Ajattelin vuosien tauon jälkeen laittaa kotipalvelun pystyyn. Olen viimeaikoina ryhtynyt kuvaamaan videoita ja vieläpä HD ja 1440p tarkkuudella, joten kapasiteettia pitäisi olla. Olen jo vuosia käyttänyt käyttökoneissani SSD-levyjä (luetaan myös m2 tuohon kategoriaan) enkä halua pöytäkoneeseeni mitään hdd-levyjä pitämään ääntä. ja isoja ssd-levyjä toki on, mutta ne ovat hinnakkaita. Joten palvelin kellarissa on se mitä haen
Itsellä ollut palvelimia Debianilla, mutta nyt ajattelin josko kokeilisi Ubuntu serveriä. Ehkä sitä näin vanhana ei haluaisi enää säätää niin paljoa ja varmasti puolet "taidoista" on jo menneet unholaan.
Eli nassi tarkoitus näin aluksi pistää pystyyn. Mietin aluksi, pitäisikö koittaa noi truenassia jne. mitä noi YouTube-videoissa näkee useasti mutta tulin siihen tulokseen, että mielummin käyttis + sen päällä ohjelma on parempi, niin palvelin voi tehdä muitakin hommia kun nassata.
Mulla on tossa vanha kone, johon olen hommannut 2 x 256 gigasta ssd-levyä käyttislevyksi raid-1 peilattuna ja 2 kpl 10 terasta hdd:ta, jotlka myös tarkoitus laittaa raid1:n. En sitten tiedä, mulla on tossa vanha kaupallinen Synologyn nassi, jonka sisällä 2 kpl 4 terasta levyä raid1, ne on nyt täynnä videoita. Kopioinko sieltä datat tuonne uuteen ja sitten siirrän levyt sieltä myöskin. Vai jätänkö sen sinne ja teen siitä backup-laitteen joka ottaa koneista aina varmuuskopioinnit; toki noin pienillä kiintolevyllä pitää rajata videot pois, mutta sitten kaikille muullehan siitä on iloa pitkäksi aikaa, ei openoffice dokumentit jne. vie paljoa tilaa.
Alunperin oli ideana laittaa kaikki tonne hdd-levylle, mutta mietin että jos tekisi systeemin että sammuttelisi hdd:ta aina silloin kun en ole kotona tai nukun. tosin viekö idlenä pyörivä levy paljonkin sähköä.
Onko olemassa graaffista hallintapaneelia, joilla voi säädellä nfs-jaon asetuksia, käyttöoikeuksia jne? Olisi hyvä jos jotain tarvitsis säätää, sen pystyisi tekemään kännykällä vaikka onhan mulla ssh-ohjelma puhelimessa, sen käyttö on yhtä tuskaa.