Chromebook - on halpa ja kevyt kantaa ja hyvä alusta Ubuntu:lle.
Chromebook:eja saa huokealla uutenakin ja puoli-ilmaisena jonkun vuoden käytettyinä. Ihmettelen, miten vähän tälläkään foorumilla on juttua niiden käyttämisestä Linux-koneina. Itse olen aina joskus tänne niistä kirjoitellut. Chromebookien hintaa pudottaa niiden lyhyt käyttöikä ChromeOS:n kanssa - sen päivitykset lakkaavat 6:ssa vuodessa, eli paljon nopeammin kuin laitteen mekaaninen/elektroninen käyttöikä, jos kohtelee yhtään tolkullisesti.
Tässä oli nyt lipsahtanut pari vuotta siitä kun viimeksi muokkasin jostakin vanhasta Chromebook:ista jotakin Linux-versiota ajavan, ja ne koneet on myyty jo ajat sitten muiden käyttöön. Nyt piti taas aktivoitua siinä.
Yksi omassa käytössä aamiaispöytä-Chromebookina ollut toosa kertoi että Guggeliguu lopettaa siihen päivitykset kesän alussa. (ns. Chromebook AUE-ilmiö). Joten ajattelin saman tien muuttaa koneen linux-masiinaksi. Parissa vuodessa se asia oli hieman muuttunut entisestä.
Ajattelin ensin tehdä helpoimman kautta ja ottaa käyttöön ChromeOS Crosh-shell -menetelmän jolla pystyy ajamaan molempia käyttiksiä ja hyppäämään vauhdissa toisesta toiseen. Otin Linuxeista Xubuntun (xfce-UI Ubuntu), mutta se pyöri niin hitaasti että hermo meni. Ihmettelin kun koneeni oli sentään Braswell-arkkitehtuurin komponenteista kasattu laite, koodinimeltään “Edgar”: RAM 4GB ja eMMc 32GB, eli ei ihan minimopo. Ongelma lienee Crosh, se generoi ajettaessa koko ajan virhelokia vaikka kaikki sujuisi ok, senkun rähjää.
Päätin heittää Crosh:in ja koko ChromeOS:n jorpakkoon, ja putsata koneen tyhjäksi aina BIOS-Firmware:a myöten. Joten kellosepän meisselisetti esiin, ja koneen emolevy esille. Oli vielä niitä mokomia superohuita kuoria, joita pitää ohuella muoviplektralla suostutella aukeamaan, ennen kuin pääsee purkamaan emolevyn WriteProtect-ruuvit.
Sitten ajoin sellaiset scriptit Crosh-Shell:issä että asensin MrChromebox:in täyden UEFI-Boot-Firmware:n BIOS:iin. Byebye ChromeOS - paluuta ei ole!
EIkun kasaamaan käyttistikkua: Downloadasin GalliumOS:n, mikä joskus aikoinaan oli osoittautunut tehokkaaksi linux-käyttikseksi Chromebookeissa. Vaikka sen ylläpito on kysymys ja ylläpitäjäkin vaihtunut/kadonnut/? Tein WIn10-koneessa ohjelmalla Etcher boottaavan GalliumOS ISO- USB-tikun ja eikun asentamaan. Sujui hyvin… aina kun n. 97% asennuksesta oli tehty, minkä jälkeen asennus crash:äsi. Yritin kolmasti, ei onnistunut.
Seuraavaksi latasin Lubuntu-koodin (Light-Ubuntu linux) Win10-koneelleni ja Rufus-ohjelmalla tein ISO-tikun. Asennusyritys jäi nyt jumiiin systeemi-eMMC:n partitioinnissa, ja kone ilmoitti, että pieleen mennyt Gallium-asennus oli tehnyt partition mitä ei voinut pienentää.
Kun yö pimeni iskin Edgariin kiinni vanhan perus-Ubuntu 20.04 LTS-ISO-USB-tikun ja yritin sillä. Ihme ja kumma: tämä iso ja joillekin Chromebook-taudoille raskas versio Ubuntu Linuxista asentui, päivittyi ja toimi ihan pirteästi pikku Chromebookissa, joka on nyt ylpeä Linux-läppäri. Sillä tätäkin nyt kirjoitan.
Olen kokeillut aikoinaan dual booteja vanhoissa Windows- ja Chromebook-Acer:eissa, ThinkPad:eissa, Toshiba- ja HP-koneissa, ajanut jotakin linux-versiota Crosh:in avulla ChromeOS:n kanssa samoissa koneissa jne.
Lopputulema on että useimpaan rautaan löytyy aina joku tapa asentaa ja ajaa ja joku Linux-distro, mikä toimii riittävästi ja riittävän tehokkaasti. Vanhoille PC-romuillekin, joihin ei enää saa uudempia Windows-jakeluita asennettua, tai Chromebookeille, joille käyttispäivitykset lakkaavat.
Itse teen nykyään koneista vain Linuxia tai vain Windowsia tai ChromeOS:ää ajavia, olen hylännyt dual-bootit (WIndows uudelleenasennus pyyhkii Ubuntu-partitiot), Croshin (hidastaa ja sotkee). Olen hylännyt myös ChrU-buntun ja chrx Gallium asennukset.
Vanhoja koneita saa sen verran edullisesti, vallankin nyt kun markkinoille tulvii Chromebookeja, joiden päivitykset ovat jo lakanneet tai päättymässä. Niinpä voi hankkia eri käyttötarkoituksiin eri koneet, simppeleillä asennuksilla ja helpommalla ylläpidolla. Esim minulla aina repussa kulkee kevyt 14" Acer CB3-431, joka ajaa pirteästi Ubuntu 20.04-linuxia, ja boottaa vain sen. Akku kestää koko päivän, koko sopii reppuun mutta näyttö riittää työskentelyyn, painon jaksaa kantaa jne. Raskas ThinkPad W520 ajaa Windows 10 Pro:ta ja lepää kotona työpöydällä.