No tuo kyllä pitää paikkansa. Asennuksen jälkeen office muistaakseni tarjoaa oletuspaikaksi kyllä tiedostot tai onedrive sijaintia ja asetuksista saa kyllä oletuskansion muutettua. Veikkaisin että tuo viimeinen valinta on oletuksena kun varmaan suurin osa yrityskäyttäjistä tallentaa verkkoasemille.
Mutta juu. On kyllä pakko olla siinä mielessä samoilla linjoilla, että minusta Windowsin pitäisi naulata tuo kotikansio enemmän ns. kiinteäsi. Tarkoitan sitä, että Windowsissa on minusta tehty liian helpoksi perus Penan lähteä seikkailemaan sellaisiin kansioihin, mihin ei vain oikeastaan edes pitäisi päästä käsiksi. Linux työpöydät ja MacOS hoitaa kyllä homman paremmin. Tosin jälkimmäinen erikoisesti tuntuu jopa kehoittavan tallentaa työpöydälle, joka oli itselle yllätys. Esim. screenshotit menee aina työpöydälle. Jotenkin hämmästyin tuosta, koska selkeästi Apple kuitenkin on "poweruser" henkinen ympäristö. Pelkästään laitehinnat jo rajaa sen peruspenan käyttäjistä pois. Tai ehkä se on sitten yhdensortin status quo esine niin monille nykyään, että pitää olla yksinkertaistettu toimintoja? Itse olen sen aina mieltänyt kuitenkin tuohon "poweruser" ryhmään, mutta toisaalta kyllä suorastaan järkytyin minkälaista kuraa tuo ikkunamanagerointi voi olla noin hypetetyssä alustassa. Ihan järkyttävää p*skaa minusta. Oikeasti huonoin kokemus ikinä.
Mutta takaisin aihetta kohti. En ole koskaan kokeillut paljon parjattua Windows S:ää, mutta olisi ihan kiva kokeilla sitä, koska se käsittääkseni estää oletuksena pääsyn melkeinpä muualle kuin käyttäjän omaan kansioon. Mielestäni tuo on vain toteutettu huonosti, että käyttäjä ei asentaa sovelluskaupan ulkopuolisia softia yms. Minusta ihan väärä lähestymistapa, vaan minusta MS:n pitäisi keskittyä jatkossa enemmän jonkinlaisiin käyttätasoihin, jotka muokkaisi käyttöliittymän ja ominaisuudet halutuksi. Olisi aika ihanteellinen jos olisi mahdollisuus käyttäjän asetuksista laittaa täppä tyylisiä valintoja päälle, jotka muokkaisi toiminnallisuuksia tosiaan käyttöliittymän ja sovelluksien suhteen. Käyttöliittymissä, siis käyttis ja softat meinaa olla ihan liian paljon tauhkaa peruskäyttäjän näkökulmasta. Gnome on siinä mielessä hyvä UI, mutta se ei vain ole minusta oikein millään tasolla looginen paketti. Hirvittävästi marginaaleja joka ikkunassa, silti olemattomat vieritysalueet yms.
Mutta kuitenkin. Esim. Windows ja KDE voisi hyötyä aika paljon tuollaisesta muutoksesta. Samoin valtaosa toimisto-ohjelmista. Itse pidän itseäni perustietokonekäyttäjää edistyneempänä ja silti jo perus Outlook:t yms. sisältää oletuksena tyyliin 50% toiminnallisuuksia, joita en koskaan käytä. Ei tarvi ihmetellä kun 60v muori kertoo, että kyllä hän täällä töissä saa sähköpostiin skannattua jotain liitteeksi, mutta kotona ei tunnu onnistuvan oikein millään. Aika kylmä totuus kuitenkin on, että se perus Excelin ja vastaavien käyttäjistä todennäköisesti 99% jos ei ylikin, käytä muuta kuin perus plus miinus kerto ja jako toiminnallisuuksia. Voisi olla parempi kuin olisi noissa joku oletustila jossa saa nuo ja ne yleiset graafit tehtyä ja erikseen tuo nykyinen käyttöliittymä niille, jotka sitä kaipaa tai on tottuneet sen kanssa hyvin elään.
Tuo on kyllä toki aika ristiriitainen aihe. Itse pidän siitä, että toiminnallisuutta on, mutta joskus Windows ja esim. KDE tuntuu tuputtavan ihan liikaakin tavaraa näytölle. Tätä kun hiukan tässä mietin, niin alan kyllä arvostamaan Mint Cinnamonia vielä enemmän. Se ei tarjoa valtavasti turhia toimintoja näytölle ja homma kuitenkin ns. toimii siinä. Tainnut tulla alitajunnasta kun tehnyt Linux asennuksia lähiaikoina, että melkeinpä aina olen valinnut Cinnamonin työpöydäksi. KDE on kyllä ihan loistava, mutta joskus se on hiukan voimia vievä kokemus. Tosin ehkä eniten siinä häiritsee ei loogiset ohjelmien nimeämiset, joista kyllä monet muutkin kärsii esim. Cheese/Muikku on minusta todella typerä webkamera softan nimi