Kirjoittaja Aihe: Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?  (Luettu 1708 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?
« : 28.07.23 - klo:19.25 »
Minulla on toisella koneella  (johon en nyt  pääse käsiksi)
luultavasti LibreOffice Calc tiettyjen kulujen ja asioiden seurantaan.

Nyt pitäisi uudelle koneelle asentaa sama ohjelma. Ubuntu 22:n pakettivarasto
näyttää Libreofficelle 7 eri alaohjelmaa (Writer, Draw jne) joita se sanoo mahdollisesti turvattomaksi. Myös kunkin erillisen latauksen koko on tuntematon.

Pelkkä LibreOffice 7.5.5.2 mainitaan turvalliseksi ja sen koko 1.1 GB. Sisältääkö se nuo kaikki  muut 6 ohjelmaa itsessään?

Tuntuu turhalta ladata yli giga tavaraa jos tarvii vain pienen osan siitä käyttöön. Toimivatko kaikki erillisinä yksikköinä toisistaan riippumatta?

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?
« Vastaus #1 : 28.07.23 - klo:22.39 »
Tuo 1.1 GB koko tuntuu aika suurelta, mutta se on ilmeisesti snap-paketti. Minulla on Kubuntu 22.04 ja siinä on asennuksen mukana tullut LibreOffice dep-paketti (7.3.7). Sen koko on kuitenkin vain alle 260 MB.

Koodia: [Valitse]
$ sudo apt info libreoffice
Package: libreoffice
Version: 1:7.3.7-0ubuntu0.22.04.3
Priority: optional
Section: universe/editors
Origin: Ubuntu
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Debian LibreOffice Maintainers <debian-openoffice@lists.debian.org>
Bugs: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+filebug
Installed-Size: 254 kB


Korjaus: LibreOfficeen liittyviä paketteja on minulla 26 kappaletta. Niiden vaatima levytila on yhteensä hiukan alle 400 MB.

Pelkän taulukkolaskennan (Calc n. 33 MB) asentaminen tuo siis varmasti mukanaan muitakin paketteja.
« Viimeksi muokattu: 29.07.23 - klo:12.31 kirjoittanut mpiso »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?
« Vastaus #2 : 28.07.23 - klo:22.47 »
En nyt pääse tarkistamaan asiaa, mutta luulenpa tässä olevan kyse siitä, että kokonaista LibreOfficea tarjotaan (myös) Snap-pakettina ja noita yksittäisiä sovelluksia sitten Deb-paketteina.

Snapeissa on käytössä hiekkalaatikko (sandbox), jonka vuoksi niitä tässä kutsutaan turvallisiksi. Sen sijaan Deb-paketoiduissa ohjelmissa sitä ei yleensä ole ja tästä syystä niissä on tuo turvaton merkintä. Periaatteessa, jos luotat ohjelman toimittajaan etkä pelkää ohjelmassa olevien tietoturva-aukkojen hyödyntämistä, niin voit aivan yhtä hyvin valita sen Deb-paketoidunkin ohjelman.

Deb-paketoidut ohjelmat käyttävät järjestelmän kirjastoja, mutta Snap-paketit käyttävät omia tai eri Snap-pakettien kesken jaettuja kirjastoja, jolloin ne luonnollisesti tuppaavat vaatimaan enemmän kiintolevytilaa. Hyvä puoli tässä on se, että tällaiset paketit voidaan asentaa useampaan eri versioon Ubuntusta, kun Deb-paketit täytyy kääntää jokaista versiota varten erikseen.

En nyt ole Ubuntusta tarkastanut asiaa, mutta saatat pystyä valitsemaan myös sen kokonaisen LibreOfficen kohdalla Deb-paketoinnin jostakin valikosta ja näkemään paljonko se silloin veisi tilaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?
« Vastaus #3 : 29.07.23 - klo:14.47 »
Olen asentanut vain calc, writer, draw ja impres osat LibreOfficesta. Olen ladannut ne nimenomaan deb paketteina ja kaikki eri aikoina aina eteen tulleiden tarpeiden mukaan. Niiden koko asennettuna on n. 98 Mt yhteenlaskettuna, en tiedä onko se sama kuin yhteinen koko levyllä, koskapa ne taitavat käyttää osittain yhteisiä paketteja, korjatkaa, jos olen väärässä. LibreOffice Calc on yksinään kooltaan asennettuna 32,9 Mt.

Koko LibreOffice revohkaa en löydä mitenkään deb-paketoituna. Vain snapkraft lähteitä löytyy sille muutama erilaisella vakausasteella. Sen koko latauksena on juuri tuo 1,1 Gt ja missään ei sanota sen kokoa asennettuna, joka ei taida olla sama asia, voisi olla vaikka tuo n. 400 Mt, mutta en tiedä.

Myöskään yksittäisiä LibreOffice palikota, kuten calc, en löydä snap-paketoituna, vain yhdessä muiden osien kanssa (juurmultineen, kuten mummo sanoi).

Aika jyrkkä tuomio on tuo "mahdollisesti turvaton". Sehän on suurimmalla osalla sovellukista ja vaikuttaa kovin uhkaavalta näinä aikoina, mutta se lienee jokin valittu filosofia näille kaikille sovelluksille. Pitää voida auditoida jne.  Aika pieneksi jää sovellusvalikoima, jos pelkkiä "turvallisia" valitsee ja monta asiaa jää sitten tekemättä. Käyttötarve ja käyttäjän taitotaso kai sen sanelee, mitä kannatta asentaa. Minä pidän varmuuskopiot kunnossa. Siellä on kaikki tärkeät tiedostot, unohtamatta sealaimien kirjanmerkkejä ja panelien asetuksia. Palomuuria pidän aina käytössä. Myös asennusmedia on aina valmiina uuteen asennukseen (vain muutama kerran olen tarvinnut varmuuskopioita, tai uutta sennusta, ja aina oman tunaroinnin takia). Uskallan ajaa mitä vaan snap-kaupan tarjoamia ja on minulla muutama sovellus myös sivustakin saatuna, tiedän riskit.


DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?
« Vastaus #4 : 29.07.23 - klo:19.27 »
Olen asentanut vain calc, writer, draw ja impres osat LibreOfficesta. Olen ladannut ne nimenomaan deb paketteina ja kaikki eri aikoina aina eteen tulleiden tarpeiden mukaan. Niiden koko asennettuna on n. 98 Mt yhteenlaskettuna, en tiedä onko se sama kuin yhteinen koko levyllä, koskapa ne taitavat käyttää osittain yhteisiä paketteja, korjatkaa, jos olen väärässä.

Käyttää näköjään yhteisiä paketteja, mutta ne on erikseen. Näistä suurin paketti on libreoffice-core, jonka asennettu koko on lähes 140 MB.

Koko LibreOffice revohkaa en löydä mitenkään deb-paketoituna.

Pitäisi asentua komennolla sudo apt install libreoffice, koska sudo apt info libreoffice löysi sen. Se on metapaketti, eikä tietenkään kertonut todellista asennuskokoa. Katsoin hätäisesti ja kB muuttui muotoon MB, koska odotin sellaista.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Mikä Libreofficen osa pitäisi asentaa?
« Vastaus #5 : 02.08.23 - klo:00.34 »
Pitäisi asentua komennolla sudo apt install libreoffice, koska sudo apt info libreoffice löysi sen. Se on metapaketti, eikä tietenkään kertonut todellista asennuskokoa. Katsoin hätäisesti ja kB muuttui muotoon MB, koska odotin sellaista.
LibreOffice on laaja toimisto-ohjelmisto, joka vastaa kaupallista Microsoft:in Officea. (M$:n versioissa on patentoituja osia, joita ei avoimen lähdekoodin sovellutuksiin maksuttomasti voi käyttää.)
Käytettävissä on mm.
Tietokantasovellutus: libreoffice-base
Taulukkolaskenta: libreoffice-calc
Piirrosohjelma: libreoffice-draw
Käyttöohje: libreoffice-help-fi
Esitysgrafiikka: libreoffice-impress
Kielituki: libreoffice-l10n-fi
Matemateekki: libreoffice-math
Tekstinkäsittely: libreoffice-writer
Kukin näistä ohjelmista on asennettavissa erikseen, mutta toki Meta-paketin peruskirjastot asentuvat.
https://packages.ubuntu.com/lunar/libreoffice