Olen asentanut vain calc, writer, draw ja impres osat LibreOfficesta. Olen ladannut ne nimenomaan deb paketteina ja kaikki eri aikoina aina eteen tulleiden tarpeiden mukaan. Niiden koko asennettuna on n. 98 Mt yhteenlaskettuna, en tiedä onko se sama kuin yhteinen koko levyllä, koskapa ne taitavat käyttää osittain yhteisiä paketteja, korjatkaa, jos olen väärässä. LibreOffice Calc on yksinään kooltaan asennettuna 32,9 Mt.
Koko LibreOffice revohkaa en löydä mitenkään deb-paketoituna. Vain snapkraft lähteitä löytyy sille muutama erilaisella vakausasteella. Sen koko latauksena on juuri tuo 1,1 Gt ja missään ei sanota sen kokoa asennettuna, joka ei taida olla sama asia, voisi olla vaikka tuo n. 400 Mt, mutta en tiedä.
Myöskään yksittäisiä LibreOffice palikota, kuten calc, en löydä snap-paketoituna, vain yhdessä muiden osien kanssa (juurmultineen, kuten mummo sanoi).
Aika jyrkkä tuomio on tuo "mahdollisesti turvaton". Sehän on suurimmalla osalla sovellukista ja vaikuttaa kovin uhkaavalta näinä aikoina, mutta se lienee jokin valittu filosofia näille kaikille sovelluksille. Pitää voida auditoida jne. Aika pieneksi jää sovellusvalikoima, jos pelkkiä "turvallisia" valitsee ja monta asiaa jää sitten tekemättä. Käyttötarve ja käyttäjän taitotaso kai sen sanelee, mitä kannatta asentaa. Minä pidän varmuuskopiot kunnossa. Siellä on kaikki tärkeät tiedostot, unohtamatta sealaimien kirjanmerkkejä ja panelien asetuksia. Palomuuria pidän aina käytössä. Myös asennusmedia on aina valmiina uuteen asennukseen (vain muutama kerran olen tarvinnut varmuuskopioita, tai uutta sennusta, ja aina oman tunaroinnin takia). Uskallan ajaa mitä vaan snap-kaupan tarjoamia ja on minulla muutama sovellus myös sivustakin saatuna, tiedän riskit.