Kirjoittaja Aihe: Se paljon puhuttu gentoo...  (Luettu 25096 kertaa)

tmp

  • Vieras
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #20 : 31.01.07 - klo:16.04 »
Ainoa miinus on tähän mennessä ollut etten ole portagesta löytänyt xmms:ää vaan joudun käyttämään audaciousta, mutta se on niin paljon hitaampi kuin xmms. Mutta tämähän ei iso ongelma ole. Pitää vain etsiä toinen ohjelma jota käytän.  ;)

beep-media-player ?

Edit: Aijuu tuo audacious olikin fork BMP:stä. Eli eipä tuon asentaminen varmaan auta asiaa :-|.
« Viimeksi muokattu: 31.01.07 - klo:16.11 kirjoittanut tmp »

Matias^

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #21 : 31.01.07 - klo:16.57 »
Ainoa miinus on tähän mennessä ollut etten ole portagesta löytänyt xmms:ää vaan joudun käyttämään audaciousta, mutta se on niin paljon hitaampi kuin xmms. Mutta tämähän ei iso ongelma ole. Pitää vain etsiä toinen ohjelma jota käytän.  ;)

beep-media-player ?

Edit: Aijuu tuo audacious olikin fork BMP:stä. Eli eipä tuon asentaminen varmaan auta asiaa :-|.

Haa! Kyllä kelpaa ja todella hyvin. Koitinkin alunperin tuota asentaa, mutta nimi oli bmpx enkä tajunnut heti sen olevan se.

edit: Niin, tuo beep-media-player on ollut minulla ainakin ubuntun puolella paljon vakaampi niin sen takia tuo käy paljon paremmin kuin audacious.
-I- Toshiba Tecra 8100, Intel Mobile PIII 700 MHz, 256 Mt
 *MYYNNISSÄ* YV:llä viestiä jos kiinnostaa

shadowi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • ~wandering mind
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #22 : 01.02.07 - klo:15.57 »

Ainoa miinus on tähän mennessä ollut etten ole portagesta löytänyt xmms:ää --

Se poistettiin, koska kyseistä ohjelmaa ei enää kehitetä ja gentoon kehittäjien työn määrä kasvoi aika lailla kaikenlaisten patchien muodossa. Saattaisit löytää xmms:n jostakin overlaysta jos joku sitä pitää toimivana... Ja gentoolla oli jossakin jokin nettisivu, jolta löytyy kaikki vanhatkin ebuildit, en vain muista osoitetta. Voisit sieltä napata kyseisen ebuildin ja laittaa paikalliseen overlayhin ja olla onnellinen jos se kääntyy. :)

Matias^

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #23 : 01.02.07 - klo:16.57 »

Ainoa miinus on tähän mennessä ollut etten ole portagesta löytänyt xmms:ää --

Se poistettiin, koska kyseistä ohjelmaa ei enää kehitetä ja gentoon kehittäjien työn määrä kasvoi aika lailla kaikenlaisten patchien muodossa. Saattaisit löytää xmms:n jostakin overlaysta jos joku sitä pitää toimivana... Ja gentoolla oli jossakin jokin nettisivu, jolta löytyy kaikki vanhatkin ebuildit, en vain muista osoitetta. Voisit sieltä napata kyseisen ebuildin ja laittaa paikalliseen overlayhin ja olla onnellinen jos se kääntyy. :)

Selvä.. Mutta, löysin nyt tähän mennessä parhaan soittimen jota en ole vielä ennen käyttänyt. Ja se on nimeltään JuK  :)
-I- Toshiba Tecra 8100, Intel Mobile PIII 700 MHz, 256 Mt
 *MYYNNISSÄ* YV:llä viestiä jos kiinnostaa

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #24 : 02.02.07 - klo:12.58 »
Xmms:ää itsekin jäin kaipailemaan ja tuo audacious on tosiaankin todella hidas.  >:( No onneksi amarok on olemassa.  ;)

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #25 : 02.02.07 - klo:14.04 »
Xmms:ää itsekin jäin kaipailemaan ja tuo audacious on tosiaankin todella hidas.  >:( No onneksi amarok on olemassa.  ;)

Kyllä sen XMMS:n saa asennettua overlaysta jos välttämättä haluaa :D

Minä kyllä siirryin audacioukseen, ei se mitenkään hitaalta minulla tunnu.



tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #26 : 02.02.07 - klo:15.07 »
Xmms:ää itsekin jäin kaipailemaan ja tuo audacious on tosiaankin todella hidas.  >:( No onneksi amarok on olemassa.  ;)

Kyllä sen XMMS:n saa asennettua overlaysta jos välttämättä haluaa :D

Minä kyllä siirryin audacioukseen, ei se mitenkään hitaalta minulla tunnu.

Saahan sen asennettua kyllä. Audaciouksessa tuo metadatan lukeminen ainakin jökkii ihan urakalla. Tiedä sitten onko tuohon jotain "twiikkejä" olemassa millä saisi nopeutettua. En ole katsonu settareita vielä tarkemmin. Mutta muutenhan tuo ajaa asiansa ihan loistavasti.  :)

Matias^

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #27 : 02.02.07 - klo:15.21 »
Xmms:ää itsekin jäin kaipailemaan ja tuo audacious on tosiaankin todella hidas.  >:( No onneksi amarok on olemassa.  ;)

Kyllä sen XMMS:n saa asennettua overlaysta jos välttämättä haluaa :D

Minä kyllä siirryin audacioukseen, ei se mitenkään hitaalta minulla tunnu.

Saahan sen asennettua kyllä. Audaciouksessa tuo metadatan lukeminen ainakin jökkii ihan urakalla. Tiedä sitten onko tuohon jotain "twiikkejä" olemassa millä saisi nopeutettua. En ole katsonu settareita vielä tarkemmin. Mutta muutenhan tuo ajaa asiansa ihan loistavasti.  :)

Jeps, taidankin kohta kokeillakkin tuota xmms:n asennusta overlaysta. JuK alkoi jotenkin takkuilemaan ja ei enää toista kappaleita vaan jumittaa aina kun yritän laittaa kappaleen soimaan.  :P

Mutta asiasta toiseen, ajattelin kysyä kuinka kauan olette jo käyttäneet gentoota? Itsellä vasta 3 viikkoa kunnes sain gentoon hyvään kuntoon.
-I- Toshiba Tecra 8100, Intel Mobile PIII 700 MHz, 256 Mt
 *MYYNNISSÄ* YV:llä viestiä jos kiinnostaa

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #28 : 02.02.07 - klo:15.24 »
Xmms:ää itsekin jäin kaipailemaan ja tuo audacious on tosiaankin todella hidas.  >:( No onneksi amarok on olemassa.  ;)

Kyllä sen XMMS:n saa asennettua overlaysta jos välttämättä haluaa :D

Minä kyllä siirryin audacioukseen, ei se mitenkään hitaalta minulla tunnu.

Saahan sen asennettua kyllä. Audaciouksessa tuo metadatan lukeminen ainakin jökkii ihan urakalla. Tiedä sitten onko tuohon jotain "twiikkejä" olemassa millä saisi nopeutettua. En ole katsonu settareita vielä tarkemmin. Mutta muutenhan tuo ajaa asiansa ihan loistavasti.  :)

Uusimmassa 1.3 versiossa on muistaakseni jo tullut jotain nopeutta parantavia muutoksia...



tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #29 : 02.02.07 - klo:16.02 »
Xmms:ää itsekin jäin kaipailemaan ja tuo audacious on tosiaankin todella hidas.  >:( No onneksi amarok on olemassa.  ;)

Kyllä sen XMMS:n saa asennettua overlaysta jos välttämättä haluaa :D

Minä kyllä siirryin audacioukseen, ei se mitenkään hitaalta minulla tunnu.

Saahan sen asennettua kyllä. Audaciouksessa tuo metadatan lukeminen ainakin jökkii ihan urakalla. Tiedä sitten onko tuohon jotain "twiikkejä" olemassa millä saisi nopeutettua. En ole katsonu settareita vielä tarkemmin. Mutta muutenhan tuo ajaa asiansa ihan loistavasti.  :)

Uusimmassa 1.3 versiossa on muistaakseni jo tullut jotain nopeutta parantavia muutoksia...

Ahaa. Itselläni on 1.2.2 versio käytössä. Pitääpä päivitellä tuo ja kokeilla.

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #30 : 02.02.07 - klo:16.12 »
Ahaa. Itselläni on 1.2.2 versio käytössä. Pitääpä päivitellä tuo ja kokeilla.

Kannattaa varautuu siihen että se on vielä Alpha asteella  ;D



shadowi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • ~wandering mind
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #31 : 22.05.07 - klo:19.23 »
Voisi herätellä tätä ketjua eloon kun "uusi vedos" Gentoosta julkaistiin vähän aikaa sitten. Josko joku vaikka kiinnostuisi kokeilemaan kyseistä jakelua.  :D

Livecd:n asennus ohjelma (GLI) uusittiin tätä julkaisua varten ja sen ei pitäisi enää syödä pieniä lapsia eikä tuhota kiintolevyosioita asennuksen aikana; itse en ole kokeillut uutta asennusohjelmaa (Yli vuosi sitten asennettu Gentoo hyrrää edelleen koneella ilman onkelmia), mutta paremmaksi sitä väitetään Gentoon kehittäjien puolelta. Tietysti manuaalinen asennus stage3-tarrapalloista edelleen on se enemmän hyväksyntää herättävä asennuskeino.

Päivittelinpä profiilitkin omassa koneessani, kun 2006.0-profiili poistetaan kesäkuun ensimmäisenä päivänä, enkä laiskana ihmisenä jaksa tehdä yksinkertaista kopioi-talteen-toimenpidettä:

Lainaus käyttäjältä: cat /usr/paludis/profiles/default-linux/x86/2007.0/desktop/make.defaults | grep USE
USE="acpi alsa arts cairo cdr dbus dvd dvdr dvdread eds emboss encode esd evo fam firefox gif gnome gpm gstreamer gtk hal jpeg kde kerberos ldap mad mikmod mp3 mpeg ogg opengl oss pdf png qt3 qt3support qt4 quicktime sdl spell svg tiff truetype vorbis win32codecs unicode X xml xv"

Näyttää nopeasti vilkaistuna siltä, että desktop-profiilin käyttäjät saavat oletuksena tuen niin mp3-musiikille kuin dvd-levyjen katselullekin, löytyypä näköjään win32codeceillekin tuki eli multimeediot ovat kunnossa.  :) Tosin kaikenlaista turhaa ainakin minun mielestäni löytyy ja loppujenlopuksi sitä joutuu itse kuitenkin laittamaan asetukset kuntoon USE-flagienkin osalta jos ei halua kaikenlaista ylimääräistä asentaa, mistä taas tulee mieleen, että parempi ehkä olisi asentaa Gentoo manuaalisesti, jolloin saisi heti kaiken haluamansalaiseksi.  :P

Mitäpäs muut ovat mieltä Gentoon uudesta versiosta, tai gentoosta muutenkin?

kuksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #32 : 22.05.07 - klo:21.52 »
juu tänään laitoin tuolla graafisella install jutulla gentoo asentuun,on vielä kesken 7 tuntia tällä hetkellä mennyt, saapa nähä miten homma pelaa,alkoi toi gentoo kiinnostaa ku tuota sabayon jakelua käyttelin tässä jonkun aikaa ku ubuntu ei suostunut pelaamaan tässä mun koneella.et katellaan miten homma lähtee pelaan.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #33 : 23.05.07 - klo:20.51 »
juu tänään laitoin tuolla graafisella install jutulla gentoo asentuun,on vielä kesken 7 tuntia tällä hetkellä mennyt, saapa nähä miten homma pelaa,alkoi toi gentoo kiinnostaa ku tuota sabayon jakelua käyttelin tässä jonkun aikaa ku ubuntu ei suostunut pelaamaan tässä mun koneella.et katellaan miten homma lähtee pelaan.

Jos et Ubuntua saanut säädettyä toimimaan, niin voit varautua vielä pahempaan säätelysessioon Gentoon kanssa  ;)

kuksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #34 : 23.05.07 - klo:23.45 »
juu tänään laitoin tuolla graafisella install jutulla gentoo asentuun,on vielä kesken 7 tuntia tällä hetkellä mennyt, saapa nähä miten homma pelaa,alkoi toi gentoo kiinnostaa ku tuota sabayon jakelua käyttelin tässä jonkun aikaa ku ubuntu ei suostunut pelaamaan tässä mun koneella.et katellaan miten homma lähtee pelaan.

Jos et Ubuntua saanut säädettyä toimimaan, niin voit varautua vielä pahempaan säätelysessioon Gentoon kanssa  ;)


juu noi ubuntu probleemat on jo tuohon feistyy korjattuna,oli tuo jmicron homma tossa edgyssä vikana.ja sit tuli asennettua toi sabayon jakelu,sit siitä heräs toi mielenkiinto asentaa gentoo.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #35 : 05.06.07 - klo:11.29 »
Näyttää olevan kivasti Gentoon tuntevia täällä Ubuntun foorumilla. Lienee siis oikea paikka vanhan kalkkiksen ottaa uusiksi aikaisempi yritys Gentoon asentamiseksi. Edellisen kerran yritin
asennusta LINUX FORMAT DECEMBER 2006 numeron DVD:ltä, millä oli Gentoo 2006.1 live CD:nä ja sillä graafinen ja tekstimuotoinen asennusohjelma. Kumpikaan ei ilmeisesti ymmärtänyt kovalevyäni eikä suostunut sille asentamaan.

Asennusohjelma tuntui siinä hyvältä, että asentaja sai listan Gentoon osista (elementeistä tms. kuten KDE:n tai Gnomen ohjelmista yms.), jotka ilmeisesti olisivat valmiiksi asentuneet ilman kääntämistä. Näinhän olisi mahdollista nopeasti tehdä johonkin tarkoitukseen sopiva kevyt Linux - vai kuinka?

Linuxin eri palikoitahan on varmaan tuhansia ja hiljalleen olen joidenkin nimiä oppinut, mutta silti helpottaa, jos on lista silmien edessä, josta valita. Jos vielä homma tosiaan voidaan tehdä siten, että samalla kone ajaa jotain toista käyttistä joten voi vaikka kysyä irk-kanavalta (miltä) ohjeita niin johan sujuisi.

Aloitan imuroimalla jotain (mitä?) Gentoon sivuilta. Tokihan osaan jotenkin käyttää Googlea ja Wikiä, mutta monesta syystä olen huono lukemaan kuvaputkelta ja tällä hetkellä kirjoittimeni toimii vain WindowsXP:ssä, joten olen kovasti kiitollinen ohjeista.

tmp

  • Vieras
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #36 : 05.06.07 - klo:11.55 »
Aloitan imuroimalla jotain (mitä?) Gentoon sivuilta. Tokihan osaan jotenkin käyttää Googlea ja Wikiä, mutta monesta syystä olen huono lukemaan kuvaputkelta ja tällä hetkellä kirjoittimeni toimii vain WindowsXP:ssä, joten olen kovasti kiitollinen ohjeista.

Mielestäni tämän paremmin asennusta ei juuri voi ohjeistaa:
http://www.gentoo.org/doc/fi/gentoo-x86-quickinstall.xml

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #37 : 05.06.07 - klo:20.02 »
Selasin ohjeen läpi. Varmaan se ei minulle riitä, mutta uskallan aloittaa. Kysyn sitten kun stoppi tulee.
-----------------
Ensin muuta sähläystä:
Viritin kaksi romumikroa jonkinlaiseksi nettipäätteeksi. Taidan kuitenkin ottaa toisen niistä uuteen käsittelyyn tuhlaamalla rahaa emolevyyn, muisteihin ja AMD:n prosessoriin, mitkä Mikrobitin mukaan ovat nyt halpoja.  Vaikea vastustaa ...

tmp

  • Vieras
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #38 : 05.06.07 - klo:22.20 »
Selasin ohjeen läpi. Varmaan se ei minulle riitä, mutta uskallan aloittaa. Kysyn sitten kun stoppi tulee.

Juu eiköhän apua täältäkin saa.
Toinen paikka, josta voisi apua kysellä on suomenkielinen Gentoo foorumi

shadowi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • ~wandering mind
    • Profiili
Vs: Se paljon puhuttu gentoo...
« Vastaus #39 : 07.06.07 - klo:17.47 »
Edellisen kerran yritin
asennusta LINUX FORMAT DECEMBER 2006 numeron DVD:ltä, millä oli Gentoo 2006.1 live CD:nä ja sillä graafinen ja tekstimuotoinen asennusohjelma. Kumpikaan ei ilmeisesti ymmärtänyt kovalevyäni eikä suostunut sille asentamaan.

Olen jo muutaman kerran maininnut, että 2006 vuoden livecd:t & -dvd:t eivät ole niitä parhaita asennuslähteitä.  ;)

Lainaus
Asennusohjelma tuntui siinä hyvältä, että asentaja sai listan Gentoon osista (elementeistä tms. kuten KDE:n tai Gnomen ohjelmista yms.), jotka ilmeisesti olisivat valmiiksi asentuneet ilman kääntämistä. Näinhän olisi mahdollista nopeasti tehdä johonkin tarkoitukseen sopiva kevyt Linux - vai kuinka?

Kyllä ohjelmia voi asentaa binääreinä suoraan.

Lainaus
-- joten voi vaikka kysyä irk-kanavalta (miltä) ohjeita niin johan sujuisi.

Se virallinen kanavahan on #gentoo-fi @ freenode. Kanavan aktiivisuudesta en tiedä, mutta luulisi apua löytyvän...

Lainaus
Aloitan imuroimalla jotain (mitä?) Gentoon sivuilta. Tokihan osaan jotenkin käyttää Googlea ja Wikiä, mutta monesta syystä olen huono lukemaan kuvaputkelta ja tällä hetkellä kirjoittimeni toimii vain WindowsXP:ssä, joten olen kovasti kiitollinen ohjeista.

imuroit levykuvan gentoon sivuilta. Valitset joko x86 tai amd64 arkkitehtuurin ihan koneesi ja halusi mukaan (suosittelen minimal-cd:tä ja gentoo-käsikirjaa). Tosin voit ladata (melkeinpä minkä tahansa) live-levyn ja soveltaa gentoo-käsikirjaa käsinasennuksesta, jolloin sinulla on toimiva järjestelmä alla ohjeiden selailuun ja irkkaukseen.