Se on kyllä kokeilematta, että aukeaako ja paluttaako Deja Dup pakkaamansa tiedostot siinä tapauksessa, että ne talletaan pilveen toisella laitteella, joka sitten tuhoutuu, ja avataan uudella laitteella, johon asennetaan samanlainen Deja Dup...
Minä olen hyvin skeptinen juuri tämän takia, siksi haluan pitää tiedostot pakkaamattomina ja ilman salausta. Joku väärä versionumero jossain voi kaataa koko systeemin. Näin siis ainakin yhdellä arkisto-kovalevyllä, jonka ei tarvitse olla kiinni oikeastaan koskaan. Lähinnä haluan varmistaa tuhansien minulle tärkeiden reissuvalokuvien säilymisen.
Läppärin portissa on sitten kiinni tuollainen 1T kokoinen SSD-asema, jolle kyllä mahtuu tavaraa. Se kun ei ole lukitussa paikassa, niin laitoin tuolla LUKS-salauksella suojauksen, jos kadoksiin joutuu.
Päädyin nyt vielä toistaiseksi manuaaliseen varakopiointiin. Eli jaoin kotikansion seuraaviin alikansioihin
- Kansio1
- Kansio2
...
- Kansio6
- Arkisto
Edellisissä nuo Kansiot 1-6 ovat tallennuspaikkoja käyttötiedostoille ja Arkisto sellainen, mihin joutuu vanhemmat ja ei-enää-aktiivikäytössä olevat. Eli vaikkapa yhden kuukauden aikana Arkisto-kansio ei muutu, mutta nuo Kansiot muuttuvat. Niiden koko on jotain väliltä 0-10GB. Aika ajoin sitten kopioin (ylikirjoitan) ihan manuaalisesti nuo viisi kansiota tuolle ulkoiselle kovalevylle ja kirjoitan loki.txt-tiedostoon kopioinnin päivämäärän.
Sitten kun vuosi on vaihtunut, saatan siirtää muutaman kokonaisuuden (vaikkapa jonkun reissun kuvat) kokonaan Arkistoon, jolloin se muuttuu, mutta taas hallitusti muutaman kansion lisäyksellä.
Jahka saan tuota unix-kieltä opiskeltua, niin tämän kopiointi-operaation kirjoitan skriptiksi, jonka sitten voin ajaa komentotulkissa nykyisten hiirellä klikkaamisen sijaan. Ehkä jos siihen saa jonkun automatiikan, että käynnistyy itse (tai huomauttaa varakopioinnin tarpeesta) joka maananatai kun loggautuu sisään, niin vielä paranee tietoturva.
Tämä ei ole ehkä hienoin mahdollinen tapa, mutta on nyt ainakin kokonaisuus ymmärryksessä.