Kirjoittaja Aihe: Etäkokous  (Luettu 5221 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Etäkokous
« : 23.05.21 - klo:10.15 »
Laitoin tän tänne, koska onhan video ja ääni jotenkin luokiteltavaksi multimediaan.

Eli onko ohjelmaa, joka toimisi Linuxilla, Windowssilla, Macilla, Androidilla ja iPhoneilla, jolla voi jäejstää yhdistyksen kokouksen etänä? Kaikki suosittelee Teamssia, mutta itse halauisin mieluusti jonkun muun. Onko Googlellla mitään vastaavaa palvelua? Google Meettiä katoin, mutta wikipedian mukaan siihen voi osallistus 2 - 10 henkilöä.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

PekkaO

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #1 : 23.05.21 - klo:12.08 »
Yksi vaihtoehto on Jitsi (https://meet.jit.si/). Ollut toimiva omassa käytössä alle 10:n osallistujan miitteihin. Raja ilmeisesti 100:n paikkeilla.
Ei tarvi rekisteröitymistä ja toimii suoraan selaimessa + olemassa erilliset android/ios sovellukset.

Käyttö: aloittaja luo/nimeää istunnon johon muut sitten liittyvät.
Lenovo ThinkPad T490, Xubuntu 20.04 + Win10 in VirtualBox

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #2 : 23.05.21 - klo:12.40 »
Laitoin tän tänne, koska onhan video ja ääni jotenkin luokiteltavaksi multimediaan.

Eli onko ohjelmaa, joka toimisi Linuxilla, Windowssilla, Macilla, Androidilla ja iPhoneilla, jolla voi jäejstää yhdistyksen kokouksen etänä? Kaikki suosittelee Teamssia, mutta itse halauisin mieluusti jonkun muun. Onko Googlellla mitään vastaavaa palvelua? Google Meettiä katoin, mutta wikipedian mukaan siihen voi osallistus 2 - 10 henkilöä.

100 henkilöä voi osallistua ja paremmalla lisenssilä 250

https://support.google.com/meet/answer/7317473?hl=fi&ref_topic=7306097#zippy=%2Cosallistujarajoitukset

Teamssia meidän firmalla on käytetty ja se on melko hyvin toiminut. Jaettu työpöytä on aiheuttanut joillain esittäjillä ongelmia. Ilmeisesti kaistavaatimus on kohtuu iso, joten minkään huonon mobiiliverkon kanssa ei kannata välttämättä sählätä, jos on esittäjä.

Aiemmin meillä oli skype palaverit käytössä, mutta se aiheutti paljon ongelmia.

Jos on joku virallinen kokous, niin suosittelen käyttämään joko Google meettiä tai tuota Teamssiä, niin todennäköisesti selviää vähimmillä murheilla ja kaikki pääsee mukaan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Etäkokous
« Vastaus #3 : 23.05.21 - klo:12.47 »
Zoomin Linux-versio toimii hyvin, Teams sen sijaan minun kokemukseni mukaan kaatuu aina käynnistettäessä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #4 : 24.05.21 - klo:16.42 »
Oliko tuosta Zoom:sta joku spyware tms. haloo kun korona alkoi? Se taisi nousta aivan hetkessä vähän tunnesta yhdeksi yleisimmistä. Voi olla että muistan taas ihan höpöjä.

Itse aiheeseen, niin itse ehkä valitsisin Google Meetin jos käyttäjiä/alustoja on tiedettävästi laidasta laitaan. Teams on kyllä minusta todella hyvä, mutta Linuxilla se tuntuu tosiaan olevan jotenkin raakile vielä. Lisäys: Tai siis oli jokunen kuukausi sitten kun itse testasin. Revikat on voinut kyllä muuttua sen jälkeen. Oli silloin vielä ainakin "Preview" tilassa koko softa Linuxeille.
« Viimeksi muokattu: 24.05.21 - klo:16.47 kirjoittanut qwertyy »

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #5 : 24.05.21 - klo:16.56 »
Teams on kyllä minusta todella hyvä, mutta Linuxilla se tuntuu tosiaan olevan jotenkin raakile vielä. Lisäys: Tai siis oli jokunen kuukausi sitten kun itse testasin. Revikat on voinut kyllä muuttua sen jälkeen. Oli silloin vielä ainakin "Preview" tilassa koko softa Linuxeille.

Kyllä minä tuota teamssiä olen vuoden verran käytellyt useita kertoja kuukaudessa, eikä ole mitään ongelmia kertaakaan ollut. Työpöytäjakokin Linuxista onnistuu.

Sehän vissiin toimii myös suoraan selaimessakin, mutta en ole koittanut.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #6 : 24.05.21 - klo:17.21 »
Teams on kyllä minusta todella hyvä, mutta Linuxilla se tuntuu tosiaan olevan jotenkin raakile vielä. Lisäys: Tai siis oli jokunen kuukausi sitten kun itse testasin. Revikat on voinut kyllä muuttua sen jälkeen. Oli silloin vielä ainakin "Preview" tilassa koko softa Linuxeille.

Kyllä minä tuota teamssiä olen vuoden verran käytellyt useita kertoja kuukaudessa, eikä ole mitään ongelmia kertaakaan ollut. Työpöytäjakokin Linuxista onnistuu.

Sehän vissiin toimii myös suoraan selaimessakin, mutta en ole koittanut.
Ok, no hyvä että se nykyään toimii. Itsellä oli jotain outouksia. Mutta totta tosiaan, se taitaa toimia selaimella suoraan alustasta riippumatta. Toki varmaankin rajoitetuin ominaisuuksin, mutta tuskin kaikki näytönjakamista yms. erikoisempaa tarviikaan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Etäkokous
« Vastaus #7 : 24.05.21 - klo:18.51 »
Minulla oli työhaastattelua varten Teamsin työpöytäversio sekä kannettavassa että pöytäkoneessa, ja kummassakin se käynnistettäisi aina kaatui. Lopulta oli hoidettava haastis tabletissa.

Zoom on toiminut luotettavasti kuin junan vessa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #8 : 24.05.21 - klo:22.14 »
Minulta ääni jit.si:lle.
Todella selkeä ja silti monipuolinen, avoimen lähdekoodin perustava, pelkällä nettiselaimella ilman rekisteröitymistä toimiva verkkokokoussovellus peräti 75 osallistujalle.
https://www.ilmaisohjelmat.fi/jitsi-meet
Toimii selaimella ja puhelimen applikaationa.
Kurkkaapa: https://www.okf.fi/fi/2020/04/11/okfi-tarjoaa-maksuton-ja-turvallinen-videoneuvottelu/


matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #9 : 24.05.21 - klo:22.37 »

Hämärillä käytävillä puhutaan Zoomin ja Kiinan valtion yhteyksistä.  Miten todenperäisiä niin se on asia erikseen. Jos on salattavaa ja vähän Zoomin taustat huolettaa aina voi käyttäää esim Googlen Meetsiä.  Tai jos tosisaan foliohatut kiristää niin sitten sitten Jiitsi.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #10 : 24.05.21 - klo:23.49 »
Jos on salattavaa ja vähän Zoomin taustat huolettaa aina voi käyttäää esim Googlen Meetsiä.  Tai jos tosisaan foliohatut kiristää niin sitten sitten Jiitsi.

Ei ole kyse mistään foliohatuista vaan toimivista etäkokousohjelmista. Avoimen lähdekoodin sovellutus Jitsi on toimiva ko. tarkoituksiin.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #11 : 25.05.21 - klo:17.45 »
Teams toimii selaimessa hyvin, kokemusta Itä-Suomen yliopiston kursseilta.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Etäkokous
« Vastaus #12 : 26.05.21 - klo:10.56 »
Yritin muistaakseni sitäkin, mutta sanoi vain ”selaintasi ei tueta”. Vain Edge ja Google Chrome kelpaavat, ei mikään muu Chromium-pohjainen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #13 : 26.05.21 - klo:11.08 »
Yritin muistaakseni sitäkin, mutta sanoi vain ”selaintasi ei tueta”. Vain Edge ja Google Chrome kelpaavat, ei mikään muu Chromium-pohjainen.

Vaimo osallistui paikallisen kansalaisopiston kurssille, Vivaldi ja nettiversio.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #14 : 27.05.21 - klo:01.08 »
Minä olen ollut Chromiumilla Zoom-, Meet- ja myös Teams-kokouksissa. On toiminut ihan hyvin.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #15 : 28.05.21 - klo:09.28 »
Firmassa otettiin käyttöön Ms Officen lisävarmistuksia ja -kirjautumisia. Teams alkoi tökkiä ja pyytää sitä sun tätä kuittausta ja varmistusta, kokoukseen osallistuminen pitää aloittaa  jo hyvissä ajoin. Siis Ubuntu-Firefox -yhdistelmällä.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Etäkokous
« Vastaus #16 : 28.05.21 - klo:23.39 »
Firmassa otettiin käyttöön Ms Officen lisävarmistuksia ja -kirjautumisia. Teams alkoi tökkiä ja pyytää sitä sun tätä kuittausta ja varmistusta, kokoukseen osallistuminen pitää aloittaa  jo hyvissä ajoin. Siis Ubuntu-Firefox -yhdistelmällä.

Onpa yllätys. Mutta nämä voivat jotenkin monimutkaisia asioita joitaa kunnolla ....
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään