Kirjoittaja Aihe: Onko suosituksia Ubuntu-yhteensopivaksi läppäriksi + kysymys dual boot -optiosta  (Luettu 816 kertaa)

mikkokk

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei,

a) Olisiko teillä asiantuntijoilla antaa suosituksia Ubuntu-yhteensopivaksi läppäriksi ja
antaa mahdollisesti tietoa, mistä ko. laitteita voi tilata? Otan tietoa vastaan myös
halvoista laitteista.

b) Mitä mielipiteitä teillä on läppäreistä, joissa dual boot -asennus
(eli ostaa uusi Windows-läppäri ja asentaa Windowsin rinnalle Ubuntu)?

Kiítos, jos voitte auttaa.

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
b) Mitä mielipiteitä teillä on läppäreistä, joissa dual boot -asennus
(eli ostaa uusi Windows-läppäri ja asentaa Windowsin rinnalle Ubuntu)?

Huono idea...
Parempi idea on asentaa Windows 11 ja siihen WSL(, ja WSL:ään asentaa Ubuntu), jolloin ei tartte boottirumbaa eri järjestelmien välillä.

Tai sitten poistaa raakasti koko Windows pois, ja käyttää vain Linukkaa.

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
Kahvi on väkevin juomani

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Tekee mieli kysyä kuinka helposti löytyy kone jossa Linux ei toimisi? Joku vanha jossa ei riitä tehot tietysti, mutta jos ostetaan joku ihan kohtuullisen tuore kone, miten helppo on löytää sellaisia joihon ei kannata tai edes voi Linukkaa asentaa?

kaulahuivi

• Käyttäjä
    • Profiili
Mikä tahansa HP, Dell tai Lenovo. Kyllä onnistuu! Hanki käytettynä niin pääset vielä halvemmalla.

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
a) Olisiko teillä asiantuntijoilla antaa suosituksia Ubuntu-yhteensopivaksi läppäriksi ja
antaa mahdollisesti tietoa, mistä ko. laitteita voi tilata? Otan tietoa vastaan myös
halvoista laitteista.

Täysin upouutta läppärimallia ei kannattene ostaa, koska sen kaikille uusimmille ominaisuuksille ei ehkä vielä löydy kernelistä tukea.

Hyvämaineisen tunnetun valmistajan käytetty läppäri on Linuxille passeli. Käytettyjä myyvät mm. Taitonetti ja muut vastaavat firmat.

« Viimeksi muokattu: 17.11.21 - klo:01.04 kirjoittanut jarmala »
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Käytettynä esim. Lenovon X-sarja on oikein mainio valinta pieneksi kannettavaksi, siis mikäli sellaista haluaa. Itse ostin tuollaisen ja vaihdoin siihen itse FullHD IPS paneelin ja laitoin pari SSD:tä, eli kyseisessä koneessa on todella luotettavaa pyörittää Windowsia ja Linuxia. Itse nykyään hiukan karsastan dualboottia jos järjestelmät joutuu asentamaan samalle asemalle.

kaulahuivi

• Käyttäjä
    • Profiili
Muita käyttiksiä ajellaan virtuaalikoneilla. Linux omalle tietokoneelle aina. Ehkäisee ongelmia.

juyli

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
Muita käyttiksiä ajellaan virtuaalikoneilla. Linux omalle tietokoneelle aina. Ehkäisee ongelmia.
Tuo mielestäni vain yksi mielipide. Näiltäkin sivuilta löytyy ohjeistusta, kuinka mm. Linux-jakelu voidaan asentaa mm. Windowssin kylkiäisiksi.
Vaikka virtualisointi onkin varsin käypä metodi, käyttöjärjestelmän pyörittäminen toisen jakelun "alaisuudessa", ei täysin vastaa koneen kiintolevylle asennettua järjestelmää.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Juu, tuo virtualisointi ei aina ole ihan yksi selitteinen asia. Esim. jos käyttää Linuxia ja haluaa virtualisoida Windowsin siihen ja käyttää esim. 3D CAD ohjelmia, niin homma ei oikein toimi vain hyvin. Puhumattakaan siitä, että rautapuoli pitää olla aika vankasti ylimitoitettua.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
Tervetuloa palstalle...:)

Tuanoinnii, asiantuntemuksesta en ole varma , mutta kokemusta on karttunut. Juuri äskettäin ostin Taitonetistä Dell läppärin. Hyvä ja kevyt laite ja vain muutaman vuoden ollut käytössä. Ollut aikas kallis uutena, mutta nyt jo edullinen. SSD oli uusi ja akullekin tuli 3 kk takuuta, nehän ne on ne arimmat paikat. Akun kesto on 14 tuntia, aika uskomatonta, nutta pakko se oli uskoa kun testasin. Vuoden takuu on itse laitteella. Dell koneita olen oppinut suosimaan kun niissä toimii keskeytystila. Toimii varmaan monessa muussakin, mutta en ole sellaista sattunut saamaan. Tosi huono tuuri pitää tosiaan nykyisin olla, jos ei laite ole Linux yhteensopiva, mutta joissakin on tuollaisia pieniä poikkeamia, kuten se keskeytytstilasta herääminen. Windows oli asennettuna, ennen sai valita myös Ubuntun, mutta nyt en sitä vaihtoehtoa heiltä löytänyt.

Lainaus
ei tartte boottirumbaa eri järjestelmien välillä

Siinä mtään rumbaa tarvita. Asentaa vaan Windowsin rinnalle kuten asentajaohjelma tarjoaa ja säätää W osiaon hiirellä, asentajaohjelmasa on sellainen vaihe, niin pienekisi kuin uskaltaa/tarvitsee. Minä laitoin 80 GiB kun en sinne mtään talleta. Koko W on vaan yhden W-riippuvaisen laitteen (TomTom) päivitysten takia. Loput SSD:stä on Xubuntulla. Asennus sujuu hienosti kun ei ala mitään kikkailla ja GRUB syntyy mainiosti ihan talon puolesta. Eikä bootissakaan sen 5 sekunnin GRUB valinnan viive ketään niin haittaa, eikä siihenkään tarvitse edes puuttua kun Linux käynnistyy oletuksena. Edes koko boottia ei yleensä tarvitta kun parin kuukauden välein kun kernelpäivityksiä tulee. Laite on ylensä keskeytystilassa ja siten aina valmis kun kannen vaan avaa, mutta kukin tyylillänsä.

Wirtualboxia opettelin kyllä myös, ja käytinkin vuosia. Se on ihan mielenkiintoinen ja siihen voi laittaa muutakin kuin W:n. Se toimii myös ihan hyvin, mutta jakaa resurssit kahtia isännälle ja orjalle. Ei sekään haittaa, jos niitä resursseja on. Kun W:n käyttö kuitenkin on niin vähäistä, niin päätin, että dualboot on käytännöllisempi.

Se W on kuitenkin rahanalaista softaa, eikä se siellä levynnurkassa leipää pyydä. Aika kapea tarjonta on sillä kalustolla, jossa ei pakollista Windowsia ole...

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 20.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus
ei tartte boottirumbaa eri järjestelmien välillä

Siinä mtään rumbaa tarvita. Asentaa vaan Windowsin rinnalle kuten asentajaohjelma tarjoaa ja säätää W osiaon hiirellä, asentajaohjelmasa on sellainen vaihe, niin pienekisi kuin uskaltaa/tarvitsee. Minä laitoin 80 GiB kun en sinne mtään talleta. Koko W on vaan yhden W-riippuvaisen laitteen (TomTom) päivitysten takia.

Ymmärsit vähän väärin. Boottia tarvitaan aina kun siirtyy Windowsista Linuxiin tai päinvastoin. Sitä mä tarkoitin boottirumballa.

WSL on lyhennys sanoista (muistaakseni) Windows Subsystem for Linux, ja se on huomattavasti kätevämpi tapa virtualisoida Linux kuin jollain VirtualBoxilla(, vaikkei niissä teknisesti ehkä ole hirvittävän paljoa eroja, sillä molemmat toimivat omassa hiekkalaatikossaan.) (Tarkemmin tarkoitin WSLg:tä, joka tarjoaa (Windows 11:ssä) myös graafiset linux ohjelmat Windowsin graafisessa ympäristössä).

Se on varsin tuore tapa virtualisoida Linuxia Windowsissa, ja toimineen vain Windows 11:ssä.

Tässä linkki sen käytöstä.
https://youtu.be/b1YBx1L8op4

Valitettavasti itselläni ei ole Windows 11-konetta, jolla testata sitä, mutta itse ainakin virtualisoisin Linuxin kyseisellä tekniikalla ennemmin kuin käyttäisin tuplaboottia.

Edit - Sen varran olen tutustunut WSL:ään, että olen asentanut WSL 2:n Windows 10-koneeseeni, ja silläkin tekee jo jotain.

Edit 2 - Elikkäs jos haluaisin käyttää sekä Windowsia että Linuxia, niin virtualisoisin Windowsissa WSLg:n avulla ennemmin kuin Windowsia VirtualBoxin avulla Linuxissa. Tämä siis, jos tarvitset molempia järjestelmiä suurinpiirtein saman verran.
Jos käyttäisin vain yhtä tai kahta Windows-ohjelmaa satunnaisesti, niin silloin Linuxissa virtualisointi menisi tietenkin edelle.
« Viimeksi muokattu: 18.11.21 - klo:13.51 kirjoittanut kamara »

mikkokk

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei, lämmin kiitos teille kaikille asiantuntijoille kommenteistanne!