Minä luulen, että kohtaamani ongelmat Kubuntussa johtuvat vanhentuneesta biosista. Kubuntu tarjoaa mm. biosin päivitystä joka kerta kun käynnistän koneeni ja avaan Kubuntun. Sen jälkeen kone pitää käynnistää uudelleen, mutta vähän ajan kuluttua samat päivitysehdotukset ilmestyvät. Eli ilmeisesti se ei ole pystynyt päivittämään biosia.
Minä olen vain käyttäjä, joten osaan vain joitakin yksinkertaisia komentoja annettavaksi päätteellä. Ja harvoinhan niitä edes tarvitsee! Nyt kuitenkin minulla on iso ongelma ulkoisen näytön kanssa, joka ennen toimi yhtä hyvin linuxissa kuin Windowsissa. Olen laittanut siitä erikseen avunpyynnön, mutta vastausta toimivaa vastausta en ole viellä saanut. Pulmana on, että vanhassa monitorissa on pienempi resolutio kuin itse läppärissä. Ja koska minulla on paljon ohjelmia ja ikkunoita varsinkin välillä samanaikaisesti auki joudun käyttämään korkeampaa resolutiota läppärissä kuin myös sen zoom-ominaisuutta.
Uskoisin biosin päivityksen ratkaisevan tämän ongelman, sillä aikaisemmin kahdessa näytössäni ja eri resolutioissa ei ole ollut ongelmaa.