Kirjoittaja Aihe: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?  (Luettu 2640 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minä luulen, että kohtaamani ongelmat Kubuntussa johtuvat vanhentuneesta biosista. Kubuntu tarjoaa mm. biosin päivitystä joka kerta kun käynnistän koneeni ja avaan Kubuntun. Sen jälkeen kone pitää käynnistää uudelleen, mutta vähän ajan kuluttua samat päivitysehdotukset ilmestyvät. Eli ilmeisesti se ei ole pystynyt päivittämään biosia.

Minä olen vain käyttäjä, joten osaan vain joitakin yksinkertaisia komentoja annettavaksi päätteellä. Ja harvoinhan niitä edes tarvitsee! Nyt kuitenkin minulla on iso ongelma ulkoisen näytön kanssa, joka ennen toimi yhtä hyvin linuxissa kuin Windowsissa. Olen laittanut siitä erikseen avunpyynnön, mutta vastausta toimivaa vastausta en ole viellä saanut. Pulmana on, että vanhassa monitorissa on pienempi resolutio kuin itse läppärissä. Ja koska minulla on paljon ohjelmia ja ikkunoita varsinkin välillä samanaikaisesti auki joudun käyttämään korkeampaa resolutiota läppärissä kuin myös sen zoom-ominaisuutta.

Uskoisin biosin päivityksen ratkaisevan tämän ongelman, sillä aikaisemmin kahdessa näytössäni ja eri resolutioissa ei ole ollut ongelmaa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #1 : 09.02.23 - klo:12.26 »
Riippuu koneen merkistä ja mallista.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #2 : 09.02.23 - klo:13.04 »
Kubuntu tarjoaa mm. biosin päivitystä joka kerta kun käynnistän koneeni ja avaan Kubuntun.

Hetkinen, tämä ei kuulosta oikealta. BIOS päivitetään yleensä BIOSista käsin, ei käyttiksestä, enkä koskaan ole kuullut yhdenkään Linux-jakelun tarjoavan mitään siihen liittyvää mahdollisuuttakaan. Yleensä ongelmana on pikemmin ollut se, että päivitys on mahdollista vain Microsoftin järjestelmien avulla.

Mitä se tarkalleen ottaen sinulle tarjoaa?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #3 : 09.02.23 - klo:13.35 »
Hetkinen, tämä ei kuulosta oikealta. BIOS päivitetään yleensä BIOSista käsin, ei käyttiksestä, enkä koskaan ole kuullut yhdenkään Linux-jakelun tarjoavan mitään siihen liittyvää mahdollisuuttakaan.

Nykyisin Ubuntu ja monet muutkin jakelut päivittävät UEFI-firmwaren Linux Vendor Firmware Servicen (LVFS) kautta niissä koneissa, joille valmistaja tarjoaa LVFS-päivityksiä. Komentorivillä nämä päivitykset tehdään fwupdmgr-työkalulla.

https://fwupd.org/
https://github.com/fwupd/fwupd


Yleensä ongelmana on pikemmin ollut se, että päivitys on mahdollista vain Microsoftin järjestelmien avulla.

Tilanne on muuttunut UEFI:n ja päivitysmekanismin standardoinnin myötä.


Minä luulen, että kohtaamani ongelmat Kubuntussa johtuvat vanhentuneesta biosista.

Todennäköisesti ongelmasi johtuvat jostain muusta. Näyttöongelma liittyy luultavasti KDE:n näyttöasetuksiin tai mahdollisesti näytönohjaimen ajuriin, jos koneessa on Nvidian näytönohjain. En usko, että biosin versio tai asetukset vaikuttavat asiaan mitenkään, kun näytöt toimivat Windowsin puolella normaalisti ja ovat aiemmin toimineet Linuxissakin.


Kubuntu tarjoaa mm. biosin päivitystä joka kerta kun käynnistän koneeni ja avaan Kubuntun. Sen jälkeen kone pitää käynnistää uudelleen, mutta vähän ajan kuluttua samat päivitysehdotukset ilmestyvät. Eli ilmeisesti se ei ole pystynyt päivittämään biosia.

Tästä päivitysongelmasta oli jo aiemmin juttua täällä:  https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=57528.0

Kuten todettu, Lenovon firmware-päivityksissä on ollut ongelmia tiettyjen mallien osalta. Kerro tietokoneen tarkka malli, niin selvitetään lisää.
« Viimeksi muokattu: 09.02.23 - klo:13.37 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #4 : 11.02.23 - klo:18.04 »
Koneeni malli on Lenovo ThinkPad, AMD Ryzen 7 PRO 585OU with Radeon Graphics.
Muisti: 27,2 keskusmuistia
Grafiikkasuoritin RENOIR

Olisiko näistä tiedoista apua?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #5 : 11.02.23 - klo:18.11 »
Noilla tiedoilla ei löydy LVFS-tukea (sivulta https://fwupd.org/lvfs/devices/), joten joudut kokeilemaan hankalampaa tapaa. Suunnilleen kaikki ThinkPad-tapausta koskevat ohjesivut neuvovat käyttämään geteltorito-työkalua yhtenä työvaiheena. Esimerkiksi https://www.cyberciti.biz/faq/update-lenovo-bios-from-linux-usb-stick-pen/ näyttää suht selkeältä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #6 : 11.02.23 - klo:22.52 »
Noilla tiedoilla ei löydy LVFS-tukea (sivulta https://fwupd.org/lvfs/devices/)

Prosessorin perusteella kyseessä on Thinkpad T14 tai P14s, jolloin päivitys onnistuu kyllä fwupd:n avulla.

@Pontus12: Kannattaa kokeilla kytkeä Secure Boot pois käytöstä koneen Bios/UEFI-asetusvalikon kautta. Se voi joskus estää päivityksen. Jos automaattinen päivitys ei sittenkään toimi, voi seuraavaksi yrittää manuaalisesti tai Windowsin kautta.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Miten bios päitetään manuaalisesti Kubuntu 22.04?
« Vastaus #7 : 13.02.23 - klo:17.42 »
Kubuntu tarjoaa mm. biosin päivitystä joka kerta kun käynnistän koneeni ja avaan Kubuntun.

Hetkinen, tämä ei kuulosta oikealta. BIOS päivitetään yleensä BIOSista käsin, ei käyttiksestä, enkä koskaan ole kuullut yhdenkään Linux-jakelun tarjoavan mitään siihen liittyvää mahdollisuuttakaan. Yleensä ongelmana on pikemmin ollut se, että päivitys on mahdollista vain Microsoftin järjestelmien avulla.

Mitä se tarkalleen ottaen sinulle tarjoaa?

Hmm taitaa osa biospäivityksistä pyöriä freedossin avulla. Moniajokäyttis käynnissä ja bios päivitys on sellainen vähän no...riskipeliä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.