Työskentelen graafisen suunnittelun (Photoshop, Freehand), web-sivustojen tekemisen (Dreamweaver yms.) ja Flashin parissa
Graafisesta suunittelusta en tiedä, mutta webbisivujen teko-ohjelmia on ihan linux-versiooinakin kuten NVU ja Bluefish.

Lainaus
2. Pelailen pelejä esim. Operation Flashpoint+modit