Yritin vielä toisen kerran>
@An error occurred during the repair.
Error: NVram is locked (Ubuntu not found in efibootmgr).
Okei, tuo vaikuttaa bios-tason (UEFI firmwaren) ongelmalta. Jostain syystä koneen NVRAM-muisti on lukutilassa, eikä boot-repair pysty muuttamaan käynnistysjärjestystä. Sama ongelma tulisi luultavasti eteen myös Ubuntun uudelleenasennuksessa. Voi olla, että NVRAM on niin lukossa, etteivät edes bios-asetukset tallennu. Eli vaikka yrittäisit muuttaa käynnistysjärjestystä biosin kautta, uusi järjestys ei tallennu muistiin. Biosin tehdasasetusten palautus saattaisi auttaa, mutta siinä on pieni riski, että tilanne menee vielä huonompaan suuntaan.
Yksi mahdollisuus on kokeilla vielä Windowsin bcdeditillä, jolla voi lisätä Ubuntun lataajan tiedot komennolla:
bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\ubuntu\grubx64.efi
Komento ajetaan siis Windowsissa pääkäyttäjän komentokehotteessa. Katso:
https://itsfoss.com/no-grub-windows-linux/Tämä ei kuitenkaan auta, jos NVRAM on oikeasti lukossa.
Nyt minulla on kuitenkin 60-70 gigaa tilaa piilossa, jos kerran Ubuntu on sillä osiolla. Osiohan pitäisi kai jotenkin näkyä Windowsissa.
Minulle tuli vielä mieleen, pystyykö Windowsista näkemään sitä mitenkään jollain ohjelmalla? Ei minulla pitäisi siellä olla mitään tärkeitä tiedostoja
Osio näkyy Windowsin levytyökalulla, mutta sitä ei voi avata suoraan, koska Windowsissa ei ole ajuria Linuxin Ext4-tiedostojärjestelmälle. Helpoiten tietoihin pääsee käsiksi Ubuntun asennustikun kokeilutilassa. Siellä voit liittää osion Levyt-ohjelmalla.