Kirjoittaja Aihe: GUI-Gallup keskusteluketju  (Luettu 9745 kertaa)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
GUI-Gallup keskusteluketju
« : 19.02.21 - klo:03.16 »
Aloittajan toivomuksesta keskustelu vaikkapa noista gallupkysymyksistä ja vastauksista tänne.

Näemmä itse huomasin järjestään pitäneeni enemmän vanhemman Ubuntun tavasta tehdä asiat. Sinänsä ei ihme, olen aina vierastanut Gnome3:sta, enkä ole koskaan oppinut siitä pitämään, Unityn kanssa kävi toisin siitä opin lopulta pitämään.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #1 : 19.02.21 - klo:12.38 »
Juuri näin.

En halua vaikuttaa tuleviin vastauksiin, sikäli kuin täällä jotakin sellaista voisi tehdä  ;D ::)  - joten kommentoin yleisellä tasolla jo vastanneita.

Rhythmbox - Clementine. Ensimmäinen on I/tunes jälkeläinen. Minun materiaalillani käyttökelvoton pökäle kuten I/tunes'kin on. Soveltuu ostettuun musiikkiin ja pieneen määrään sellaista musiikkia jossa on tagit kohdallaan. Kirjaston porttaus esim. autoon USB-tikulla on lähinnä mahdotonta, jos kirjasto on tehty pelkästään tagien varaan. Jos kirjasto ei ole tehty pelkästään tagien varaan, niin kumpaakaan ei tarvita, Rhythmboxia eikä I/tunesia vaan voi valita paremman soittimen. I/tunesin ideahan on sitoa kuluttajat Applen laitteisiin eikä edes vilkaista sellaisiin, joissa Apple ei ole tuettu, joko laitteena tai ääneltään huonolaatuisen bluetoothin kautta.

Winamp oli aiempi softani. Tässä on kuitenkin jonkinlainen väärinkäsitys - Clementine toimii juuri kuten Winamp'kin, mutta osaa paljon enemmän, säätöjäkin on paljon enemmän. Näyttää erilaiselta, mutta ei oikeasti ole erilainen. Winampissa on vain yksi piirre, joka ei oikeastaan ole soitinpiirre, jonka vuoksi käytän sitä vielä joskus: se osaa helposti tehdä soitettavasta biisistä .wav formaatin. Formaattikääntäjiä on toki paljon muitakin, enkä pelkästään tuon takia käynnistä mitään Windows-konetta.

Activities - Dash. Tämä on mielenkiintoista, että Activities on parempi. Se ei nimittäin tee juuri mitään oletuksena, siinä mielessä turvallinen valinta. Aukiolevat ohjelmat ja niiden lukumäärän näkee vasemmasta reunasta muutenkin painamatta mitään. Windows-nappi osaa Activities napin tekemät asiat paljon paremmin, jos työpöytiä on enemmän käytössä. Haussa Dash tekee paljon enemmän. Dashissä on oikeasti paljon uutta funktionaalisuutta, jota saa muutoin haeskella pitkin konetta. Ehkä tämä on turha vertailu, koska Dash on vain poistettu kokonaan ja tilalle on laitettu nappi, jolla ei tee mitään. Jopa Windowsissa on paremmin kun ei tarvitse painaa mitään typerää nappia vaan kirjoittaa haun suoraan aina näkyvissä olevaan kenttään.

Tietysti löytyy sitten paljon muita työpöytävaihtoehtoja niille, joille nyky-Ubuntu ei ole mieleinen. Tämä oli yksi vastaus, implisiittisesti, käsittääkseni. Xfe, joka on Ubuntu Studiossa on ihan toimiva, mutta onhan se kömpelö Dash-työpöytään nähden.
« Viimeksi muokattu: 19.02.21 - klo:15.29 kirjoittanut Ganymedes »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #2 : 19.02.21 - klo:18.02 »
Tietysti löytyy sitten paljon muita työpöytävaihtoehtoja niille, joille nyky-Ubuntu ei ole mieleinen.
Nimenomaan. Allekirjoitaneella xfce siirtymä tuli aikoinaan Unityn takia. Xfce viehättää juurikin yksinkertaisuuden takia.
@Ganymedes: (kohta 1 äänestyksessä) Hiiren oikealla klikkamaalla onnistuu edelleen xfcessä luoda tyhjä tiedosto (tai asiakirjamallista). Minusta erittäin hyödyllinen.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #3 : 19.02.21 - klo:18.06 »
Tietysti löytyy sitten paljon muita työpöytävaihtoehtoja niille, joille nyky-Ubuntu ei ole mieleinen.
Nimenomaan. Allekirjoitaneella xfce siirtymä tuli aikoinaan Unityn takia. Xfce viehättää juurikin yksinkertaisuuden takia.
@Ganymedes: (kohta 1 äänestyksessä) Hiiren oikealla klikkamaalla onnistuu edelleen xfcessä luoda tyhjä tiedosto (tai asiakirjamallista). Minusta erittäin hyödyllinen.

Niin löytyy. Osin siksi kirjoitin, että xfce on ihan toimiva  ;D ... erittäin hyödyllinen ominaisuus, on myös Windowsissa. Näiltä osin "uudistettu ja harmonisoitu" Ubuntu ei ole toimiva.
« Viimeksi muokattu: 19.02.21 - klo:18.08 kirjoittanut Ganymedes »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #4 : 19.02.21 - klo:18.27 »
Minulle henkilökohtaisesti hankalin on se että "Pakettienkäsittely" eli GNOME Archive Manager (ent. File Roller) on pelkka luuranko siitä mitä se on ollut. Eikä kyse ole siitä että itse ohjelma olisi vaihtunut kun Unity dumpattiin vaan pelkästään siitä että joidenkin Gnome-ohjelmien ominaisuuksia on karsittu rankalla kädellä samaan aikaan kun Unity dumpattin. EN käsitä ollenkaan miksi parhaat ominaisuudet piti poistaa, miksi hyvä ohjelma piti tuhota.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #5 : 19.02.21 - klo:18.36 »

Rhythmbox - Clementine. Ensimmäinen on I/tunes jälkeläinen. Minun materiaalillani käyttökelvoton pökäle kuten I/tunes'kin on. Soveltuu ostettuun musiikkiin ja pieneen määrään sellaista musiikkia jossa on tagit kohdallaan. Kirjaston porttaus esim. autoon USB-tikulla on lähinnä mahdotonta, jos kirjasto on tehty pelkästään tagien varaan. Jos kirjasto ei ole tehty pelkästään tagien varaan, niin kumpaakaan ei tarvita, Rhythmboxia eikä I/tunesia vaan voi valita paremman soittimen. I/tunesin ideahan on sitoa kuluttajat Applen laitteisiin eikä edes vilkaista sellaisiin, joissa Apple ei ole tuettu, joko laitteena tai ääneltään huonolaatuisen bluetoothin kautta.
Oma suosikkini Amarok on kadonnut Ubuntun valikoimista. Kehitys kai pysähdyksissä. Itse pidän sen tilastoista ja laajoista tietokantaominaisuuksista. Sopii laajempaankin kokoelmaan. Foobar oli Windows suosikkini, mutta koko systeemin käyttö jäi Windows 7. Seuraavia versioita en ole viitsinyt käyttää. 

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #6 : 19.02.21 - klo:19.45 »
Oma suosikkini Amarok on kadonnut Ubuntun valikoimista. Kehitys kai pysähdyksissä. Itse pidän sen tilastoista ja laajoista tietokantaominaisuuksista. Sopii laajempaankin kokoelmaan. Foobar oli Windows suosikkini, mutta koko systeemin käyttö jäi Windows 7. Seuraavia versioita en ole viitsinyt käyttää.

En muista Amarok'ia, mutta saanko kysyä, että jos olet mieltynyt tietokantapohjaiseen käyttöön, niin miten sitten teet seuraavat jutut:

(Mahdollisesti Amarokissa tietokanta on lisäominaisuus, en edelleenkään muista sitä. Tällöin myös kansio-tiedosto-pohjainen onnistuu myös. Monissa muissa tietokantapohjaisissa tällainen käyttö ei onnistu, kuten Itunesissa. Ihmettely ei siis välttämättä koske juuri Amarokia.)

- soitat olohuoneen järjestelmässä (oletan että koneesi on työhuoneessa) ... huoneiden nimitykset soveltaen tietysti?
- miten viet USB:llä autossa soitettavaksi tai teet mp3-CD:n autoon? (siis miten tekemäsi kokelma kopioidaan, miten yleensä mikään kokonaisuus kopioidaan, jos keskityt vain tietokantaan)
- miten soitat autotallin ministereolla USB:n kautta?
- miten viet USB-tikulla (tai millä medialla hyvänsä) töihin musaa ja soitat siellä?
- miten soitat bileissä jossakin muualla musiikkia?

Vai oletko sitä mieltä, että "tietokonemusiikki" soitetaan vain tietokoneella, joka majailee työhuoneessa? Onhan toki tietokoneliikkeissä omat kaiuttimetkin tietokoneita varten, en ole koskaan kuullut miksi, mutta moni varmaan ajattelee näin.

Vai onko sinulla useampia musiikkijärjestelmiä? (itse olen standardoinut vain yhden järjestelmän, joka toimii näissä kaikissa)
« Viimeksi muokattu: 20.02.21 - klo:11.58 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #7 : 20.02.21 - klo:11.55 »
Vastauksia voi analysoida monelta kantilta - tässä yhdestä perspektiivistä (ei siis pyri olemaan mikään aukoton ajatusmalli).

Tähän annetuista vastauksista tulee - siis vain osittain - mieleen komiteatyöskentely. Onko nykyinen Gnome komiteatyöskentelyn lopputulos?

Tällaiselle suuren ryhmän enemmistöpäätökselle on yhteistä:

- lopputulos on mauton ja hajuton
- kaikki taiteellisuus karsitaan, koska nörteillä on kuitenkin ylivalta ja taivaanrannanmaalarit nauretaan ulos
- mikään oikeasti uusi ei mene läpi

Komiteassa on myös se piirre, että jos itse ei nähdä hyötyä, ominaisuus karsitaan. Kaksi näistä vastauksista ovat tällaisia: On parempi valita tyhjä toiminto kuin toiminto joka tekee jotakin, jos itse ei näe tälle käyttötarkoitusta. Tämä on lähinnä saksalaisen insinöörin logiikkaa (siis huonoimmillaan). Sanoisin, että kukaan taiteilija ei ajattele näin, vaan ideoiden annetaan rehottaa.

Ubuntu joskus aiemmin viehätti taiteellisuudellaan. Nyt sitä on karsittu, yksi esimerkki käynnistysäänen aidot congat eivät ole mukana. Sen sijaan Rytmilaatikko on mukana joka ulkonäöltään muistuttaa 90-luvun huonoja DOS-ohjelmia - periaatteessa aivan hirveän näköinen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #8 : 20.02.21 - klo:14.37 »
Monilla on omat mieltymyksensä ja itse olen sopeutunut kutakuinkin kaikkiin kokeilemiini käyttöliittymiin, mutta Gnome 3. Siihen en ole päässyt vielä missään vaiheessa kunnolla sisään. Se ei vain toimi niin kuin haluaisin ja tweak tool:lla en vain pääse silläkään haluamaani lopputulokseen. Jos olisi ihan pakko sitä käyttää, niin asentaisin PopOS:n koska se on paljon lähempänä oletuksena omaan makuun "normaalia" työpöytää. En kyllä myöskään pitänyt Unitystä ja syyt kutakuinkin samat.

KDE, Xfce, LXQt, Windows, Android, Openbox, Cinnamon, Mate jne. ovat kaikki vain omaan makuuni paljon lähestyttävämpiä käyttöliittymiä ja pääsääntöisesti ns. lähdöstä miellyttävämpiä käyttää.

Ylläolevat ei sitten ole minkäänlaisessa järjestyksessä. Gnomessa vain on tosiaan omaan makuun liian paljon oletuksena asioita väärin. Se vie hirmusti näyttötilaa ja silti tietoa ei ole näkyvissä, skrollaus jutut on kuitenkin suhteessa muuhun liian pienet, omituinen "power" valikko, järkyttävä layout sovellus ikkunassa. Tuossa nyt muutama asia joita en ole Gnome 3:ssa koskaan ymmärtänyt.

Ymmärrän suunnittelu periaatteen, että käyttöliittymä ei ns. käyttäjän edessä. Jos oikein olen käsittänyt, niin tuo on Gnome 3:n isoin pointti, mutta en ole koskaan sisäistänyt, että mikä siinä nyt ei sitten ole käyttäjän edessä. Ei minusta esim. Xfce mitenkään tyrkytä itseään käyttäjälle. Päin vastoin se tarjoaa jo oletuksena minusta järkevämmän toiminnallisuuden. En tiedä. Gnome 3 ei vain ole minulle. Ja juu, aika monia noita minulle sopimattomia juttuja voi kiertää tweak toolilla jne, mutta siinä on yksi juttu, että miksi sitten käyttää UI:ta, jota joutuisi muokata aivan valtavasti jos muiden kanssa pärjää ihan hyvin oletuksilla.
« Viimeksi muokattu: 20.02.21 - klo:14.39 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #9 : 20.02.21 - klo:15.51 »
...
Gnomessa vain on tosiaan omaan makuun liian paljon oletuksena asioita väärin.
...

Tuossa asiassa olen samoilla linjoilla. En tiedä onko syynä aiemmin mainitsemani "komiteatyöskentely", jolla ei koskaan saavuteta mitään kunnollista luovassa työssä, vai mikä?

Kritiikki kritiikkinä - se että Linux on nyt toiminnassa Marsissa ja Chrome OS Linux käyttöjärjestelmällä on ohittanut Applen - nehän ovat eri juttuja ... ja tarkoittavat epäsuorasti myös sitä, että Ubuntu on hieno ajatus.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #10 : 20.02.21 - klo:17.54 »
Gnome on mahtava ja helppo. Oleellinen on heti käytössä. Lapsikin osaa käyttää sitä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #11 : 20.02.21 - klo:18.42 »
Oma suosikkini Amarok on kadonnut Ubuntun valikoimista. Kehitys kai pysähdyksissä. Itse pidän sen tilastoista ja laajoista tietokantaominaisuuksista. Sopii laajempaankin kokoelmaan. Foobar oli Windows suosikkini, mutta koko systeemin käyttö jäi Windows 7. Seuraavia versioita en ole viitsinyt käyttää.

En muista Amarok'ia, mutta saanko kysyä, että jos olet mieltynyt tietokantapohjaiseen käyttöön, niin miten sitten teet seuraavat jutut:

(Mahdollisesti Amarokissa tietokanta on lisäominaisuus, en edelleenkään muista sitä. Tällöin myös kansio-tiedosto-pohjainen onnistuu myös. Monissa muissa tietokantapohjaisissa tällainen käyttö ei onnistu, kuten Itunesissa. Ihmettely ei siis välttämättä koske juuri Amarokia.)

- soitat olohuoneen järjestelmässä (oletan että koneesi on työhuoneessa) ... huoneiden nimitykset soveltaen tietysti?
- miten viet USB:llä autossa soitettavaksi tai teet mp3-CD:n autoon? (siis miten tekemäsi kokelma kopioidaan, miten yleensä mikään kokonaisuus kopioidaan, jos keskityt vain tietokantaan)
- miten soitat autotallin ministereolla USB:n kautta?
- miten viet USB-tikulla (tai millä medialla hyvänsä) töihin musaa ja soitat siellä?
- miten soitat bileissä jossakin muualla musiikkia?

Vai oletko sitä mieltä, että "tietokonemusiikki" soitetaan vain tietokoneella, joka majailee työhuoneessa? Onhan toki tietokoneliikkeissä omat kaiuttimetkin tietokoneita varten, en ole koskaan kuullut miksi, mutta moni varmaan ajattelee näin.

Vai onko sinulla useampia musiikkijärjestelmiä? (itse olen standardoinut vain yhden järjestelmän, joka toimii näissä kaikissa)
Itsellä on av-vahvistin jossa tuki soitella musaa useammassa huoneessa. USB-tikkuja voi luoda monella ohjelmalla - vaikka ihan tiedostonhallinnalla. Sinua voisi kiinnostaa mpd (Music Player Daemon). Sillä voi jakaa monille koneille sisäverkossa musiikkia - vaikka autotalliin. Autossa en välitä musiikinkuuntelusta kun ajan vähän. Välillä toki tulee puhelin kytkettyä stereoihin autossa ja voi siitä pistää jonkun soittolistan päälle. Amarokin tilastoista pidän. Helppo listata eniten ja vähiten kuunnellut levyt. Musiikkia voi selata tyylijaji/esittäjä/levy ja pistää sieltä musiikkia soittolistalle. Yleensä käytössä joku dynaaminen soittolista, josta poistan ei mieluisat pois. Suuri osa levyistä ripattu flac-formaattiin jotka omissa nimetyissä kansioissa. Olen vain tottunut Amarokkiin kun ollut versiosta 1.4 käytössä jostain vuodesta 2004. Tänään tuli pitkästä aikaa kuunneltua Oldfieldin Amarok levy josta soitin kai saanut nimensä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #12 : 20.02.21 - klo:18.59 »
Itsellä on av-vahvistin jossa tuki soitella musaa useammassa huoneessa. USB-tikkuja voi luoda monella ohjelmalla - vaikka ihan tiedostonhallinnalla. Sinua voisi kiinnostaa mpd (Music Player Daemon). Sillä voi jakaa monille koneille sisäverkossa musiikkia - vaikka autotalliin. Autossa en välitä musiikinkuuntelusta kun ajan vähän. Välillä toki tulee puhelin kytkettyä stereoihin autossa ja voi siitä pistää jonkun soittolistan päälle. Amarokin tilastoista pidän. Helppo listata eniten ja vähiten kuunnellut levyt. Musiikkia voi selata tyylijaji/esittäjä/levy ja pistää sieltä musiikkia soittolistalle. Yleensä käytössä joku dynaaminen soittolista, josta poistan ei mieluisat pois. Suuri osa levyistä ripattu flac-formaattiin jotka omissa nimetyissä kansioissa. Olen vain tottunut Amarokkiin kun ollut versiosta 1.4 käytössä jostain vuodesta 2004. Tänään tuli pitkästä aikaa kuunneltua Oldfieldin Amarok levy josta soitin kai saanut nimensä.

OK, tuo selventää järjestelmää. Oheisena eroja järjestelmiemme välillä:

- ei ole useita tietokoneita, joissa soitettaisiin samalla tavalla. Ei kiinnosta edes yrittää virittää Raspberryn Volumio Distoa ja Ubuntu Studiota keskustelemaan keskenään. Koneet muuttuvatkin vuosittain, olen huomannut.
- verkkolevy on käytössä
- työhuoneessa soitetaan Clementinella Sennheisereiden kanssa, tuvassa Raspberry Volumiolla jossa järjestelmässä on sub-woofer ... kuuluu kyllä työhuoneessakin, jos muita ei häiritse! Muissa huoneissa on soveltaen sama kuin työhuoneessa.
- Volumiota ohjataan Android Appille, kuten AV-vahvistintakin, joten sitä järjestelmää voi kätevästi soittaa muualta käsin
- AV-vahvistin on kuitenkin usein aivan muussa käytössä jos en ole siinä huoneessa, jolloin muualla pitää yleensä tehdä muuta
- autotalliin ja liitereihin ei mikään hankittu Wifi ylety. Ethernettiä ei ainakaan vielä ole rakennettu.
- tietokannan käyttö edellyttää että tagit ovat kunnossa. Ei ole todellista minulle.
- soittolistat ovat kiinteitä, eli kopioita tiedostoista, jotka toimivat aina ja kaikkialla kun musan vain kopioi. Levytila on halpaa, varsinkin tilapäinen levytila joka on ilmaista.
- muiden tekemät soittolistat harvemmin kiinnostavat
- autosoitto on must
- kaikki albumit on järjestetty vuosiluvun mukaan ja biisit numeroitu. Kaikki löytyy helposti ja soi automaattisesti aakkosjärjestyksessä.
- Clementinessä on sinänsä helppoa muutella järjestystä jms. Volumiossa ei ole niinkään helppoa
- Raspberry + OSMC-distro on hyvä videoille ja siten musavideoille, mutta kökkö musiikille, varsinkin suurelle massalle.

... Volumiossa on sinänsä kaikenmaailman muita toimintoja, mitä mainitsit. Niitä en kuitenkaan käytä koska ei kiinnosta. Sitä paitsi tilanne ja koneet muuttuvat jolloin kaikki ylimääräinen tietokantatieto olisi vain painolasti, esim. vaihdettaessa Raspberryä. Raspberryssä on kuitenkin pakollinen indeksointi, josta on se hyöty että haku on erittäin nopea ... huono puoli on se, että indeksointi kestää aika kauan 1 GB:n Ethernetissäkin - siksi minulla on niitä kaksi, toinen koko sisällölle ja toinen "uusille".
« Viimeksi muokattu: 20.02.21 - klo:19.04 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #13 : 20.02.21 - klo:20.11 »
Jossain toisaalla ...

"Olipa tämä Ubuntu 20.04 asennus helppo ja nopea!

Seuraavaksi taidan ladata Chrome-selaimen jota käytän muuallakin. Laitanpa musiikin soimaan taustalle. Tässähän on Rhythmbox valmiina ja kodekitkin asennettin jo, onpa mukavaa!

Tässä on paras 80-luvun kokoelma minkä tiedän, no sehän on itse tehty, kopiointi tikulta työpöydälle ja ... mitä ihmettä, eihän tämä kopiointi toimi. Pitääkö painaa control-näppäintä - ei toimi sittenkään! Onks' tää rikki? Kokeillaanpa "music"-hakemisto, ahaa, sinne kopioi. No hyvä.

Raahaus Rhythmboxiin ja ... mikäs tähän nyt tuli? Eihän tässä ole mitään järkeä, kaikki sekaisin, ei tätä näin voi soittaa. Ei Winamppi Windowsissa mitään tällaista ...  täytyykö laittaa Windows-kone päälle että saa musaa soimaan?

No, kuunnellaan myöhemmin ja ladataan se Chrome. Tässä on kyllä kätevästi Ubuntu Software nappula,  kirjoitan siihen "Chrom" ... mitä ihmettä tämä näyttää? Eihän näillä ole mitään tekemistä Chromen kanssa. No voi p...a.

Täytyy laittaa muistiin nämä jutut, avaanpa tekstitiedoston työpöydälle ... eihän täällä ole sellaista!  Ei varmaan ole tekstieditoria valmiina. Kirjoitanpa Ubuntu Softwaren hakuun "text", varmaan se osaa kun Windowskin osaa. Eh, tämä ehdottaa yhden tähden saanutta editoria ... sekö pitäisi ladata? Eikö täällä tosiaan ole tekstieditoria valmiina? P...le!

Täytyy kirjoittaa ruutupaperille nämä ylös jotta voin kysellä myöhemmin Ubuntu palstalla. Voinhan tehdä nämä muistiinpanot loppuun Windows-koneella ja mennä Foorumille.

... mutta uskallanko siellä kysyä ... luulevat tyhmäksi, koska kuulemma lapsetkin osaa tätä Ubuntua käyttää?  Harmi, että tässä ei nyt ole yhtään lasta lähellä jolta voisi kysyä.

Myöhemmin ...

Sain Foorumilta tällaisen "sudo apt install" -kommennon riippuvuuksien asentamiseksi. Tämä pyytää CD:tä jossa on tällainen hyvin pitkä labeli. Mistä minä sellaisen löydän, ei tässä uudessa koneessa ole edes CD-asemaa? Asensin Ubuntun tikulta.

Kyllä tämä Ubuntu on sitten hankala!"

---

Vertailun vuoksi, viitaten muihin posteihin tänään. Kokeilin virtuaalisena "Debian Latest Stable Live" -versiota. MIKÄÄN ylläkuvatuista ongelmista ei tullut siinä vastaan, vaikka en sitä enkä sennnäköistä ole koskaan käyttänyt. Tätäkö se edistys on? Näinkö edistys toimii? (Asennus ei kuitenkaan ollut erityisen selvää vasta-alkajan kannalta katsottuna).
« Viimeksi muokattu: 20.02.21 - klo:20.13 kirjoittanut Ganymedes »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #14 : 21.02.21 - klo:00.48 »
No, kuunnellaan myöhemmin ja ladataan se Chrome. Tässä on kyllä kätevästi Ubuntu Software nappula,  kirjoitan siihen "Chrom" ... mitä ihmettä tämä näyttää? Eihän näillä ole mitään tekemistä Chromen kanssa. ...
Googlen Chrome-browser on suljettua koodia, jota jakelut eivät pääsääntöisesti jaa. Google Chrome-browser noudetaan Googlen sivuilta Ubuntuun ja Debianiin tarjottavista deb-paketeista.
Asennus lisää ohjelman asennettavaksi ja päivitettäväksi esim. apt:lla.
Kuten yleensäkin päivittyvät selaimet varsin taajaan ...

Huom. Päivitettäessä Ubuntu-jakeluversio poistetaan repo-list -tiedostoista ylimääräiset repot, joten Google Chrome-browser pitää uudelleen ottaa käyttöön editoimalla sopivaa *.list -tiedostoa tai
(yksinkertaisesti) asentamalla uudelleen Chrome-browser -paketti.

Valitettava lisäys: Ubuntun ohjelmalähteistä on saatavilla _avoin_ chromium-selain. Valitettavasti se lienee tarjolla vain snap-pakattuna :(
Mutta Chrome:a ei pidä sotkea Chromium-selaimeen, vaikka perustuvatkin samaan avoimeen lähdekoodiin.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #15 : 21.02.21 - klo:00.56 »
No, kuunnellaan myöhemmin ja ladataan se Chrome. Tässä on kyllä kätevästi Ubuntu Software nappula,  kirjoitan siihen "Chrom" ... mitä ihmettä tämä näyttää? Eihän näillä ole mitään tekemistä Chromen kanssa. ...
Googlen Chrome-browser on suljettua koodia, jota jakelut eivät pääsääntöisesti jaa. Google Chrome-browser noudetaan Googlen sivuilta Ubuntuun ja Debianiin tarjottavista deb-paketeista.
Asennus lisää ohjelman asennettavaksi ja päivitettäväksi esim. apt:lla.
Kuten yleensäkin päivittyvät selaimet varsin taajaan ...

Huom. Päivitettäessä Ubuntu-jakeluversio poistetaan repo-list -tiedostoista ylimääräiset repot, joten Google Chrome-browser pitää uudelleen ottaa käyttöön editoimalla sopivaa *.list -tiedostoa tai
(yksinkertaisesti) asentamalla uudelleen Chrome-browser -paketti.

Valitettava lisäys: Ubuntun ohjelmalähteistä on saatavilla _avoin_ chromium-selain. Valitettavasti se lienee tarjolla vain snap-pakattuna :(
Mutta Chrome:a ei pidä sotkea Chromium-selaimeen, vaikka perustuvatkin samaan avoimeen lähdekoodiin.

Et nyt ollut ihan tarinassa mukana.

Ei vasta-alkaja tiedä Chromiumista mitään tai vaikka tietäisi, niin "chrom" stringillä se pitäisi löytyä ensimmäisenä.

Debian Software sen löytää. Samoin Synaptic ehdottaa sitä ensimmäisenä ja hiiren painalluksella löytyy selitys. Se mitä "Ubuntu Software", joka on oikeasti Snap Store kuten xfce sen tietää aivan oikein, ei löydä. Se mitä se löytää alussa on esitetty tässä ketjussa ylempänä.

"Ahaa, tässä Chrome onkin Chromium."

Tarinaa voisi jatkaa kummittelevilla ja häviävillä ikkunoilla, näytön lukituksen löytämisellä ...
« Viimeksi muokattu: 21.02.21 - klo:00.59 kirjoittanut Ganymedes »

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #16 : 21.02.21 - klo:03.57 »
Jossain toisaalla ...

"Olipa tämä Ubuntu 20.04 asennus helppo ja nopea!

Seuraavaksi taidan ladata Chrome-selaimen jota käytän muuallakin. Laitanpa musiikin soimaan taustalle. Tässähän on Rhythmbox valmiina ja kodekitkin asennettin jo, onpa mukavaa!

Tässä on paras 80-luvun kokoelma minkä tiedän, no sehän on itse tehty, kopiointi tikulta työpöydälle ja ... mitä ihmettä, eihän tämä kopiointi toimi. Pitääkö painaa control-näppäintä - ei toimi sittenkään! Onks' tää rikki? Kokeillaanpa "music"-hakemisto, ahaa, sinne kopioi. No hyvä.

Raahaus Rhythmboxiin ja ... mikäs tähän nyt tuli? Eihän tässä ole mitään järkeä, kaikki sekaisin, ei tätä näin voi soittaa. Ei Winamppi Windowsissa mitään tällaista ...  täytyykö laittaa Windows-kone päälle että saa musaa soimaan?

No, kuunnellaan myöhemmin ja ladataan se Chrome. Tässä on kyllä kätevästi Ubuntu Software nappula,  kirjoitan siihen "Chrom" ... mitä ihmettä tämä näyttää? Eihän näillä ole mitään tekemistä Chromen kanssa. No voi p...a.

Täytyy laittaa muistiin nämä jutut, avaanpa tekstitiedoston työpöydälle ... eihän täällä ole sellaista!  Ei varmaan ole tekstieditoria valmiina. Kirjoitanpa Ubuntu Softwaren hakuun "text", varmaan se osaa kun Windowskin osaa. Eh, tämä ehdottaa yhden tähden saanutta editoria ... sekö pitäisi ladata? Eikö täällä tosiaan ole tekstieditoria valmiina? P...le!

Täytyy kirjoittaa ruutupaperille nämä ylös jotta voin kysellä myöhemmin Ubuntu palstalla. Voinhan tehdä nämä muistiinpanot loppuun Windows-koneella ja mennä Foorumille.

... mutta uskallanko siellä kysyä ... luulevat tyhmäksi, koska kuulemma lapsetkin osaa tätä Ubuntua käyttää?  Harmi, että tässä ei nyt ole yhtään lasta lähellä jolta voisi kysyä.

Myöhemmin ...

Sain Foorumilta tällaisen "sudo apt install" -kommennon riippuvuuksien asentamiseksi. Tämä pyytää CD:tä jossa on tällainen hyvin pitkä labeli. Mistä minä sellaisen löydän, ei tässä uudessa koneessa ole edes CD-asemaa? Asensin Ubuntun tikulta.

Kyllä tämä Ubuntu on sitten hankala!"

---

Vertailun vuoksi, viitaten muihin posteihin tänään. Kokeilin virtuaalisena "Debian Latest Stable Live" -versiota. MIKÄÄN ylläkuvatuista ongelmista ei tullut siinä vastaan, vaikka en sitä enkä sennnäköistä ole koskaan käyttänyt. Tätäkö se edistys on? Näinkö edistys toimii? (Asennus ei kuitenkaan ollut erityisen selvää vasta-alkajan kannalta katsottuna).

kuten selvisikin toisessa ketjussa niin kokeilemasi debian oli joku hamradio versio viiden vuoden takaa, joka vielä käyttää matea. asensin tuossa juuri testiksi debian 10.8 siitä niiden etusivun download painikkeesta (netinstall versio). sillä kun asensi ja paineli vain ok/eteenpäin niin asentaa gnome3 oletuksena, toki oli vaihtoehtoja valita muitakin työpöytäympäristöjä mutta gnome3 on debianin oletus (aloitteleva käyttäjä tuskin osaa valita toista työpöytäympäristöä, ainakaan tietoisesti)

testasin myöskin noita ongelmiasi rytmilaatikon kanssa mutta en pystynyt toistamaan niitä. jos siirsin tiedostot Musiikki-hakemistoon niin rytmilaatikko osasi itse hakea biisit sieltä, ei tarvetta raahailla mitään. kokeilin myöskin raahata niin musiikkia sisältävän kansion kuin biisejä yksitellen yms rytmilaatikkoon ja rytmilaatikko osasi lajitella ne esittäjän ja albumien mukaan. testasin sekä debianilla että ubuntulla ja molemmilla toimi

ja mitä tulee tuohon ettei oikealla hiiren näppäimellä pysty luomaan tekstitiedostoa, niin olen samaa mieltä että se on puute. mutta ei se sen paremmin toimi oletuksena asennettavalla debianilla, toki "More..." kohdasta saa haettua valmiiksi haluamansa työpöytäympäristön version mutta veikkaisin että monet debiania kokeilevat painavat tuota etusivulla olevaa isoa "Download" painiketta

mutta kuinka moni käyttäjä menisi vastaavassa tilanteessa windowsin johonkin sovelluskauppaan? vai painaisikohan sittenkin windows näppäintä ja kirjoittaisi "teksti/text" tms?  silloin ubuntu löytää tesktimuokkaimen (fun fact: samoilla sanoilla windows ei löydä kyllä asianmukaista sovellusta vaan erilaisia tekstiasetuksia. pitää osata hakea muistio/notepad). oletko muuten kokeillut microsoft storesta etsiä sanoilla "teksti" tai "text"? ensimmäinen tuottaa facebook messengeriä, valokuvaeditoria, pelejä, text to speech yms... jälkimäinen erilaisia pikaviestimiä, ocr skanneria jne. "muistio" hakemalla löytyi kyllä muistio, mutta store kysyi haluanko asentaa sen, vaikka se on windowsissa oletuksena asennettuna. että ei se taida windowsissa sen paremmin toimia paitsi voi luoda tiedoston hiiren oikealla näppäimellä

kommentoidaan nyt sitten samantien itse gallupiakin... en ole vaivautunut itse vastaamaan sillä en pitänyt muutamaa kohtaa ehkä ihan puolueettomana. esim rytmilaatikko vs clementine. tietenkin rytmilaatikosta saa sekavan näköisen jos valitsee sieltä kaikki artistit ja kaikki albumit, kun taas clementinessa on valittuna vain yksi albumi. mahtaako noissa rytmilaatikossa näytetyissä albumeissa edes olla kaikkia biisejä? ainakin ylävalikossa näkyy että 238 artistia ja 358 biisiä = 1,5 biisiä per artisti. rytmilaatikon järjestys näyttää kieltämättä sekavalta mutta se johtunee siitä että jokaiselta albumilta on yksi/muutama satunnainen biisi ja sen takia raitojen numerot hyppii ihan randomisti, mutta itse musiikkikokoelmahan taitaa olla järjestetty artistin ja albumin niin loogisesti kuin voi?

kokeilin myös omalla vanhalla ubuntu 16.04 missä on vielä unity tuota hakujuttua. tein kansion missä oli saman nimisiä kansioita ja hain kirjaimella "t". tulos oli täysin samanlainen kuin gallupin kysymyksen screenshotissa. "aiempi oli järkevämpi" ei tosin kerro mitä distroa/työpöytäympäriöstä/versiota käytetään vertaamiseen, mutta ainakin default 16.04 tekee täysin samoin ja jossain toisessa kysymyksessä oli käytetty juuri 16.04 vertailun kohtana

lisäksi tuon chromiumin etsimisessä on sopivasti rajattu juuri se chromium pois. ainakin itsellä se on juuri seuraava ohjelma tuon boxy svg:n jälkeen, ja kun nuo muutkin näytti olevan samassa järjestyksessä niin veikkaan että se chromiumkin olisi sieltä tullut. siitä olen kyllä ihan samaa mieltä että tuo järjestys on hyvin outo ja miksi sovellukset joiden nimessä ei ole "chrom" ovat edellä tuloksissa. ei mitään järkeä

ja infona, ei, en käytä itse gnome3 enkä fanita millään muotoa (päinvastoin, en ole koskaan siirtynyt gnome3 käyttäjäksi koska en pidä siitä), mutta tuntuu että vähän hakemalla haetaan asioita millä voisi haukkua ubuntua. kyllä ne muutkin distrot käyttää gnome3 ja jos se ei miellytä niin onneksi aina voi asentaa jonkun toisen työpöytäympäristön, joita ubuntukin ihan virallisesti tukee. samaa ei taida voida tehdä windowsissa jos joku juttu ei miellytä. ja muissakin distroissa/työpöytäympäristöissä on omat puutteensa ja joku tykkää toisesta ja joku toinen taas toisesta. kritisoida saa ja niin pitääkin, mutta tämä gallup on omaan korvaan vaikuttanut aika asenteelliselta jo valmiiksi ja haettu tietyntyyppisiä kysymyksiä jotta saadaan haluttu vastaus


Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #17 : 21.02.21 - klo:10.38 »
...
ja infona
...

Tämä oli tarina, lainausmerkeissä. Tarina on virtuaalisesti yhtä totta kuin mikä muu tarina tahansa. Tarinan opetus ei tarkoita sitä, että Ubuntun työpöytä olisi suhteellisella skaalalla huonompi kuin joku muu. Se tarkoittaa että työpöytä on huono absoluuttisella skaalalla tälle tarinan henkilölle.

Tarinassa tapauksen kulku vastaa sitä, mitä yleensä teen uutta konetta laitellessa ja mitä huomasin noin 15 minuutissa, kun rauhallisesti teki.

...

Gallup on gallup. Kysymyksistä sinänsä on turha valittaa. Niiden oikeutus on jo kerrottu johdannon ensimmäisessä virkkeessä - sen vierestä kirjoittaminen tarkoittaa hylättyä esseetä. Jokainen voi tehdä tietysti oman ketjunsa, jossa kysytään jotain muuta.

Gallupin teknisistä asioista:
- on totta etten muista missä versiossa Nautilusta tämä "t"-haku muuttui tällaiseksi. Käytän pääasiassa Ubuntu Studio 20.04:ää ja muistan Windowsin - niissä tällaista sekavuutta ei ole
- Clementinen näkymä ei muutu tuosta miksikään olipa listalla sitten 10 tai 1000 kappaletta
- Rytmilaatikon näkymä on todellinen. Siihen ei ole pudotettu mitään vaan se itse teki tuon oletuksena
- Windows haku on mielikuva juttu. Kaikki maailman ihmiset jotka käyttävät englanninkielistä Windowsia tietävät, että siinä haetaan Notepadia, eikä mitään textiä. Ubuntussa ei tiedetä mitä hakea. Positiivinen mielikuva Windowsiin tulee siitäkin, että Windowsissa hakukenttä näkyy suoraan eikä ole minkään napin takana.
- chrom haussa ei ole rajattu mitään, vaan tuon se antoi oletuksena ruudulle. Haun tuloksesta varmaan eri ihmiset päättelevät eri asioita.


Näistä virheistä:

Näitä on ihan turha selitellä. Selitys ei ole mikään syy. Se, että joku Ham Radio on tehnyt forkin, jossa kaikki nämä toimivat oikein, on oikeastaan aika kiva havainto noin jälkikäteen. Siinä pienellä ryhmällä ihmisiä on ollut näkemys siitä, miten tehdään eräs toimiva järjestelmä.

Se, että tarinassa todetaan Windows jossakin suhteessa paremmaksi, kuvastaa minulle äärimmäistä turhautumista.
« Viimeksi muokattu: 21.02.21 - klo:11.00 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #18 : 21.02.21 - klo:10.57 »
Pari päivää myöhemmin:

"Kaveri kertoi että pitäisi hakea Chromiumia eikä Chromea. No, olisi varmaan pitänyt katsoa haun tuloksia tarkemmin. Asennanpa siis Chromiumin.

Löytyihän se tuolta listalta. On tämä helppoa, painaa vain Install. Mitäs nyt? Eiks' se tee mitään? Varmaan painoin huonosti.

Mitä nyt, se valittaa että joku toiminto on kesken eikä voi asentaa? Onko siellä joku päivitys tulossa? Ei tästäkään taas tule mitään!

Kokeillaanpa näitä ohjelmia mitä täältä löytyy.

Hetken päästä:

Mitä ihmettä tämä tekee? Vasemmassa reunassa näkyy että Office on auki, kun sen valitsee, niin Office tulee hyvin esille, mutta kaikki muut ikkunat häviävät. Sitten kun haen tiedostot esiin, niin Office häviää.

Ahaa! Tuolla oikeassa reunassa välähti jotakin ... miten sen saisi uudestaan esiin. Kerran se tuli esiin kun hiiren vei sinne, mutta ei tule nyt.

Haetaanpa helpistä ... ahaa! Activities näyttää oikeassa reunassa jotain työpöytiä. Ilmeisesti olen vahingossa saanut osan ikkunoista eri työpöydälle. Kuka neropatti on tehnyt useampia työpöytiä, joiden olemassaolo ei näy mistään jos niitä ei älyä hakea!

No, ehkä tämän joskus oppisi, mutta täytyy kysellä kavereilta, että löytyykö jotakin järkevämpää ympäristöä.

Joku puhui jostakin Matesta ... tällaiset muunnellut aiheuttavat usein vain enemmän harmia kuin korjaavat eikä niiden ongelmiin saa kuitenkaan mitään tukea. Mieluiten pystyisin ihan virallisessa versiossa. Harmittaa kun tämä tuli jo asennettua, tähän meni monta tuntia.

Täytyy kysellä kavereilta mitä pitää tehdä. Yhden tiedän, kutsun hänet korjaamaan tämän Chromiuminkin - pitäisihän se jotenkin saada toimimaan. Ihan kätevää, jos kutsun putkimiehen niin se maksaa 100 euroa vaikka se ei vielä tekisi mitään. It-nörtti tulee tekemään monta tuntia töitä yhdellä halvalla viinipullolla ja on iloinen siitäkin.

Ai niin, nyt on korona-aika ... eh? Laitanpa Children of Bodomin soimaan ja kovaa: "P...le"! OOPS, I did it again! ..." "

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #19 : 21.02.21 - klo:11.53 »
testasin tuossa kun oli ylimääräistä aikaa, miltä clementine näyttää samoilla biiseillä ja kaikki biisit valittuna. kummasti muistuttaa rytmilaatikkoa. jos valitsee yksittäisiä artisteja niin näyttää selkeästi, mutta niin tekee rytmilaatikkokin samoilla valinnoilla. mutta jos haluaa verrata appelsiineja ja omenoita niin tietysti saa näyttään erilaiselta. mutta varmasti on clementine hyvä, en sitä kiellä. onneksi jokainen saa käyttää sitä soitinta mistä itse pitää. itse tulee kuunneltua netistä tai sitten plexillä

btw miten se windows käyttäjä on asentanut sen chromen mitä haluaa asentaa nyt ubuntuunsa? microsoft storesta ei ainakaan löydä chromea, vain jotain ohjeita chromelle. jos se käyttäjä on osannut windowsillakin googlata chromea ja googlen sivuilta sen asentaa niin eiköhän se onnistu ubuntussakin

ja jos se ham radio oli hyvä niin mikset käytä sitä (tosin tukiaika taitaa olla loppunut, joten siltä osin ei suositeltavaa. ehkä siitä on uudempia versioita, en tiedä?). eikö kannattaisi käyttää sellaista mikä miellyttää itseä niin ei turhautuisi niin paljoa ja ei tarvitsisi kokoajan olla valittamassa?