Kirjoittaja Aihe: Onko suosituksia Ubuntu-yhteensopivaksi läppäriksi + kysymys dual boot -optiosta  (Luettu 8312 kertaa)

mikkokk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hei,

a) Olisiko teillä asiantuntijoilla antaa suosituksia Ubuntu-yhteensopivaksi läppäriksi ja
antaa mahdollisesti tietoa, mistä ko. laitteita voi tilata? Otan tietoa vastaan myös
halvoista laitteista.

b) Mitä mielipiteitä teillä on läppäreistä, joissa dual boot -asennus
(eli ostaa uusi Windows-läppäri ja asentaa Windowsin rinnalle Ubuntu)?

Kiítos, jos voitte auttaa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
b) Mitä mielipiteitä teillä on läppäreistä, joissa dual boot -asennus
(eli ostaa uusi Windows-läppäri ja asentaa Windowsin rinnalle Ubuntu)?

Huono idea...
Parempi idea on asentaa Windows 11 ja siihen WSL(, ja WSL:ään asentaa Ubuntu), jolloin ei tartte boottirumbaa eri järjestelmien välillä.

Tai sitten poistaa raakasti koko Windows pois, ja käyttää vain Linukkaa.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Kahvi on väkevin juomani

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Tekee mieli kysyä kuinka helposti löytyy kone jossa Linux ei toimisi? Joku vanha jossa ei riitä tehot tietysti, mutta jos ostetaan joku ihan kohtuullisen tuore kone, miten helppo on löytää sellaisia joihon ei kannata tai edes voi Linukkaa asentaa?

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Mikä tahansa HP, Dell tai Lenovo. Kyllä onnistuu! Hanki käytettynä niin pääset vielä halvemmalla.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
a) Olisiko teillä asiantuntijoilla antaa suosituksia Ubuntu-yhteensopivaksi läppäriksi ja
antaa mahdollisesti tietoa, mistä ko. laitteita voi tilata? Otan tietoa vastaan myös
halvoista laitteista.

Täysin upouutta läppärimallia ei kannattene ostaa, koska sen kaikille uusimmille ominaisuuksille ei ehkä vielä löydy kernelistä tukea.

Hyvämaineisen tunnetun valmistajan käytetty läppäri on Linuxille passeli. Käytettyjä myyvät mm. Taitonetti ja muut vastaavat firmat.

« Viimeksi muokattu: 17.11.21 - klo:01.04 kirjoittanut jarmala »
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Käytettynä esim. Lenovon X-sarja on oikein mainio valinta pieneksi kannettavaksi, siis mikäli sellaista haluaa. Itse ostin tuollaisen ja vaihdoin siihen itse FullHD IPS paneelin ja laitoin pari SSD:tä, eli kyseisessä koneessa on todella luotettavaa pyörittää Windowsia ja Linuxia. Itse nykyään hiukan karsastan dualboottia jos järjestelmät joutuu asentamaan samalle asemalle.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Muita käyttiksiä ajellaan virtuaalikoneilla. Linux omalle tietokoneelle aina. Ehkäisee ongelmia.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Muita käyttiksiä ajellaan virtuaalikoneilla. Linux omalle tietokoneelle aina. Ehkäisee ongelmia.
Tuo mielestäni vain yksi mielipide. Näiltäkin sivuilta löytyy ohjeistusta, kuinka mm. Linux-jakelu voidaan asentaa mm. Windowssin kylkiäisiksi.
Vaikka virtualisointi onkin varsin käypä metodi, käyttöjärjestelmän pyörittäminen toisen jakelun "alaisuudessa", ei täysin vastaa koneen kiintolevylle asennettua järjestelmää.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Juu, tuo virtualisointi ei aina ole ihan yksi selitteinen asia. Esim. jos käyttää Linuxia ja haluaa virtualisoida Windowsin siihen ja käyttää esim. 3D CAD ohjelmia, niin homma ei oikein toimi vain hyvin. Puhumattakaan siitä, että rautapuoli pitää olla aika vankasti ylimitoitettua.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Tervetuloa palstalle...:)

Tuanoinnii, asiantuntemuksesta en ole varma , mutta kokemusta on karttunut. Juuri äskettäin ostin Taitonetistä Dell läppärin. Hyvä ja kevyt laite ja vain muutaman vuoden ollut käytössä. Ollut aikas kallis uutena, mutta nyt jo edullinen. SSD oli uusi ja akullekin tuli 3 kk takuuta, nehän ne on ne arimmat paikat. Akun kesto on 14 tuntia, aika uskomatonta, nutta pakko se oli uskoa kun testasin. Vuoden takuu on itse laitteella. Dell koneita olen oppinut suosimaan kun niissä toimii keskeytystila. Toimii varmaan monessa muussakin, mutta en ole sellaista sattunut saamaan. Tosi huono tuuri pitää tosiaan nykyisin olla, jos ei laite ole Linux yhteensopiva, mutta joissakin on tuollaisia pieniä poikkeamia, kuten se keskeytytstilasta herääminen. Windows oli asennettuna, ennen sai valita myös Ubuntun, mutta nyt en sitä vaihtoehtoa heiltä löytänyt.

Lainaus
ei tartte boottirumbaa eri järjestelmien välillä

Siinä mtään rumbaa tarvita. Asentaa vaan Windowsin rinnalle kuten asentajaohjelma tarjoaa ja säätää W osiaon hiirellä, asentajaohjelmasa on sellainen vaihe, niin pienekisi kuin uskaltaa/tarvitsee. Minä laitoin 80 GiB kun en sinne mtään talleta. Koko W on vaan yhden W-riippuvaisen laitteen (TomTom) päivitysten takia. Loput SSD:stä on Xubuntulla. Asennus sujuu hienosti kun ei ala mitään kikkailla ja GRUB syntyy mainiosti ihan talon puolesta. Eikä bootissakaan sen 5 sekunnin GRUB valinnan viive ketään niin haittaa, eikä siihenkään tarvitse edes puuttua kun Linux käynnistyy oletuksena. Edes koko boottia ei yleensä tarvitta kun parin kuukauden välein kun kernelpäivityksiä tulee. Laite on ylensä keskeytystilassa ja siten aina valmis kun kannen vaan avaa, mutta kukin tyylillänsä.

Wirtualboxia opettelin kyllä myös, ja käytinkin vuosia. Se on ihan mielenkiintoinen ja siihen voi laittaa muutakin kuin W:n. Se toimii myös ihan hyvin, mutta jakaa resurssit kahtia isännälle ja orjalle. Ei sekään haittaa, jos niitä resursseja on. Kun W:n käyttö kuitenkin on niin vähäistä, niin päätin, että dualboot on käytännöllisempi.

Se W on kuitenkin rahanalaista softaa, eikä se siellä levynnurkassa leipää pyydä. Aika kapea tarjonta on sillä kalustolla, jossa ei pakollista Windowsia ole...



DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Lainaus
ei tartte boottirumbaa eri järjestelmien välillä

Siinä mtään rumbaa tarvita. Asentaa vaan Windowsin rinnalle kuten asentajaohjelma tarjoaa ja säätää W osiaon hiirellä, asentajaohjelmasa on sellainen vaihe, niin pienekisi kuin uskaltaa/tarvitsee. Minä laitoin 80 GiB kun en sinne mtään talleta. Koko W on vaan yhden W-riippuvaisen laitteen (TomTom) päivitysten takia.

Ymmärsit vähän väärin. Boottia tarvitaan aina kun siirtyy Windowsista Linuxiin tai päinvastoin. Sitä mä tarkoitin boottirumballa.

WSL on lyhennys sanoista (muistaakseni) Windows Subsystem for Linux, ja se on huomattavasti kätevämpi tapa virtualisoida Linux kuin jollain VirtualBoxilla(, vaikkei niissä teknisesti ehkä ole hirvittävän paljoa eroja, sillä molemmat toimivat omassa hiekkalaatikossaan.) (Tarkemmin tarkoitin WSLg:tä, joka tarjoaa (Windows 11:ssä) myös graafiset linux ohjelmat Windowsin graafisessa ympäristössä).

Se on varsin tuore tapa virtualisoida Linuxia Windowsissa, ja toimineen vain Windows 11:ssä.

Tässä linkki sen käytöstä.
https://youtu.be/b1YBx1L8op4

Valitettavasti itselläni ei ole Windows 11-konetta, jolla testata sitä, mutta itse ainakin virtualisoisin Linuxin kyseisellä tekniikalla ennemmin kuin käyttäisin tuplaboottia.

Edit - Sen varran olen tutustunut WSL:ään, että olen asentanut WSL 2:n Windows 10-koneeseeni, ja silläkin tekee jo jotain.

Edit 2 - Elikkäs jos haluaisin käyttää sekä Windowsia että Linuxia, niin virtualisoisin Windowsissa WSLg:n avulla ennemmin kuin Windowsia VirtualBoxin avulla Linuxissa. Tämä siis, jos tarvitset molempia järjestelmiä suurinpiirtein saman verran.
Jos käyttäisin vain yhtä tai kahta Windows-ohjelmaa satunnaisesti, niin silloin Linuxissa virtualisointi menisi tietenkin edelle.
« Viimeksi muokattu: 18.11.21 - klo:13.51 kirjoittanut kamara »

mikkokk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hei, lämmin kiitos teille kaikille asiantuntijoille kommenteistanne!

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Mikäli vielä ajankohtaista, kannattaa vilkaista meidän oma sivumme johon on kerätty mahdollisimman hyvin paikkoja:

https://ubuntu-fi.org/kaupalliset-palvelut/tietokoneet-ja-laitteet/

Tuxedo voisi olla uusista läppäreistä se joka on kaikkein lähinnä pyydettyä, koska heiltä saa molemmat käyttöjärjestelmät kerralla. Lenovon ja Dellin Ubuntu-läppärit ovat sekä huomattavasti kalliimpia (X1 Carbon, P15 Gen 2, XPS 13) että saatavilla "joko tai" eli joko Windows tai Ubuntu.

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Tästä Tuxedosta keskustellaan yllättävän vähän. Tuxedossa on aika paljon etuja: voi valita komponentit ja käyttöjärjestelmat. Olen kaksi laptopia tilannut sieltä ja ollut tyytyvänen. Taitaa olla niitä harvoja paikkoja mistä koneen saa ilman käyttöjärjestelmää. Sain myös asiakastuesta melkein välittömästi vastauksia ja ohjeita Bios päivitykseen.
Sivu oli ennen vain saksankielinen, nykyään sieltä löytyy english versio.
Näppäimistönä kelpaa myös saksa, sen kun valitsee asentaessa niin sympolit ovat oikein, Y ja Z päinvastoin kuin suomalaisessa.

inf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • I use Arch btw!
    • Profiili
Noita löytyy Tuxedon lisäksi Euroopasta myös esim Slimbook. Molemmat käyttävät täysin samoja Clevon runkoja (kuten myös System76).

Myös Lenovolta saa suurimman osan läppäreistä ilman käyttistä, tai suoraan Ubuntulla kun vain valitsee konetta konfiguroitaessa.
Asus ROG Zephyrus G14 2022 / Arch Linux

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Chromebook - on halpa ja kevyt kantaa ja hyvä alusta Ubuntu:lle.

Chromebook:eja saa huokealla uutenakin ja puoli-ilmaisena jonkun vuoden käytettyinä. Ihmettelen, miten vähän tälläkään foorumilla on juttua niiden käyttämisestä Linux-koneina. Itse olen aina joskus tänne niistä kirjoitellut. Chromebookien hintaa pudottaa niiden lyhyt käyttöikä ChromeOS:n kanssa - sen päivitykset lakkaavat 6:ssa vuodessa, eli paljon nopeammin kuin laitteen mekaaninen/elektroninen käyttöikä, jos kohtelee yhtään tolkullisesti.

 Tässä oli nyt lipsahtanut pari vuotta siitä kun viimeksi muokkasin jostakin vanhasta Chromebook:ista jotakin Linux-versiota ajavan, ja ne koneet on myyty jo ajat sitten muiden käyttöön. Nyt piti taas aktivoitua siinä.

Yksi omassa käytössä aamiaispöytä-Chromebookina ollut toosa kertoi että Guggeliguu lopettaa siihen päivitykset kesän alussa. (ns. Chromebook AUE-ilmiö). Joten ajattelin saman tien muuttaa koneen linux-masiinaksi. Parissa vuodessa se asia oli hieman muuttunut entisestä.

Ajattelin ensin tehdä helpoimman kautta ja ottaa käyttöön ChromeOS Crosh-shell -menetelmän jolla pystyy ajamaan molempia käyttiksiä ja hyppäämään vauhdissa toisesta toiseen. Otin Linuxeista Xubuntun (xfce-UI Ubuntu), mutta se pyöri niin hitaasti että hermo meni. Ihmettelin kun koneeni oli sentään Braswell-arkkitehtuurin komponenteista kasattu laite, koodinimeltään “Edgar”: RAM 4GB ja eMMc 32GB, eli ei ihan minimopo.  Ongelma lienee Crosh, se generoi  ajettaessa koko ajan virhelokia vaikka kaikki sujuisi ok, senkun rähjää.

Päätin heittää Crosh:in ja koko ChromeOS:n jorpakkoon, ja putsata koneen tyhjäksi aina BIOS-Firmware:a myöten. Joten kellosepän meisselisetti esiin, ja koneen emolevy esille. Oli vielä niitä mokomia superohuita kuoria, joita pitää ohuella muoviplektralla suostutella aukeamaan, ennen kuin pääsee purkamaan emolevyn WriteProtect-ruuvit.

Sitten ajoin sellaiset scriptit Crosh-Shell:issä että asensin MrChromebox:in täyden UEFI-Boot-Firmware:n BIOS:iin. Byebye ChromeOS - paluuta ei ole!

EIkun kasaamaan käyttistikkua: Downloadasin GalliumOS:n, mikä joskus aikoinaan oli osoittautunut tehokkaaksi linux-käyttikseksi Chromebookeissa. Vaikka sen ylläpito on kysymys ja ylläpitäjäkin vaihtunut/kadonnut/? Tein WIn10-koneessa ohjelmalla Etcher boottaavan GalliumOS ISO- USB-tikun ja eikun asentamaan. Sujui hyvin… aina kun n. 97% asennuksesta oli tehty, minkä jälkeen asennus crash:äsi. Yritin kolmasti, ei onnistunut.

Seuraavaksi latasin Lubuntu-koodin (Light-Ubuntu linux) Win10-koneelleni ja Rufus-ohjelmalla tein ISO-tikun. Asennusyritys jäi nyt jumiiin systeemi-eMMC:n partitioinnissa, ja kone ilmoitti, että pieleen mennyt Gallium-asennus oli tehnyt partition mitä ei voinut pienentää.

Kun yö pimeni iskin Edgariin kiinni vanhan perus-Ubuntu 20.04 LTS-ISO-USB-tikun ja yritin sillä. Ihme ja kumma: tämä iso ja joillekin Chromebook-taudoille raskas versio Ubuntu Linuxista asentui, päivittyi ja toimi ihan pirteästi pikku Chromebookissa, joka on nyt ylpeä Linux-läppäri. Sillä tätäkin nyt kirjoitan.


Olen kokeillut aikoinaan dual booteja vanhoissa Windows- ja Chromebook-Acer:eissa, ThinkPad:eissa, Toshiba- ja HP-koneissa, ajanut jotakin linux-versiota Crosh:in avulla ChromeOS:n kanssa samoissa koneissa  jne.

Lopputulema on että useimpaan rautaan löytyy aina joku tapa asentaa ja ajaa ja joku Linux-distro, mikä toimii riittävästi ja riittävän tehokkaasti. Vanhoille PC-romuillekin, joihin ei enää saa uudempia Windows-jakeluita asennettua, tai Chromebookeille, joille käyttispäivitykset lakkaavat.

Itse teen nykyään koneista vain Linuxia tai vain Windowsia tai ChromeOS:ää ajavia, olen hylännyt dual-bootit (WIndows uudelleenasennus pyyhkii Ubuntu-partitiot), Croshin (hidastaa ja sotkee). Olen hylännyt myös ChrU-buntun ja chrx Gallium asennukset.

Vanhoja koneita saa sen verran edullisesti, vallankin nyt kun markkinoille tulvii Chromebookeja, joiden päivitykset ovat jo lakanneet tai päättymässä. Niinpä voi hankkia eri käyttötarkoituksiin eri koneet, simppeleillä asennuksilla ja helpommalla ylläpidolla. Esim minulla aina repussa kulkee kevyt 14"  Acer CB3-431, joka ajaa pirteästi Ubuntu 20.04-linuxia, ja boottaa vain sen. Akku kestää koko päivän, koko sopii reppuun mutta näyttö riittää työskentelyyn, painon jaksaa kantaa jne. Raskas ThinkPad W520 ajaa Windows 10 Pro:ta ja lepää kotona työpöydällä.

inf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • I use Arch btw!
    • Profiili
Toisaalta miksi käyttää aikaa tuollaiseen chromebookkien kanssa kun muutamalla satasella saa huomattavasti raudaltaan parempaa laitetta eikä tarvitse hirveätä säätöä linuxin toimimiseen saattamiseen.
Asus ROG Zephyrus G14 2022 / Arch Linux

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Toisaalta miksi käyttää aikaa tuollaiseen chromebookkien kanssa kun muutamalla satasella saa huomattavasti raudaltaan parempaa laitetta eikä tarvitse hirveätä säätöä linuxin toimimiseen saattamiseen.
Täysin samaa mieltä. Chromebookeissa on varsin tehotonta rautaa ja jos se ei ole este, niin niissä on sitten yleensä ihan rampautettu massa media. Parempi ostaa joku business sarjan käytetty kone ja tehdä sellaisesta Linux tietokone.

hlehtim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Juurikin ostin Asus Vivobookin. Ainoa ongelma tuli wlan-piirin kanssa, mutta sekin ratkesi kernelin päivityksellä uudempaan.
Ubuntu 20.04 LTS