Oman tietotekniikkaurani aikana olen oppinut olemaan nöyrä vikojen ja virheiden edessä. En ole virheetön toimija, mutta viikonloppuni eri jakeluiden testaamisessa herättää kysymyksiä varsinkin Debianista. En osaa sanoa, mitä tein sen suhteen väärin ison lataamisessa ja käynnistystikun tekemisessä ja tietokoneen käynnistämisessä. Muuta en tehnyt itse. Osaan kyllä sössiä asioita, myönnän sen. Koetin laittaa jakeluita vanhaan Compaqiin CQ58, jotta ei ainakaan olisi liian uutta rautaa. Kaiken saman tein muiden jakeluiden kanssa ja useita kertoja varmuuden vuoksi joka jakelulla. Vain yksi jakelu järjestelmällisesti tökki. Olen pitänyt Debiania parhaimpana ja luotettavimpana jakeluna, mutta omissa testeissäni muut päihittivät sen mennen tullen, olkoon miten avoin jakelu tahansa. Mitä jäi käteen? Ubuntu, Linux Mint, Zorin OS, Elementary, Pop OS, Manjaro, Garuda, Peppermint, Deepin, MX Linux, Fedora ja OpenSuse ovat toistaiseksi vakuuttaneet. Kaikilla pärjää hyvin. Valinta on lopulta makuasia. On hyvä, että jakeluita on eri tarkoituksiin ja eri tasoille peruskäyttäjistä pitkälle edenneisiin tehokäyttäjiin ja ammattilaisiin. Heidän käsissään Debian olisi varmasti mennyt eteenpäin kuin pullat uuniin.
Minun tehtäväni on opettaa tietotekniikkaa lapsille ja vanhuksille ja koetan tehdä sen mahdollisimman hauskasti ja helposti Windowsin, Macosin ja Linuxin kanssa. Työpaikalla olen sidottu yhteisömme toimintatapaan ja Tiedon käytäntöihin, mutta yhdistystoiminnassamme voin vaikuttaa enemmän ja saada omia vapauksia toteutukseen. Tärkeää on myös, että oppilaat saavat jatkaa tietokoneen käyttöä kotona. Minä olen pikkutekijä tässä kokonaisuudessa ja varmaan kaikki loppuu minun osaltani aikanaan ja jatkuu vain pelkkänä tavallisena kotikäyttäjänä.