Kirjoittaja Aihe: Ubuntu on huono käyttis (ratkaistu)  (Luettu 34211 kertaa)

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #40 : 12.11.06 - klo:00.20 »
http://www.terveysportti.fi/ltk/ltk.uutinen?p_uutinen=6600
lol

Ei muuta kuin "suukottamaan" herneen nenään vetäneitä kanssakeskustelijoita - kyllä se sitten siitä.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #41 : 12.11.06 - klo:23.30 »
juu, kiitti ja hei. Nauti Windowsista.


r

UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ville Ollila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
    • Villee
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #42 : 13.11.06 - klo:08.55 »
Ubuntu on just ihQ  ;)
Mulla se taisi olla ennätykselliset 2 viikkoa.
Pitäisin sitä jos olisi paremmat mahdollisuudet asentaa ja pelata win pelejä.
Mulla onkin ubuntu aiheinen teema winukassa.
Ettei olis tylsää
http://www.willeweb.info/kuvat/ubuntu.jpg
Pööö

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #43 : 13.11.06 - klo:09.17 »
Ubuntu on just ihQ  ;)
Mulla se taisi olla ennätykselliset 2 viikkoa.
Pitäisin sitä jos olisi paremmat mahdollisuudet asentaa ja pelata win pelejä.

vaadittaisiimpa wintikalta yhtä paljon siis että linux ohjelmien pitäisi toimia siinä.

Skeleton

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #44 : 18.11.06 - klo:22.05 »
Tämmöset aiheet pitäs lukita samantien. Aivan turhaa trollaamista.

Jos kyseessä on "Yleistä keskustelua", en ymmärrä, miksi pitäisi lukita. Vai eikö Linux-väki tunne käsitettä sananvapaus. Tehkää kuten nimeltä mainitsematon moottoripyöräliike, jota muuan henkilö arvosteli moottoripyora.orgissa, haastakaa oikeuteen kunnianloukkauksesta. Tai älkää sittenkään... ;-)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #45 : 18.11.06 - klo:23.23 »
Tämmöset aiheet pitäs lukita samantien. Aivan turhaa trollaamista.

Jos kyseessä on "Yleistä keskustelua", en ymmärrä, miksi pitäisi lukita. Vai eikö Linux-väki tunne käsitettä sananvapaus.
Minä tuskin edustan koko 'linux väkeä' ;) Ei sananvapaus tarkoita sitä että keskustelufoorumeilla tarvis hyväksyä kaikenlainen trollaus ja whinetys ja kaikki sais huudella mitä huvittaa. Mun mielestä.

muoks: ah, nyt tajuan miksi otit asian esille: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=5961.0

jakanfinne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #46 : 18.11.06 - klo:23.43 »
Makunsa kullakin. Kyllästyin Win XP:n jatkuvaan kaatuilemiseen yms. ja asensin Ubuntun kannettavaani. Kokeilin ensin Live Cd:tä ja äänikortti, wlan yms. toimivat kertaheitolla. Sitten asensin Ubuntun kokonaan kiintolevylle ja poistin Xp:n.
Nyt olen Ubuntua käytetellyt kuukauden päivät ja ainakin toistaiseksi olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. DVD:t, mp3:set, sähköpostit yms. toimivat vähintäänkin samalla tavalla kuin Windowsissa.
Pientä säätämistä Ubuntu on kuitenkin vaatinut, mutta niistäkin selvisi helposti noudattamalla Ubuntufoorumeiden ohjeita ja vinkkejä.

Suosittelenkin kaikkia ainakin kokeilemaan Ubuntua, ennenkuin muodostatte mielipiteenne =)



Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #47 : 19.11.06 - klo:00.23 »
Pientä säätämistä Ubuntu on kuitenkin vaatinut,
Minä en ole törmännyt vielä yhteenkään käyttikseen, johon olisin tyytyväinen ilman säätämistä. Eiköhän ne Macit, Windowsit sun muutkin kaipaa sitä säätöä.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #48 : 19.11.06 - klo:11.30 »
Pientä säätämistä Ubuntu on kuitenkin vaatinut,
Minä en ole törmännyt vielä yhteenkään käyttikseen, johon olisin tyytyväinen ilman säätämistä. Eiköhän ne Macit, Windowsit sun muutkin kaipaa sitä säätöä.
Joo sanompas tähän vielä sen verran, että asensin Ubuntun koneelle, vaikka en ollut ikinä asentanut edes Windowsia koneelle. Suosittelen kyllä Ubuntua kaikille!
Ubuntu 8.10

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #49 : 19.11.06 - klo:11.34 »
Tämmöset aiheet pitäs lukita samantien. Aivan turhaa trollaamista.

Jos kyseessä on "Yleistä keskustelua", en ymmärrä, miksi pitäisi lukita. Vai eikö Linux-väki tunne käsitettä sananvapaus.
Ei sananvapaus tarkoita sitä että keskustelufoorumeilla tarvis hyväksyä kaikenlainen trollaus ja whinetys ja kaikki sais huudella mitä huvittaa. Mun mielestä.
Kyllä moderaattorit varmaankin laittavat lukkoon aiheen jos se lukkoon pitäisi laittaa. Jos häiritsee tämä trollaus ja whinetys voi olla vastaamatta mitään. Mun mielestä.
alias vililikku

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #50 : 19.11.06 - klo:12.12 »
Mun mielestä.
No toki. Sulla on oikeus omaan mielipiteeseen, ihan kuten mullakin. ^-^

ubuntus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #51 : 19.11.06 - klo:18.58 »
Itsekin olin aikoinaan hyvinkin skeptinen linuxia kohtaan. Windowsin ainainen päivittäminen ja virukset olivat syy siihen että päätin kokeilla Ubuntua. Yllätys oli suuri kun huomasin että tämähän on aivan loistava, eipä ole pelkoa viiruksista. Jos on normaalilla järjellä varustettu yksilö niin muutaman päivän kokeilulla ja nettipalstoja hiukan pläräämällä pääsee Linuxin syövereihin jo todella hyvin kiinni. Jos ei komentorivi säätäminen kiinnosta niin graafiset vaihtoehdot ovat todella hyvät, itse olen lähes kokonaan siirtynyt käyttämään komentoriviä on se sen verran joustavaa ja helppoa.

Mistäköhän sinun huonot kokemuksesi johtuvat, sitä on hyvin vaikea arvailla? Itse olin ennakkoluulojen pohjalta varma etten saa tulostinta toimimaan Ubuntun kanssa mutta toisin kävi, taisi viedä jopa 2 minuuttia  tuo "säätäminen". Ulkoinen kovalevykin alkoi pelittämään kunhan lykkäsi siihen virran päälle, ei kovin vaikeaa. Netin ohjeista oli todella paljon hyötyä, windows osio mounttautui myös alta aikayksikön. Tuolta nettisivulta ainakin itselleni löytyi kaikki ohjeet http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_remount_.2Fetc.2Ffstab_without_rebooting.

Paristopupu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • 100%
    • Profiili
    • Paristorasia.org
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #52 : 26.11.06 - klo:21.18 »
Windows oli minunkin lähellä alkuun, ja muistan vieläkin sen päivän kun ensimmäinen Windows NT 4.0 tuotiin taloon. Sittemmin, monien koneiden jälkeen kuulin jostain über hienosta jutusta, että voi käyttää myös muitakin ja eritoten on olemassa myös muitakin käyttöjärjestelmiä kuin tämä vankan pohjan saanut Windows!

Tuumasta toimeen. Silloiset ensimmäiset peilipalvelimet työnsivät jotain ihmeen debiania minulle (1999), ja tottakai sitä pitää koittaa aina kun ilmaiseksi saadaan. Hirveän kalliin 4x polttavan ja vieläkin kalllimmat levyt ostettuani pääsin testailemaan, ja kuinka ollakaan, en päässyt edes asennukseen! Homma tyssäsi tyystin, ja hukkui moneksi vuodeksi.

Noh, syyskuussa 2005 kuulin että helpotusta on tuolla rintamalla luvassa, ja että skene pyörii vieläkin! ajattelin että noh, kokeillaas mitäs tällä kertaa syntyy. Lueskelin tätä palstaa, ja keräsin kaikki tuetuimmat osat, mitä täältä löysin. Kaupan kautta kotiin, ja kuinka ollakaan, se toimi!

Tälläkin hetkellä sama kone hyrrää, ja mies vain viisastuu päivä päivältä! Vaikeuksia on ollut, mutta yli on aina päästy!

Ja kun terveisiä saa lähettää, niin kiitokset kaikille teille, Howtojen tekijöille, Asmo Koskiselle, Ja sille, kenellä se bubblebobblen tunnuskuva on henkilökuvana, olette olleet suuri apu minulle vuosien varrella. :)

Sittemmin, olen jättänyt windowsin kokonaan pois. Macbook ja eritoten Mac OS X poisti minulta kaikki ne vaivat, mutta siltikään en voinut olla vastustamatta kiusausta asentaa ubuntua macintoshiini!  :)

- Paristopupu

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #53 : 27.11.06 - klo:07.37 »
Itsekin olin aikoinaan hyvinkin skeptinen linuxia kohtaan. Windowsin ainainen päivittäminen ja virukset olivat syy siihen että päätin kokeilla Ubuntua. Yllätys oli suuri kun huomasin että tämähän on aivan loistava, eipä ole pelkoa viiruksista. Jos on normaalilla järjellä varustettu yksilö niin muutaman päivän kokeilulla ja nettipalstoja hiukan pläräämällä pääsee Linuxin syövereihin jo todella hyvin kiinni. Jos ei komentorivi säätäminen kiinnosta niin graafiset vaihtoehdot ovat todella hyvät, itse olen lähes kokonaan siirtynyt käyttämään komentoriviä on se sen verran joustavaa ja helppoa.

Sama oli täälläkin. Asentelin ekana ITlinux2000:tta ja hymy oli herkässä, kun katselin vaatimatonta käyttöliittymää vaikean asennuksen jälkeen.Sittemmin tilanne on kääntynyt päälaelleen. Linuxiin siirrytään ideologisten,  taloudellisten tai käytännön syiden takia. Aluksi minulle oli tärkeitä kaksi ekaa, mutta ubuntun myötä käytettävyys on noussut etusijalle. Nykyiset linuxit ovat helppoja käyttää verrattuna vanhentuneeseen windowsiin.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #54 : 27.11.06 - klo:18.51 »
Lainaus
Pitäisin sitä jos olisi paremmat mahdollisuudet asentaa ja pelata win pelejä.
Itse suosittelisin windowsia muille sukulaisilleni(aloittelijoita), jos siinä toimisi Linux-ohjelmat, se olisi vakaampi ja joku jaksaisi olla niitä iänikuisia ongelmia selvittämässä. Siispä pistetään ubuntu.

peteliuz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #55 : 02.12.06 - klo:10.22 »
Kieltämättä tuossa "Linux ei ole Windows" -artikkelissa on järkeä. Olen itsekin aloitteleva Linuxisti. Jouduinpa kertakaikkiaan puntaroimaan ja kysymään itseltäni rehellisesti sitä, että miksi oikeastaan haluan siirtyä Linuxiin. Kieltämättä asiaan vaikuttaa mun tapauksessa suurimmaksi osaksi Microsoftin "politiikka" ja myös turhautuminen Windowsin system "crasheihin", virus-uhkaan, palomuureihin jne. No, noita system crashejä ja "blue-screenejä" tulen kohtaamaan tod. näköisesti myös Linuxin kanssa. Mutta kyllä Linuxissa on todella paljon hyviä puolia jotka kannattaa ottaa huomioon esim. mahdol. luotettavampi tietoturva yms. No Ubuntun testaamisen ja käyttämisen myötä tuokin asia selvinnee vaikkakin tiedän ettei Ubuntu edusta koko LInuxia. Toisaalta Linuxiin kääntymisen suhteen ideologisista ja taloudellisista syistä ei ole kuitenkaan sinänsä mitään väärää.  

Oikeastaan alkoi vähän nolostuttamaan ko. artikkelia lukiessani se, että odotin itsekin Linuxin/Ubuntun olevan ikään kuin huippuunsa hiottu ja helppokäyttöinen "Windowsin korvaaja" jota sen ei ilmeisesti tarkoitus ole ollakaan graafisesta käyttiksestä huolimatta. Kieltämättä miekin säikähdin niitä Linuxin "sudo blaa blaa blaa" -komentojuttuja vaikka olen MS-DOS ajan "kasvatteja" :) Ajattelin, että pitääkö tässä nyt sitten hakkeriksi alkaa, että saisin Ubuntun haluamakseni. Toisaalta eipä noiden komentojen yms. Linux-juttujen opetteleminen maata kaada. Asenteestahan se on kiinni. Oppiipa jotain koodi-puoleltakin. Olisi kyllä tosi itsekästä hankkia Linux vain sen takia, että se on ilmainen ja odottaa vieläpä sitä, että se olisi "täydellinen Windows". Tuollainenhan olisi suorastaan sylkäisy päin Linuxin kehittäjien kasvoja. Linux ei ole sittenkään siinä mielessä "ilmainen", jos odottaa sen olevan samanlainen kuin Windows eli sellainen, että kaikki tapahtuu ns. "nappia painamalla".

No, mulle riittäisi Ubuntun suhteen ainakin aluksi se, että saisin Flashin, Photoshopin (tai Gimpin), Dreamweaverin (tai jonkin vastaavan hyvän Linuxille tarkoitetun  graafisen html-editorin), muutaman pelin sekä jonkun Mad trackerin tapaisen musa-ohjleman toimimaan Ubuntussa tarvittavine komentoineen ja ohjelmineen kuten Crossover, Wine yms. Enempään mielenkiintoni ja aikani ei kuitenkaan todellakaan riitä.Tiedä sitten onko Linux sittenkään oikea käyttis mulle. Windowsia ja Microsoftiakaan en halua tukea.

Ehkäpä ostan joku päivä graafisen alan ammattilaisten suositteleman Macin kun kerran olen itsekin vasta valmistunut graafisen alan ammattilainen. No, eipä vielä nuolaista :) Katsotaan nyt ensin mihin tämä "Linux-tieni" johtaa.     
« Viimeksi muokattu: 02.12.06 - klo:10.33 kirjoittanut peteliuz »

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #56 : 18.03.07 - klo:08.59 »
Jep, oli todella hauskaa luettavaa. Ubuntua ei tosiaan voi sanoa huonoksi käyttikseksi, jos ei jaksa muistaa kolmea komentoa ulkoa, jolla saat tehtyä kaiken olennaisen. Ja jos se kerta kaiken tunnisti, niin ei kovin huonosti mennyt. Ja atin ajurit on helppo asentaa, tietty ongelmat sitten erikseen. Ja uudelleenasennus ei kyllä ole kauhean hyvä ratkaisu linuxissa, tässä kun sen voi vielä korjata tuolta ytimen filuista ongelma vaan veks hyvillä neuvoilla. Saa nähdä, että millaista käyttöä tuollakin on ollut, jos ei kerran XP kertaakaan ole kettuillut. Voi olla, että on koko aika katsonut vain nettisivuja. Itsellä tulee ainakin XP:n kanssa aina jotain probleemaa harva se päivä.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Valtz0r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #57 : 18.03.07 - klo:09.20 »
Mullakin oli ongelmia aluks Ubuntun kanssa, oon nyt varmaan 3 kertaa uudelleenasentanu, mutta on tässä viimeisestä uudelleenasennuksesta jo kuukausia = alan siis jo osata. Ubuntu vaatii opettelua, mutta sitten kun sen osaa, niin voi verrata sitä Windowsiin. Nykyään voi kyllä aika paljon säätää ihan graafisestikin.

Mun kohdalla Windows kyllä hakkaa Ubuntun parissa asiassa:
  • Guitar Pro 5
  • Tulostimen ajurit
Jos nämä toimisivat yhtä hyvin kuin Windowsissa, en käyttäisi Windowsia varmaan ollenkaan.

moonstone

  • Vieras
Vs: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #58 : 18.03.07 - klo:09.23 »
  • Guitar Pro 5
  • Tulostimen ajurit
Jos nämä toimisivat yhtä hyvin kuin Windowsissa, en käyttäisi Windowsia varmaan ollenkaan.

Oletko kokeillut TuxGuitar softaa http://www.tuxguitar.com.ar/
Ja HP tulostimet toimii ilman ongelmia, eikä jokin halpis HP maksakkaan enää edes satasta :)

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu on huono käyttis
« Vastaus #59 : 18.03.07 - klo:10.16 »
Olen kateellinen ketjun aloittajalle,sillä Xp jossa ei ole ongelmia,on harvinaista herkkua.
Tietysti toimiihan se,jos konetta käyttää vain boottiin ja sammuttamiseen,eikä missään nimessä erehdy asentamaan sinne mitään....