Kirjoittaja Aihe: En saa Thunderbirdin postiohjelmaa toimimaan Ubuntu 22.04.lts versiossa(RATKAIST  (Luettu 969 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
En saa Thunderbirdin postiohjelmaa toimimaan Ubuntu 22.04.lts versiossa, vaikka asetukset ovat samat kuin Windows puolella. Ohjelma toimii samoilla asetuksilla myös toisessa koneessa Kubuntussa.
En haluaisi vaihtaa postiohjelmaa, koska olen käyttänyt Thunderbirdia jo vuosia. Muuten uusi Ubuntu tuntuu hyvältä.
« Viimeksi muokattu: 02.03.23 - klo:19.44 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Miten toimimattomuus ilmenee? Onko sähköpostipalvelimena Gmail vai jokin muu?

Aika varmasti on kuitenkin kiinni asetuksista. Periaatteessa on mahdollista kopioida koko Thunderbird-profiilikansio (.thunderbird) Kubuntusta Ubuntuun, jolloin asetukset ovat varmasti samat.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Ongelma oli sähköpostin lähetyksen kanssa. Automaattinen asetusten haku ei toiminut. Manuaalisella asennuksella sain sen kuitenkin toimimaan, joten merkitsen aiheen ratkaistuksi. Kiitos avusta, vaikka se tällä kertaa ratkesikin ilman neuvoja.
« Viimeksi muokattu: 02.03.23 - klo:19.45 kirjoittanut Pontus12 »

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Aika varmasti on kuitenkin kiinni asetuksista. Periaatteessa on mahdollista kopioida koko Thunderbird-profiilikansio (.thunderbird) Kubuntusta Ubuntuun, jolloin asetukset ovat varmasti samat.

Palaan nyt projektiini, missä oli tarkoitus luopua vanhasta koneesta, missä on Ubuntu 16.04 ja siirtää koko homma uudelle kaupasta ostetulle koneelle ja siihen asennettuun Ubuntu 22.04 versioon. Erilaisten hässäköiden, joita olen kirjoitellut ( koneet eivät enää käynnistyneet jne ) jälkeen valmistauduin siirto-operaatioon.
- otin varmuuskopion ja kopioin vielä erikseen piilotiedostot . thunderbird ja .mozilla

Uudessa koneessa oli pieni vika ja vein sen takuuhuoltoon, missä vaihdettiin koko emolevy. En tiedä, johtuiko tästä vai miksi Ubuntu 22.04:n Thunderbird ei käynnistynyt ollenkaan  ja siksi asensin sen uudestaan.
Kopioin Ubuntu 16.04 .thunderbird tiedoston kotihakemistoon ja käynnistin sähköpostin, mutta postit eivät tulleet näkyviin. Kun tutkin asiaa, niin huomasin, että Thunderbird hakee postitiedostoa koti/snap kansiosta!!!!
Tämä oli minulle uutta, eli Ubuntu 22.04ssä sähköposti-tiedostot sijaitsevatkin aivan eri paikassa kuin ennen, onko näin?
Kun muutenkin olin jo "hermona" noista Ubuntu 22.04 kokeiluista, missä sain koneet jumittumaan, niin lopetin homman, asensin uuteen koneeseeni Mint Cinnamonin ja kaikki asennukset  onnistuivat varsin helposti.

Lopuksi pieni yhteenveto Thunderbirdin, Firefoxin ja Chromiumin tiedostojen, osoitelistojen ja kirjanmerkkien siirrosta uuteen koneeseen:
Kaikista noista ohjelmista löytyy valikoista mahdollisuus kopioida ( vie tiedostot) esimerkiksi ulkoiselle usb-kovalevylle.
Samoin löytyy kaikista noista ohjelmista /valikoista mahdollisuus  tuoda (noutaa ) kyseiset tiedot ulkoiselta muistivälineeltä.
Ehdottomasti helpoin ja turvallisin tapa, netistä löytyy oheita ja ne kannattaa lukea, koska noiden tiedostojen vie/tuo valikkojen löytäminen on harvinaisen epähavainnolista.
Lopuksi: Vanha Ubuntu 16.04 koneeni on nyt tyhjä omista tiedoistani, vain netti ja sähköpostit ovat viellä ( testimielessä ) ja olen nyt Ubuntun oman suosituksen mukaan päivittänyt koneen 16.04 -> 18.04 versioon. Kaikki meni hyvin ja kesti toista tuntia. Jatkan vielä kohtapuoleen päivitystä 18.04 -> 20.04 ja siihen jätän, en mene toistaiseksi pitemmälle.
Lisäys: Nyt olen antanut Ubuntun päivittää ohjelman 18.04 -> 20.04 versioon ja homma onnistui hyvin, mutta kesti 1,5 tuntia.
« Viimeksi muokattu: 27.03.23 - klo:10.56 kirjoittanut HannuK »
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP