En osaa kommentoida Lubuntua, mutta näistä versioista noin yleisellä tasolla:
- 16.04:n tuki loppuu aika pian, eli keväällä tulee viisi vuotta täyteen (en tiedä tarkkaa päivää). Joten ei sitä kannata laittaa, jos voi laittaa uudemman
- työkoneeseen varmaan kannattaa laittaa suoraan 20.04. En näkisi, että 18.04:n ja 20.04:n välillä on merkittäviä eroja, etteikö ne voisi olla erit. Sitä paitsi Lubuntussa on eri työpöytä, jota tuskin kannattaa laittaa työkoneeseen, joten eri versioiden merkitys poistuu kokonaan.
Sitten se, että mikä työpöytä kannattaa ottaa työkoneeseen - tämä on hyvin suhteellista. Itse olen päätynyt juuri Kubuntuun, jossa on KDE. Ubuntu Studio koneessa on minulla sen oletus, xfce, toimiva sekin. Vähiten miellyttävä oli Ubuntun nykyinen työpöytä, juuri 16.04: jälkeen, mutta joillakin muilla on varmaan eri mielipiteet tästä.
Se, että kannattaako 16.04:stä päivittää 20.04:ään, mielestäni tuskin kannattaa. Parempi olisi kokeilla ensin tikulta 20.04 versiota ja jos kaikki normaalit toimivat (grafiikka ja verkko), niin asentaa uudestaan. Kunnollinen backup tietysti ensin, mutta sehän pitää tehdä joka tapauksessa. Jos tunnet järjestelmän hyvin, niin tietysti silloin voit tehdä tämän miten haluat - edellä kuvaamani tapa on mielestäni selkeästi paras henkilölle, joka vierastaa epämääräisiä ongelmia joista päivityksen jälkeen ei ole tietoa, esim. että ovatko ne ongelmia vai uuden version omituisuuksia (niitä kyllä valitettavasti nyt on).
Sitten vielä sekin, että 16.04 koneessa sinulla ei välttämättä ole SSD-levyä. Tämä on tietysti kova suositus tänä päivänä, jolloin pienehköt SSD-levy ovat hyvin edullisia. Tällöin uudelleenasennus on tietysti ainoa vaihtoehto ja hyvä näin. Vanha levysi säilyy ylimääräisenä backup-levynä, jonka voit ottaa uusiokäyttöön sitten myöhemmin erillisellä levykelkalla, jotka ovat hyvin edullisia - tai käyttää sitä jo koneen uudistamisvaiheessa nopeaan datan populointiin uudessa systeemissä. Kaikki edellinen toki riippuu siitä, että mikä laitearkkitehtuuri sinulla on nyt - nämä vain mahdollisina ideoina.