Kirjoittaja Aihe: Kotipalvelin pystyyn  (Luettu 9266 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Kotipalvelin pystyyn
« : 12.02.23 - klo:14.28 »
Ajattelin vuosien tauon jälkeen laittaa kotipalvelun pystyyn. Olen viimeaikoina ryhtynyt kuvaamaan videoita ja vieläpä HD ja 1440p tarkkuudella, joten kapasiteettia pitäisi olla. Olen jo vuosia käyttänyt käyttökoneissani SSD-levyjä (luetaan myös m2 tuohon kategoriaan) enkä halua pöytäkoneeseeni mitään hdd-levyjä pitämään ääntä. ja isoja ssd-levyjä toki on, mutta ne ovat hinnakkaita. Joten palvelin kellarissa on se mitä haen

Itsellä ollut palvelimia Debianilla, mutta nyt ajattelin josko kokeilisi Ubuntu serveriä. Ehkä sitä näin vanhana ei haluaisi enää säätää niin paljoa ja varmasti puolet "taidoista" on jo menneet unholaan.

Eli nassi tarkoitus näin aluksi pistää pystyyn. Mietin aluksi, pitäisikö koittaa noi truenassia jne. mitä noi YouTube-videoissa näkee useasti mutta tulin siihen tulokseen, että mielummin käyttis + sen päällä ohjelma on parempi, niin palvelin voi tehdä muitakin hommia kun nassata.

Mulla on tossa vanha kone, johon olen hommannut 2 x 256 gigasta ssd-levyä käyttislevyksi raid-1 peilattuna ja 2 kpl 10 terasta hdd:ta, jotlka myös tarkoitus laittaa raid1:n. En sitten tiedä, mulla on tossa vanha kaupallinen Synologyn nassi, jonka sisällä 2 kpl 4 terasta levyä raid1, ne on nyt täynnä videoita. Kopioinko sieltä datat tuonne uuteen ja sitten siirrän levyt sieltä myöskin. Vai jätänkö sen sinne ja teen siitä backup-laitteen joka ottaa koneista aina varmuuskopioinnit; toki noin pienillä kiintolevyllä pitää rajata videot pois, mutta sitten kaikille muullehan siitä on iloa pitkäksi aikaa, ei openoffice dokumentit jne. vie paljoa tilaa.

Alunperin oli ideana laittaa kaikki tonne hdd-levylle, mutta mietin että jos tekisi systeemin että sammuttelisi hdd:ta aina silloin kun en ole kotona tai nukun. tosin viekö idlenä pyörivä levy paljonkin sähköä.

Onko olemassa graaffista hallintapaneelia, joilla voi säädellä nfs-jaon asetuksia, käyttöoikeuksia jne? Olisi hyvä jos jotain tarvitsis säätää, sen pystyisi tekemään kännykällä vaikka onhan mulla ssh-ohjelma puhelimessa, sen käyttö on yhtä tuskaa.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #1 : 12.02.23 - klo:23.45 »
Jos tiedostopalvelinta haluaa, niin en näe mitään järkeä rakentaa Ubuntun tai Debianin päälle itse kun on valmiita ratkaisuja kuten OpenMediaVault.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #2 : 13.02.23 - klo:05.23 »
Jos tiedostopalvelinta haluaa, niin en näe mitään järkeä rakentaa Ubuntun tai Debianin päälle itse kun on valmiita ratkaisuja kuten OpenMediaVault.

Mitä etua OpenMediaVault tuo? Itse näkisin sen ongelmaksi, että sitten jos joskus tarvitseekin palvelinta johonkin muuhun, niin sitten on iso urakka edessä vaihtaa järjestelmää.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #3 : 13.02.23 - klo:07.30 »
OMV:n asennusohje kertoo, että sen voi asentaa joko joko sellaisenaan (eri tyyppisille muistilaitteille) taikka olemassa olevaan Debianiin. Ubuntulle sitä ei ole viritetty.

Kiitos qwertyy vinkistä, voisin vaikka harkita.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #4 : 13.02.23 - klo:18.07 »
...Jos joskus tarvitseekin palvelinta johonkin muuhun, niin sitten on iso urakka edessä vaihtaa järjestelmää.
Tarvii palvelinta johonkin muuhun?? Pelikoneeksi? Työasemaksi?

OMV sisältää aika paljon jo valmiiksi plugareita ja muun toiminnallisuuden saa Dockerilla. Se vasta helppo on poistaa vrt. että ruuvaa natiivin asennuksen asetukset solmuun  :D
Itsellä on esim. Pi-hole, Heimdall, NextCloud ja Transmission Dockerina OMV:n päällä. Niin ja jDownloader tosiaan sekin.

Suosittelen opiskelemaan, ennen tyrmäystä. OMV nimittäin hoitaa nuo kaikki alk.per. viestin toivomukset out-of-box. Tietysti jos kiinnostaa vetää päätteessä virransäästö skriptejä tai yrittää tehdä vaikka Samba quotaa, niin antaa palaa. Itsellä loppuisi mielenkiinto  :)
https://www.openmediavault.org/
« Viimeksi muokattu: 13.02.23 - klo:18.14 kirjoittanut qwertyy »

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #5 : 13.02.23 - klo:18.40 »
...Jos joskus tarvitseekin palvelinta johonkin muuhun, niin sitten on iso urakka edessä vaihtaa järjestelmää.
Tarvii palvelinta johonkin muuhun?? Pelikoneeksi? Työasemaksi?

OMV sisältää aika paljon jo valmiiksi plugareita ja muun toiminnallisuuden saa Dockerilla. Se vasta helppo on poistaa vrt. että ruuvaa natiivin asennuksen asetukset solmuun  :D
Itsellä on esim. Pi-hole, Heimdall, NextCloud ja Transmission Dockerina OMV:n päällä. Niin ja jDownloader tosiaan sekin.

Suosittelen opiskelemaan, ennen tyrmäystä. OMV nimittäin hoitaa nuo kaikki alk.per. viestin toivomukset out-of-box. Tietysti jos kiinnostaa vetää päätteessä virransäästö skriptejä tai yrittää tehdä vaikka Samba quotaa, niin antaa palaa. Itsellä loppuisi mielenkiinto  :)
https://www.openmediavault.org/

En mä tyrmää, siksihän mä kysyinkin täällä onko erilaisia vaihtoehtoja. Täytyy tutustua tuohon. Olen kyllä noita YouTubessa nähnytkin kuten myös freenassia ja truenassi ohjeita jne.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #6 : 13.02.23 - klo:18.45 »
Itsellä on Ubuntu server.
I3 prosu, 8GB RAM, 128GB SSD systeemilevy, 1TB /home ja 1TB /BACKUP
Backuppina on itse rakennettu incrementaalinen, joka sopii  minun käyttööni paremmin, koska työlevyllä on paljon muuttuvaa matetiaalia. NAS sopii paremmin sellaiselle, jolla on staattista dataa.

Optimi olisi yhdistelmä inkrementoivasta ja nassista, mutta en juuri nyt viitsi alkaa kehitellä.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #7 : 13.02.23 - klo:19.01 »
Itsellä on Ubuntu server.
I3 prosu, 8GB RAM, 128GB SSD systeemilevy, 1TB /home ja 1TB /BACKUP
Backuppina on itse rakennettu incrementaalinen, joka sopii  minun käyttööni paremmin, koska työlevyllä on paljon muuttuvaa matetiaalia. NAS sopii paremmin sellaiselle, jolla on staattista dataa.

Optimi olisi yhdistelmä inkrementoivasta ja nassista, mutta en juuri nyt viitsi alkaa kehitellä.

Eikös jokainen palvelin, joka tarjoaa datan säilytystä ole nasseja?
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #8 : 13.02.23 - klo:19.13 »
No ei ihan noinkaan, koska NAS = Network Attached Storage. Fingrishinä verkkoon kytketty taltio. Palvelin voi olla paljon muutakin tai vaikka vain tulostin palvelin. NAS on yleiskielessä myös yleensä yhdistetty mm. mainitun Synologyn tapaiseen laitteeseen, vaikka ne voikin mahdollistaa lukuisia muitakin käyttötarpeita.

Veteenpiirretyjä viivoja..

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #9 : 13.02.23 - klo:19.24 »
No ei ihan noinkaan, koska NAS = Network Attached Storage. Fingrishinä verkkoon kytketty taltio. Palvelin voi olla paljon muutakin tai vaikka vain tulostin palvelin. NAS on yleiskielessä myös yleensä yhdistetty mm. mainitun Synologyn tapaiseen laitteeseen, vaikka ne voikin mahdollistaa lukuisia muitakin käyttötarpeita.

Veteenpiirretyjä viivoja..

Jep. Toisaalta ei nas tarkoita että se on ainoastaan nassi. Nämä tarkoitukset on tosiaan veteen piirretty viiva.

Mutta tulostinpalvelinhan ei tarjoaa datan säilytystä. Kyse olikin että jos dataa säilytetään, niin onhan se ainakin jonkinsortin tulkinnan mukaan on jonkinlainen nas
« Viimeksi muokattu: 13.02.23 - klo:19.31 kirjoittanut Squirrel »
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #10 : 13.02.23 - klo:19.40 »
No ei ihan noinkaan, koska NAS = Network Attached Storage. Fingrishinä verkkoon kytketty taltio. Palvelin voi olla paljon muutakin tai vaikka vain tulostin palvelin. NAS on yleiskielessä myös yleensä yhdistetty mm. mainitun Synologyn tapaiseen laitteeseen, vaikka ne voikin mahdollistaa lukuisia muitakin käyttötarpeita.

Veteenpiirretyjä viivoja..

Jep. Toisaalta ei nas tarkoita että se on ainoastaan nassi. Nämä tarkoitukset on tosiaan veteen piirretty viiva.

Mutta tulostinpalvelinhan ei tarjoaa datan säilytystä. Kyse olikin että jos dataa säilytetään, niin onhan se ainakin jonkinsortin tulkinnan mukaan on jonkinlainen nas

Kyllä tulostinpalvelinkin voi säilyttää tulostettavia dokumentteja ja tulostaa sen vasta sitten, kun tulostimelle on näytetty oikeaa NFC tagia.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #11 : 13.02.23 - klo:19.47 »
Niin no juu. Periaatteessa kyllä kun tosiaan mainitsitkin tuon tiedosto datan säilytyksen (yleisesti), niin se menee kyllä NAS käsitteen sisään. Toisaalta on kyllä aika häilyviä rajoja kuten esim. Octoprint 3D tulostinpalvelin. Sinne ladataan tietynmuotoisia tiedostoja, mutta ei se varsinainen tiedostoholvi kuitenkaan ole, eikä hyväksy kuin tuon yhden tiedostotyypin ylipäätään ja pääfunktio ei ole edes säilyttää kyseisiä tiedostoja.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #12 : 13.02.23 - klo:20.01 »
No ei ihan noinkaan, koska NAS = Network Attached Storage. Fingrishinä verkkoon kytketty taltio. Palvelin voi olla paljon muutakin tai vaikka vain tulostin palvelin. NAS on yleiskielessä myös yleensä yhdistetty mm. mainitun Synologyn tapaiseen laitteeseen, vaikka ne voikin mahdollistaa lukuisia muitakin käyttötarpeita.

Veteenpiirretyjä viivoja..

Jep. Toisaalta ei nas tarkoita että se on ainoastaan nassi. Nämä tarkoitukset on tosiaan veteen piirretty viiva.

Mutta tulostinpalvelinhan ei tarjoaa datan säilytystä. Kyse olikin että jos dataa säilytetään, niin onhan se ainakin jonkinsortin tulkinnan mukaan on jonkinlainen nas

Kyllä tulostinpalvelinkin voi säilyttää tulostettavia dokumentteja ja tulostaa sen vasta sitten, kun tulostimelle on näytetty oikeaa NFC tagia.

Jep ja paljon muuta.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #13 : 13.02.23 - klo:20.09 »
Tuli hommattua 2 kpl Toshiba MG07ACA14TE 14 teran kovoa, jotka ajan raid-1:ssä. Tuli vaan mieleen miksi tuolla levyllä on niin halpa hinta vs. muut samankokoluokan levyt. Muilta merkeiltä saa vaan 8 ja 10 terasia. Onkohan spekseissä jotain, jota en älyä. Se ei ole kuitenkaan käsittääkseni nas-optimoitu. Myyjäliikkeen mukaan ei myöskään valvontakameroihin tarkoitettu. Toshiban sivujen mukaan "integrates easily into cloud-scale storage infrastructure, business-critical servers and storage, and File and Object storage solutions". Liikkeen mukaan niillä on hyviä kokemuksai tosta, ei kuulemma tule paljon takuukorjauksiinkaan(/vaihtoon).

En kovin tarkaan katsonut kuinka nopea se on, koska tarkoitus on vain säilyttää dataa tuolla. Editoinnin hoidetaan siten että siirrän videot omalle koneelle ssd:lle. Mutta riittääköhän nopeus siihen, että telkkarista voi katsoa videotiedostoja. Käyttislevynä mulla on 2 kpl 256 gigan ssd:tä, jotka ajan myös raidissa.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #14 : 13.02.23 - klo:22.35 »
En katsonut, mutta hinnan voi selittää se, että asema olisi SMR asema, joissa on vähemmän fyysisti levyjä ja tieto tallennetaan tavallaan limittäin levyille. CMR on taas perinteinen ja kalliimpi tapa tallentaa tietoa. Serverikäyttöön SMR asemia ei suositella, ilmeisesti niille kirjoittaminen voi tapahtua niin hitaasti, että raid pakan korjauksessa on mennytkin useampi asema rikki koontivaiheessa ja aiheuttanut lopullista tietojen häviämistä ja aikaerot on luokkaa kymmenistä tunneista vrt. päiviin noiden tekniikoiden välillä. Käsittääkseni suorituskyky voi romahtaa olemattomiin jos SMR aseman välimuisti pääsee täyttymään ja niin käy jos asemalle yritetään tallentaa jatkuvasti, kuten kovassa palvelin käytössä tilanne voi olla. Kyseistä asematyyppiä on haukuttu todella paljon ja varsinkin koska niitä on markkinoitu väärään käyttöön, mutta...

Minusta riippuu paljon siitä mihin asemaa käytetään. SMR on mielestäni oikeastaan ihan hyvä jos käyttäjä haluaa saada halvalla varmuuskopiotilaa.

Asiasta lisää
https://www.howtogeek.com/803276/cmr-vs.-smr-hard-drives-whats-the-difference/
https://www.youtube.com/watch?v=aztTf2gI55k

Mielenkiinnosta vielä tsekkasin tuon Toshiban aseman ja se näyttäisi olevan CMR asema
https://toshiba.semicon-storage.com/content/dam/toshiba-ss-v3/master/en/storage/product/data-center-enterprise/eHDD-MG07ACA-Product_Overview_rev3s.pdf

Yksi asia tietysti mikä voi vaikuttaa hintaan on tuo "reliability" kohta, eli luotettavuus ja tietysti nopeus. Ehkä valmistajalla on malleja, jotka rankattu paremmin?
« Viimeksi muokattu: 13.02.23 - klo:22.42 kirjoittanut qwertyy »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #15 : 13.02.23 - klo:22.45 »
Tuli hommattua 2 kpl Toshiba MG07ACA14TE 14 teran kovoa, jotka ajan raid-1:ssä. Tuli vaan mieleen miksi tuolla levyllä on niin halpa hinta vs. muut samankokoluokan levyt. Muilta merkeiltä saa vaan 8 ja 10 terasia.

Toshiba tekee hyviä levyjä, eikä laatua tarvitse epäillä. Ilmeisesti pyrkivät tällä hetkellä kilpailemaan hinnalla Seagatea ja WD:tä vastaan, eli monissa kategorioissa Toshiballa on selvästi edullisempia malleja kuin kilpailijoilla.

En kovin tarkaan katsonut kuinka nopea se on, koska tarkoitus on vain säilyttää dataa tuolla. Editoinnin hoidetaan siten että siirrän videot omalle koneelle ssd:lle. Mutta riittääköhän nopeus siihen, että telkkarista voi katsoa videotiedostoja.

HDD:n nopeus on tyypillisesti 100–200 Mt/s luettaessa isoja tiedostoja. Käytännössä siis gigabitin Ethernetin siirtonopeus tulee vastaan samaan aikaan, eikä nopeammasta levystä olisi välttämättä hyötyä. Toki jos levyä käytetään samanaikaisesti muihin tehtäviin, HDD:n hidas hakunopeus alkaa rajoittaa kaistan täyttöä.

Tiiviisti pakatun H.264- tai H.265-videon bitrate on Full HD -resoluutiolla tyypillisesti n. 8 Mbps eli 1 Mt/s. Itse kuvatut 4k-videot taas voivat olla 100–200 Mbps eli 12–25 Mt/s ennen editointia ja tiiviimpää uudelleenpakkausta. Tuonkaan ei pitäisi aiheuttaa ongelmia kovalevyn puolesta.
« Viimeksi muokattu: 13.02.23 - klo:22.46 kirjoittanut nm »

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #16 : 14.02.23 - klo:05.03 »
En katsonut, mutta hinnan voi selittää se, että asema olisi SMR asema, joissa on vähemmän fyysisti levyjä ja tieto tallennetaan tavallaan limittäin levyille. CMR on taas perinteinen ja kalliimpi tapa tallentaa tietoa. Serverikäyttöön SMR asemia ei suositella, ilmeisesti niille kirjoittaminen voi tapahtua niin hitaasti, että raid pakan korjauksessa on mennytkin useampi asema rikki koontivaiheessa ja aiheuttanut lopullista tietojen häviämistä ja aikaerot on luokkaa kymmenistä tunneista vrt. päiviin noiden tekniikoiden välillä. Käsittääkseni suorituskyky voi romahtaa olemattomiin jos SMR aseman välimuisti pääsee täyttymään ja niin käy jos asemalle yritetään tallentaa jatkuvasti, kuten kovassa palvelin käytössä tilanne voi olla. Kyseistä asematyyppiä on haukuttu todella paljon ja varsinkin koska niitä on markkinoitu väärään käyttöön, mutta...

Minusta riippuu paljon siitä mihin asemaa käytetään. SMR on mielestäni oikeastaan ihan hyvä jos käyttäjä haluaa saada halvalla varmuuskopiotilaa.

Asiasta lisää
https://www.howtogeek.com/803276/cmr-vs.-smr-hard-drives-whats-the-difference/
https://www.youtube.com/watch?v=aztTf2gI55k

Mielenkiinnosta vielä tsekkasin tuon Toshiban aseman ja se näyttäisi olevan CMR asema
https://toshiba.semicon-storage.com/content/dam/toshiba-ss-v3/master/en/storage/product/data-center-enterprise/eHDD-MG07ACA-Product_Overview_rev3s.pdf

Yksi asia tietysti mikä voi vaikuttaa hintaan on tuo "reliability" kohta, eli luotettavuus ja tietysti nopeus. Ehkä valmistajalla on malleja, jotka rankattu paremmin?

Juu. Ainakin Toshiba itse mainostaa että siinä on enemmän levyjä kuin kilpailijoiden malleissa. Oli mikä oli, niin varmasti riittävä mun tarpeisiin.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #17 : 14.02.23 - klo:05.04 »
Tuli hommattua 2 kpl Toshiba MG07ACA14TE 14 teran kovoa, jotka ajan raid-1:ssä. Tuli vaan mieleen miksi tuolla levyllä on niin halpa hinta vs. muut samankokoluokan levyt. Muilta merkeiltä saa vaan 8 ja 10 terasia.

Toshiba tekee hyviä levyjä, eikä laatua tarvitse epäillä. Ilmeisesti pyrkivät tällä hetkellä kilpailemaan hinnalla Seagatea ja WD:tä vastaan, eli monissa kategorioissa Toshiballa on selvästi edullisempia malleja kuin kilpailijoilla.

En kovin tarkaan katsonut kuinka nopea se on, koska tarkoitus on vain säilyttää dataa tuolla. Editoinnin hoidetaan siten että siirrän videot omalle koneelle ssd:lle. Mutta riittääköhän nopeus siihen, että telkkarista voi katsoa videotiedostoja.

HDD:n nopeus on tyypillisesti 100–200 Mt/s luettaessa isoja tiedostoja. Käytännössä siis gigabitin Ethernetin siirtonopeus tulee vastaan samaan aikaan, eikä nopeammasta levystä olisi välttämättä hyötyä. Toki jos levyä käytetään samanaikaisesti muihin tehtäviin, HDD:n hidas hakunopeus alkaa rajoittaa kaistan täyttöä.

Tiiviisti pakatun H.264- tai H.265-videon bitrate on Full HD -resoluutiolla tyypillisesti n. 8 Mbps eli 1 Mt/s. Itse kuvatut 4k-videot taas voivat olla 100–200 Mbps eli 12–25 Mt/s ennen editointia ja tiiviimpää uudelleenpakkausta. Tuonkaan ei pitäisi aiheuttaa ongelmia kovalevyn puolesta.

Juu. Itse vaan olen sitä tyyppiä, että ensin pähkäilee mikä on hyvä tuote ja sitten kun ostanut, niin miettii oliko se sittenkään hyvä (kovalevy). Varmasti riittää mun tarpeisiin.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

jarilind

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #18 : 14.02.23 - klo:20.46 »
Mulla nyt kotipalvelin pyörinyt Proxmox VEllä.

Rautana FUJITSU PRIMERGY TX150 S8
Intel Xeon E5-2430 @ 2.20GHz 6core
64Gb ECC DDR3 ram
2x Crucial MX500 1Tb raid-z1
2x WD Gold 16Tb raid-z1
Geforce GTX960 PCIe passthru win11 virtuaalikoneeseen

Käytännössä serveri pörrää kellarissa pitämässä sen lämpöisenä talvella.
Serverin win11 vm:ää käytän Parsecilla 1Tb lanin kautta, yläkerrasta MS surface pro 4:lla. Toimii kaikki pelaaminen sekä, pystyy ajamaan winuaella virtuaali Amigaa.
Linux jakeluita käytän SPICE prokollalla verkon yli. Tosin valtaosa linuxeista hoituu SSHlla.

Vanha serveri myös Proxmox VEllä.
Xeon X3440 4core
16GB ECC DDR3 ram
4x 3Tb Sata HDD raid-z1
Virtuaalikoneeseen asennettu Proxmox Backup Server.

En enää mitään serverijärjestelmää käyttäisi ilman virtualisointia. Voi rakentaa ja testailla mitä tahansa jakeluita/järjestelmiä, ja pystyy tarvittaessa palaamaan muutaman päivän vanhaan järjestelmään tarvittaessa. Tai jos pääserveri kosahtaa, saa palautettua kriittiset palvelut/järjestelmät toiselle palvelimelle tarvittaessa muutamassa tunnissa, kuten esim. Home Assistant, joka hoitaa jo talon lämmitystä ja valaistusta yms.
« Viimeksi muokattu: 14.02.23 - klo:20.49 kirjoittanut jarilind »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Kotipalvelin pystyyn
« Vastaus #19 : 15.02.23 - klo:00.30 »
Intel Xeon E5-2430 @ 2.20GHz 6core
64Gb ECC DDR3 ram

Näkyy olevan ihan kivasti rammia, vaikka onkin vain ddr3:ea. Minulla ei ole koskaan ollut tietokoneissani enempää kuin 8 GB rammia. Olenkohan jotenkin vanhanaikainen?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB