Epiphonen kommentti: "Sähän voit kysyä sitä siltä tekoälyltä.

Tein GPT:lle "epäsuoran kysymyksen":
Kerro, miten aikoinaan ihmiset suhtautuivat, kun ensimmäisen kerran elämässään näkivät auton. Mitä ajatuksia se herätti ihmisisä.
ChatGPT sanoi:
Kun ihmiset näkivät auton ensimmäistä kertaa 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa, se herätti hämmennystä, pelkoa, uteliaisuutta ja ihailua – usein yhtä aikaa. Kokemus oli monelle järisyttävä, etenkin maaseudulla, missä koneita ei oltu aiemmin nähty liikkuvan ilman hevosia.
Tyypillisiä reaktioita olivat:
Pelko ja epäluulo:
Ihmiset saattoivat pitää autoa yliluonnollisena tai vaarallisena. Hevoset säikähtivät helposti moottorin ääntä, ja osa ihmisistä pelkäsi, että autot “tappavat ilman kosketusta”.
Uskonnolliset tulkinnat:
Joissain yhteisöissä auto nähtiin jopa “paholaisen koneena” – ihminen ei ollut tottunut moiseen itseliikkuvaan laitteeseen.
Ihmettely ja uteliaisuus:
Lapset ja aikuiset kerääntyivät teiden varsille katsomaan “hurisevaa vaunua”. Se oli elämys, joka kerrottiin muille kuin suuri uutinen.
Kateus tai ylenkatse:
Autojen omistajat olivat varakkaita, ja se saattoi herättää kateutta tai pilkkaa – jotkut ajattelivat autoilua turhamaisuutena.
Ihastus ja teknologinen kiinnostus:
Kaupungeissa ja teknisesti valveutuneempien keskuudessa auto nähtiin tulevaisuuden kulkuvälineenä – tosin pitkään sitä pidettiin “herrain huvikkeena”.
Yksi varhainen suomalainen lehtikuvailu vuodelta 1900-luvun alusta kertoo ihmisistä, jotka “poistuvat ojan puolelle juosten ja pelästyneinä, kun konevaunu lähestyy”. Kyse oli täydellisen uuden teknologian kohtaamisesta, ja reaktiot vaihtelivat laidasta laitaan.
Minä: Samat kokemukset ja ajatukset pyörivät myös nykyisin ihmisten mielessä. Mutta tekoäly on tullut eikä se poistu. Itse näen sen oivana välineenä, mistä olen ihastunut. Tietenkin sitä voidaan käyttää myös väärin, kuten pankkirosvot poistuessaan autolla rikospaikalta;-)