Kirjoittaja Aihe: Vuosi Ubuntua.  (Luettu 16292 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vuosi Ubuntua.
« : 31.10.06 - klo:13.40 »
Tässä tulin huomanneeksi että aika tarkkaan on vuosi tullut elettyä Ubuntu koneessani.
Mitä tässä vuodessa on tapahtunut? Aika paljon. Kiinnostaako se ketään? En tiedä mutta kerronpa vähän ajatuksiani.

Olin täysin n00b linuxin suhteen kun ubuntun levyä koneeseen sovittelin. Mandrake oli kerran ollut koneessa ehkä kuukauden.
Kokemusta oli windows järjestelmistä ja niistä voinkin sanoa omaavani varsin kattavat taidot.

Linux oli windowsin jälkeen iso shokki. Ei sen takia että se olisi mitenkään vaikeampi, vaan koska siinä todellakin asiat tehdään täysin eri tavalla.
Se tosi asia etten enään ollutkaan tilanteessa jossa virheilmoituksen nähtyäni pystyin lähes heti päättelemään missä vika ja sitä korjaamaan, aiheutti jonkinlaisia tunnontuskia, jopa avuttomuutta joka kulminoitui helposti siihen että vika mukamas olikin linuxin, eikä käyttäjän. Tästä syystä myös ajatus "linux on hankala ja vaikea" varmasti yritti toistuvasti kimpoilla pääkopassa. Aikanaan kuitenkin päätin että vähintään perustaitoja opettelen ennen kuin julistan linuxin kohdaltani hyväksi tai huonoksi järjestelmäksi ja vaikkakin välillä tuntui että koko kone on lähellä saada lentorataa ikkunasta pihalle, pystyin tuossa päätöksessäni pysymään.

Monipuolisempi ohjelmistojen tarjonta windowsille oli toinen jonka puolesta olin murheissani. Tutut, jopa 5 vuotta käytössä olleet ohjelmat eivät enään olleetkaan käytettävissä vaan lähes kaikki piti aloittaa alusta. Vaikkakin linuxille on hyvin tarjolla vastaavia ohjelmistoja joita windowsissa käytin ja niistä hyvin kerrottiin, oli se aina askel kun pitikin taskujakin tutummaksi tulleesta softasta vaihtaa johonkin toiseen.

Ensimmäinen kone myös sisälsi äänikortin jonka kanssa sai tosissaan tapella että ääntä pukkasi kajareista. Google antoi kymmeniä sivuja kun hain apua. Kone oli compaq:n "paketti vehje" ja vaikka luin foorumeilta viestejä joissa opastettiin juuri saman paketin kanssa kuinka ne äänet kuuluisi niin ei vaan onnistunut. Piti milloin kerneliä kääntää ja million tehdä jotain muuta. Jonkin viestin perusteella sain ääniä kuulumaan mutta kun koneen uudelleen käynnisti seuraavana aamuna, niin ääniä ei kuulunutkaan. Vihjeitä ja vinkkejä tuli mutta ainakin itselleni ne olivat liian "linux leet" sanastoa. Jos kysyin mitä neuvoja tarkoitti asialla "x" ja miten saan sen kernelin nyt käännettyä niin vastaus oli aina "opettele".

Kärsivällisesti, ja välillä kärsimättömästi opettelin, kysyin monesti tyhmiäkin kysymyksiä ja varmaan sata kertaa olen apua kysyessäni saanut vastaukseksi viestejä joiden kirjoittajan on hyväkin asua hieman kauempana eikä ainakaan pimeällä kujalla kävellä vastaan. Lukemattomat kerrta olen joutunut selittämään että en ole välttämättä tyhmä koska kysyn jotain joka lienee muille selvä ja helppo ongelma, vaan en yksinkertaisesti ole syystä tai toisesta sisäistänyt mitä tarkkaan ottaen etsin.

Olen henkilö jolle asiat joko pitää vääntää rautalangasta tai sitten se joku kaunis aamu putkahtaa päähän "no niimpä tietysti" mutta ikävä kyllä olen malttamaton. Halua asian ratkaistua heti.
Mutta tätä samaa nyt on joka yhteisössä. Ainahan pitäisi etsiä vastausta itse ja sitten vasta kysyä. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista.
Eli kyse ei ole pelkästään linux yhteisön "ongelmasta"

Ihminen joka on windows "orja" kuten minä olin vuosi sitten on huomattavasti suuremmissa vaikeuksissa kuin henkilö joka ei omaa kummempaa kokemusta tietokoneista. Linux ensimmäisenä käyttiksenä ei ole pätkääkään vaikeampi oppia ja sisäistää kuin windows. Itse asiassa väitän vaaka kupin painuvan jopa linuxin puolelle tässä kohtaa. Pakettien hallinta, tietoturva jne. ovat monta luokkaa parempia kuin windows järjestelmissä.  Linux kun on asentunut, voin lähteä nettiin surffaamaan. Win koneella on vasta puolet tehty. Virus,palomuuri ja antispam softat nyt on pakko asentaa. Tod.näk. myös tuorein DirectX ja tusina muuta päivitystä.

Se joka puhuu ettei linuxille ole vastaaavaa määrää tietoturva ongelmia kuin windowsille vain sen takia että windows on niin paljon yleisempi, ei yksinkertaisesti tiedä mistä puhuu. Näin ajattelin itsekin vielä aikanaan. Nämä ajatukset on kyllä nyttemmin poistettu aivolohkoistani. Eikä vain sen takia ettei minulla ole koko vuoden aikana ollut ensimmäistäkään tietoturva ongelmaa, vaan siksi että linuxin toimintaa ja arkkitehtuuria oppiessani, olen ymmärtänyt syyt tähän.

Onko sitten linuxini vakaampi kuin windows? Kyllä. En sano etteikö windows kone voisi toimia pitkiäkin aikoja ilman uudelleenkäynnistymisiä koska ainakin jotkut tuttavani puhuvat pitkistäkin uptime ajoista, mutta omalla kohdallani uudelleen käynnistämiset olivat M$ maailmassa käytännössä joka päiväistä. Ubuntun kanssa uptime on normaalistikin vähintään viikko. Silloinkin sammutan koneen koska lähden kylään toiseen kaupunkiin tai saan vain omantunnontuskia turhasta sähkön kulutuksesta.

En sano että Windows olisi surkea käyttöjärjestelmä. Se varmasti tekee miljoonille ihmisille sen mitä he haluavat sen tekevän.
Mutta nyt vuoden kokemuksella ubuntusta, voin sanoa että se on parempi kuin windows. Ainakin minulle.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #1 : 31.10.06 - klo:14.10 »
Hyvä tarina. Kiinnostaa :)

Itse aloitin Linux-käytön noin kolme vuotta sitten Mandrake 9.1:lla, joskin vasta Ubuntu 4.10:n kanssa homma lähti kunnolla vauhtiin. Itse en hirveästi ole tuon irc-kettuilun kohteeksi joutunut, mutta olen yleensä ollut varsin varovainen siellä kysellessä. Minustakin homma oli alkuun hieman shokinomainen, mutta ehkä enemmän positiivisessa mielessä. Pidän itse uusien systeemien opettelusta, ja Mandrake -jakelussa oli pahimmat Linux-ongelmat jo korjattu varsin mallikkaasti. Esimerkiksi ajurien kanssa en joutunut pelaamaan ollenkaan.

Hienoa, että noinkin paljon kärsivällisyyttä asioiden opetteluun on ollut. Monella olisi varmaan ja alkanut turhauttaa niin paljon, että olisi tullut siirryttyä takaisin Windowsiin. Nuo ircissä toisia, varsinkin aloittelijoita mollaavat ääliöt ovat kyllä rasittavia olemassa. Ei nyt pitäisi olla niin vaikea vaikka pitää päätä kiinni, jos ei vastausta jaksa kirjoittaa. Onneksi nykyään näiden osalta suuntaus on koko ajan parempaan suuntaan, varmaan alkaa näitä tietäjiä itsekin kyllästyttää se homma. Ja enää ei tarvitse vissiin muuttua kauheaksi kyynikoksi järjestelmän toimintaa opetellessa :)

On tässä kyllä valtavasti kehitystä tapahtunut nyt muutaman vuoden sisään. Ohjelmat ovat paljon parempia ja hienompia, jotain aivan uusia hienoja juttuja on tullut saataville ja esimerkiksi tätä Ubuntu Suomi -yhteisöä ei vielä kovin kauaa ole ollutkaan olemassa. Ainakin suomalaisia Linux-käyttäjiä näyttäisi tulleen jonkin verran lisää tässä samalla.

Nämä yhteisöt ovat minusta erittäin tärkeitä, koska niiden ansiosta enää ei tarvitse olla irc-vandaalien eikä kolme vuotta vanhojen Googlesta löytyvien ohjeiden varassa. On myös mukava päästä välillä ihan vaan keskustelemaan omista kokemuksista ja näkemyksistä, eikä tarvitse aina vain yksin puurtaa.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #2 : 31.10.06 - klo:17.17 »
Hyvin kirjoitettu ja rohkaiseva tarina!


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #3 : 31.10.06 - klo:18.54 »
Noin vuosi takana minullakin.
Aluksi tarkoitukseni oli vain asentaa jokin Linux koneelleni koska kovalevy jossa Windows on teki kuolemaa (tekee vieläkin, sitkeä kaveri vaikka vaikerointi alkaa olla jo kiusallista kuunnella) ja ajattelin, että olisi hyvä olla hätävara niin pääsee edes nettiin kun se hajoaa.

Linuxeista en tiennyt mitään, Ubuntun valitsin koska pikaisesti nettiä tutkimalla sille löytyi eniten suomenkielistä ohjeistusta. Käsitykseni Linuxista oli, että se on vaikea käyttää, ohjelmia vähän ja muutenkin olemus kotikutoinen... alkeellinen, ohjelmien asennus työlästä. Yllätykseni oli suuri kun Ubuntu oli asennettu ja olin hiukan sitä tutkinut. Käyttis oli moderni ja paljon selväpiirteisempi ja tyylikäämpi kuin Windowsin. Jälkeen päin olen tyytyväinen etten valinnut jotain toista jakelua KDE työpöydällä sillä se on minun makuuni liian "karkki" ulkoasultaan. Oikeastaan innostuin heti Ubuntusta ja tiesin ettei se jäisi vain hätävaraksi.

Alku oli hankalaa, ohjeita sai ja niitä löytyi, mutta kun en tajunnut minne ne komennot tulisi kirjoittaa... mikä pääte... mikä terminaali. Onneksi asenoiduin heti siten, että ongelmia tulee ja alku hankalaa, tämä EI ole Windows... unohda miten aiemin toimit. Sitten kun Päätteen käyttö alkoi sujua, sources.list:n tarkoitus hahmottua ja pakettien hallinta niin homma alkoi kulkea. Vieläkin on hiukan hapuilua, mutta peruskäyttö on ongelmatonta. Olen viimeisen vuoden aikana oppinut paljon tietokoneista, aiemin ei oikein ollut edes kiinnostusta. Linuxin antamat mahdollisuudet vaikuttaa itse käyttöjärjestelmän toimintaan ja sen säätämiseen vie mukanaan... tekee mieli oppia lisää.

Eli minä siirryin Linuxin käyttäjäksi vahingossa, tarkoitus oli asentaa Linux vain hätävaraksi jos Windows levy hajoaa, ei alkaa käyttämään sitä. Mutta annoin Linuxille pikkusormen ja se vei koko käden. Hyvä niin, sillä nyt minulla on vakaa käyttöjärjestelmä joka on monipuolisempi ja helpompi käyttää kuin Windows, ohjelma tarjonta on monipuoinen. Ohjelmien asennus on helppoa sekä niiden päivitykset yms. yms. Vieläkin on kysymysmerkkejä mutta ajan itseni sisään ajan kanssa. Win 2000 jäi minun viimeiseksi Windowsiksi.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #4 : 31.10.06 - klo:22.39 »
Kiitoksia omista tarinoistanne. Niitä on kiva aina lueskella ja kuulla miten muiden Ubuntu "ura" on edennyt.

Minulla ei juurikaan ole tietoa jonka perusteella tehdä vertailua nykyisten linuxien ja vaikkapa 5v sitten käytössä olleiden välillä. Mandraken joku versio oli joskus vuonna 2003 käytössä tosiaan sen kuukauden verran ennen kuin koneen pois myin.
Tuon jälkeen minulla olleissa koneissa on ollut joko w98 tai xp kunnes viime vuonna kaverini suositteli minulle Ubuntua joka muistaakseni oli silloin versiossa 5.04.

Mitään itselleni merkittäviä uudistuksia ei ole tähän mennessä tullut. FF, evolution, gaim, xcaht ja gftp toimivat samalla tavalla ja se pitkälti riittää minulle. Apachen asentelin koska php:n opettelu kiinnostaa. Pelejä ei taida olla ensimmäistäkään koneella kun oolitenkin tulin poistaneeksi.

Vuoden aikana olen huomannut että linuxin käyttö on yleistynyt huomattavasti. Itselleni ensimmäistä Ubuntua asennellessani taisi kahdella kaverillani olla linux. Nykyään linux lienee tuttava piirissä jo yleisempi kuin eri WinVariaatiot yhteensä. Eukkokin halusi Ubuntua kokeilla ja ei olla sen jälkeen hänen konettaankaan M$:n puolelle käynnistelty muistaakseni kahta kertaa kauempaa. Eli jos Nico menetti kätensä, meillä meni koko "perhe"  ;D

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #5 : 01.11.06 - klo:09.43 »
Hyvä "success story" ja nyt ehdotus ylläpidolle: Laittakaa etusivulle tai jonnekin vastaavaan alueeseen nämä "success storyt", ne rohkaisevat ihmiset kokeilemaan  ;)
« Viimeksi muokattu: 01.11.06 - klo:11.23 kirjoittanut Krister »

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #6 : 01.11.06 - klo:10.49 »
Hyvä "success story" ja nyt ehdotus ylläpidelle: Laittakaa etusivulle tai jonnekin vastaavaan alueeseen nämä "success storyt", ne rohkaisevat ihmiset kokeilemaan  ;)

Jos toimitaan kuten kokouksissa on tapana - huudan "kannatetaan"  ;)

Laskin, että itselläni tuli tänään Linuxia 1v ja 3kk ... ensimmäinen kokeilu oli Red Hat 7, mutta Ubuntua suositeltiin ja tässä ollaan - kotikoneessa on myös XP skannerin takia, enkä sitä ole ihmeemmin muutoin käyttänyt. Työkoneessa [varastan par'aikaa työnantajan aikaa...] on pelkästään Ubuntu. Kaikki tarvittavat ohjelmat, kuten esim. Matlab, löytyvät myös Linux-versioina - toivottavasti järeämpien työkalu- ja "numeronmurskaus"ohjelmien tarjonta ajanmyötä kasvaa. Samalla Joulupukin toivelistalla [pukki saa kyllä ravata ympärivuotisesti] olisi myös erilaisten CCD-kamera/kuvankaappauskortti- ja pitkällekehitettyjen kuvankäsittelyohjelmien tarjonnan kasvu.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #7 : 01.11.06 - klo:13.13 »
Hyvät ihmiset.
Kertokaa kokemuksistanne. Aina se on parempi kuin "yet another OS war" joita kyllä saa nähdä aivan liikaa  :)

Idis laittaa näitä "succes storyja" jonnekin oikein erikseen on varsin pop.
Jos vaan ei ala näyttämään samalta kuin esim. nimeltä mainitsemattomat sivustot tyyliin "Olen käyttänyt tuotetta X nyt 2v enkä voisi kuvitella eläväni enää ilman sitä" tai "Elämäni parantui 100000000% kun löysin X:n".  ;D

Aika paljon tuntuu että porukkaa on tullut juuri tuon 5.04:n aikoihin. Tai ainakin ovat kiinnostuneet isommaltikin juuri silloin.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Re: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #8 : 01.11.06 - klo:14.57 »
Nyt lienee puolitoista vuotta täynnä pelkällä pingviini-voimalla. Puoliso on Ubuntu-käyttäjä, koska atk-tukea oli luvassa ainoastaan ko. järjestelmälle ja tyytyväinen on hänkin ollut.

Mutta aloittaminen oli tosi hankalaa. Ongelmat on varmaan samoja monella nytkin. On kuullut Linuxista ja sitten pitäisi valita joku distro, joista ei tiedä mitään eikä niitä osaa vertailla. Ensimmäinen Linux oli Mandrake, kun tuttu sanoi että se on helpoin. Sitten Red Hat ja sitten tulikin Ubuntu.

 


Linux oli windowsin jälkeen iso shokki. Ei sen takia että se olisi mitenkään vaikeampi, vaan koska siinä todellakin asiat tehdään täysin eri tavalla.
Se tosi asia etten enään ollutkaan tilanteessa jossa virheilmoituksen nähtyäni pystyin lähes heti päättelemään missä vika ja sitä korjaamaan, aiheutti jonkinlaisia tunnontuskia, jopa avuttomuutta joka kulminoitui helposti siihen että vika mukamas olikin linuxin, eikä käyttäjän. Tästä syystä myös ajatus "linux on hankala ja vaikea" varmasti yritti toistuvasti kimpoilla pääkopassa.



Tämä tietojen nollautuminen on kynnyskysymys. On epämiellyttävää kun ei yhtäkkiä osaakaan tehdä oikeastaan mitään uudelle systeemille. Mutta sitten kun alkaa päästä jyvälle niin matka alkaa... :D

Uutta läppäriä en koskaan käynnistänyt winkkariin, vaan levy sileäksi ja Ubuntu tilalle. Minulla ei yksinkertaisesti ole tarvetta muille käyttiksille.

Tämä on kuin olisi karkkipäivä joka päivä.  ;D
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #9 : 21.02.08 - klo:16.48 »
Tämä aihe on jo todella vanha, mutta ajattelin kirjoittaa tähän kun kerran aihe on sitä varten tehty.

Ubuntu on ollut todella positiivinen kokemus, luultavasti windows olisi jo sekaisin tässä ajassa tai ainakin hidastunut. Olen alkanut käyttämään komentoriviä ja huomannut, että se on paljon nopeampi kuin graafiset vastineet. Mutta kyllä se version päivitys on aina mukava tehdä graafisella. On ollut ilo huomata, miten aktiivinen porukka täällä neuvoo meitä. Kiitos vaan teille kaikille!
Ubuntu 8.10

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #10 : 21.02.08 - klo:21.03 »
Hii. Itsellä on jo kolmatta vuotta menossa :)
Itselläkin oli kamalasti ongelmia, mutta en kyllä ole pahemmin "opettele"-kaltaisia vastauksia saanut.
Uuden koneenkin ostin silmälläpitäen linux-tukea, edellisessä koneessa kun ei toiminut ubuntu kunnolla joten silloin se oli hieman syrjässä, mutta nyt jokapäiväisessä käytössä :)
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

7810

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #11 : 22.02.08 - klo:21.23 »
Samalla kaavalla mennään 1,5v takana. Vanhan compaqin tehot eivät oikein riittänyt sp2seen ja kaatuili jatkuvasti, kunnes ubuntu asettui koneeseen. tämän sivuston ohjeilla olen kaikki saanut toimimaan myös pikku aceriini . Tänks teille ja torrelle, inhimillisyyttä kaikille ;D.

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #12 : 22.02.08 - klo:21.46 »
Asensin ensimmäisen Ubuntun (6.06 LTS) 10/2006. Tällä hetkellä käytössä on 7.10 joka toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
Olen todella tyytyväinen käyttöjärjestelmään sekä Ubuntu -yhteisöön (sydämellinen kiitos kaikille). Seuraava haaste on päivittäminen uuteen LTS -versioon.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #13 : 22.02.08 - klo:23.41 »
Oma "ura" linuxin parissa alkoi kun m$ teki taas sen vakionsa...kaatui. Elettiin vuotta 2005 ja päässä rupes kytemään ajatus siitä niin paljon puhutusta linuxista ja sen vakaudesta. Tuli kokeiltua alkuun susea muttei se oikein napannut, joten hankin ubuntun ja se oli menoa sitten... tähän voisi sanoa että linux on kuin huume: sitä on aina saatava enemmän ja enemmän  ;D  alkuun vain pöytäkoneilla nyttemmin palvelimia pyörii 5kpl nurkassa+ pöytäkone+läppäri. Miinuksena on sanottava että yöunet tuppaa jäämään vähiin...  Linuxia kun tässä nyt jokusen tovin käytellyt niin nyt on mukaan tullut unix. Tässähän tarvii kohta hakeutua johonkin vieroitushoitoon??? No yhteenvetona voin todeta olevani hullu kun nautin hakata päätä seinään ja googlettaa kokoajan jotain ongelmaa ::)  Joskus vois vaan antaa sen koneen olla eikä "kokeilla" jotain uutta kivaa pelle peloton ideaa. Ubuntu -yhteisölle lähtee täältäkin ISO kiitos ja kumarrus.-Ilman tätä tuskin oltaisiin näinkin pitkällä.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #14 : 23.02.08 - klo:10.41 »
Ubuntu on kehittynyt selvästi. Katsokaas aloittelijoiden alueen viimeinen sivu. Lähes kaikki topicit asennusongelmia. Sitten katsokaa tuoreinta sivua. Nopeasti katsottuna yksi asennusta käsittelevä topic.
Ubuntu 8.10

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #15 : 23.02.08 - klo:10.47 »
Ubuntu on kehittynyt selvästi. Katsokaas aloittelijoiden alueen viimeinen sivu. Lähes kaikki topicit asennusongelmia. Sitten katsokaa tuoreinta sivua. Nopeasti katsottuna yksi asennusta käsittelevä topic.

Jep, ja ehkä ihmiset ovat vähitelleen oppineet lueskelemaan ohjeita ja toisaalta myös ohjeita rupeaa olemaan enemmän koko ajan. Kts myös http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7612.msg54442#msg54442

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

kotka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #16 : 23.02.08 - klo:18.13 »
Itselläni on ollut Ubuntun eri versioita koneella about 1,5 vuotta. Windowsiin en enää vaihtaisi mistään hinnasta; sen verran ylivoimaiset ovat edut olleet (joskin myös takaiskuja on tapahtunut). Itse sain kärpäsen pureman kun valittelin työparille työvuorossa miten windows tökkii ja on sitä ja tätä ja tuota ongelmaa (itse olen käyttänyt ms-tuotteita +15 vuotta). Hän sitten ehdotti, että kokeiles ubuntua. Kokeilin ja tykästyin. Lähinnä huolestuttaa miten reikäiseksi oma ubuntu on loppujen lopuksi päätynyt kun on kaikkea kikkaillut, eikä aina välttämättä tiedä ihan viimeisen päälle mitä tekee. Suurimmat ongelmat mulla olleet lähinnä näytönohjaimen kanssa; sillä saanut pari kertaa gnomen kaatumaan oikein kunnolla - eikä vieläkään ihan moitteettomasti toimi.

Parempi puolisko aluksi vähän nikotteli Linuxiin siirtymisestä, mutta eipä ole enää 2. levyllä olevaa windowsia käynnistelty aikoihin. Jäänyt emäntäkin linuxin pauloihin melko hyvin. Veikkaisinpa, että suurin hidaste linuxiin siirtymiseen on juuri ne ennakkoasenteet plus se, että pitää hieman opetella uusia niksejä. Loppupeleissä oppiminen peruskäyttäjälle ei tuottane suurta vaikeutta kun vaan uskaltaa kysyä apua. Vähän palautetta tullut siitä, että ubuntussa osa ohjelmista on "alkeellisemman ulkoasun omaavia kuin windowsissa", mutta tämäkin taitaa johtua pitkälti siitä, että en ole niihin viritellyt mitään hienoja "bling bling teemoja".

Ja myönnän olevani melkoinen Ubuntun liputtaja työyhteisössä ja ystäpiirissä. Mä olen vahvasti sillä kannalla, että ilosanomaa pitää viedä eteenpäin ja aktiivisesti. Mulla on sellainen näppituntuma, että Ubuntun suosiotarinasta parhaat palat ovat vielä näkemättä. Uskaltaisinpa arvailla, että seuraavien vuosien varrella monesta suomalaiskoneesta se jo löytyy.... Toivon ainakin niin.

Ja entäs sitten yritykset? Kun säästäminen tuntuu olevan päivänsana, niin mitenkähän paljon nettosäästöä yritykset tekisivät kun pyörittäisivät koneitaan opensource softilla. Siinä säästyisi pitkä penni lisenssimaksuista.

Eco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #17 : 23.02.08 - klo:18.27 »
Olen nyt noin vuoden käyttänyt Ubuntua ja minulla se ei toimi, tai ainakaan en ole saanut  toimimaan sitä niin kuin haluaisin. Tällä hetkellä koneessa on UbuntuStudio.
Tarkoitus oli tehdä koneestani multimedia kone jonka käyttis ei veisi koneen resursseja samalla tavalla kuin Windows. Lähinnä käyttö olisi ääni- ja videotiedostojen muokkausta. Elokuva hulluna digiboksilta siirrettyjen elokuvien polttoa DVD:lle ja valikoiden tekoa niille.
Okei: asenna UbuntuStudio, hae miljoona eri pakettia/kirjastoa että homma toimii ja asennat jotakin niin kone herjaa: puuttuu se ja kun haet sen, niin puuttuu jotakin muuta. Vuoden aikana olen onnistunut tekemään pari DVD:tä ja muutaman äänitehoste CD:n.
Tänään tuli viimeinen pisara Ardour kaatui about kymmenen kertaa ja tällä hetkellä kone ei aukea graaffiseen tilaan muuten kuin control d komennolla.
DVD:lle en ole löytänyt toimivaa pakkausohjelmaa, vaikka täällä on ehdotettu monia (ks. Ubuntun käyttö: Linuxin paha puute)
Olen asentanut koneen uusiksi varmaa 30 kertaa vuoden aikana. Välillä näytöt hukassa ja kaikkea muuta mukavaa.
Tänään aloin harkita vakavasti takaisin Windowsiin siirtymistä, voisi tehdä jotain muutakin kuin asentaa ja säätää konetta koko ajan.

Sorry, että laitan sekaan tälläisen negatiivisen palautteenkin.
Tietysti, jos joku tietää toimivamman Linuxin näihin minun hommiini, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Vaihto Windowsiin on kuitenkin vielä harkinnassa. :(









sidewinder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #18 : 23.02.08 - klo:19.19 »
Moro vain kaikille, kait se pitää sitten itsekkin vähän avautua täällä.

Itselläni tarina menee melko tuttua reittiä: jossain vaiheessa jo pitkään tietokoneita käyttäneenä kyllästyin Windowsin tietoturva-aukkoihin ja virushässäköihin, vaikka ikinä en ollut mitään ongelmia kokenutkaan. Halusin vain kokeilla, miltä elämä ilman niitä voisi tuntua. :D Eka linux-kokemus itselläni oli Knoppixin live-cd joskus jo pitkähköjä ajanjaksoja sitten (eli suomeksi reilu 4v?), ja ihastuin heti sen helppokäyttöisyyteen ja mukavuuteen. Sen jälkeen hommasinkin nopeasti käsiini Mandraken, jotta pääsisin kokeilemaan "oikeaa" linuxia. En muista versionumeroa, mutta taisi olla joskus 2004 tienoilla. Siinä kävi vaan suhteellisen huono tsägä, kun nettiä ei saanut toimimaan sitten millään, ja sitten selvisikin, että kyseinen versio ei vain tue verkkokorttiani. Siitä jäi hieman paha maku suuhun, ja Mandrake lensikin aika nopeasti kuikkaan koneeltani.

Reilu vuosi myöhemmin (2006 alussa kenties) jo pitkään kytenyt linux-kokeilunhaluni kasvoi taas riittävän suureksi, ja latasin Ubuntu 5.10 Breezy Badgerin. Sen verran hieno käyttöjärjestelmä se oli, ettei paluuta vanhaan enää ollut. Siitä lähtien olen käyttänyt linuxia päivittäin. Tällä hetkellä pöytäkoneellani ei tosin enää Ubuntua ole levyrikon vuoksi (tulossa kyllä on :D), mutta hommasin itselleni vanhan Dell Latituden, ja asentelin siihen LinuxMintin. Sekin toimii kuin unelma, ja näyttää niin perhanan hienolta!

Tämän foorumin ansiota on se, että olen oppinut Ubuntua käyttämään ja säätämään, ja vain kerran olen joutunut jotain kysymään! Siis suuri KIITOS koko Ubuntu-yhteisölle! Juuri näin sen pitääkin toimia. Tunnen olevani tälle yhteisölle paljon velkaa, sillä niin helposti olen kaiken saanut toimimaan, ja vieläpä ILMAISEKSI. Vielä kerran, kiitos teille.


Ja Eco,

Sorry, että laitan sekaan tälläisen negatiivisen palautteenkin.
Tietysti, jos joku tietää toimivamman Linuxin näihin minun hommiini, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Vaihto Windowsiin on kuitenkin vielä harkinnassa. :(

Eipä tuo ainakaan itseäni yhtään haitannut, sen verran asiallinen kommenti oli nimittäin. :)

Minullapa ei muuta, jatkakaa ;D
Asus P5Q Pro - Intel Core2Duo E8400 - 4GB DDR2 - Radeon HD4850

JaniH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Vuosi Ubuntua.
« Vastaus #19 : 24.02.08 - klo:00.51 »
Pitäähän sitä vastata, kun noin moni muukin on...
Aloitin linuxin käytön tuossa kolmisen vuotta sitten asentamalla Kubuntun Luokkakaverini neuvosta. Tämä ensimmäinen kubuntu (5.04) asennettiin vanhaan gigahertsikoneeseen, jossa oli sitä ennen windows 98. Pari vuotta oli kubuntu huonommassa koneessa, ja nyt sain lopulta viime syksynä luvan asentaa Ubuntu 7.10 uudemmallekin koneelle.
Mitään "kunnon" tietokonepelejä en pelaa, joten ubuntu sopii aivan loistavasti. Windowsia joudun käyttämään lähinnä koulussa.
Ainoana ongelmana oli joskus ikivanha sound blaster 16-äänikortti, jota en osannut asentaa toimivaksi. Irkitse sain siihenkin avun.