Jossain toisaalla ...
"Olipa tämä Ubuntu 20.04 asennus helppo ja nopea!
Seuraavaksi taidan ladata Chrome-selaimen jota käytän muuallakin. Laitanpa musiikin soimaan taustalle. Tässähän on Rhythmbox valmiina ja kodekitkin asennettin jo, onpa mukavaa!
Tässä on paras 80-luvun kokoelma minkä tiedän, no sehän on itse tehty, kopiointi tikulta työpöydälle ja ... mitä ihmettä, eihän tämä kopiointi toimi. Pitääkö painaa control-näppäintä - ei toimi sittenkään! Onks' tää rikki? Kokeillaanpa "music"-hakemisto, ahaa, sinne kopioi. No hyvä.
Raahaus Rhythmboxiin ja ... mikäs tähän nyt tuli? Eihän tässä ole mitään järkeä, kaikki sekaisin, ei tätä näin voi soittaa. Ei Winamppi Windowsissa mitään tällaista ... täytyykö laittaa Windows-kone päälle että saa musaa soimaan?
No, kuunnellaan myöhemmin ja ladataan se Chrome. Tässä on kyllä kätevästi Ubuntu Software nappula, kirjoitan siihen "Chrom" ... mitä ihmettä tämä näyttää? Eihän näillä ole mitään tekemistä Chromen kanssa. No voi p...a.
Täytyy laittaa muistiin nämä jutut, avaanpa tekstitiedoston työpöydälle ... eihän täällä ole sellaista! Ei varmaan ole tekstieditoria valmiina. Kirjoitanpa Ubuntu Softwaren hakuun "text", varmaan se osaa kun Windowskin osaa. Eh, tämä ehdottaa yhden tähden saanutta editoria ... sekö pitäisi ladata? Eikö täällä tosiaan ole tekstieditoria valmiina? P...le!
Täytyy kirjoittaa ruutupaperille nämä ylös jotta voin kysellä myöhemmin Ubuntu palstalla. Voinhan tehdä nämä muistiinpanot loppuun Windows-koneella ja mennä Foorumille.
... mutta uskallanko siellä kysyä ... luulevat tyhmäksi, koska kuulemma lapsetkin osaa tätä Ubuntua käyttää? Harmi, että tässä ei nyt ole yhtään lasta lähellä jolta voisi kysyä.
Myöhemmin ...
Sain Foorumilta tällaisen "sudo apt install" -kommennon riippuvuuksien asentamiseksi. Tämä pyytää CD:tä jossa on tällainen hyvin pitkä labeli. Mistä minä sellaisen löydän, ei tässä uudessa koneessa ole edes CD-asemaa? Asensin Ubuntun tikulta.
Kyllä tämä Ubuntu on sitten hankala!"
---
Vertailun vuoksi, viitaten muihin posteihin tänään. Kokeilin virtuaalisena "Debian Latest Stable Live" -versiota. MIKÄÄN ylläkuvatuista ongelmista ei tullut siinä vastaan, vaikka en sitä enkä sennnäköistä ole koskaan käyttänyt. Tätäkö se edistys on? Näinkö edistys toimii? (Asennus ei kuitenkaan ollut erityisen selvää vasta-alkajan kannalta katsottuna).
kuten selvisikin toisessa ketjussa niin kokeilemasi debian oli joku hamradio versio viiden vuoden takaa, joka vielä käyttää matea. asensin tuossa juuri testiksi debian 10.8 siitä niiden etusivun download painikkeesta (netinstall versio). sillä kun asensi ja paineli vain ok/eteenpäin niin asentaa gnome3 oletuksena, toki oli vaihtoehtoja valita muitakin työpöytäympäristöjä mutta gnome3 on debianin oletus (aloitteleva käyttäjä tuskin osaa valita toista työpöytäympäristöä, ainakaan tietoisesti)
testasin myöskin noita ongelmiasi rytmilaatikon kanssa mutta en pystynyt toistamaan niitä. jos siirsin tiedostot Musiikki-hakemistoon niin rytmilaatikko osasi itse hakea biisit sieltä, ei tarvetta raahailla mitään. kokeilin myöskin raahata niin musiikkia sisältävän kansion kuin biisejä yksitellen yms rytmilaatikkoon ja rytmilaatikko osasi lajitella ne esittäjän ja albumien mukaan. testasin sekä debianilla että ubuntulla ja molemmilla toimi
ja mitä tulee tuohon ettei oikealla hiiren näppäimellä pysty luomaan tekstitiedostoa, niin olen samaa mieltä että se on puute. mutta ei se sen paremmin toimi oletuksena asennettavalla debianilla, toki "More..." kohdasta saa haettua valmiiksi haluamansa työpöytäympäristön version mutta veikkaisin että monet debiania kokeilevat painavat tuota etusivulla olevaa isoa "Download" painiketta
mutta kuinka moni käyttäjä menisi vastaavassa tilanteessa windowsin johonkin sovelluskauppaan? vai painaisikohan sittenkin windows näppäintä ja kirjoittaisi "teksti/text" tms? silloin ubuntu löytää tesktimuokkaimen (fun fact: samoilla sanoilla windows ei löydä kyllä asianmukaista sovellusta vaan erilaisia tekstiasetuksia. pitää osata hakea muistio/notepad). oletko muuten kokeillut microsoft storesta etsiä sanoilla "teksti" tai "text"? ensimmäinen tuottaa facebook messengeriä, valokuvaeditoria, pelejä, text to speech yms... jälkimäinen erilaisia pikaviestimiä, ocr skanneria jne. "muistio" hakemalla löytyi kyllä muistio, mutta store kysyi haluanko asentaa sen, vaikka se on windowsissa oletuksena asennettuna. että ei se taida windowsissa sen paremmin toimia paitsi voi luoda tiedoston hiiren oikealla näppäimellä
kommentoidaan nyt sitten samantien itse gallupiakin... en ole vaivautunut itse vastaamaan sillä en pitänyt muutamaa kohtaa ehkä ihan puolueettomana. esim rytmilaatikko vs clementine. tietenkin rytmilaatikosta saa sekavan näköisen jos valitsee sieltä kaikki artistit ja kaikki albumit, kun taas clementinessa on valittuna vain yksi albumi. mahtaako noissa rytmilaatikossa näytetyissä albumeissa edes olla kaikkia biisejä? ainakin ylävalikossa näkyy että 238 artistia ja 358 biisiä = 1,5 biisiä per artisti. rytmilaatikon järjestys näyttää kieltämättä sekavalta mutta se johtunee siitä että jokaiselta albumilta on yksi/muutama satunnainen biisi ja sen takia raitojen numerot hyppii ihan randomisti, mutta itse musiikkikokoelmahan taitaa olla järjestetty artistin ja albumin niin loogisesti kuin voi?
kokeilin myös omalla vanhalla ubuntu 16.04 missä on vielä unity tuota hakujuttua. tein kansion missä oli saman nimisiä kansioita ja hain kirjaimella "t". tulos oli täysin samanlainen kuin gallupin kysymyksen screenshotissa. "aiempi oli järkevämpi" ei tosin kerro mitä distroa/työpöytäympäriöstä/versiota käytetään vertaamiseen, mutta ainakin default 16.04 tekee täysin samoin ja jossain toisessa kysymyksessä oli käytetty juuri 16.04 vertailun kohtana
lisäksi tuon chromiumin etsimisessä on sopivasti rajattu juuri se chromium pois. ainakin itsellä se on juuri seuraava ohjelma tuon boxy svg:n jälkeen, ja kun nuo muutkin näytti olevan samassa järjestyksessä niin veikkaan että se chromiumkin olisi sieltä tullut. siitä olen kyllä ihan samaa mieltä että tuo järjestys on hyvin outo ja miksi sovellukset joiden nimessä ei ole "chrom" ovat edellä tuloksissa. ei mitään järkeä
ja infona, ei, en käytä itse gnome3 enkä fanita millään muotoa (päinvastoin, en ole koskaan siirtynyt gnome3 käyttäjäksi koska en pidä siitä), mutta tuntuu että vähän hakemalla haetaan asioita millä voisi haukkua ubuntua. kyllä ne muutkin distrot käyttää gnome3 ja jos se ei miellytä niin onneksi aina voi asentaa jonkun toisen työpöytäympäristön, joita ubuntukin ihan virallisesti tukee. samaa ei taida voida tehdä windowsissa jos joku juttu ei miellytä. ja muissakin distroissa/työpöytäympäristöissä on omat puutteensa ja joku tykkää toisesta ja joku toinen taas toisesta. kritisoida saa ja niin pitääkin, mutta tämä gallup on omaan korvaan vaikuttanut aika asenteelliselta jo valmiiksi ja haettu tietyntyyppisiä kysymyksiä jotta saadaan haluttu vastaus