Kirjoittaja Aihe: Eikö Ubuntu 22.04 anna mahdollisuutta siirtyä joko valmiustilaan tai sammuttaa?  (Luettu 4491 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Ei tässä nyt salasanaa tarvita, menet vain syvemmälle asetuksiin. Olet jo melkein perillä.

Katso ekaa kuvaa jonka postasit tänne. Siinä on vasemmalla puolella päävalikko Setup, ja oikealla puolella sen alavalikko Startup. Alavalikon ensimmäinen, ylimpänä näkyvä kohta on Boot. Täppää sitä, niin pääset sinne, missä käynnistysmedian valintavalikkoa voi muokata, jos tarvii. Kaiken järjen mukaan sitä ei tarvitse muokata, kunhan vaan avaat sen ja näet mitä siellä on.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Okei, tajusin nyt että sen Boot-kohdan avaaminen voi kysyä salasanaa. Minulle täkeintä on se, että läppärin kiintolevy(t) on salattu, mutta BIOS:n salasanoja en ole käyttänyt.

Silloin kun otin käyttöön koneen, jonka BIOS on samannäköinen kuin sinun, tein kuitenkin itselleni tiivistelmän siitä, mitä netissä oleva manuaali sanoi BIOS-salasanoista.

  • Etu­oikeus­järjestys:
    • pää­käyttäjän ("Supervisor") sala­sana ohittaa järjestelmän­hallinnan sala­sanan ja käynnistys­salasanan;
    • järjestelmän­hallinnan sala­sana ohittaa käynnistys­sala­sanan;
    • pää­käyttäjän kiinto­levy­sala­sana ohittaa käyttäjän kiinto­levy­sala­sanan.
  • Asettaminen:
    • Pää­käyttäjän sala­sanan ja kiinto­levy­sala­sanat voi asettaa BIOS-asetusten kautta;
    • järjestelmän­hallinnan sala­sanan voi asettaa myös Windowsissa, WMI:n kautta;
    • pää­käyttäjä voi antaa järjestelmän­hallinnan sala­sanalle samat oikeudet kuin pää­käyttäjällä, mutta oletuksena ne ovat heikommat.
    • Käyttäjä voi muuttaa kiinto­levy­sala­sanan, mutta ei voi poistaa pää­käyttäjän asettamaa kiinto­levy­sala­sanaa.
  • Sala­sanaa kysytään
    • tieto­koneen käynnistyessä
      • jos käynnistys­salasana on asetettu ja käynnistys ("Unattended Boot", "Restart", "Power-On") on lukittu, taikka
      • jos kiinto­levy­sala­sana on asetettu;
    • käynnistys­valikkoa (F12) avattaessa jos käynnistys­salasana(?) on asetettu ja käynnistys­laite­valikko ("Boot Device List") on lukittu;
    • BIOS-asetuksia avattaessa (F1) jos pää­käyttäjän tai järjestelmän­hallinnan sala­sana on asetettu ja BIOS-asetukset on lukittu.
  • Kiinto­levy­sala­sanalla suojattu levy salataan levyn valmistajan algoritmilla, joka on eri kuin Microsoft BitLocker-algoritmi. Käytä Bitlockeria mieluummin!

Olisikohan tuosta mitään apua?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos teille todella paljon, että olette jaksaneet neuvoa asiassa, joka on teille ilmiselvä. Minä ole kuitenkin aika vanha mies, vaikka olenkin jotenkin pärjäillyt teidän kaikkien neuvoilla sekä Kubuntussa että Ubuntussa. Windows on kuitenkin jatkuvasti muuttunut, ja se ilmeisesti ei siedä rinnalleen toista käyttöjärjestelmää. Siksi jätän tämän koneen Windowsille. Voi tietenkin olla, että Ubuntu voidaan palauttaa, mutta nyt en uskalla ottaa riskiä, että menettäisin tietoni.

Minulla on kaksi muuta eri kokoista läppäriä ja molemmissa on Kubuntu. Ne ovat vähän vanhempia ja ehkä asennan toiseen Ubuntun. Tällä läppärillä, joka ei hyväksynyt Ubuntuani on minulla tärkeä työ kesken ja siksi jätän sen Windows koneeksi ainakin toistaiseksi. Kiitos vielä kaikille.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ehkä minun olisi hyvä aloittaa uusi aihe, mutta koska tämä liittyy olennaisesti tähän keskusteluun kopioin viestini ehkä uuteen aiheeseen.

Minulle väitettiin, että Ubuntuni on edelleen koneessani ja minua yritettiin neuvoa, miten saisin sen näkyviin. Se ei minulta onnistunut ja olenkin toistaiseksi käyttänyt Windowsia, joka on nyt huomattavasti parempi kuin ennen. Silti kaipaan Ubuntuani ja käynnistin asennustikultani Ubuntun kokeiltavaksi. Ja tosiaan linuxpartitioni oli ehjä ja kaikki ohjelmat toimivat. Mutta miten saisin sen näkyviin ilman asennustikkua? Kas siinä kysymys kuten Hamlet sanoi, vaikka puhuikin olemassaolosta.

Teen siis nyt töitä Windowsissa, mutta toivon vielä saavani Ubuntuni näkyviin ilman asennustikkua.