Kirjoittaja Aihe: Fedora pikatesti  (Luettu 8932 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #20 : 01.10.21 - klo:06.13 »
Super-nappi on Gnome-käyttäjän ystävä.  :D
Mikäs tuollainen "Super-nappi" on?

"Windows-näppäin", (Vasemman Ctrl ja Alt-nappien välissä) toinen tärkeä on Alt+Tab silloinkun pitää vaihtaa avoinna olevasta ohjelmasta toiseen.

Super-Tab tekee näemmä saman kuin Alt-Tab.


« Viimeksi muokattu: 01.10.21 - klo:06.20 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #21 : 01.10.21 - klo:08.54 »
Super-nappi on Gnome-käyttäjän ystävä.  :D
Mikäs tuollainen "Super-nappi" on?

"Windows-näppäin", (Vasemman Ctrl ja Alt-nappien välissä) toinen tärkeä on Alt+Tab silloinkun pitää vaihtaa avoinna olevasta ohjelmasta toiseen.

Super-Tab tekee näemmä saman kuin Alt-Tab.

Aha. Kiitos.
Minulla se superi tuottaa backslashin '\' ja Shiftin kanssa dollarin '$'. Ja hyvä noin.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #22 : 01.10.21 - klo:19.13 »
Tehtäväpalkki sivulla mahdollistaa helpon ja nopean ohjelman käynnistämisen Gnomessa. Asetukset ovat kaikki yhdessä paikassa. Samoin ohjelmat. Aika helppoa? KDE:ssä riittää miettimistä, mitä löytyy minkäkin valikon takaa ja muistaa nämä kaikki. On se monimutkaisempaa. Asetusasioitakin tuntuu olevan monessa valikossa tai alivalikoissa. Sekavaa? Miten muut työpöytäympäristöt? En minä ole kokeillut. Kiinalainen Deepin voi olla oikotie onneen? Huononäköinen hyötyy ainakin suurista elementeistä ja värieroista? Tunnustan olevani distrohyppäilijä. Omin jakelu ja työpöytäympäristö on vielä hakusessa, mutta Ubuntulla ainakin pääsin alkuun helposti.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #23 : 02.10.21 - klo:09.40 »
Tehtäväpalkki sivulla mahdollistaa helpon ja nopean ohjelman käynnistämisen Gnomessa.

Vasemman reunan palkki on Ubuntun oma juttu, oletuksena se on Gnomessa versiosta 40 lähtien ollut alhaalla, eikä ole koko ajan näkyvissä käynnistyksen jälkeen.


kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #24 : 02.10.21 - klo:16.52 »
Sivupalkki aina käytössä on hyvä! Gnome alkaa huononemaan, jos tehtäväpalkki katoaa pois näkyvistä. Tulee turhia klikkauksia. Ubuntu on parempi kuin Gnome.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #25 : 02.10.21 - klo:19.03 »
Sivupalkki aina käytössä on hyvä! Gnome alkaa huononemaan, jos tehtäväpalkki katoaa pois näkyvistä. Tulee turhia klikkauksia. Ubuntu on parempi kuin Gnome.

Ubuntussa on Gnome, se ei vaan ole Gnomen oletusasussa...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #26 : 02.10.21 - klo:20.31 »
Ok. Saako Gnomen oletusulkoasun asennettua sellaisenaan Ubuntulle? Kun ei paremmasta tiedä, on tyytyväinen Ubuntuun ja Gnomeen. Gnomen sivuilta huomasin, että se tarjoaa paljon ohjelmia asennettavaksi Flathubin kautta. Ei mennyt suoraan Ubuntun sovellukset ohjelmalla eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 02.10.21 - klo:20.36 kirjoittanut kaulahuivi »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #27 : 02.10.21 - klo:21.05 »
Saako Gnomen oletusulkoasun asennettua sellaisenaan Ubuntulle?

Joo.
Koodia: [Valitse]
sudo apt install gnome-session
Tuon jälkeen puhdas Gnome -istunto valitaan kirjautumisruudussa oikean alakulman rattaan takaa. Gnome-versio riippuu Ubuntun versiosta, joten tuo ei välttämättä uusinta Gnomen versiota 40 tai 41 tuo. 20.04 Ubuntussa lienee Gnome 3.36 tjs.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #28 : 04.10.21 - klo:11.04 »
Ok. Saako Gnomen oletusulkoasun asennettua sellaisenaan Ubuntulle? Kun ei paremmasta tiedä, on tyytyväinen Ubuntuun ja Gnomeen. Gnomen sivuilta huomasin, että se tarjoaa paljon ohjelmia asennettavaksi Flathubin kautta. Ei mennyt suoraan Ubuntun sovellukset ohjelmalla eteenpäin.
Kohtuullisen helppo tapa kokeilla tuon tyyppisiä on asentaa Virtualbox ja tehdä virtuaalikoneasennus vaikka Fedorasta. Huom. tämä tietysti vaatii tietokoneelta aika paljon ja suorituskyky tietysti kärsii aika paljon kun ajetaan käyttistä, toisen käyttiksen sisällä. Mutta toiminnallisuudet yms. on käytännössä lähes täysin samat kuin järjestelmään ns. oikeasti asennettuna.

En itse menisi asentamaan toista työpöytäympäristöä, vaikkakin Ubuntu vs Gnome tapauksessa lisäpaketteja tuskin kovin paljoa edes tulee.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #29 : 04.10.21 - klo:15.06 »
En itse menisi asentamaan toista työpöytäympäristöä, vaikkakin Ubuntu vs Gnome tapauksessa lisäpaketteja tuskin kovin paljoa edes tulee.

En minäkään. KDE ja Gnome toimii hyvin koska asetustiedot on ihan eri. Gnome ja eri version Gnome sotkee taatusti asetukset.

Tuohon ratkaisuna lienee sopiva luoda uusi käyttäjä jolle sitten asentaa toisen Gnomen.
Ohjelmaversiosotkua voi esiintyä tälläkin tavalla.
« Viimeksi muokattu: 04.10.21 - klo:15.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #30 : 04.10.21 - klo:16.46 »
En itse menisi asentamaan toista työpöytäympäristöä, vaikkakin Ubuntu vs Gnome tapauksessa lisäpaketteja tuskin kovin paljoa edes tulee.

En minäkään.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta kun olen Ubuntuun puhtaan Gnomen lisännyt, niin se ei ole tehnyt systeemistä mitenkään sekavaa. Muistaakseni 1-2 asetusta piti tehdä uudelleen, toinen niistäkin vain kuvaketeema. Paljon siistimpi homma, kuin täysin erilaisen työpöydän asentaminen.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #31 : 05.10.21 - klo:16.08 »
Työkaveri pysäytti ja muistutti tärkeästä asiasta: "Hei, ei tietokonetta käytetä käyttiksen tai työpöytäympäristöjen takia. Tärkeintä on ajaa sovelluksia ja tehdä halutut homma. Lopeta se ikuinen vertailu ja keskity töihisi!"

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #32 : 05.10.21 - klo:16.29 »
Niin no. On se UI aika oleellinen asia, että miten ne hommat sitten saa hoidettua :D

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #33 : 05.10.21 - klo:18.07 »
Työkaveri pysäytti ja muistutti tärkeästä asiasta: "Hei, ei tietokonetta käytetä käyttiksen tai työpöytäympäristöjen takia. Tärkeintä on ajaa sovelluksia ja tehdä halutut homma. Lopeta se ikuinen vertailu ja keskity töihisi!"

Tylsä näkökulma työkaverilla nyt. Linuxillahan voi tehdä ne työt JA kaiken sen muun hömpän. :P

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #34 : 05.10.21 - klo:18.25 »
Ei kauankaan, no alle 10 vuotta kuitenkin, oli muutama muka web-työkalu, joka ei sitten toiminut kuin IE:llä.
Piti sitten etsiä firmassa joku joutilas win-kone niin hoitui nekin raportoinnit ...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #35 : 05.10.21 - klo:20.31 »
Ei kauankaan, no alle 10 vuotta kuitenkin, oli muutama muka web-työkalu, joka ei sitten toiminut kuin IE:llä.
Tästä tuli mieleen kun automaatiopuolen pääjehu toi jonkin webbikameran erään laitteen valvontaan. Piti olla viimeisen päälle parasta mahdollista kyseisen kapistuksen. Asensin paikoilleen ja yritin takoa laitteen oletussalasanaa vaikka kuinka monesti. Myös eri selaimilla. Tuumailin sitten, että ei tästä tule mitään, että palauta tai tee jotain. No seuraavana päivänä oli tullut viestiä, että toimii se salasana ihan hyvin... IE:llä. Tästä on noin 5v aikaa. Tuumailin että välittää myyjälle viestiä, että tunkea laatukameramallinsa syvälle p.....  :D
Siis tämä oli myyty ihan valvontaan liittyvästä turvallisuusfirmasta. Oli siinä ihan hyvä kuva kieltämättä kun sai vain potkittua käyntiin sen IE:llä  ::)

vmakela

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #36 : 22.10.21 - klo:23.11 »
Moi!

Asentelin Fedora 35 Gnome:n Lenovon x240 läppäriin. Tässä on ainoastaan 12,5" näyttö eikä hiirtä ollenkaan, joten hain sellaista työpöytää missä voisi käyttää paljon pikanäppäimiä. Mun mielestä tää gnome toimii tässä ihan hienosti. Mitään erillistä app launcheria ei tarvita. Kerran painaa super nappia ja sen jälkeen alkaa kirjoittamaan ohjelman nimeä, niin löytyy helposti. Työpöytiä pystyy selaamaan pgup ja pgdn napeilla, alt + tab vaihtaa sovelluksia, super + ylös suurentaa ikkunan, super + vasen/oikea siirtää sen laitaan jne... Lisäksi oletussovelluksille pystyy luomaan omat pikanapit. Mulla esim. super + w nettiselaimelle ja super + m sähköpostille.

Koitin tähän myös aiemmin KDE työpöytää, mutta tuntui että siinä oli liikaa tavaraa pienelle näytölle.

Ehkä tää Gnome on just tehty läppäreille. KDE vastaavasti toimii suurella näytöllä hyvin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #37 : 24.10.21 - klo:09.50 »
Mielenkiintoinen näkökulma vmakela. Itse käytän Lenovon X250:stä, eli käytännössä lähes sama laite ja minua häiritsee aivan älyttömästi tuo Gnome. Nimenomaan koska kaikki elementit vie sitä näyttötilaa aivan järkyttävät määrät vrt. KDE. Sama mitä avaat, niin mm. turhia reunuksia on aivan käsittämättömän paljon.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #38 : 24.10.21 - klo:11.55 »
Eikö Gnomessa voi säätää niitä reunoja ja kuvakkeiden kokoja? Pieneksi menee Dockikin.

vmakela

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Fedora pikatesti
« Vastaus #39 : 24.10.21 - klo:14.15 »
Mielenkiintoinen näkökulma vmakela. Itse käytän Lenovon X250:stä, eli käytännössä lähes sama laite ja minua häiritsee aivan älyttömästi tuo Gnome. Nimenomaan koska kaikki elementit vie sitä näyttötilaa aivan järkyttävät määrät vrt. KDE. Sama mitä avaat, niin mm. turhia reunuksia on aivan käsittämättömän paljon.

Okei. Mää oon ajatellu et tässä on ikään kuin kaksi moodia, Varsinainen työmoodi ja sitten toinen moodi toimii applauncherina ja työtilojen vaihtona ym. Ja super napilla siirrtytään moodien välillä. Kun siirryn työtilaan niin ei mulla oo muuta reunusta kuin yläpalkki. Ja ainakin Firefoxissa kaikki palkit saa katoamaan F11-napilla.

Mulla on yleensä selain ja sähköpostiohjelma eri työtiloissa kun ne haluan koko ruudun kokoisiksi. Toisia ohjelmia käytän niin että ne ovat ruudulla puoliksi. Ainoa puute mihin en ole ratkaisua löytänyt on et miten saisin muutettua noiden ruutupuolikkaiden kokoa sivusuunnassa ilman hiirtä (tai kosketuslevyä). Mulla on pöytäkoneessa Manjaro KDE ja siinä khronkite lisäosa. Siinä pystyy näin tekemään super + H ja L napeilla.

Ja mitään dockia ei ole, koska en halua mitään ylimääräistä pienelle näytölle.


EDIT: No löytyihän se pienellä googletuksella. Alt + F8, jonka jälkeen nuolinäppäimillä voi muuttaa ikkunan kokoa.
« Viimeksi muokattu: 24.10.21 - klo:14.21 kirjoittanut vmakela »